Dilemma BX Deauville U9
beexman
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 3

- BX Deauville
Gepost: 26 september 2011 10:15 PM

Beste Citrofielen!

In 2006 heb ik een BX Deauville 1.4 gekocht en daar rijd ik nu al jaren met plezier in. Met de nodige klusjes en reparaties haal ik hem toch steeds weer door de APK Smile

Nu is er toch een probleem dat maar in mijn hoofd blijft rondspoken. De motor loopt steeds slechter, hij wil niet starten zonder gas te geven (niet goed voor een injectie, ik weet het…) en bij een warme motor start hij soms helemaal niet. Tijdens het rijden stottert de wagen enorm en het is goed te merken dat er aardig wat vermogen mist… Ook is de koppeling zeer kort. Bovendien voelt het schakelen alsof je in een bak vla roert.

Na wat speurwerk op het forum heb ik een idee gekregen wat de oorzaak van het motorprobleem zou kunnen zijn. De ECU is uitgelezen en gaf enkele foutmeldingen met betrekking tot de ontsteking. Na een check van de verdelerkap bleek dat de rotor aan z’n eind was. Dit is vervangen. Ook zijn er recent een nieuwe brandstofpomp en nieuwe bougies in gekomen. Dat veranderde niets. Nu denk ik aan de ontstekingsmodule. Het probleem wordt steeds erger, de motor haalt nauwelijks meer dan 4500 tpm. Ook hoor je hem sputteren bij iets te veel gas geven. Wat zou de hoofdoorzaak hiervan kunnen zijn? Ik heb begrepen dat dit een niet onbekend probleem is bij 1400’s.

Wat betreft de koppeling: ik ben redelijk handig als het gaat om kleine karweitjes maar een koppeling vervangen is mij te riskant. De Haynes gids heb ik, maar dan nog…

Een nieuwe bak, koppeling, en het repareren van het motorprobleem zal bij elkaar een flinke smak geld kosten. De zwakke punten van deze auto zijn mij bekend, en bij aanschaf van een andere bx moet je die leren kennen…

Kan iemand mij adviseren? Ik ben tot veel bereid om deze BX te houden natuurlijk!

Profiel  

© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook