1 van de 2
 1 2 Volgende > 
   
Veroudering distributieriem Turbodiesel
Barbare
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 82
Geregistreerd: 15-09-2011

- CX 25 TRD Turbo (série I) MANB
Gepost: 27 september 2011 02:13 PM

Hallo allemaal,

Daar is ie weer…! Met de volgende vraag:

De distributieriem van mijn Turbodiesel 1 is (aantoonbaar) 50.000 km geleden vervangen. Klinkt goed natuurlijk, maar nu het probleem: dit is tegelijkertijd 10 jaar geleden waarbij de auto wel gewoon gebruikt werd, voor het betere korte-afstandenwerk dus…

Klimaat: droog en heet, want Zuid Frankrijk, 100 km van de kust (Avignon).

Heeft er iemand enige ervaring met het breken van distributieriemen door veroudering/uitdroging? En wat was het officiële vervangingsinterval vanuit Citroën voor het vervangen van deze riem? Qua kilometers en tijd?
En wat gebeurt er als deze riem breekt? Ik begreep “ergens” dat slechts de klepstoters de geest zouden geven, maar dat lijkt me toch een vreemd verhaal. Geen schade aan zuigers/kleppen…? In dat geval zou je nog wel een risicootje kunnen nemen…!

Ofwel: hoe hoog moet dit onderdeel komen op mijn to-do lijstje…!?

Bij voorbaat dank voor aanvullende info van jullie kant!

Eén moment van onbezonnenheid, en je hebt er een handenbindertje bij. Dat die fase z’n leven lang niet zal ontgroeien…

Profiel  
 
Evan
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2419
Geregistreerd: 18-04-2005

Gepost: 27 september 2011 03:32 PM
  [ # 1 ]

80dkm of 6 jaar…...

meestal is de oorzaak van een knappende riem, een slechte rol. Als de rol vastslaat gaat de riem er achteraan…....

Bij een auto met stoterstangen zijn als je mazzel hebt alleen de stoterstangen krom. Maar de gok zou ik toch niet nemen. Zo duur is een distributieset ook niet.

Zo moeilijk is het ook niet om die set te vervangen. Bij twijfel altijd doen, en in dit geval lijkt me het zelfs een must.

CX GTi Turbo 2 - All Black

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43337
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Gepost: 27 september 2011 04:09 PM
  [ # 2 ]

Beste Barbaar,

Ook aan jou de vraag of je aub één centraal topic over je auto zou willen openen ipv voor iedere nieuwe vraag een nieuw topic te openen. Zo houden we de zaak overzichtelijk, niet alleen voor ons, maar ook voor jezelf. Bedankt voor je medewerking namens de mods en veel succes!

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste

Profiel  
 
Barbare
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 82
Geregistreerd: 15-09-2011

- CX 25 TRD Turbo (série I) MANB
Gepost: 27 september 2011 04:29 PM
  [ # 3 ]

Beste Moderator(s),

Excuses op voorhand, zo had ik het dus inderdaad niet begrepen… Kreeg via PB eerder vandaag al een soortgelijke hint…

Ik begrijp WEL dat jullie het als moderators overzichtelijk willen houden qua aantal threads, door telkens de titel van een topic te veranderen, maar tegelijkertijd snap ik dus NIET hoe dat gebruikers van het forum ten goede komt bij het “zoeken op topic”. Een mooie functie, maar daar komen nu dus, inderdaad, als je ergens op zoekt, al tientallen topics naar voren (en soms enórm lange…!) die érgens het onderwerp waarop je zoekt “verstopt” hebben zitten, maar ga dáár dan maar eens voor zitten…!

Dus ik begrijp de achtergrond van het verzoek, zal me aan de geldende regels houden maar ik vrees dat het de zoek (of beter gezegd: vind!) functionaliteit niet echt ten goede komt. En dan creëer je daarmee min of meer dus nieuwe posts over onderwerpen die al vaker (of té vaak…) zijn besproken, maar niet of slechts met héél veel tijd en moeite terug te vinden zijn. Met pissige reacties van door de wol geverfde forumleden uiteraard, omdat een specifieke vraag “voor de zoveelste keer gesteld wordt”...

Enfin, règles sont règles, en ik zal me eraan houden…!

“Je mantiendrai!” (lichting ‘79-5…)

nono

Eén moment van onbezonnenheid, en je hebt er een handenbindertje bij. Dat die fase z’n leven lang niet zal ontgroeien…

Profiel  
 
25trd
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 4911
Geregistreerd: 21-04-2005

- C15 GV (Grand Volume)
Gepost: 27 september 2011 09:56 PM
  [ # 4 ]

Ik snap je punt, maar als iedereen voor alles een nieuw topic zou starten, zou jij bij het zoeken na 5 minuten ook door de bomen het bos niet meer zien…... Ik ondervind het zelf niet direct als hinder alhoewel ik nogmaals, je punt wel zie.

MB C200CDI daily driver, Yaris Verso
EX: BX(x6), Berlingo, Mondeo, C15(x2), CX(x8), Express, XM break, 900T8, 900i16v, Saab 99, Mégane, R4, C3, Terrano, 306, Visa cabrio, Discovery, Clio, Xantia, C5, ZX, Pajero, 99GL, Landcruiser, Golf SDI, Xsara, Twingo, MB Vito, Passat B5, Freelander, Corsa

Profiel  
 
Barbare
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 82
Geregistreerd: 15-09-2011

- CX 25 TRD Turbo (série I) MANB
Gepost: 27 september 2011 11:33 PM
  [ # 5 ]

@ 25 TRD en @ Moderator,

Wil me niet na een goeie week mateloos impopulair maken op dit forum of een “permafrost” of “permaban” riskeren, maar ik wil nog wel even m’n punt maken…

Zonder BMW-achtig zeikerig te willen zijn: deze regel zou, als die zo duidelijk geldt, best opgenomen mogen worden in het “beleids-sticky”. Dan is dat meteen duidelijk en dan kan je daar meteen naar verwijzen. Want ik wist mij dus “van den Prins geen kwaad”...

Maar goed, ik heb dus nu al een paar topics gepost waarop ik heel nuttige reacties heb gehad en had niet het idee het forum te “vervuilen”.

Denken jullie echt dat, als ik al mijn vragen tot nu toe onder verschillende topic-titels had gepost, mensen later nog makkelijk terug zouden kunnen grijpen op zoektitels als “Overname APK vanuit EU”, “Trilling uitlijnen”, “veroudering distributieriem” etc.?

Ik denk persoonlijk dat het qua vind-functie beter zou zijn om aparte draden te openen voor aparte onderwerpen. Maar als er ergens beperkingen zijn qua site of het beheer ervan, is het niet anders…

Maar zelf heb ik al héél wat gezocht op dit forum. En kwam dan dus vaak uit bij “threads” die mij in geen énkel opzicht deden denken aan mijn zoekopdracht…

Dilemma’s, dilemma’s…

Eén moment van onbezonnenheid, en je hebt er een handenbindertje bij. Dat die fase z’n leven lang niet zal ontgroeien…

Profiel  
 
Gepost: 27 september 2011 11:39 PM
  [ # 6 ]

Je kunt wel degelijk zeer gericht zoeken hoor.
Je hoeft namelijk nooit een heel topic door te spitten, aangezien de zoekresultaten zelf al de links naar de postst doorgeven waar de zoektermen in vermeld staan. Steeds met de [BACKSPACE] knop terug naar de resultaten werkt dan het fijnst.

Probeer maar eens! Wink
Bijvoorbeeld hier: http://www.citroen-forum.nl/forums/search_results/7c8451dff082de9ff6f6c095754adc8d/

(klikken op de roodgedrukte tekst “Ik zou het niet precies weten…” in het onderste topic, snap je?)

Of deze, over trillingen veroorzaakt door banden: http://www.citroen-forum.nl/forums/search_results/f42057106e01360e8dcd20ea5a26da01/

Het helpt natuurlijk ook als je meerdere termen invult en wees zo specifiek mogelijk.
Doorgewinterde gebruikers met een goed geheugen whistle gebruiken daarnaast de mogelijkheid om de zoekopdracht te beperken tot alleen de postst van een bepaald lid, mits je dus nog weet wie waarover ooit iets gezegd heeft.


Edit: wat ik bedoel is: de zoekmachine doorzoekt de gehele thread en niet alleen in de topictitels!!!

Wat mij in zekere mate intrigeert, is hoe een sluiptol opereert! ©2D  Cool

Profiel  
 
Barbare
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 82
Geregistreerd: 15-09-2011

- CX 25 TRD Turbo (série I) MANB
Gepost: 27 september 2011 11:51 PM
  [ # 7 ]

La Léo,

Pfff, lastig hoor…. Erg doorgewinterd ook…!

Moet nog even studeren op hoe en wat precies…

En ik had al wel begrepen dat de zoekfunctie alle threads doorzoekt, maar als je dan dus op “uitlijning” zoekt, vind je ALLE berichten waar, om wat voor reden dan ook, het woord “uitlijning” in voorkomt… En da’s vaak toch ook niet de bedoeling…

Nou ja, ik begrijp dat er voor- en nadelen zijn en ik momenteel vooral de nadelen zie…

En daarom wil ik dus snel eens op de koffie komen…! whistle

(nog zó veel te leren…!)

Eén moment van onbezonnenheid, en je hebt er een handenbindertje bij. Dat die fase z’n leven lang niet zal ontgroeien…

Profiel  
 
J2K
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 102
Geregistreerd: 12-03-2011

- Dyane 4 Luxe (AYA2)
- Dyane 4 Luxe (AYA2)
- CX 20 TRE
Gepost: 28 september 2011 12:13 AM
  [ # 8 ]

En wat je ook kan doen is belangrijke berichten opslaan als favoriet. Kanje ook nog je eigen titel aan geven.

Al ben ik wel vanening dat je ook topics kan maken over speciale onderwerpen bijv. Met vragen en antwoorden over banden of over de voortrein.

CX 20 TRE 1982, AYA2 Luxe 1969, AYA2 Luxe 1971, AZAM6 1967,  Transalp. (ex CX 25TRD T1, ex CX 25TRD T2 Break, ex VISA 176RD, ex AYB, ex AZ18PK, ex 2CV6 Spec 1977)

Profiel  
 
Barbare
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 82
Geregistreerd: 15-09-2011

- CX 25 TRD Turbo (série I) MANB
Gepost: 28 september 2011 01:49 AM
  [ # 9 ]

Ja, daar heb ik dus ook over nagedacht, of dat geen idee zou zijn: rubriceren…

- Motor
- Brandstofsysteem
- Koeling
- Onderstel
- Interieur
- Carrosserie
- Elektrisch
- Lulverhalen

Eigenlijk zoals een werkplaatshandboek is onderverdeeeld. Zodat je al een béétje weet wáár je terecht moet met het zoeken…

En daarbij een extra rubriek “Lulverhalen”, voor mensen die zo nodig hun verhaal kwijt moeten als “het ophalen van een “rare” CX uit Zuid-Frankrijk”...

Nou ja, vele wegen te gaan dus…!

Eén moment van onbezonnenheid, en je hebt er een handenbindertje bij. Dat die fase z’n leven lang niet zal ontgroeien…

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43337
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Gepost: 28 september 2011 10:40 AM
  [ # 10 ]
Barbare schreef:

@ Moderator,

Wil me niet na een goeie week mateloos impopulair maken op dit forum of een “permafrost” of “permaban” riskeren, maar ik wil nog wel even m’n punt maken…

Zonder BMW-achtig zeikerig te willen zijn: deze regel zou, als die zo duidelijk geldt, best opgenomen mogen worden in het “beleids-sticky”. Dan is dat meteen duidelijk en dan kan je daar meteen naar verwijzen. Want ik wist mij dus “van den Prins geen kwaad”...

...

1) voor een ban moet je wel wat meer uithalen hoor Laughing
2) wat is er mis met bmw? Rij er al jaren in! Gaat niet stuk…
3) niemand neemt je hier iets kwalijk. Het is zeker niet zo dat het verboden is om nieuwe topics aan te maken. In tegendeel! Het topic over de APK bij invoer uit een EU land is nou juist een voorbeeld van een opmerking waar je WEL een apart/nieuw topic voor opent. Het is aan jou om te een beetje in te schatten wanneer een nieuw topic handig is. Algemene info, zoals over die apk,: nieuw topic? Prima!
Vraag over opvolgende werkzaamheden aan je eigen wagen? tja, die kan je ook opvolgend in je eigen topic stellen. Je kan zelfs bij iedere ” nieuwe” vraag in jouw eigen topic de titel van je topic aanpassen, dat doe je door het eerste bericht op te zoeken in dat topic, en op wijzig te klikken. dan kan je ook de titel wijzigen.
Volgens mij is daarmee wel duidelijk wat we bedoelen toch? Dan kunnen we nu weer ontopic verder over je nieuwe CX. Veel plezier!

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste

Profiel  
 
Barbare
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 82
Geregistreerd: 15-09-2011

- CX 25 TRD Turbo (série I) MANB
Gepost: 05 oktober 2011 04:17 PM
  [ # 11 ]

Waterman schreef:

2) wat is er mis met bmw? Rij er al jaren in! Gaat niet stuk…

Surprisedohps…..

Hide, hide, hide behind a tree…!

Wist écht niet dat BMW en CX rijden in één combi voor konden komen…
En met die auto’s is inderdaad (technisch) niks mis, maar daar doelde ik in dieser Hinsicht niet op…
Ach, ik ben ervan overtuigd dat jij als CX rijder je van het imago van de gemiddelde BMW rijder volledig distantieert!!

Hit, and now: run, run, run…!!!

En inderdaad, nu graag weer over tot het topic, dat ik wel kan sluiten zo’n beetje want het is me zelf ook iets te link om met deze verouderde riem nog veel langer door te blijven rijden!

Zeker nu de airco weer werkend is gemaakt (gevuld) en de compressor daarvan bij inkomen toch steeds wel een behoorlijke “ruk” aan vermogen vraagt, geleverd door de motor natuurlijk maar toch ook via de distributieriem overgebracht…! De airco maar niet te veel gebruiken totdat die riem vervangen is…!

En het verslag van die reparatie komt wel weer in mijn oorspronkelijke “draad” terecht. Don’t worry, moderator!  Wink

Eén moment van onbezonnenheid, en je hebt er een handenbindertje bij. Dat die fase z’n leven lang niet zal ontgroeien…

Profiel  
 
Gepost: 05 oktober 2011 04:31 PM
  [ # 12 ]

Barbare, ik zou als ik jou was nu pas écht gaan rennen, nu je ten onrechte gesuggereerd hebt dat waterman een CX-rijder zou zijn!!!!  surrender

Wat mij in zekere mate intrigeert, is hoe een sluiptol opereert! ©2D  Cool

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43337
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Gepost: 05 oktober 2011 04:36 PM
  [ # 13 ]

Na jaren CX’ was ik het zo zat dat ik uit pure wanhoop een bmw heb gekocht. En DAT had ik dus 10 jaar eerder moeten doen! Cool

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste

Profiel  
 
Barbare
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 82
Geregistreerd: 15-09-2011

- CX 25 TRD Turbo (série I) MANB
Gepost: 05 oktober 2011 04:57 PM
  [ # 14 ]

poke La Léo, had je me dat in ál die keren dat ik je van het weekend heb gezien en gesproken, nou niet nét íets eerder kunnen influisteren…  bleh

Tjonge, die leercurve van mij op dit forum gaat wel héél heftig op en, vooral, neer zeg! Als een seismograaf bij een aardbeving van 9.4 op de schaal van Richter!

Sorry Waterman! Maar ik hoop wél dat je je veronderstelde CX rijstijl in elk geval behouden hebt… yes
Ben overigens wel blij dat je bmw niet met hoofdletters durft te schrijven…

Eén moment van onbezonnenheid, en je hebt er een handenbindertje bij. Dat die fase z’n leven lang niet zal ontgroeien…

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43337
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Gepost: 05 oktober 2011 05:03 PM
  [ # 15 ]
Barbare schreef:

Sorry Waterman! Maar ik hoop wél dat je je veronderstelde CX rijstijl in elk geval behouden hebt… yes

Nee. Nooit gehad ook: http://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/213674/P0/

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste

Profiel  
 
 
1 van de 2
 1 2 Volgende > 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook