Hallo,
Ik ben in het bezit van een citroen ZX uit 91.
De motor slaat af zodra ik de motor 1 toerental laat lopen.
Ik moet met de gaspedaal blijven spelen om de motor te laten lopen.
Ook al geef ik half gas, dan komt de motor op toeren om vervolgens weer in toeren te zakken en af te slaan.
Als ik de motor dan weer start, slaat hij meteen weer aan.
Dit probleem is de ene keer erger dan de andere keer.
Soms is het zelfs helemaal niet en loopt hij goed.
Als ik flink optrek doet hij het ook goed en trekt flink door.
Het probleem deed zich in het begin af en toe voor, maar wordt nu echt erg.
Ik heb op internet reeds wat afgesnuffeld, maar dit probleem ben ik nog niet tegengekomen.
Kan iemand mij hiermee helpen?
Mvg. Robert
Totaal aantal Berichten: 1825
Geregistreerd: 09-02-2011
- Xsara Picasso 16-16v
hoe is het onderhoud van de auto, hij is immers al 21 jaar oud. begin gewoon eens met alle stekker verbindingen van de ontsteking na te lopen, contakten moeten schoon zijn, en goed contakt maken, hoe is het met de verdeelkap en de roter, niet gewoon teveel ingebrand, waardoor er een zwakke vonk is bij lage toerental, LETOP dat waneer je de bougie kabels eraf haalt dat je ze eerst nummer geeft, zodat je ze later weer goed monteerd. en zijn de bougie kabels wel goed, als de weerstand te hoog wordt krijg je ook een zwakke vonk, of ze slaan teveel door, dat merk je vaak door dat ie bij vochtig weer slechter loopt dan bij warm weer. voor de rest dienen natuurlijk de bougies en het luchtfilter af en toe worden te vervangen. olie etc etc. en wat voor moter zit er trouwens in 1,4???
In ieder geval bedankt voor de snelle reactie,
De auto is een Citroen avantage 1.4i en inderdaad een oud beestje.
Ik rijdt er overigens alleen kleine afstandjes mee, om op het werk te komen.
Alle stekker verbindingen had ik al nagelopen, hier was niets bijzonders aan te zien.
De problemen doen zich ook bij droog (lage luchtvochtigheid) voor.
Soms loopt de auto goed zelfs bij heel slecht en vochtig weer.
De verdeelkap heb ik nog niet opengehad. Ik heb ook niet het idee dat hij op 3 cilinders loopt, dit brengt een ander geluid met zich mee.
Ik kan uiteraard wel een keer naar de verdelerkap kijken.
Wat me ook opgevallen is, is dat het bij de injector vochtig is van de benzine.
Voor meer eventuele suggesties houdt ik me aanbevolen.
Mvg, Robert
Totaal aantal Berichten: 6129
Geregistreerd: 23-03-2007
- C1 1.0 Collection
- Overig BMW E39 525i Touring
Jouw probleem is waarschijnlijk de verdeler met rotor en / of de bobine.
Hoi,
Ik heb de verdeelkap + rotor + bobine vernieuwd, dit hielp niets.
Ik heb vervolgens ook een andere injectie unit erop gehad, dit hielp ook niets.
Ik heb de stekkers ook nog een keer nagelopen en kon niets bijzonders vinden.
Ik vind het ook zo’n raar probleem.
Al geef ik flink gas, dan loopt het toerental op tot bv 4000 rpm, hij blijft dan ook 1 a 2 seconden dit toerental draaien om vervolgens in 1 keer af te willen slaan.
Ik kan het afslaan voorkomen door dan het gas helemaal los te laten en dan meteen weer gas te geven.
Het op toeren komen doet hij verder prima.
Ik snap er helemaal niets van.
Heeft iemand please nog andere suggesties. Ik weet dat het een oudje is, maar hij is vorige maand nog goedgekeurd en verder prima in orde.
Bij voorbaat dank.
Mvg,
Robert
Totaal aantal Berichten: 6129
Geregistreerd: 23-03-2007
- C1 1.0 Collection
- Overig BMW E39 525i Touring
Wat voor een ZX is het? Een 1.4, 1.6 of wat? Want zo kun je blijven gissen.
[edit] ik gok op een 1.4 TU, met als probleem de stappenmotor.
Oplossing: zoek op de sloop een ander injectiehuis. [/edit]
Zoals ik hierboven schreef is het een 1.4.
Het injectiehuis heb ik al uitgewisseld en hielp niets.
Gr,
Robert
heb jij niet gewoon ergens een lek in een vacuumslang oid ?