Hallo,af en toe hapert mijn motor soms,er gaat een schok door de hele wagen.
Het lijkt er een beetje op dat de motor zeer kort zonder spanning valt.
je krijgt een korte bok en erna draait de motor gewoon goed door op zonder problemen.
Het duurt een tiende van een seconde maar is wel verschieten soms.
Alle fouten zijn uitgelezen en er is niks te zien,
verschillende relais al vervangen maar zonder resultaten.
Ik heb dit probleem bij het optrekken,lossen van de gas,aan alle snelheden,...
Komt gewoon af en toe voor.soms een week niet en soms 5 keer op 10 Km.
Het is een berlingo van 2007 met 54000Km

Totaal aantal Berichten: 1825
- Xsara Picasso 16-16v
weet niet hoe groot de schock is, maar heb je airco ? meschien dat de airco iederekeer aan en uit gaat, door bv slechte aircopomp, leeg koelsysteem. airco werkt met electries-magnetiese poulie. als ie geactiveerd wordt voel je altijd wel een schock(je),
Ik heb precies hetzelfde gehad. Auto heeft 6 weken in de garage gestaan. Brandstof filter vervangen, verschillende sensoren getest en uiteindelijk de brandstofpomp laten reviseren a 567 euro. Ook hebben ze de accu uit de auto gehaald en onder de accubak bleek een draad blank te liggen. Waarschijnlijk door lekkend accuzuur. Wat nou precies de oorzaak was wisten ze volgens mij zelf ook niet. De accu is nooit defect geraakt of is gaan lekken, volgens mij. Uiteindelijk, na 830 euro, rijdt de auto alweer zo’n 1500 km probleemloos. Je word er niet vrolijk van.
Haal maar in, de brandweer knipt je er wel uit
meestal brandstof probleem als er geen foutcode is.
check : - brandstoffilter op vervuiling(zoals algenvorming of dichtslippen) veel problemen door menging biodiesel…
- geen schuur in turbodarm.
- indien aanwezig den elektrische opvoerpomp(kan ook in de hoofdhogedrukpomp zelf inzitten)
als het kan zou je met een uitleesapparaat even rijden die een log kan aanleggen.
kan je bepaalde parameters dan aanduiden en zien of er ergens iets weg valt.(tijdens of achter het rijden)
““Ik heb dit probleem bij het optrekken,lossen van de gas,aan alle snelheden,...”“” toch niet de massakabel tussen de versnellingsbak en de carrosserie ?
kan ook draadbreuk zijn,bij het gasgeven kanteld de motor iets.
succes
Ik ben wel benieuwd wat de oorzaak bij Modeller is/was. Hoop dat je dat nog even laat weten.
Ok bedankt voor de reacties,ik begin alvast met de massa te controleren en eventuele draadbreuken.
Hij heeft vorige week een groot onderhoud gehad en heeft het terug 2 keer gedaan.
De 1ste keer zeer zacht en direct erna zeer hard.
Ik hou jullie op de hoogte en hoop snel iets te vinden.
modeller schreef:Hallo,af en toe hapert mijn motor soms,er gaat een schok door de hele wagen.
Het lijkt er een beetje op dat de motor zeer kort zonder spanning valt.
je krijgt een korte bok en erna draait de motor gewoon goed door op zonder problemen.
Het duurt een tiende van een seconde maar is wel verschieten soms.Alle fouten zijn uitgelezen en er is niks te zien,
verschillende relais al vervangen maar zonder resultaten.Ik heb dit probleem bij het optrekken,lossen van de gas,aan alle snelheden,...
Komt gewoon af en toe voor.soms een week niet en soms 5 keer op 10 Km.Het is een berlingo van 2007 met 54000Km
Al eens bedacht dat het geen helemaal electrische storing hoeft te zijn?
Ik denk wel degelijk dat het een elektrische storing is. Bij mij viel ook de airco en de dashboard verlichting uit. Let daar eens op of dat gebeurd in het donker. De koplampen bleven gewoon branden. Maar als het een probleem met de diesel toevoer was waarom gaat dan de dashboard verlichting en de airco uit?
Blijf benieuwd wat het is/was omdat ik precies hetzelfde had met mijn 2.0 HDi.
Heb nog niets zien uitgaan als hij het deed.
Kan het iets mechanisch zijn dan?
Waar moet ik dan aan gaan denken?

Totaal aantal Berichten: 9
- Berlingo 1.6 hdi 90 pk 4wd ( dangel )
- Berlingo 1.6 hdi 75 pk
Hallo Modeller, , mijn berlingo uit 2007, 55000 km vertoont precies hetzelfde gedrag als wat jij beschrijft en ik ben benieuwd of jij er ondertussen achter bent gekomen wat de oorzaak was/is bij jouw auto wat dit probleem veroorzaakt.
Ik hoop dat je mij wat meer kunt vertellen.
Bij de Xantia zat het dikwijls in het contactslot door sleet.