Hallo allemaal, alweer problemen met de saxo (heb er stilaan genoeg van) ditmaal werd ik door een vriend (die ook een saxo heeft) erop gewezen dat men versnellingsbak een gierend/fluitend geluid maakt in 1ste 2de en 3de. Vooral de 1ste versnelling heeft er erg veel last van. Het geluid lijkt een beetje op dat van de achteruitversnelling (waarbij het tandwiel recht staat) Het wordt ook luider met het toerental van de motor. De wagen heeft slechts 24 500km. Het geluid is al aanwezig van toen ik de wagen kocht. Het schakelen zelf verloopt lichtjes stroef. Als ik het koppelingspedaal indruk hoor ik ook de tandwielen wat draaien een soort mechanisch zacht geratel. Ikzelf ben al wat opzoek gegaan op het internet en kwam op volgende oplossing
* Versnellingsbak olie vervangen, mogelijk te weinig of vervuild
* kapotte koppeling (maar hij schakelt wel goed vind ik)
* kapotte versnellingsbak
* Een kapotte of versleten druklager in de koppeling.
Ik voeg later vandaag nog een filmpje toe waar ik hoop het geluid te kunnen vastleggen.
Voorlopig vond ik dit filmpje op youtube waar het geluid erg op lijkt alleen ietsje minder erg.
http://www.youtube.com/watch?v=m9u9wsSl3Sc
zonder het juiste geluid te horen…
ik gok op “vervuilde” olie of het peil dat laag staat.
Ben je zeker dat het uit je versnellingsbak komt en niet afkomstig is van wiellager?
Koppeling enz. Is nog in orde ben naar de garage geweest. Die omschreef het geluid als een typisch saxo motor geluid. Zal bij het onderhoud eens vragen of ze de versnellingsbak olie eens verversen (na 8 jaar zal dat wel eens nodig zijn denk ik)