ik rij toch ook altijd wat sneller dan toegelaten, meestal, volgens de regels van de kunst, ongeveer 10 kilometer/u sneller dan maxium toegelaten… uitzondering is directe schoolomgeving…
rij bij ons in België 120 en iedereen, zelfs de kleinste meest gammele wrakjes steken je voorbij, tot daaraantoe trek ik me daar niks van aan, maar de doorsnee belg, -en ik spreek uit dagdagelijkse ervaring- is “zo hoffelijk” dat ze nog ‘in je gat komen hangen’ als je zelf al schromelijk te snel rijdt, voor sommigen is 150 nog niet snel genoeg, linkervakterroristen.
130 is ideaal, dan rij je vlotjes mee met de NORMALE medechauffeurs… ze zouden die franse snelheidslimiet bij ons ook moeten invoeren.
Vóórdat ik mijn B’lingootje had geef ik toe dat ik wel n’s vaker wat sneller ging… maar dat was dan ook een vrij competitief stalen ros met 0,0 comfort maar oo zo’n sportieve en baanklevende rijervaring… daar liet ik me te makkelijk aan vangen… weliswaar steeds en overal verantwoord gereden en nooit een ongeval veroorzaakt door te snel of te onvoorzichtig te rijden.
Nobody expects the Spanish Inquisition!
Ik rij meestal gewoon rustig om het verbruik op pijl te houden. Soms heb ik wel uitschieters maar dan ga ik alsnog niet sneller dan 10km extra van de toegestane snelheid. Een vriend van mij rijdt weleens 100-200m achter iemand die snel rijd. Zo heeft hij de tijd om te minderen als hij de flits ziet, best gevaarlijk maar als je haast hebt slim.
De flits is tegenwoordig onzichtbaar.
Totaal aantal Berichten: 3762
Geregistreerd: 07-09-2008
- C5 2.0i 16V Ligne Prestige G3
- BX 1.9 GTI
Met de AX’jes reed ik bijna nooit harder dan 130 vanwege de herrie en zijwindgevoeligheid. De ZX nodigt wel uit om flink harder te rijden, maar het verkeer laat dat eigenlijk bijna nooit toe, en de maximumsnelheid aanhouden is ook veel goedkoper Maar af en toe kan ik het niet laten om even de 150 aan te tikken.
C5 2.0i 16V Ligne Prestige 37-PP-RP / BX 1.9 GTI RK-55-NV
Ex: AX 1.1i Harmonie PZ-BL-99 / AX 1.1i Allure LD-LR-40 / ZX 1.8i 16V Audace Break XR-RN-08 / AX 1.4i TZX DH-RP-44 / ZX 1.9D Avantage JV-RH-88 / C5 1.8i 16V Ligne Prestige 54-HK-DJ / C5 2.0i 16V Ligne Prestige BVA 27-JD-FX / Xsara 1.6i 16V VTR Coupe 86-JL-KK / Xsara 1.4i Difference II 23-NX-VJ / XM 3.0i V6 24V Exclusive BVA 74-RFD-3
Totaal aantal Berichten: 403
Geregistreerd: 28-01-2007
- ID/DS DS 23 IE Pallas BVH
- C6 (2005-2012) 2.7 hdi exclusive
- 2CV 2cv6
altijd 20 km per uur boven de maximale snelheid, met uitschieters uiteraard, behalve bij trajectcontrole.
Met caravan 115 en in belgie 120,j gewoon omdat het kan.
gr giel
Eenmaal citroen, altijd citroen
Reeds gehad: ID19P 1965, Xantia 2.0i 16v sx 1996, BX 1.9 tzi 1991, xsara 1.6i Ligne Prestige, C5 2.0i 16v break exclusive 2003, ducati st 2, ducati 996, cx gti 1983, DS23 ie 1974, 2 maal 2cv6 1984, c3 1.4i exclusive, ds 23ie halfautomaat break 1971, ducati 748
In bezit: SM 2.7 carburateur, 1973, C6 2.7 HDI 2006, C5 v6 2001, gs 1220 1973, en ducati diavel
Totaal aantal Berichten: 25574
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Jules deelder zei al: je moet altijd zo hard rijden als je kan!
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Totaal aantal Berichten: 627
Geregistreerd: 25-02-2007
- XM V6.24 Exclusive (serie 2 met ZPJ4 3.0)
85 op de cruise met de truck. En ja, dan haal ik ook in. Irritant? Ja als je een notoire hardrijder bent wel. Ik kan er niet op anticiperen als iemand 150 rijd.
Met de Bix 100 op de cruise bij 3000 toeren. En met de Xant de maximum toegestane snelheid.
Twee linkerhanden is nog altijd beter dan één rechter en er niks mee doen.
Totaal aantal Berichten: 43272
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
citroofreak schreef:85 op de cruise met de truck. En ja, dan haal ik ook in. Irritant? Ja als je een notoire hardrijder bent wel. Ik kan er niet op anticiperen als iemand 150 rijd.
Maar ook niet op iemand die legaal 130 rijdt. En waarom inhalen met zo’n ding, de voorganger rijdt wellicht 81.. dat inhaalverbod is wat dat betreft een verademing, terwijl ik niets tegen vrachtwagens heb overigens. Wel tegen tergend langzaam inhalen.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 3205
Geregistreerd: 05-04-2008
- ID/DS Dspécial
- CX Prestige automatic
Maddock schreef:ik rij toch ook altijd wat sneller dan toegelaten, meestal, volgens de regels van de kunst, ongeveer 10 kilometer/u sneller dan maxium toegelaten… uitzondering is directe schoolomgeving…
rij bij ons in België 120 en iedereen, zelfs de kleinste meest gammele wrakjes steken je voorbij, tot daaraantoe trek ik me daar niks van aan, maar de doorsnee belg, -en ik spreek uit dagdagelijkse ervaring- is “zo hoffelijk” dat ze nog ‘in je gat komen hangen’ als je zelf al schromelijk te snel rijdt, voor sommigen is 150 nog niet snel genoeg, linkervakterroristen.
130 is ideaal, dan rij je vlotjes mee met de NORMALE medechauffeurs… ze zouden die franse snelheidslimiet bij ons ook moeten invoeren.
Daar wil ik even op reageren, ik zit dus zelf 60000km per jaar op de weg (in BE) voor het werk en het is opvallend hoe er de laatste jaren meer en meer 120km/h gereden wordt. Ik rij de laatste jaren altijd 122 op de cruise en ik durf heel eerlijk zijn, er zijn er nog die inhalen, maar veeeeeeel minder dan pakweg 5 jaar geleden. Bijna dagelijks zie ik de wegenpolitie langs de kanten staan (vooral met buitenlanders) en gezien het aantal flitspalen jongt als konijnen heb ik geen zin meer om de kas te spijzen van de staat. En ik ben duidelijk niet de enige.
Dit gezegd zijnde
Ik reed met een bedrijfswagen en had een 27MC bak aan boord. Reed ik achter twee vrachtwagens en volgde de conversatie tussen de chauffeurs. Komt er een auto met een bloedgang achterop, zegt de ene chauffeur tegen de andere: ‘let op (insert name), zie je die gast komen’? En gelijk gaat hij met een ruk naar de linkerbaan en die snelle jongen moest dus vol in de remmen.
En ja, ik heb hem verteld dat ik daar niet blij van werd en zijn kenteken had genoteerd.
Totaal aantal Berichten: 3205
Geregistreerd: 05-04-2008
- ID/DS Dspécial
- CX Prestige automatic
Totaal aantal Berichten: 627
Geregistreerd: 25-02-2007
- XM V6.24 Exclusive (serie 2 met ZPJ4 3.0)
waterman schreef:citroofreak schreef:85 op de cruise met de truck. En ja, dan haal ik ook in. Irritant? Ja als je een notoire hardrijder bent wel. Ik kan er niet op anticiperen als iemand 150 rijd.
Maar ook niet op iemand die legaal 130 rijdt. En waarom inhalen met zo’n ding, de voorganger rijdt wellicht 81.. dat inhaalverbod is wat dat betreft een verademing, terwijl ik niets tegen vrachtwagens heb overigens. Wel tegen tergend langzaam inhalen.
Jawel. Tuurlijk is er te anticiperen op mensen die gewoon de maximum snelheid aanhouden. Dan weet je wanneer je naar links kunt met je ruim 18 meter zonder mensen enorm te hinderen. Zelf trek ik hem altijd door naar de 90 zodat ik nog minder hinder geef. Ook zet ik de cruise gerust een tandje terug als ik maar 1 kilometer verschil heb. Dit doen trouwens de meeste vrachtwagenchauffeurs. Maar dat ziet niemand. Mensen onthouden namelijk alleen de negatieve dingen.
Waarom inhalen? Als je planning je op je nek zit te zeuren. Je een boot moet halen. Je onder stress werkt. Je met bloktijden te make hebt. Omdat een eigen rijder soms per rit word betaald. Niet per kilometer of uur. Hoe meer ritten hoe meer geld. Omdat de chauffeur voor je geen vaste gasvoet heeft. Enz enz enz. Heeft dat zin dan? Ja, als je een rit voor de boeg hebt van 2000 kilometer wel. Mensen hebben er geen idee van hoe het omgaat in de transport. Alles wat je om je heen ziet is heeft is ooit getransporteerd!!! De meeste dingen zelf meerdere keren. Om het maar niet te hebben over de grondstoffen van alles wat je om je heen ziet…
Het voorbeeld van automobilist pesten wat net werd genoemd is natuurlijk extreem. Rotte appels vind je overal. Zulke acties zijn onverantwoord en gevaarlijk.
Als laatste wil ik er aan toevoegen dat ongeveer 80% van de vrachtwagenchauffeurs weet wat ie doet en hoe hij met ander verkeer om moet gaan. Nog geen 50% van de bestuurders van een “gewone” auto weet wat ie doet. Laat staan dat ie weet hoe ie met vrachtwagensmoet omgaan (in de bocht stil staan binnen de draai van een truck). En momenteel weer heel actueel: een kwart van de bestuurders met een sleurhut weet wat ie doet. Het gross van deze mensen die 3 week in het jaar van hun BE gebruik maken kan niet met aanhanger rijden en heeft geen idee hoe ze zo’n ding veilig moeten beladen. Hoeveel ik er al over de weg heb zien slingeren… Onderhoud van carav….. Ik draaf door.
Mensen die zeuren over vrachtwagens moeten eens een keer een dag van een vrachtwagenchauffeur hebben meegemaakt.
Amen.
Twee linkerhanden is nog altijd beter dan één rechter en er niks mee doen.
Totaal aantal Berichten: 43272
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
citroofreak schreef:
Mensen die zeuren over vrachtwagens moeten eens een keer een dag van een vrachtwagenchauffeur hebben meegemaakt.
Amen.
Gelden 2 weken met 18 meter Scania vol met auto’s ook?
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 627
Geregistreerd: 25-02-2007
- XM V6.24 Exclusive (serie 2 met ZPJ4 3.0)
Zeker. Dus je bent het stiekem toch eens met mijn relaas. (Scania… zucht)
Twee linkerhanden is nog altijd beter dan één rechter en er niks mee doen.
Met de Dsuper 5 rijd ik zo hard als is toegestaan;
Zonder aanhanger, vouwwagen of caravan: de maximum toegestane snelheid in NL (vooral door onze vrinden van CJIB).
Met aanhanger, vouwwagen of caravan: eigenlijk altijd veel te hard, 90kmh is toegestaan, maar ik rijd eigenlijk standaard 100kmh en dat loopt uit naar 120 of 130.
In de rest van Europa rijd ik zo hard als de weg het op dat moment toelaat en ik zin heb.
Afgelopen vakantie, met de DSuper met volgpakte vouwwagen 140! Helling af, wind mee….. Die Fransen staan dan toch wel een beetje vreemd te kijken, maar zo kom ik de volgende helling makkelijk weer op.