Weet iemand hoe je de constant hoogte veerbol kan vervangen?
In wat oude draadjes lees ik dat het sub frame moet laten zaken.
Maar hoe doe ik dat, moet er eerst nog meer los? Daar kom ik niet achter.
Alle ander bollen, 7 stuks heb ik vervangen.
Gaat om een 2.1td exclusive 1999.
Mehari 4x4 1982
2cv6 club 1978
Mehari plage 1986
Vanclee mungo 1980
op een brug zonder rijplaten, paal onder sub frame, bouten lossen aan de bestuurderskant en dan brug een stukje omhoog. Wel allemaal met beleid en nog wat kleinspul even lossen. Dat is in principe de methode.
Jep, subframe moet een stukje zakken.
Als je de 2 bouten aan de achterkant geheel losmaakt lukt het ook, en hoef je verder geen randartikelen los te maken. (wel het reservewiel weghalen )
BX 19 GT ‘85, XM 2.0 TCT ‘94, CX 2400 GTI ‘81, BX 14 ‘89, AX 1.4 Rallye ‘96
ex: BX 14 Rallye, XM 2.0 8v, XM 2.0 16v, BX 14, BX 14, CX 2400 Prestige, XM V6 ‘90
niet teveel laten zakken overigens he… das niet fijn voor de kant die vast blijft zitten.
Totaal aantal Berichten: 3440
Geregistreerd: 23-06-2006
- C5 2.0i 16V Break automaat Exclusive
Iemand al eens geprobeerd dat ding op een beter bereikbare plek te monteren? Kan niet moeilijk zijn, ruimte zat, daar
Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop
JanSr schreef:Iemand al eens geprobeerd dat ding op een beter bereikbare plek te monteren? Kan niet moeilijk zijn, ruimte zat, daar
Wat betreft ‘ruimte zat’ geloof ik dat er wel enig verschil bestaat tussen modellen. Bij mijn model moet je iig de achterste demper demonteren.
Het eenvoudigste is iets waarvan ik recentelijk een foto heb gezien: een gat zagen in de vloer van de bagageruimte. Daar zou je dan een mooi luikje in kunnen fabriceren. Dan kan je er heel makkelijk bij. Maar hoe vaak vervang je die bol eigenlijk?
2000 XM 3.0 V6 24v Exclusive Auto - 84k km RP8569
Totaal aantal Berichten: 3440
Geregistreerd: 23-06-2006
- C5 2.0i 16V Break automaat Exclusive
Als het goed is een of twee keer in het autoleven. Maar ik erger me altijd aan onbereikbare dingen. Het zet mij aan tot inventiviteit om het handiger of beter te doen.
Dit weekend bezig geweest met de demper van de multiriem van het Roode Gevaar, mijn Break Service 2.1 TD.
De silentblocs waarmee dat ding hoort vast te zitten waren volledig vergaan.
met wat draaiwerk zit het nu onverwoestbaar en demontabel.
Dat ding is weer zo’n typisch Citroen geheim. Waarom zit daar een demper? Op mijn ZPJ zit helemaal geen demper in het multiriemcircuit. Nooit last mee.
Maar ja, daar zit weer zo’n stelconstructie die je tot razernij drijft als de zaak wat zit vastgeroest.
Bij mij ook al veranderd.
Enfin,het houdt ons uit de kroeg.
Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop
Auto dus omhoog met de wielen vrij
Demper demonteren. Subframe links ondersteunen (zie je niet in de foto) Bouten bevestiging subframe links losdraaien (niet uitnemen, anders wordt het lastig ze weer op zijn plaats te krijgen); bouten bevestiging subframe rechts enkele slagen losdraaien.
Hydraulische leiding losnemen - dat wel eerst doen. Met enige pijn en moeite de bol losdraaien en demonteren. Kettingtang op bol en een grote sleutel of tang op de moer van de bevestiging op de steun.
2000 XM 3.0 V6 24v Exclusive Auto - 84k km RP8569
maar goed, in ieder geval endus,
Xm op de brug, bouten losdraaien, bol checken en dat was het wel.
Totaal aantal Berichten: 15438
Geregistreerd: 17-08-2004
- 2CV Special
- BX 16 TRS
- XM 2.5 TD Pallas
Wegens huishoudelijke werkzaamheden tijdelijk gesloten.
Totaal aantal Berichten: 15438
Geregistreerd: 17-08-2004
- 2CV Special
- BX 16 TRS
- XM 2.5 TD Pallas
En weer open.