constant hoogte veerbol
verkuilm
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2063
Geregistreerd: 05-12-2004

Gepost: 03 oktober 2011 10:58 PM

Weet iemand hoe je de constant hoogte veerbol kan vervangen?
In wat oude draadjes lees ik dat het sub frame moet laten zaken.
Maar hoe doe ik dat, moet er eerst nog meer los? Daar kom ik niet achter.
Alle ander bollen, 7 stuks heb ik vervangen.
Gaat om een 2.1td exclusive 1999.

Mehari 4x4 1982
2cv6 club 1978
Mehari plage 1986
Vanclee mungo 1980

Profiel  
 
gompy58
> 6000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 6206
Geregistreerd: 30-04-2004

Gepost: 04 oktober 2011 12:43 PM
  [ # 1 ]

op een brug zonder rijplaten, paal onder sub frame, bouten lossen aan de bestuurderskant en dan brug een stukje omhoog. Wel allemaal met beleid en nog wat kleinspul even lossen. Dat is in principe de methode.

Profiel  
 
BasisBIX
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 4323
Geregistreerd: 17-10-2007

Gepost: 04 oktober 2011 08:26 PM
  [ # 2 ]

Jep, subframe moet een stukje zakken.

Als je de 2 bouten aan de achterkant geheel losmaakt lukt het ook, en hoef je verder geen randartikelen los te maken. (wel het reservewiel weghalen Wink)

Profiel  
 
gompy58
> 6000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 6206
Geregistreerd: 30-04-2004

Gepost: 05 oktober 2011 03:06 AM
  [ # 3 ]

niet teveel laten zakken overigens he… das niet fijn voor de kant die vast blijft zitten.

Profiel  
 
JanSr
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3440
Geregistreerd: 23-06-2006

- C5 2.0i 16V Break automaat Exclusive
Gepost: 05 oktober 2011 10:48 AM
  [ # 4 ]

Iemand al eens geprobeerd dat ding op een beter bereikbare plek te monteren? Kan niet moeilijk zijn, ruimte zat, daar

Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop

Profiel  
 
Jan-hendrik
> 500 berichten
RankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 572
Geregistreerd: 11-03-2007

Gepost: 05 oktober 2011 11:10 AM
  [ # 5 ]
JanSr schreef:

Iemand al eens geprobeerd dat ding op een beter bereikbare plek te monteren? Kan niet moeilijk zijn, ruimte zat, daar

Wat betreft ‘ruimte zat’ geloof ik dat er wel enig verschil bestaat tussen modellen. Bij mijn model moet je iig de achterste demper demonteren.
Het eenvoudigste is iets waarvan ik recentelijk een foto heb gezien: een gat zagen in de vloer van de bagageruimte. Daar zou je dan een mooi luikje in kunnen fabriceren. Dan kan je er heel makkelijk bij. Maar hoe vaak vervang je die bol eigenlijk?

2000 XM 3.0 V6 24v Exclusive Auto - 84k km RP8569

Profiel  
 
JanSr
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3440
Geregistreerd: 23-06-2006

- C5 2.0i 16V Break automaat Exclusive
Gepost: 05 oktober 2011 11:20 AM
  [ # 6 ]

Als het goed is een of twee keer in het autoleven. Maar ik erger me altijd aan onbereikbare dingen. Het zet mij aan tot inventiviteit om het handiger of beter te doen.

Dit weekend bezig geweest met de demper van de multiriem van het Roode Gevaar, mijn Break Service 2.1 TD.
De silentblocs waarmee dat ding hoort vast te zitten waren volledig vergaan.
met wat draaiwerk zit het nu onverwoestbaar en demontabel.

Dat ding is weer zo’n typisch Citroen geheim. Waarom zit daar een demper? Op mijn ZPJ zit helemaal geen demper in het multiriemcircuit. Nooit last mee.
Maar ja, daar zit weer zo’n stelconstructie die je tot razernij drijft als de zaak wat zit vastgeroest.
Bij mij ook al veranderd.

Enfin,het houdt ons uit de kroeg.

Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop

Profiel  
 
Jan-hendrik
> 500 berichten
RankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 572
Geregistreerd: 11-03-2007

Gepost: 05 oktober 2011 12:03 PM
  [ # 7 ]

Auto dus omhoog met de wielen vrij

Demper demonteren. Subframe links ondersteunen (zie je niet in de foto) Bouten bevestiging subframe links losdraaien (niet uitnemen, anders wordt het lastig ze weer op zijn plaats te krijgen); bouten bevestiging subframe rechts enkele slagen losdraaien.

Hydraulische leiding losnemen - dat wel eerst doen. Met enige pijn en moeite de bol losdraaien en demonteren. Kettingtang op bol en een grote sleutel of tang op de moer van de bevestiging op de steun.

2000 XM 3.0 V6 24v Exclusive Auto - 84k km RP8569

Profiel  
 
gompy58
> 6000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 6206
Geregistreerd: 30-04-2004

Gepost: 05 oktober 2011 04:55 PM
  [ # 8 ]

maar goed, in ieder geval endus,

Xm op de brug, bouten losdraaien, bol checken en dat was het wel.

Profiel  
 
patje74
> 15000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 15438
Geregistreerd: 17-08-2004

- 2CV Special
- BX 16 TRS
- XM 2.5 TD Pallas
Gepost: 05 oktober 2011 06:47 PM
  [ # 9 ]

Wegens huishoudelijke werkzaamheden tijdelijk gesloten.

Profiel  
 
patje74
> 15000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 15438
Geregistreerd: 17-08-2004

- 2CV Special
- BX 16 TRS
- XM 2.5 TD Pallas
Gepost: 05 oktober 2011 06:53 PM
  [ # 10 ]

En weer open.

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook