Snelheid versus rpm
krijn
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 33
Geregistreerd: 06-11-2004

Gepost: 03 oktober 2011 11:02 PM

Hallo ,

Ik overweeg een Berlingo 1.8 Multispace aan te schaffen van het bouwjaar juli 1997 tot feb 2001 .
De keus Berlingo vanwege de korte oversteek bij het caravan trekken en de forse bagageruimte.
Nu zag ik op caravantrekker.nl dat een Peugeot partner het op alle punten het beter doet dan een Berlingo , ondanks dezelfde motor specs .
Oorzaak zou zijn kortere overbrenging van de bak .
Zekerheid kon caravantrekker mij niet geven omdat gegevens van die bouwjaren niet zo goed opvraagbaar zijn .

Ik kreeg de volgende gegevens van ze :
Snelheden Citroen ( bandenmaat 175 /  70-14 ) per 1000 rpm 1e t / m 5e )
8,4
15,4
22,6
30,4
36,3

Mijn vraag is : zou een van jullie met zo een Berlingo willen controleren of dit klopt ?    ( 3e t/m/ 5e natuurlijk bij een hoger rpm ! )
Van de Peugeot zijn mij die getallen inmiddels bekend .

Bij voorbaat hartelijk dank .

Vr. gr.

Krijn

Profiel  
 
Gepost: 03 oktober 2011 11:04 PM
  [ # 1 ]

Krijn, de Berlingo en de Partner zijn technisch volledig identiek, de versnellingsbakken ook. Waarschijnlijk heeft er ergens eens iemand de gegevens van benzine en diesel omgewisseld ofzo.

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43317
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Gepost: 03 oktober 2011 11:06 PM
  [ # 2 ]

Let op graddus: in FR is het vrij gebruikelijk een model met korte en lange bak te leveren. Hoe maf het ook mag klinken, met een korte bak valt dezelfde auto soms ook nog in een lagere belastingklasse… Het kán dus best zijn dat Peugeot in NL een model met korte bak leverde en Citroën een model met een lange bak. Toch wel even het uitzoeken waard.

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste

Profiel  
 
crusty123
> 100 berichten
RankRank
Totaal aantal Berichten: 150
Geregistreerd: 12-04-2010

Gepost: 04 oktober 2011 09:30 PM
  [ # 3 ]

ga je daarmee een caravan trekken,dat zal nogal verbruiken….

Wat is het gewicht van de caravan ?

Diesel geen betere keuze in verband met trekkracht onderin(koppel).

als je daarmee de bergen ga doen,veel succes.

Profiel  
 
krijn
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 33
Geregistreerd: 06-11-2004

Gepost: 21 oktober 2011 11:10 PM
  [ # 4 ]

Je hebt gelijk Crusty123 , diesel is met caravan trekken een betere keuze .
Ik vond de hogere mrb nogal een bezwaar , maar als je alles tegen elkaar afweegt zijn bij 15000 km ( wat ik per jaar rijd ) de kosten diesel/ benzine vrijwel gelijk .
Het is een Mitsubishi Spacestar 1,9 Di geworden , 72 kw 217 Nm bij 1700 rpm .
Geen Citroen meer dus ( voel het wel een beetje als verraad na vier Citoenen! ).
Mischien ooit weer eens terug op dit forum .

Hg.

Krijn

Profiel  
 
paso
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9613
Geregistreerd: 10-08-2005

Gepost: 22 oktober 2011 12:09 AM
  [ # 5 ]

1.8 is toch een sterk beest en volgens mij beter dan de 2.0 Hdi

Benz C200D break elegance 2004, 2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005,  Honda Camino 1986, Lexus ct200h 2017

Profiel  
 
crusty123
> 100 berichten
RankRank
Totaal aantal Berichten: 150
Geregistreerd: 12-04-2010

Gepost: 22 oktober 2011 11:51 AM
  [ # 6 ]

ook goeie keuze die mitsubishi

vooral belangrijk bij het trekken van caravan of iets dergelijks is dat je genoeg koppel NM hebt bij ” laag toeren “

een benzine begint zijn max koppel meestal rond de 4000tr/min +/- waarbij de diesel en zeker de moderne toch vlug 1800tr/min +/- hun ùmax koppel hebben en deze ook vrij stabiel blijft.

de zogenaamde plateaukoppel(koppel die min of meer gelijk blijft gedurende aantal tr/min)

als je nu een 3000cc of meer benzine neemt heb je ook een groot koppel onderin.

of een turbo benzine.

1.8 benzine is zeker goeie motor maar die ga je vlug in hogere toeren moeten houden bij berg ritten… en laat staan het verbruik (dat kan je nog afwegen als je maar één keer per jaar dat doe)


tis soms moeilijk kiezen als je niet veel km doe per jaar,en voor maar één keer een caravan te trekken,daarvoor diesel aankopen lijk me niet ideaal.

succes met u aankoop

Profiel  
 
paso
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9613
Geregistreerd: 10-08-2005

Gepost: 22 oktober 2011 01:06 PM
  [ # 7 ]

Maar die benzine kun je als het lastig is even terugschakelen en in toeren gooien wat bij een diesel toch anders is, die heeft z’n koppel gehad onderin en toeren leveren die niet echt veel PK’s meer.
Mijn gevoel.

Benz C200D break elegance 2004, 2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005,  Honda Camino 1986, Lexus ct200h 2017

Profiel  
 
crusty123
> 100 berichten
RankRank
Totaal aantal Berichten: 150
Geregistreerd: 12-04-2010

Gepost: 31 oktober 2011 07:51 PM
  [ # 8 ]

als je genoeg koppel hebt dan moet je niet terug schakelen met een diesel

daarmee dat je een diesel moet nemen met een schoon plateau koppel die tot 4000tr/min vrij hoog blijft

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook