Ik ben benieuwd! Ik krijg die van mij onmogelijk boven de 180.
Km-stand DS3 eHDI op 31 okt 2011: 24500
Totaal aantal Berichten: 24
Geregistreerd: 27-09-2011
- DS 3 1.6 e-HDi Airdream So Chic
Weerom tijd om een stukje aan te vullen van mijn ds3 ervaring.
De wagen rijdt echt nog steeds leuk. Door het vele verlof dat ik nu heb doe ik wel minder km en rij ik meer overdag. Blijkbaar door minder lichten te gebruiken en ook minder verwarming zie ik ook weerom een verdere daling in het verbruik. Afgelopen week leerde een tankbeurt me dat ik volgens de boordcomputer 1360 km zou kunnen rijden met 1 tank. Ongelofelijk dus.
Die tankbeurt wees uit dat ik een verbruik had van 4.1L/100KM of 1 op 24. Een zeer mooi resultaat vind ik zelf.
Verder blijft het natuurlijk wel heel leuk rijden, maar toch zijn er wel enige minpuntjes ondertussen.
Als ik na een langere autosnelwegrit (een rustige) van de autostrade afga om dan via de binnenwegentjes naar huis te rijden dan ervaar ik wel dat de wagen nogal schokering schakelt. Alsof hij niet echt snel wil rijden. En dat vraagt toch enige kilometers om te verdwijnen. Ligt dit nu aan mijn schakellui rijden of is de computer echt eentje dat je rijstijl onthoudt ? Ik hou het maar op mezelf.
Ook ondervind ik dat in de morgen als ik vetrek, de verwarming toch wel wat tijd nodig heeft om op temperatuur te komen. Mogelijk ben ik in mijn oude wagen wat te veel verwend geweest, want die had een electrische verwarming die nagenoeg direct warme lucht gaf.
En verder is er toch een piepje en een kraaktje. Eentje komt van de armsteun en is niet altijd aanwezig. Een ander kraakje komt ergens achter me vandaan. Ik vermoed uit de de rol van de gordel.
Verder is het gewoon een zeer leuk wagen om mee te rijden en hij blijft zeer veel bekijks hebben. Het onderhoud van de lak blijkt ook zeer goed mee te vallen. Ik spoel de wagen eerst goed af waarna hij met een spons en zeep wordt gewassen. Ik gebruik hiervoor een shampoo van Citroen die blijkbaar zeer goed afstotend werkt. De ramen worden dan gezeemd en de wagen zelf wordt gedroogd met een microvezeldoek.
De ramen heb ik ondertussen ingewreven met rain X. Dit is wel net zo handig, je vertrekt met bedompte ramen en na een hondertal meters zijn ze proper. Ook tijdens een paar vriesdagen bleek er geen ijs op de ramen te hebben gehecht. Verder heb ik ook een microvezel doekje in de auto gelegd zodat ik aan het rode licht even over de zwarte pianolak kan wrijven. Zeer leuk zo, want dat trekt toch wel heel wat stof aan. Zal wel een idioot zicht zijn, zo iemand aan het rode licht zijn auto zien strelen met een doekje. Maar het is wel proper en blinkt altijd.
Het was wel de afgelopen dagen een beetje vloeken. Blijkaar was er een vogel met diaree een paar keer over de wagen gevlogen. Tja heb nu mijn kat ingeschakeld om deze vogel vakkundig uit te schakelen.
Voila, dit was weer een bijdrage aan mijn ervaringen. Wat ik nu wel een beetje spijtig vind is dat nu het uur verzet is, er de donkere dagen zijn. Dus mijn ledlichtjes zullen niet veel branden. Jammer want het is toch zeer karakteristiek voor deze wagen.
groetjes en tot volgende keer.
De bijrijders gordel een kwartslag draaien zodat deze volledig oprold scheelt ook herrie en zoeken hierna.
Totaal aantal Berichten: 24
Geregistreerd: 27-09-2011
- DS 3 1.6 e-HDi Airdream So Chic
Het vervolg in de Saga van mijn DS3 ervaringen.
De eerste 15.000 km zijn bereikt. En nog naar volle tevredenheid rij ik met mijn DSje rond.
Ondertussen ook de eerste onderhoudsbeurt gehad. 167 euro. vond ik niet zo goedkoop en het was me ook raadsel waarom zowat alle filters (inclusief oliefilters) vervangen werden. Maar na het onderhoud was het duidelijk. Veel en veel beter rijden. De wagen had bij het schakelen een naar mijn aanvoelen een wat grote terugval in toeren. Na dit onderhoud is het volledig verdweneen.
Opvallend is ook dat ik na het onderhoud een daling in mijn verbruik zag. Redelijk veel 0.4 l om precies te zijn.
Verder is er ook een nadeeltje. Bij het sluiten van het raam aan de passagierzijde komt de raamrubber los. Deze wordt echter volgende week vervangen.
Ook zat er bij het koude starten een hikje in het stationaiere draaien. Alsof de wagen een paar toeren oversloeg. De wagen is aan de pc uitgelezen en er werd niets gevonden. Hierbij werd wel verwezen naar een nieuwe software die ging uitkomen voor de besturingsunit en dat dit de oorzaak wel een zou kunnen zijn. Even afwachten nu.
Verder is en blijft het opvallen hoe de matte kleur mensen blijft aanspreken. Over laatst bij een alcoholcontrole moeten stoppen en de agenten maaken heel wat complimentjes over de wagen. De ene agent zei zelfs, dit is een hele speciale DS3 want die is veel kleiner en sportiver dan de gewone DS3.
wist hij veel dat dit eigenlijk een gewone DS3 is. Maar door de matte kleur toont hij gewoon veel gedrongener dan een blinkende versie.
Voor de rest geen wereldschokkende dingen meer gedaan. Het blijft me iedere keer verbazen hoe sportief de wagen wel rijdt en hoe vlot hij optrekt van 110 naar 150. Kan je zo nergens stickers kopen van een mini met een kruis erover zodat ik die op de zijkant kan kleven iedere keer er zo een bromvlieg in mijn gat komt hangen om dan bij een dot gas gewoon te blijven staan.
Tja voor de rest is er nog één groot nadeel. Het is te kort dag om te kunnen genieten van de looks met ledverlichting. Want die maken het geheel wel af.
Allé nu hup naar de volgende 30.000 km zeker.
Oh ja en blijkbaar is de snelle olieverversing een noodzaak voor de levensduur van de turbo. enne in januari gaat hij op de DYNO-test voor de pk’s te checken.
Bij een e-HDI is het onderhoud toch pas 20.000 km?
15k wanneer er vanuit wordt gegaan dat de ritten minder op afstand zijn gericht. Dus meer slijtage etc van kortere stukken rijden.
Bij mij staat hij ook ingesteld voor 15k
Ik rij dagelijks naar mn werk wat op een 10 a 15 min afstand ligt en in in de maand zo’n 5 a 6x wat langere ritten van 100km+
Totaal aantal Berichten: 24
Geregistreerd: 27-09-2011
- DS 3 1.6 e-HDi Airdream So Chic
Beste DS-collega’s.
ondertussen zijn we weeral wat km verder en naar alle tevredenheid rij ik lustig verder met mijn DSje.
Ondertussen is de barre winterkou in het land, heb ik ook de eerste serieuze sneeuwrit achter de kiezen.
En ik moet zeggen dat de DS mij ronduit verbaasde. Deze wagen had in de gladheid een zeer goede wegliging.
Vrijdag ging ik in Zeeland op zoek naar het watersnoodmuseum waar ik toch voor bijna 4 km over een besneeuwde diende te rijden zonder strooi en ruimdiensten. Alhoewel het ESP lichtje regelmatig oplichte volgde de DS perfect zijn baan en kon ik zonder moeite hierover rijden.
Knap van dat kleine ding.
Nu is de wagen zeer bezout van al die strooidiensten en heeft hij ook een specatulair uitzicht. Hij lijkt wel een rallywagen.
grtz I
Rij je langzaam dan kan je beter het ESP uitzetten, eenmaal op vaart springt de ESP er weer op dus heeft het weinig zin. Maar tot 50km kan je zonder esp rijden volgens mij.
Anders grijpt ESP te veel in met gas geven.
Totaal aantal Berichten: 1889
Geregistreerd: 03-02-2012
- C4 (2004-heden) 16 e HDI 112 PK Exclusive EGS 6V
- (Grand) C4 Picasso 16 e HDI 115 PK Intensive MAN 6V
Imagination schreef:Beste DS-collega’s.
ondertussen zijn we weeral wat km verder en naar alle tevredenheid rij ik lustig verder met mijn DSje.
Ondertussen is de barre winterkou in het land, heb ik ook de eerste serieuze sneeuwrit achter de kiezen.
En ik moet zeggen dat de DS mij ronduit verbaasde. Deze wagen had in de gladheid een zeer goede wegliging.
Vrijdag ging ik in Zeeland op zoek naar het watersnoodmuseum waar ik toch voor bijna 4 km over een besneeuwde diende te rijden zonder strooi en ruimdiensten. Alhoewel het ESP lichtje regelmatig oplichte volgde de DS perfect zijn baan en kon ik zonder moeite hierover rijden.Knap van dat kleine ding.
Nu is de wagen zeer bezout van al die strooidiensten en heeft hij ook een specatulair uitzicht. Hij lijkt wel een rallywagen.grtz I
Blijkbaar mag je met die matte kleur niet naar de car wasch zo is mij verteld waar ik mijn wagen heb gekocht ander kleur en andermodel ehdi 112pk
September1978-Juli1989) 2CV6, Acadiane (Service wagen), Visa Club 650 2x, Visa Super X, Visa 11RE, Visa Chrono, GSA Pallas 5V 2x, CX Reflex, CX 2400 Pallas 2x, CX 2500 Diesel 2x, AX 3D TZS,BX 16 TRS 3x,BX TRD 1x, BX 19D 1x, BX 19RD Break 2x, BX TRD Turbo, Augustus1989-tot-Augustus1990 AX 14 D 3D, AX 11RE 3D Cituningkit. Prive Sept1990-tot-heden) Ford Taunus Coupe 1300, Renault 5 1200 3D, BMW 315, Hyundai S Coupe 1500, BX TRD Turbo, AX 11 TRE 5D, Saxo 15D SX 3D, Xsara 19D SX Break, Saxo VTS 14
3D, Peugeot 307 14 HDI 2x, C4 Exclusive 16 EHDI 112 pk EGS6, C4 Grand Picasso 16 EHDI 115 pk man6.
Totaal aantal Berichten: 357
Geregistreerd: 20-11-2011
- DS 3 E-HDI Airdream
Op de standaard Michelin Energysavers????
Ik glibber letterlijk alle kanten op, en ik rijd echt voorzichtig.
Deze banden geven duidelijk aan dat winterbanden geen gekke optie zijn..
Van de zomer mooi setje LM kijken en dan komt er winterrubber onder t staal.
Ik heb op de stalen e-HDI velgen een set Michelin Alpins liggen.
Het ding is niet van de weg te krijgen. Ongelofelijk, wat heb ik de afgelopen 2 winters met de Peug zonder winterbanden lopen glijden. Nu helemaal niet.
Ik moet zelfs een beetje moeite doen om het ESP lampje aan te krijgen. En zelfs het ABS lampje gaat nauwelijks aan.
Wat mij betreft hebben winterbanden zich wederom bewezen.
Voor de paar honderd Euro’s… een hoop meer veiligheid.
2011 DS3 eHDI Mativoire + Rouge Carmen dak en Ashera velgen. Pack Perfo en Myway comfort. I am loving it
Totaal aantal Berichten: 357
Geregistreerd: 20-11-2011
- DS 3 E-HDI Airdream
Zal t type onthouden, liggen er volgend jaar ook onder bij mij.
voor die 2 weken dat het vriest winterbanden? Nergens last van met mijn energy savers, maar goed de meningen winterbanden wel/niet zijn natuurlijk verdeeld. Beetje uitkijken en normaal doen en je komt prima veilig thuis.
Tuurlijk zijn de winterbanden veiliger met deze omstandigheden, maar of het ‘t geld waard is voor die paar dagen in het jaar dat het zo er voor staat. Neuh.
deluxious schreef:Ik ben benieuwd! Ik krijg die van mij onmogelijk boven de 180.
Zou het misschien kunnen dat de topic starter geen 92pk e-hdi heeft maar een 112pk aangezien deze in België aangeschaft is.
grt, Stefan
De mijne is een e-HDI en volgens mij van de topicstarter ook.
Zoals ik al eerder schreef zijn er mogelijk verschillen tussen de eerste 3 maanden van levering en die van daarna.
Dus als je er eentje hebt van feb. 2011 tot mei 2011, dan kan het goed zijn dat ie minder snel is.
En over de winterbanden…. inderdaad als je rustig doet, is de kans op ellende kleiner.
Maar bedenk hierbij wel dat iemand die voor je rijdt met winterbanden en in de ankers gaat, op zijn minst 50% minder remweg heeft. Dus als je een beetje zit te slapen.. hang je er achterop.
De kosten die je dan hebt, wegen niet op tegen een setje banden van 500 Euro.
Bovendien slijten in de 3 maanden dat je op winterbanden rijdt, je zomerbanden niet. En andersom natuurlijk ook.
De afgelopen jaren hebben we volgens mij toch zeker een 6 tal weken voordeel gehad met winterbanden.
Dus als je uitgaat van 3 maanden…. valt het volgens mij wel mee.
Rij je de auto net als ik iets van 20.000+ km per jaar, dan is het 5000km op de winterbanden.
Doe je dan 5 jaar met de auto en winterbanden, dan is het 100 Euro per jaar.
(en een set versleten winterbanden doen het nog best wel even in het voor of najaar)
2011 DS3 eHDI Mativoire + Rouge Carmen dak en Ashera velgen. Pack Perfo en Myway comfort. I am loving it