Als ik het verhaal van dat engelse forum zo doorlees zou ik zeggen dat we hier een winnaar hebben. Ik lees hem even uit
Van DS3 Racing naar BMW 116i 2.0
Nog een stukje over hetzelfde probleem + de montage van de dopjes
http://www.etuners.gr/en/index.php?s=12&t=299
Citroën DS3 1.6 THP Sport Chic - H&R 25mm - Forge Pipe Kit - Forge Induction Kit - Forge Circulation Valve - Custom Intercooler


Totaal aantal Berichten: 151
Geregistreerd: 18-03-2012
- DS 3 1.6 THP Sport Chic
@ Iwan en Fabian,
Dat “zweten” langs de carterontluchting heb ik ook en ik rijd echt heel beschaaft dus daar ligt het niet aan.
Als je de slang naar beneden volgt zie je dat hij aan de andere kant met een slangklem vast zit en op het kleppendeksel zit hij gewoon over een klembus die niet echt klemt dus daarlangs gaat hij zweten (lees lekken).
Zit er al een poosje over te denken om hem bovenop ook vast te zetten met een slangklem dan zou het over moeten zijn.
De THP is een bijzonder fijn blok als je er niets aan krijgt maar na het lezen van alle negatieve ervaringen hier op het forum ga ik er steeds meer aan twijfelen of ik wel de juiste keus heb gemaakt, vooral ook omdat dit mijn eerste tweedehands auto is, voorheen altijd nieuw gekocht maar had er deze keer niet meer zoveel geld meer voor over. (achteraf had ik dit beter wel kunnen doen denk ik maar dan was het wel een ander merk geweest)
Mijn auto heeft nu 13.000 km gelopen dus ben benieuwt of het goed blijft gaan.
Dit vind ik de moeite waard om nog eens te laten bekijken. Wat te doen? Klaver nog eens vragen of niet?
Van DS3 Racing naar BMW 116i 2.0
Ik ben zo vrij en eigenwijs geweest de dealer toch nog een mail te sturen met een vriendelijk verzoek deze oplossing te bekijken. Het heeft ons wel vaker een stap verder gebracht….
Van DS3 Racing naar BMW 116i 2.0
Ben benieuwd Iwan, let’s hope so!
Anders weet ik het ook niet meer hoor
Citroën DS3 1.6 THP Sport Chic - H&R 25mm - Forge Pipe Kit - Forge Induction Kit - Forge Circulation Valve - Custom Intercooler
Dat laatste geloof ik niet. Voortaan vraag ik het jou eerst
Van DS3 Racing naar BMW 116i 2.0
Nou, laten we het zo zeggen dan, leg jij de problemen maar voor, dan denk ik na of ik het eerder heb gezien
Succes ermee zullen we maar zeggen!!!!
Citroën DS3 1.6 THP Sport Chic - H&R 25mm - Forge Pipe Kit - Forge Induction Kit - Forge Circulation Valve - Custom Intercooler
Ik denk dat ik na dit probleem en de mogelijke oplossing stop met spammen op dit topic
Dan ga ik me verder richten op een fan site voor DS3 Racing rijders.
Van DS3 Racing naar BMW 116i 2.0
@fabianwierth
Moet ik onderstaande lezen als een beschadiging aan de motor? (komt van jouw eerste link af)
“Note, if you see oil haze, collecting around the cam cover, then this is a sign of blowby, caused by the crankcase being pressurised, most likely because of wear to the piston rings caused by oil in the combustion process.”
Van DS3 Racing naar BMW 116i 2.0
Vanochtend nog even contact gehad met de advocaat en vervolgens met Auto Klaver.
Auto Klaver heeft mijn email doorgestuurd naar Citroën om te vragen of deze aanpassing kan worden gedaan, aangezien het geen ‘bekende’ reparatie is binnen de garantie van Citroën.
De advocaat geeft aan dat de expert volgende week kan vaststellen of dit de oplossing voor de motorproblemen is. Wanneer de dealer de aanpassing niet mag doen en de expert stelt volgende week vast dat het geen kwaad kan, zal dit alsnog worden gedaan door eventueel een derde partij.
Tot dusver zit er wat schot in de zaak. Even afwachten dus. De brief van de advocaat wordt nog even niet verstuurd.
Wat ik nóg minder leuk vind is dat sinds vanochtend het ‘super-pingelen’ ook weer terug is en dat baart mij zorgen…
Van DS3 Racing naar BMW 116i 2.0
Iwanb schreef:@fabianwierth
Moet ik onderstaande lezen als een beschadiging aan de motor? (komt van jouw eerste link af)
“Note, if you see oil haze, collecting around the cam cover, then this is a sign of blowby, caused by the crankcase being pressurised, most likely because of wear to the piston rings caused by oil in the combustion process.”
Dit moet je lezen als:
Het kan zijn dat er inderdaad al schade is aan je zuigerveren doordat er (vieze) olie in het verbrandingsproces is gekomen, hierdoor krijg je roetafzetting (verbrande olie) op je zuigerveren welke hier niet zo goed tegen kunnen.
Of er inderdaad al schade is moeten ze bij de garage bekijken.
Dit kunnen ze doen door met bijv. een camera naar binnen te gaan in de motor via de bougie gaten
Citroën DS3 1.6 THP Sport Chic - H&R 25mm - Forge Pipe Kit - Forge Induction Kit - Forge Circulation Valve - Custom Intercooler
Zo, dat was een leerzame middag.
Vanmiddag heeft Iwan mij opgehaald en zijn we richting ringsleutel vertrokken voor een vermogenstest. Ik reed op de heenweg om een vergelijking te scheppen tussen vorige week toen die goed reed en nu.
Mijn bevinding is dat de auto in elke versnelling stottert/hikt. Ook het oppakken van het gas gaat niet zonder slag of stoot. Buiten het feit dat dit buitengewoon vervelend is, heeft de auto weinig pit. Je hebt een aantal dipjes die duidelijk voelbaar zijn in zijn 2 en 3 en ook in zijn vier heb je geen ‘turbo’gevoel. Iedereen kent het wel, het punt dat je turbo inspringt. In zijn 4 is het net alsof dit nooit komt. Wel is er richting de 4500rpm wat meer pit te voelen maar ook dit zet geen zoden aan de dijk en dit is ook niet altijd.
Ons vermoeden en wat de rollenbank bediende ook zegt, de auto heeft maar een pk of 150/160 op de weg. Maar ook dit is weer niet altijd zo. Op de terugweg reed de racing namelijk als een racing en ging deze als een speer, met wel nog steeds de nodige hikken.
Ik denk dat de uitdraaien van Iwan een hoop duidelijk maken met betrekking tot de dipjes en het stotteren en hikken.
Leerzaam was het zeker, erg boeiend om te zien. Remo heeft vorige week nog gereden in mijn auto toen ‘ie echt top reed en het is momenteel echt een schim van toen.
De 4 metingen die gedaan zijn, laten steeds de dips in vermogen zien, variërend van 190 tot 210pk (!!!!!). Dat er iets niet goed zit bevestigde de tuner, die niet alleen kennis uit boekjes haalt, maar ook door te ruiken, voelen en als je het mij vraagt proeven. Deze man ademt benzine!
We hebben het hele verhaal verteld, alle problemen en oplossingen doorgelopen en het verbaasde hem dat ik er überhaupt nog in rij…tja…die mening is meer mensen bedeeld.
Hij is gaan rijden en na een klein kwartiertje was hij terug. Hij gooit de deur open, kijkt zorgelijk voor zich uit en zegt uiteindelijk: “hier word ik niet vrolijk van…op de weg wordt echt niet meer dan 150pk gebracht.”
Waar het in zit, kon hij zo niet vertellen. Dát het niet lekker zit, is een feit.
Van DS3 Racing naar BMW 116i 2.0
Klinkt inderdaad bijzonder Iwan.
Dat de uitdraaien verschillen kan je verklaren door bijv. te hete lucht welke niet afgekoeld kan worden door de intercooler.
Maar 20pk verschil tussen een paar runs is echt niet best…
Heb je de uitdraai ook mee gehad? Ben benieuwd naar de grafiek namelijk, dan kan je die van mij er naast leggen.
Of heb je dat daar misschien al gedaan?
Citroën DS3 1.6 THP Sport Chic - H&R 25mm - Forge Pipe Kit - Forge Induction Kit - Forge Circulation Valve - Custom Intercooler