Totaal aantal Berichten: 440
Geregistreerd: 14-03-2007
- C5 2.0 16v Berline Difference 2 LPG G3
- Saxo 1.4i exclusive
Hallo, ik heb een Jumper 32M 2.5D gekocht voor mijn bandje als bandbus. Omdat volgens de eigenaar de motor stuk zou zijn had ik ‘m erg goedkoop! Maar tijdens de bezichtiging bleek de motor mooi op 4 cilinders aan te slaan zonder enige moeite en zonder verdere bijgeluiden. De motor komt alleen niet goed op toeren en trekt niet door. Zodra je gas geeft komt er onafgebroken een dikke zwarte rookpluim uit de uitlaat. Volgens de oude eigenaar is hij zonder probleem naar zijn werk gereden, en bij het naar huis gaan is het spontaan begonnen…
Nu weet ik dat zwarte rook een brandstof probleem is. Heeft iemand van jullie ooit iets dergelijks meegemaakt bij een Jumper 2.5? Het is de non turbo versie.
Lucht in het brandstofsysteem is het niet, daarvoor slaat de motor veel te goed aan.
Ik heb de Jumper nog niet op kunnen halen, dus kan verder nog niet 1-2-3 op zoek naar de oorzaak, maar ik vroeg me af of iemand hier iets dergelijks heeft meegemaakt.
Er zit trouwens ook een koudstart inrichting op die op het thermostaat huis geschroeft zit met zo’n kabeltje naar de brandstofpomp, (zo’n ding met was gevuld) zou dat nog van invloed kunnen zijn?
Of zou ik dan toch zoveel geluk hebben dat het luchtfilter verstopt blijkt te zitten hahaha…
Totaal aantal Berichten: 4303
Geregistreerd: 13-02-2006
- GS/GSA Cottage Break.
- Berlingo 1.9d
- ID/DS ID19P
Ik denk dat de distributie is versprongen en dat de pomp niet meer op tijd staat.
Totaal aantal Berichten: 440
Geregistreerd: 14-03-2007
- C5 2.0 16v Berline Difference 2 LPG G3
- Saxo 1.4i exclusive
Dank je Citro-Power… Ik zal het zeker even controleren. Er zit wel iets in, maar het lijkt me sterk aangezien de riem zo’n 15.000 km geleden nog vernieuwd is. Maar nogmaals: ik ga het zeker conroleren (kleine moeite). Ik weet nog niet wanneer ik de Jumper op kan gaan halen, zal op z’n vroegst eind volgende week worden… Ik hou jullie op de hoogte!
Totaal aantal Berichten: 440
Geregistreerd: 14-03-2007
- C5 2.0 16v Berline Difference 2 LPG G3
- Saxo 1.4i exclusive
Nou, de riem bleek dus niet keurig bij 120.000 vervangen te zijn, en dat terwijl de bus nu 133.000 km gelopen heeft. Maar zoals ik al eerder schreef was ik toch van plan de timing te controleren, dus kan ik met de zelfde moeite de riem ook vervangen. Vandaag ben ik dus begonnen met de riem controleren. Deze bleek dus gewoon op tijd te staan.
Dus volgende stap: Het luchtfilter controleren: Zo vuil zie je ze zelden meer. Dus uiteraard het luchtfilter vervangen. Ook heb ik de koudstartthermostaat op de brandstofpomp afgesteld. Resultaat tot nu toe: Motor rookt iets minder, maar het is nog steeds niet goed. Ik heb de distributiekap nog niet gemonteerd. Eerst eens laten controleren of de brandstofpomp zelf ook op tijd staat. Maar daar heb ik het juiste gereedschap helaas niet voor. Ik houdt jullie op de hoogte…. Natuurlijk zijn tips ook nog steeds welkom!
Totaal aantal Berichten: 43299
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Ik begrijp dat het een turboloze 2500 is? Heeft de versie zonder turbo ook een EGR systeem? Als dat zo is moet je eens kijken of het inlaattraject niet ernstig vervuild/verstopt zit met roet en koolaanslag.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 4303
Geregistreerd: 13-02-2006
- GS/GSA Cottage Break.
- Berlingo 1.9d
- ID/DS ID19P
Zover ik nog weet zit er in het tandwiel van de pomp een klein gaatje waar je een boutje in kan drukken om hem op tijd te zetten. Het nokkenas tandwiel heeft een merkteken bovenaan.
Totaal aantal Berichten: 440
Geregistreerd: 14-03-2007
- C5 2.0 16v Berline Difference 2 LPG G3
- Saxo 1.4i exclusive
Inderdaad, de distributie timing kun je op tijd zetten d.m.v. een 6 mm pin achter op de motor in het vliegwiel de krukas te fixeren. De nokkenas en brondstofpomp kun je middels een 8 mm pen fixeren. Maar de pomp zelf is d.m.v. sleufgaten ook nog af te stellen. Hiervoor moet je aan de achterkant van de pomp een meetklokje in de pomp schroeven. Dit moet dus nog gebeuren. Als dat goed staat kan het alleen de pomp zelf zijn of een (of meer) verstuiver(s).
Dus wanneer de distributie precies op tijd staat wil nog niet zeggen dat de pomp zelf ook 100% goed staat.
EGR zou inderdaad ook kunnen, maar ik kon visueel geen extreme vervuiling zien. Wel viel me op dat er een vacuüm gestuurde smoorklep (gasklep) op het inlaatspruitstuk zit die zonder vacuüm gewoon open staat. Misschien gaat die dicht tijdens gas geven op de een of andere manier.
Wordt vervolgd!!
Totaal aantal Berichten: 440
Geregistreerd: 14-03-2007
- C5 2.0 16v Berline Difference 2 LPG G3
- Saxo 1.4i exclusive
Het probleem is opgelost!
Er zat inderdaad een EGR klep op, deze heb ik (om te proberen) afgedopt met een dichte pakking (gemaakt uit een oude kentekenplaat) toen viel me iets op. De motor klom niet meer goed in toeren, maar bleef wel constant van toerental. Wel hoorde ik ergens iets afblazen. Mijn conclusie: De uitlaat zou wel eens verstopt kunnen zitten. Ondanks dat er toch nog wel wat druk op de uitlaat stond toen ik deze dicht hield, toch maar eens de katalysator er onder uit gehaald. Daar zat dus ook het probleem! De kat zat voor minimaal 75% dicht gekoold. Dus heb ik de katalysator open geslepen, inhoud er uit en weer aan elkaar gelast. Probleem opgelost! Voor de APK doet die katalysator toch niets, dus laat ik het maar zo. Ook de EGR laat ik afgedopt zitten.
Meteen de Jumper aan een roetmeting onderworpen (na een flinke proefrit om oude roet uit de uitlaat te blazen) en een keurige K-waarde van 0,4!
Al die millieu gerelateerde dingen is mooi, maar zo zie je maar dat het je motor ook kan verstikken. En zo zorgen die EGR en katalysator voor meer millieuschade dan zonder….
Totaal aantal Berichten: 43299
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Mooi zo. Weer iets opgelost! Goed bezig dus!
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 440
Geregistreerd: 14-03-2007
- C5 2.0 16v Berline Difference 2 LPG G3
- Saxo 1.4i exclusive
Inderdaad! Ik vind het ook erg belangrijk dat de oplossingen in een topic ook gepost worden. Zo kan iemand anders er misschien zijn voordeel mee doen. In ieder geval allemaal harstikke bedankt voor het mee denken!
Totaal aantal Berichten: 4303
Geregistreerd: 13-02-2006
- GS/GSA Cottage Break.
- Berlingo 1.9d
- ID/DS ID19P
Jay-Jay… schreef:Zo kan iemand anders er misschien zijn voordeel mee doen. In ieder geval allemaal harstikke bedankt voor het mee denken!
Daar is een forum voor… Fijn dat het weer opgelost is.