Totaal aantal Berichten: 2474
Geregistreerd: 29-11-2005
- BX SPORT
- CX GTi Turbo
- SM injectie
- CX 20 Pallas
- C6 (2005-2012) 3.0 HDIF Esclusive
- CX 2.5 Prestige
Nadat we een aantal jaren geleden al uitgebreid kennis gemaakt hebben met de C6 in 3.0 liter benzine en in 2.2 en 2.7 liter diesel uitvoeringen, konden we nu eens rijden met de C6 voorzien van de 3.0 HDiF 240 pk. Deze sterke motor en het nauwelijks bekende AMVAR-systeem hebben we nader onderzocht.
Dat de C6 inmiddels een paar jaar op de markt is, is hem niet direct aan te zien. De auto oogde bij zijn introductie al tijdloos en doet dat nog steeds. Toch merk je op een aantal punten wel dat er nu een achterstand aan het onstaan is ten opzichte van de diverse concurenten van andere merken, maar ook ten opzichte van producten uit eigen huis zoals de nieuwste versie van de C5 die wij recent aan de tand konden voelen. Het gaat daarbij dan toch voornamelijk om technische gadgets want op het punt van rijeigenschappen staat de C6 nog steeds op eenzame hoogte. Nee, aan het rijden ligt het zeer zeker niet! Het rijden in de C6 wordt met name bepaald door de motor en de unieke vering.
De motor: stil en krachtig
De V6 dieselmotor met 240 pk is een heerlijke machine. Het is geen vergrote versie van de 2.7, maar een volledig nieuw ontwikkelde motor met hogere injectiedruk, nieuwe gloeibougies en twee indrukwekkend snel werkende, variabele turbos. In 500 milliseconden kunnen deze turbos wisselen tussen geen druk en maximale druk. Het hoeft ons dus niet te verwonderen dat de C6 met deze motor nog sneller is dan voorheen, veel meer koppel heeft én minder verbruikt dan de vroeger gevoerde 2.7 liter HDiF motor met zo’n 40 pk minder. Het maximale koppel van 450 Nm is beschikbaar tussen 1.600 en 3.600 toeren per minuut en het gemiddelde verbruik ligt op een heel schappelijke 7.4 liter per 100 km. Deze waarden zijn goed voor het predicaat “milieuvriendelijkste 3.0 dieselmotor” en goed genoeg voor de Range Rover Sport en Discovery en de Jaguar XF en XJ.
Op papier heeft de motor dus grote voordelen, maar hoe ervaart men die in de praktijk, tijdens het rijden met de C6? Het motorgeluid is verminderd én prettiger klinkend geworden. De aanwezigheid van meer koppel merk je vooral bij het wegrijden. Had de 2.7 toch wat moeite om de bijna 2 ton zware C6 in beweging te brengen, de 3 liter doet dat niet alleen makkelijker maar vooral soepeler en stiller. De aanpassingen aan de 6 traps-automaat maken dat deze nog soepeler is gaan schakelen en net even beter op de kick-down is gaan reageren. Ook verloopt het overschakelen wat aangenamer dan voorheen. Opvallend zijn de lange overbrengingen in de bak. Zo is de 5e versnelling lang genoeg om de 200 km/h aan te tikken voor er naar 6 geschakeld wordt tijdens vol acceleren. U begrijpt dat wij die test uitsluitend hebben uitgevoerd op een daarvoor geschikte locatie…
citrofilie is de leukste ziekte die er bestaat!
Totaal aantal Berichten: 2474
Geregistreerd: 29-11-2005
- BX SPORT
- CX GTi Turbo
- SM injectie
- CX 20 Pallas
- C6 (2005-2012) 3.0 HDIF Esclusive
- CX 2.5 Prestige
De vering: comfortabel en sportief
De C6 is voorzien van het gekende hydropneumatische veersysteem dat de grote Citroëns al bijna zestig jaar kenmerkt. Voor de C6 is dit systeem door Citroën zo grondig onder handen genomen, dat het onderstel naar een veel hoger plan getild werd dan dat van haar directe voorgangers. De C6 heeft een prachtige multi-link wielophanging aan zowel de voor- als achterzijde. In de V6 motorisering is dat aangevuld met het AMVAR-systeem. Dit AMVAR-systeem in combinatie met Citroëns beproefde hydropneumatische veersysteem is iets bijzonders. Het is namelijk een ingenieuze samensmelting van de meest recente HydrActief versie, HA3, en een conventioneel, elektronisch geregeld veersysteem met een computergestuurde variabele veer- en dempingkarakteristiek. Er zijn liefst 16 instellingen mogelijk per wiel en in eender welke combinatie. AMVAR zelf is geen echt nieuwe vinding, Maserati maakt al langer gebruik van het Skyhook-systeem, wat theoretisch het zelfde werkt. PSA paste AMVAR zelf al voor de introductie van de C6 al toe op de Peugeots 407 en 607 (met 9-voudige instelling). Het unieke in de combinatie van AMVAR met hydropneumatiek in de C6 is de filosofie erachter. Waar dergelijke systemen in combinatie met conventioneel geveerde auto’s worden gebruikt om sportief geveerde auto’s toch een comfortabel rijgedrag mee te geven, wordt het bij de C6 toegepast om een extreem comfortabele auto een ongeëvenaarde wegligging te geven.
Het AMVAR-systeem op de C6 is een kleine revolutie, omdat ten opzichte van het oorspronkelijke HydrActief er nu per wiel gemeten en gecorrigeerd kan worden. De C6 heeft per wiel 4 sensoren die een aantal parameters zoals veeruitslag, veerdruk, wieluitslag, etcetera doorgeven. Alle informatie gaat naar een centrale computer, die op haar beurt 4 AMVAR-actuatoren aanstuurt. Deze units zitten boven in de veercilinders en vervangen de schokdempers, die vroeger deel uitmaakten van de onderzijde van de veerbol zelf. De AMVAR-actuator is dus als het ware een elektronische schokdemper. De 16 verschillende veerkarakteristieken van het AMVAR-systeem komen in de plaats van stug of soepel, zoals bij het gewone HydrActief het geval is. Dit in combinatie met de aansturing per wiel in plaats van per as, maakt dat de C6 een uniek onderstel heeft. Zelfs het ingenieuze, maar ontzettend complexe Activa-systeem wat eerder op de Xantia werd beproefd is hiermee achterhaald. Door per wiel te bepalen of er stug of soepel geveerd moet worden, kan er ook worden ingegrepen als de koets te ver overhelt. Zoals gezegd heeft de C6 in de basis een HA3 veersysteem, compleet met de extra HydrActief-bollen. Het AMVAR-systeem heeft zuiver betrekking op de schokdemping van het wiel zelf, het HA3 verzorgt de basisinstelling soepel of hard. Daarmee worden de 16 mogelijke instellingen dus nog eens verdubbeld. Met AMVAR slaat men dus niet twee, maar een heel aantal vliegen in die ene spreekwoordelijke klap.
Wij kennen maar weinig auto’s van ruim 1900kg die net zo wendbaar zijn als een C1 en op bochtige wegen toch aanvoelen als een Duitse topklasse sedan. En dat alles ook nog eens in een prettige Franse ambiance. Het is bijna niet te geloven hoe snel en foutloos AMVAR zijn werk doet. Je gaat met 100 km/h deinend op een rotonde af, lichtjes remmen, het stuur met een flinke haal om en de auto gaat als op rails de rotonde om. Snel van baan wisselen met hoge snelheid? Geen probleem, de auto geeft geen krimp en vervolgt haar koers als was er niets gebeurd. Het is bijna een wolf in schaapskleren, deze C6. Als je hem verder drijft dan het gemoedelijke karakter van de auto in eerste instantie van je verwacht, blijft hij je verrassen. De grens lijkt steeds nog een beetje verder te liggen. Ver genoeg om je in deze auto onder alle omstandigheden veilig en vertrouwd te voelen, zonder daar in teleurgesteld te worden.
citrofilie is de leukste ziekte die er bestaat!
Totaal aantal Berichten: 2474
Geregistreerd: 29-11-2005
- BX SPORT
- CX GTi Turbo
- SM injectie
- CX 20 Pallas
- C6 (2005-2012) 3.0 HDIF Esclusive
- CX 2.5 Prestige
De C6: een grote toekomst als gebruikte wagen
Toch heeft de C6 inmiddels wat minpuntjes, zoals we die al eerder aanduidden. De concurenten, met name die uit Duitsland en Zweden, hebben niet stil gezeten. Zo ontbreekt een adaptive cruise-control, een automatische rem-assistent en een dode-hoek waarschuwingssysteem. De vormgeving van het dashboard en de middenconsole overtuigde bij de introductie al niet iedereen, maar komt nu sterk gedateerd over. Ook de afwerking van dat dashboard zou wel wat beter kunnen. Nieuwe modellen als de DS5 en C5 zijn beduidend beter afgewerkt en daar worden ook wat mooiere materialen bij gebruikt. Of het komt door de lange tijd die al verstreken was sinds de XM uit de markt genomen werd of door andere oorzaken, het blijft jammer dat de C6 nooit écht een succesnummer is geworden voor Citroën. Zou dat wel zo zijn geweest, dan had men bij PSA zeker de moeite genomen om meer te blijven investeren in het model. Wellicht had men bij een facelift dan wel een ander dashboard gemonteerd en was er meer keuze geweest op het motorenfront.
Tevens heeft het uitblijven van het échte succes een ander nadeel wat voor met name de zakelijke gebruiker een heikel punt is: de restwaarde. Op een C6 schrijf je inmiddels meer af dan op een lening aan EU-broeder Griekenland. Dat heeft echter ook een voordeel voor de liefhebber: door de lage restwaarde is de gebruikte C6 voor veel meer Citroën-liefhebbers en fans van het model bereikbaar geworden.
tekst: waterman, bxsport, 2d en graddus , foto: 2d
citrofilie is de leukste ziekte die er bestaat!
Totaal aantal Berichten: 17403
Geregistreerd: 15-10-2006
- CX 2400 Super
Mooi verhaal! Over AMVAR wist ik tot het verschijnen van dit artikel helemaal niets. Het lijkt me leuk om eens een C6 met AMVAR te vergelijken met een C6 zonder AMVAR. Is er hier een AMVAR-loze C6-rijder die ook weleens zo’n vergelijk zou willen doen?
Nog iets: zijn de buitenspiegels hier groter of zit er een extra dode-hoekspiegeltje ondergeplakt?
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Totaal aantal Berichten: 2474
Geregistreerd: 29-11-2005
- BX SPORT
- CX GTi Turbo
- SM injectie
- CX 20 Pallas
- C6 (2005-2012) 3.0 HDIF Esclusive
- CX 2.5 Prestige
ja ik snap niet dat zelfs ij de introductie nooit veel ruchtbaarheid is gegeven aan dit uitzonderlijk systeem. creative technologie is toch de slogan?
de spiegels waren gewoon de originele volgens mij hoor.
citrofilie is de leukste ziekte die er bestaat!
Totaal aantal Berichten: 8162
Geregistreerd: 15-08-2004
- Ami Super
- C3 1.4 Exclusive automaat
- (Grand) C4 Picasso 1.6 e-HDi
Het AMVAR verhaal klinkt inderdaad erg goed. Wordt AMVAR ook toegepast binnen de C5 reeks?
Mooi verslag trwouwens!
Patrick
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Totaal aantal Berichten: 764
Geregistreerd: 02-11-2005
- XM 3.0 V6 bvm5 Exclusive 1998
- C6 (2005-2012) 3.0 HDI AUTO Exclusive 2009
- CX 25 GTi bvm5 ABS 1987
- SM 3.0 Carb bvm5 1974
- DS 3 DS 3 Opera
Er zijn fraaie videos van CITROEN die het AMVAR syteem in SKY HOOK (vast hoogte) en ROAD HOOK (kleven aan de weg) laten zien hoe het werkt. De (grotere) buitenspiegels op deze C6 zijn bij de latere versies vanaf Oktober 2009, ik geloof echter zonder automatische chromatische aanpassing tegen verblinding.
Totaal aantal Berichten: 17403
Geregistreerd: 15-10-2006
- CX 2400 Super
Heb je links naar die video’s? Mijn 2010-er lijkt kleinere buitenspiegels te hebben dan dit testexemplaar.
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Totaal aantal Berichten: 2474
Geregistreerd: 29-11-2005
- BX SPORT
- CX GTi Turbo
- SM injectie
- CX 20 Pallas
- C6 (2005-2012) 3.0 HDIF Esclusive
- CX 2.5 Prestige
hogervp schreef:Het AMVAR verhaal klinkt inderdaad erg goed. Wordt AMVAR ook toegepast binnen de C5 reeks?
Mooi verslag trwouwens!Patrick
nee het amvar systeem zit enkel op de c6 V6 modellen en neit op de 22HDI zouden de spiegels dan nog eens verandert zijn? lijkt me raar wat ik heb gehoord dat er aan de c6 sinds de 3.0HDI motor niets meer veranderd is.
citrofilie is de leukste ziekte die er bestaat!
Totaal aantal Berichten: 27927
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Mooie review!
En goed stukjes uitleg over het veersysteem.
Ik heb eigenlijk precies hetzelfde ervaren
Toen de C6 net uit was heb ik in de 2.7 HDi gereden. Dat was natuurlijk erg leuk, maar eigenlijk vond ik het wat tegenvallen op drempels e.d.
Toen ik de kans kreeg om in de 3.0 HDi te rijden kon ik natuurlijk niet wachten. Ik was erg benieuwd naar die nieuwe motor waar ik veel over had gehoord
De nieuwe motor is idd beter, maar het verschil wat me echt heeft toen verbazen is de vering, die vond ik echt veel beter.
Ik denk dat het eigenlijk wel aardig in de buurt komt van de CX, maar daarvoor zou ik meer kms moeten maken om het exacte verschil in elke situatie te ervaren.
2de hands kosten ze straks natuurlijk weinig. Dat heeft natuurlijk 1 grote rede, het is en blijft gewoon een hele dure auto om in te rijden. Vooral in de vaste lasten. Daarnaast is zelf sleutelen niet voor elk klusjes mogelijk als je de juiste apparatuur niet heb.
Volgens mij zijn er over een paar jaar ook maar een beperkt aantal adresjes waar je je C6 met vertrouwen naar toe kan brengen, veel bedrijven zullen niet de kennis in huis hebben voor deze prachtige machine.
Totaal aantal Berichten: 69
Geregistreerd: 07-10-2005
- C6 (2005-2012) 2.2 HDI Exclusive
- C5 Tourer 1.6 HDI VTR
Zowel de 2.7 als de 3.0 hebben toch AMVAR? Enkel de 2.2 niet…
Totaal aantal Berichten: 2474
Geregistreerd: 29-11-2005
- BX SPORT
- CX GTi Turbo
- SM injectie
- CX 20 Pallas
- C6 (2005-2012) 3.0 HDIF Esclusive
- CX 2.5 Prestige
klopt ALLE V6 motoren hebben AMVAR. zowel benzine als diesel dus in principe zou de 2.7 hetzelfde moeten veren als de 3.0HDIF
citrofilie is de leukste ziekte die er bestaat!
Is de 2.2hd exclusive dan veel minder zachtlopend dan de V6 motoren?
Totaal aantal Berichten: 43297
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Ja, dat is toch wel duidelijk merkbaar vind ik. Ik heb met alle versies vrij uitgebreid kunnen rijden. De 2.2 is toch wel rauwer hoor.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 27927
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
bxsport schreef:klopt ALLE V6 motoren hebben AMVAR. zowel benzine als diesel dus in principe zou de 2.7 hetzelfde moeten veren als de 3.0HDIF
Dan weet ik niet wat er met die 2.7 was… Maar die vond ik niet zo mooi veren als die 3.0.
Misschien dat het met de software versie te maken heeft? Of is er toch een wijziging geweest in het systeem zelf?
Zover ik weet stond die niet in de sportstand.
Totaal aantal Berichten: 7800
Geregistreerd: 30-11-2005
- C4 (2004-heden) Cactus PureTech 110 Shine EAT6
Ik denk dat je dat zelf dan gewoon verkeerd ervaren heb. Ik kon eigenlijk geen verschil bespeuren tussen de 2,7 en 3,0.
De viercilinder vind ik overigens niet zozeer rauw klinken. Het is nou eenmaal geen zescilinder en dat ga je er nooit uit krijgen qua loopcultuur.
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!