Totaal aantal Berichten: 17403
Geregistreerd: 15-10-2006
- CX 2400 Super
van de voorpagina
Anne Lobbes is Citroën-liefhebber van kinds af aan en waardeert vooral de betrokkenheid van de Citroënnisten bij het merk. Als PR-directeur bij Citroën Nederland waakt ze over de uitstraling van het merk in de pers. Volgens Anne is dit de mooiste baan van Nederland!
Voor welke waarden staat Citroën?
Gevraagd naar de waarden die Citroën wil uitstralen, noemt Anne spontaan comfort, creativiteit en eigenzinnigheid. En daadwerkelijk, bij deze woorden gaan onze gedachten direct naar Traction, DS, SM en CX, maar ook naar kleinere creaties als de 2CV en de Ami. Anne gaat echter verder: “Citroën staat ook voor kwaliteit en dat in toenemende mate. Met een BX wist je, gekscherend gezegd, nog niet altijd of je wel thuis zou komen, maar aan de nieuwe C4 klopt gewoon alles! Onder de noemer Créative Technologie werkt Citroën hard aan technische innovaties in dienst van zowel de berijder als de passagiers.”
C-lijn en DS-lijn
Nu we weten waarvoor Citroën vandaag staat, dringt de vraag zich op hoe het dan zit met de C-lijn en de DS-lijn. Volgens Anne voert Citroën bewust een tweesporenbeleid. De C-lijn is bedoeld om de eerder genoemde Citroën-waarden toegankelijk te maken voor een breed publiek. De DS-lijn wil individualiteit en onderscheid uitstralen en richt zich op een heel andere doelgroep, een groep die haar eigen persoonlijke waarden terug wil zien in haar auto. De individualiteit en de luxe van de DS-modellen maken het mogelijk om bij de promotie een link te leggen naar kunst en cultuur, maar ook naar mode en naar sport. Reeds in de tijd van de ZX, de Xsara en de C4 vierde Citroën grote rally-successen, maar de vertaling daarvan naar seriemodellen lukte niet. De DS3 Racing bewijst dat dit nu wel mogelijk is.
Hydractief
Het succes van de DS-modellen en het enthousiasme van de nieuwe Citroën-rijders werkt aanstekelijk, ook op doorgewinterde Citroënnisten. Toch vragen zij zich op het Citroën-Forum wel eens af of het traditionele comfort niet in het gedrang komt, of de hydrauliek niet gaat wijken voor “wokkels”. Volgens Anne hoeven zij zich geen zorgen te maken: “Wij bieden geen hydractieve vering aan op de DS-modellen omdat dit beter past bij de dynamische waarden die de auto’s vertegenwoordigen. Hydractief is wel beschikbaar op de modellen waar meer focus op comfort is; zoals de C5 en de C6 en dat blijft ook zo. Er zijn geen plannen om het aanbod van hydractief geveerde modellen te verminderen. Integendeel, ook het studiemodel Tubik dat onlangs werd onthuld, is voorzien van hydractieve vering!”
De grote Citroëns van de toekomst
Via de hydractieve vering is het gesprek op grote Citroëns gekomen, op de C5 en de C6. De C5 staat er fris en eigentijds bij, maar de C6 gaat al weer een aantal jaren mee. Toch verdient de C6 nog wel degelijk zijn plaats in het modellenpalet: “De C6 springt eruit qua stijl en ook qua betrokkenheid van zijn bezitters”. Na alle opwinding over de Métropolis en de geruchten over een mogelijke DS6 of zelfs een DS9 kunnen wij onze nieuwsgierigheid niet bedwingen en vragen door over de opvolger van de C6. Onze nieuwsgierigheid wordt slechts gedeeltelijk bevredigd: “De Métropolis spreekt velen aan, dus elementen van dit ontwerp zullen we in de toekomst vast terugzien, maar de opvolger van de C6 is nog niet bekend.” Handig leidt Anne het gesprek in de richting van een model waarover wel concreet nieuws te melden is: de DS5. De DS5 met zijn hybride-aandrijving (diesel- en electromotoren) wordt begin 2012 in Nederland ingevoerd. Nu al zijn er veel aanvragen voor testritten en voor aankoopreserveringen. “De DS5 is voortgekomen uit het studiemodel Sportlounge, maar is met niets te vergelijken”, zegt Anne. “De DS5 zal heel spectaculair worden, wat ook geldt voor de marketing-communicatie.” We wachten het met spanning af!
Citroën en de media
Citroën kent een achterban met een grote betrokkenheid. De media zijn belangrijk om het contact met deze achterban te onderhouden. Ook evenementen en clubcontacten spelen daarin een rol, maar in toenemende mate verloopt dit contact via social media zoals Twitter, Facebook en Hyves. Anne: “De social media zijn zo laagdrempelig dat het mogelijk wordt om een interactie tot stand te brengen met een heel breed publiek.”
Citroën en het Citroën-forum
Ook het Citroën-forum is laagdrempelig en interactief. Het forum is volkomen onafhankelijk, dus is het geen kanaal om officiële Citroën-boodschappen uit te dragen. Het forum is wel een bron van kennis die ook door Citroën Nederland geraadpleegd wordt. Anne waardeert het enthousiasme van de forummers en hun bereidheid elkaar te helpen. Zodoende draagt het forum bij aan een positief gevoel ten opzichte van het merk Citroën. Dat er ook weleens kritiek geuit wordt, vindt zij normaal: “Klachten mogen zeker besproken worden, die komen immers bij ieder merk voor”. Gevraagd naar een tip voor het forum meent zij: “Laat duidelijk zien dat het forum onafhankelijk is, durf verschillende meningen aan bod te laten komen. Daar leert iedereen van.” Wij hebben in ieder geval veel geleerd; over Citroën en over de mooiste baan van Nederland, die van PR-directeur bij Citroën Nederland. Pas wanneer ook de .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken) in de lijst van toekomstige DS5-testers is opgenomen, willen we gaan nadenken over een afronding van dit prettige gesprek. Het lange wachten tot “begin 2012” is begonnen…
tekst: RensKorevaar, foto DS5: Automobiles Citroën
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Totaal aantal Berichten: 5019
Geregistreerd: 02-12-2007
- CX 2200 Pallas
- GS/GSA GS X2
- Ami 8 Break
Leuk artikel Rens! Ik heb ook al eens het genoegen mogen smaken met Anne te spreken. Weliswaar telefonisch, maar ze kwam op mij over als iemand die de oude Citroëns en de liefhebbers een warm hart toedraagt.
Heeft Citroën Nederland iets met de ICCCR? Gaan Anne en/of anderen van Citroën Nederland daar naar toe?
Totaal aantal Berichten: 17403
Geregistreerd: 15-10-2006
- CX 2400 Super
De ICCCR 2012 is door de ACI (Amicale Citroën Internationale) gekozen tot “evenement van het jaar”. Die status betekent dat de ICCCR mag rekenen op financiële en organisatorische ondersteuning door Automobiles Citroën zelf. Een dergelijke ondersteuning van een Brits evenement door Citroën Nederland lijkt minder voor de hand te liggen… En of er medewerkers van Citroën Nederland naartoe gaan? Dat is een vraag die we niet gesteld hebben, dus formeel weet ik dat niet. Toch zou ik zeggen: “vast wel”, want dat de medewerkers van Citroën Nederland ook Citroën-liefhebbers zijn, dat weet ik wel zeker!
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Totaal aantal Berichten: 5019
Geregistreerd: 02-12-2007
- CX 2200 Pallas
- GS/GSA GS X2
- Ami 8 Break
Er zit natuurlijk weinig publicitaire waarde aan de ICCCR voor Citroën Nederland.
Hoi,
Een kleine reactie mbt het overigens zeer leesbare artikel.
Het gaat hierbij om een opmerking die Anne Lobbes doet over de waarden die Citroën wil uitstralen.
Het gaat dan vooral om de laatst genoemde waarde; kwaliteit dat vervolgens Citroën daar in toenemende mate als kenmerk, gewaardeerd wil worden.
Dan haalt ze zomaar, als voorbeeld de kwaliteit van de BX erbij, (quote)” gekscherend gezegd, nog niet altijd of je wel thuis zou komen”.
Het gaat hierbij dus om een uitlating door het Hoofd PR van Citroën Nederland!
Ik vind deze opmerking getuige van een portie masochisme van deze mevrouw.
Hier word zomaar de reputatie van de BX, een van de grootste succes producten van Citroën om zeep geholpen.
Kijk, dat de vaak subjectieve automotive journalisten zo’n uitlating bezigen, dat is wel bekend.
Die zijn te vaak geobsedeerd door auto’s van: A rond een ton, B liefst onpraktisch zijn, C gemaakt zijn om zo hard mogelijk de Tarzanbocht op Zandvoort al gummend en rubberverschroeiend te nemen.
Kortom errug belangrijk allemaal voor de doorsnee automobilist zoals mij. Die zoals vele met mij vooral geïnteresseerd zijn in andere zaken in een auto. Zaken zoals comfort, veiligheid en ‘da’s ook niet onbelangrijk’ veel vallieu voor money bieden.
Ik ben ervarings deskundige t.a.z.van de BX . Heb 2 exemplaren gehad. Nooit heb ik een reis moeten afbreken. En ik ging ver met mijn karren. Eentje reed ik naar de 325.000 en nog wat kilometers.
Die andere reed ik zelfs naar de 356.000 km’s . Tuurlijk dingen gingen wel eens kapot onderweg.
Ook ik heb wel eens gestaan met een overladen, oververhitte en oude BX op een berghelling in Zuid Europa in 35 ° hitte. Had ik zelf vergeten de olie te verversen voor dat ik de reis begon.
Dit alles werd onderweg verholpen en de reis vervolgd.
Samenvattend is het best jammer dat Citroën dit zelf over zijn verleden verkondigt. Nu is het de BX die het ontgelden moet. In de Autokampioen van de ANWB kwam ik twee decennium geleden exact een zelfde opmerking tegen mbt de kwaliteit van de GS/A . Hiervan wist je ook niet, of die je op je bestemming bracht kennelijk. Maar dat voorbeeld werd ook gebruikt om de kwaliteit van BX (nieuw toen) te accentueren door die journalist. Die had denk ik nooit een GS/A gehad, wist dus denk ik ook niet goed waar hij het over had. Oké, ik ben in mijn mening als tevreden Citroën gebruiker subjectief natuurlijk, maar ik ben de mening toegedaan dat de duurzaamheid van Citroëns altijd omhoog kan!
Zoals alles beter kan. Maar… Ik ben ook tevreden over de kwaliteit nu. Mevrouw Lobbes, ander voorbeeld gaarne!
Groet,
Peter.
pure pr praat natuurlijk…
Citroen staat nu eenmaal niet bekend om hun super betrouwbare techniek in de voorgaande jaren….
zelfs de C5 ph1 en Ph2 staan in de volksmond niet te boek als zeer betrouwbare auto…
of dit terecht is of niet… kan iedereen zelf uit maken..
waar het hier omgaat is volgens mij om mensen (niet Citroenrijders) duidelijk te maken dat Citroen heel hard aan de kwaliteit en betrouwbaarheid aan het werken is…
vandaar natuurlijk ook die pr nonsen van premium bij de Ds3t/m Ds5 als of de rest van het gamma niet premium is..
en schijnbaar werkt dit wel… want hoeveel niet citroenrijders hebben inmiddels de weg naad de DS3 en Ds4 gevonden…
Ben blij dat ze de Berlingo niet afbrak, na 500.000km verdeeld over 4 Berlingo’s heb ik elke keer dat ik er een andere tegenkom nog zoiets van : kijk een Berlingo.
Benz C200D break elegance 2004, 2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005, Honda Camino 1986, Lexus ct200h 2017
Totaal aantal Berichten: 43290
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Peter. B schreef:Ik ben ervarings deskundige t.a.z.van de BX . Groet,
Peter.
Ik ook. Ik heb jaren aan BX’en MOETEN werken als monteur. Ook heb ik er zelf meerdere gehad. Ik vind dat mevrouw Lobbes geen woord gelogen heeft over de kwaliteit van de diverse modellen uit het verleden en dat ze zelfs geprezen zou moeten worden voor het openlijk uitten van kritiek op de eigen producten.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 1173
Geregistreerd: 09-09-2008
- CX 25 GTi Turbo
- XM 2.1 TD automaat vsx
- 2CV club
- XM 2.0 16V Aut.
Ik denk dat zowel Peter B. als Waterman hier wel een punt hebben, nl. dat BX-en heel veel citroen plezier/en gevoel gaven maar ook niet superdegelijk waren. (Maar wel heel veel auto vergeleken met tijdgenoten overigens.)
De BX liefhebbers en niet-liefhebbers daargelaten, wat mij meer boeit is de soms bedenkelijke kwaliteit van recentere citroens. Noem maar eens het breken van ‘ouderwetse’ wokkels op allerhande modellen.
Ierlande: C1, C2, C3, C4, en picasso’s zo ik mij heb laten vertellen.
Mijns insziens is dit ongelooflijk slechte reclame. Dit kan gewoon anno nu, echt-niet- meer! Sterker nog, ik had er nog maar zelden van gehoord en dan meestal van echt oude afgeragde wagens.
Ik hoor zo wel eens het een en ander van een chef werkplaats van een buitenlandse citroen dealer, en dit vertelt mij genoeg om mij achter de oren te krabben over de kwaliteit van de nieuwere citroens.
Ik denk dat citroen heel erg goed moet focussen op kwaliteit. Uitzonderingen zijn er ook overigens, sommige citroens houden het beter uit op slechtere wegen en dat haal je er inderdaad uit (zoals ook de genoemde Berlingo, de ‘onverwoestbare’ c15e enfin sla het forum er maar op na.)
Totaal aantal Berichten: 43290
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Veren breken ook bij mercedes, bij een berlingo en bij vele renaults. Zegt niets dus.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 15702
Geregistreerd: 16-05-2005
- Traction Avant 11B Forest
- Overig Peugeot 306 1.6 Cabriolet Saint Tropez
- Overig Volvo 240 DL estate
- Panhard Dyna Z1 ToutAlu
- 2CV 2CV6 Spécial
- Overig Volvo V60 T5 Inscription
- GS/GSA Special
Dat ze bij Mercedes breken heb ik aan den lijve ondervonden inderdaad.
Totaal aantal Berichten: 1173
Geregistreerd: 09-09-2008
- CX 25 GTi Turbo
- XM 2.1 TD automaat vsx
- 2CV club
- XM 2.0 16V Aut.
Veren breken zelden bij Japans spul. Daarom gaan die wagens ook veel langer mee zonder hoge kosten. Dat geldt ook voor de oudere modellen mercedes. Dat zegt heus wel wat dus. Op dit soort onderdelen moet je geen computermodellen loslaten om ze zo dun en economisch mogelijk te produceren. Dat spul moet gewoon goed en overbemeten zijn.
Totaal aantal Berichten: 15702
Geregistreerd: 16-05-2005
- Traction Avant 11B Forest
- Overig Peugeot 306 1.6 Cabriolet Saint Tropez
- Overig Volvo 240 DL estate
- Panhard Dyna Z1 ToutAlu
- 2CV 2CV6 Spécial
- Overig Volvo V60 T5 Inscription
- GS/GSA Special
Ja, daarom had de vijf jaar oude Toyota van mijn schoonvader al na 120000 km een nieuwe versnellingsbak nodig. Wat je zegt over te krap berekend materiaal zal zeker een kern van waarheid hebben, maar het is vrij simpel om dan maar te roepen dat Citroen zich zou moeten schamen.
Totaal aantal Berichten: 43290
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
puffel schreef:Veren breken zelden bij Japans spul. Daarom gaan die wagens ook veel langer mee zonder hoge kosten..
Nou….. Nou…. de honda van m’n ma: koppakking bij 70.000 km, bij 140.000 km en toen was het exit. De toyota van m’n baas: 4 nieuwe injectoren: 1600!! euro… 6 jaar oude auto. Geen garantie…
Dus, nog steeds: slecht voorbeel Puffel
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 1173
Geregistreerd: 09-09-2008
- CX 25 GTi Turbo
- XM 2.1 TD automaat vsx
- 2CV club
- XM 2.0 16V Aut.
Ze is wel aardig he, onze PR dame
Kijk, ik spreek met die techneut en hoor eens wat van onderdelen boeren. De massa’s onderdelen die men voor in mijn ogen nieuwe auto’s aanlevert, is best indrukwekkend. Ford scoort ook slecht trouwens.
Anyway, daar haal je zonder meer uit dat Japanners beter bestand zijn tegen een hard leven dan europenen. Ik stel nergens overigens dat citroen zich moet schamen en ook niet dat Japanners niet kapot kunnen. en ja, ik ken de problemen bij VW en mercedes en ken ook de onderhoudsrekeningen. Die zijn fors.
Maar nieuwere modellen auto’s horen niet slechter te worden dan hun voorgangers..
Totaal aantal Berichten: 43290
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
puffel schreef:Maar nieuwere modellen auto’s horen niet slechter te worden dan hun voorgangers..
Nou, nieuwe citroens zijn zonder meer een heel stuk beter dan de genoemde bx en gsa. Want dat was bij tijd en wijle een regelrechte ramp. En dat mag gewoon gezegd worden!
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste