ik heb al meerdere topics gelezen voor het vervangen van mijn ruitensproeier pomp, maar heb mijn antwoordt nog niet echt kunnen vinden.
als ik namelijk de ruitensproeiers wil gebruiken dan hoor je het motortje niet draaien ik denk dus dat deze defect is.
maar hoe kom ik bij het motortje?
kan ik hierbij door de voorbumper of wiel te demonteren?
alvast bedankt!
heb je eerst al de zekeringen gecontroleerd?
ik heb nog niet exact naar de zekeringen gekeken,
dit komt omdat ik het probleem al langer had, toen ik de vorige keer ernaar aant kijken was, hoorde je de motor wel maar duurde het heel lang voordat er achter iets uit kwam, aan de voorkant kwam zelfs niks uit.
toen ik het deze week weer probeerde hoorde ik geen enkel geluid uit het motortje.
ik neem aan dat de zekering in het zekeringenkastje zit, hoe kan ik zien welke het is?
ik denk dat dit f9 moet zijn zekering staat niet duidelijk in haynes of in de handleiding.
in ieder geval als je de pomp zelf wil bereiken moet je volgende stappen doen
even de grove lijnen vertaald van haynes
batterij loskoppelen
vuldop losdraaien (de “fles” zelf)
saxo veilig krikken
rechter voorwiel verwijderen
pvc wielkast losmaken
voorzichtig het reservoir losmaken
kabel lossen
en dan kan je de motor testen door een 12v bron er op te zetten.
maar ik denk en hoop dat het de zekering is of een uiteinde dat verstropt is. Net iets minder werk..
Even lekker inhaken op dit probleem
Met de tips voor het vervangen van de pomp ben ik dan in ieder geval al flink geholpen nu! Bedankt.
Zelf heb ik echter ook een geen geluidmakende pomp die niet sproeit nu (kapot).
Als zekering f9 niet werkt, dan werkt mijn raambediening toch ook niet meer?
Ik heb nu gekeken op een website voor een nieuw pompje, maar daar krijg ik dan weer 3 compleet andere vormen en maten te zien.
Weet iemand heel misschien welke pomp ik voor een Saxo (1.6 16v vts) nodig heb?
Ik heb het volgende gevonden, maar ik krijg dan dus de mogelijkheid op 3 pompen..
Het staat als je de gegevens invult onder de kop en subkop: Electrotechniek—> Carroserie-electrotechniek.
http://febi-parts.com/vehicle.php?r_manufacturer=250
artikel-nr. fabrikant OE-nr. kenmerken
14361 Ruitensproeierpomp voor Ruitenreinigingssysteem Citroën 6434.60 aansluiting aantal 2 Detail
notitieblad
24453 Ruitensproeierpomp voor Ruitenreinigingssysteem Citroën 6434.70 spanning 12 Volt
aansluiting aantal 2 Detail
notitieblad
24633 Ruitensproeierpomp voor Ruitenreinigingssysteem Citroën 6434.75 spanning 12 Volt
aansluiting aantal 2
f9 is volgens mijn handleiding voor ruitenwisser voor/achter tijdsinterval en ruitesproeier.
Mijn pomp maakt geen lawaai maar spuit wwel. Is het water al gedooid in de tank? Ik zou eerst de pomp even voeden met een 12volt bron bv de autobatterij wel de pomp in het vol reservoir laten.
Ik geloof niet snel in een defect ruitenwissermotor. Eerder in een defect zekering corrosie op de stekker of een verstropte spuitkop.
Als de pomp toch defect blijkt te zijn best even zoeken welke nr er op staat dan kan je op oe nr voort gaan.
Je kan ook horen bij de dealer dat ze er 1 voor jouw willen bestellen op chasisnr.
Okee, bedankt.
Het is allemaal al ontdooid ja. Eerst hoorde ik altijd een zoemend geluid wanneer ik de sproeiers gebruikte, dit is echter niet meer het geval. De wissers zelf werken wel.
Ik zal dat allemaal eens goed checken wanneer ik mijn dynamo ga vervangen, dan moet ik er toch onder
Is het bij een saxo 1.4 vts van eind 2000 ook zekering 9? Heb ook geen voor en achtersproeier meer.
http://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/218512/
Ik heb recent het pompje vervangen. Zie bovenstaande link.
- AX GT Chic - Xantia 2.0 SX RIP - Xantia Break 2.0 turbo ct VSX RIP -
- Saxo 1.1 Chrono - Audi A4 1.9 TDI -
Ik heb wel een pompje in huis gehaald en een 2e hands bedieningshendeltje, je weet maar nooit
IK denk dat de ruitensproeier het nooit heeft gedaan sinds dat mijn vrouw de auto heeft gekocht een paar maanden geleden. Heb er nu een nieuwe pomp opzitten maar doet het nog niet, zekering 9 is oke. Er is wel gerommeld met de draadjes bij de stekker aan de pomp. Groene zit erop en rood is doorgeknipt en een draadje aan gemaakt naar massa aan de wagen. De rode draad hangt dus los. Is het niet zo dat zowel de rode als de groene erop moeten?