1 van de 3
 1 2 3 Volgende > 
   
bollen vraag
sander-pallas
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 183
Geregistreerd: 05-10-2008

- CX 2500 pallas ie automaat
- Saxo 1.1i
- CX 2500 Diesel
Gepost: 23 oktober 2011 01:31 AM

wie kan mij vertellen waar de bollen voor zijn die onder mijn cx hangen

ik heb er 6 geteld.

en wat zijn de symptomen als ze stuk of slecht zijn?

ik hoor het graag

Profiel  
 
cxj
> 1200 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1250
Geregistreerd: 11-05-2007

Gepost: 23 oktober 2011 10:22 AM
  [ # 1 ]

Dat heb je goed geteld. 4 zijn er uiteraard voor de vering. Deze kun je controleren door de auto aan de voor- en achterkant met lopende motor en in normale rijstand naar beneden te drukken.
Dat moet soepel en zacht aanvoelen. Als je hard moet drukken en hij maar een stukje inveert dan zijn de bollen overleden.
In de motorruimte vind je ook de voorraadbol en de remaccu. Als de hd pomp zeer snel aanslaat en ook vaker dan normaal, dan is de kans groot dat je voorraadbol slecht is.
Van de remaccu heb ik me laten vertellen dat je dit niet controleren kunt, wellicht iemand die het beter weet?

Profiel  
 
wbogaerts
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3197
Geregistreerd: 16-06-2005

- SM 2.7 Carburateur
- C5 exclusive
- Berlingo 1.4 I multispace
- 2CV special
Gepost: 23 oktober 2011 11:44 AM
  [ # 2 ]

Kan wel :  motor even laten lopen .

Dan stil leggen en de ontlastschroef op de drukregelaar open zetten .

Nu de voorremmen ontluchten , de hoeveelheid LHM die je nu krijgt

is een aanwijzing van de hoeveelheid “reserve” er in je remaccu zit .

Vanaf 250 cc is hij nog in prima staat .

Walter

Meten is weten , gissen is missen

Profiel  
 
J v Heel
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 48
Geregistreerd: 16-10-2010

Gepost: 23 oktober 2011 12:33 PM
  [ # 3 ]

Nu we het toch over bollen hebben, wat is de staat van de bollen als de dame wegens restauratie 5 jaar stil staat? Uiteraard geen druk in het systeem.
Heeft iemand hier ervaring mee!

Jan

Profiel  
 
sander-pallas
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 183
Geregistreerd: 05-10-2008

- CX 2500 pallas ie automaat
- Saxo 1.1i
- CX 2500 Diesel
Gepost: 23 oktober 2011 01:21 PM
  [ # 4 ]

stel er is te weinig gas bij gevuld

wat gebeurd er dan met de veerbollen

Profiel  
 
jantje1948
> 10000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 10402
Geregistreerd: 21-04-2006

- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Gepost: 23 oktober 2011 01:31 PM
  [ # 5 ]

Dan gaan ze kapot doordat het membraan regelmatig tegen het ventiel komt.

ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.

Profiel  
 
sander-pallas
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 183
Geregistreerd: 05-10-2008

- CX 2500 pallas ie automaat
- Saxo 1.1i
- CX 2500 Diesel
Gepost: 23 oktober 2011 01:32 PM
  [ # 6 ]

dus het is niet zo dat als er meer druk in zit dat bollen dan stugger worden ?

Profiel  
 
cxj
> 1200 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1250
Geregistreerd: 11-05-2007

Gepost: 23 oktober 2011 02:03 PM
  [ # 7 ]

Nee, hoe minder druk hoe stugger. Als er een bol kapot is of er zit veel te weinig gas in dan is er bijna niet met de auto te rijden. Dat merk je direct, geen twijfel mogelijk.

Profiel  
 
F.SvM
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9362
Geregistreerd: 25-05-2010

- CX break 2500 RD diesel 1986
- ID/DS pallas 1967
- CX Prestige 2400 1976
- CX 2200 diesel super
- CX 25IE automaat
- CX 2500 pallas diesel
Gepost: 23 oktober 2011 02:41 PM
  [ # 8 ]
J v Heel schreef:

Nu we het toch over bollen hebben, wat is de staat van de bollen als de dame wegens restauratie 5 jaar stil staat? Uiteraard geen druk in het systeem.
Heeft iemand hier ervaring mee!

Jan

Ze hebben mij gezegt,gewoon nieuwe bollen.
Kost de wereld niet

De boer is troef
Après cette énième cx
https://www.flickr.com/photos/126190970@N08/

http://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/223616/

Restauratie Prestige laagdaks, er is weer vooruitgang.

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43337
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Gepost: 23 oktober 2011 02:46 PM
  [ # 9 ]

Onzin Frank Wink, een bol die niet geheel leeg is kan gewoon op druk worden gebracht en gaat zo jaren mee.

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste

Profiel  
 
F.SvM
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9362
Geregistreerd: 25-05-2010

- CX break 2500 RD diesel 1986
- ID/DS pallas 1967
- CX Prestige 2400 1976
- CX 2200 diesel super
- CX 25IE automaat
- CX 2500 pallas diesel
Gepost: 23 oktober 2011 02:49 PM
  [ # 10 ]
waterman schreef:

Onzin Frank Wink, een bol die niet geheel leeg is kan gewoon op druk worden gebracht en gaat zo jaren mee.

Dat snap ik en ben ik het mee eens.
Maar je een auto restaureerd en je neemt 5 jaar de tijd ( vaak zijn de bollen dan al ouder)
Dan zeg ik nieuwe.

Maar wat is de levens duur eigenlijk van een bol bij normaal gebruik ,en onderhoud
En zeg pak weg 25000 km per jaar.

De boer is troef
Après cette énième cx
https://www.flickr.com/photos/126190970@N08/

http://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/223616/

Restauratie Prestige laagdaks, er is weer vooruitgang.

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43337
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Gepost: 23 oktober 2011 02:56 PM
  [ # 11 ]

Op mijn sm gaan ze al 35 jaar en 200.000 km mee. Gewoon iedere 2 jaar op druk gebracht. 1 bol een keer een nieuw membraan. Xantia van mijn moeder: alle bollen al 16 jaar oud en iedere 2 jaar vullen, 160.000 km. Xantia break: 490.000 km en 14 jaar oud, ook iedere 2 jaar controleren/vullen. En ik koop ook alleen bollen van citroën zelf.

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste

Profiel  
 
F.SvM
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9362
Geregistreerd: 25-05-2010

- CX break 2500 RD diesel 1986
- ID/DS pallas 1967
- CX Prestige 2400 1976
- CX 2200 diesel super
- CX 25IE automaat
- CX 2500 pallas diesel
Gepost: 23 oktober 2011 03:03 PM
  [ # 12 ]

Oké duidelijk..
Ik wist niet dat de levens duur van een bol zo lang kon zijn.
Heb je het nu over deelbare bollen?
Of bollen algemeen van citroen?

De boer is troef
Après cette énième cx
https://www.flickr.com/photos/126190970@N08/

http://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/223616/

Restauratie Prestige laagdaks, er is weer vooruitgang.

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43337
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Gepost: 23 oktober 2011 03:08 PM
  [ # 13 ]

Algemeen. Op de sm zitten deelbare bollen, op de rest gelaste.

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste

Profiel  
 
wbogaerts
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3197
Geregistreerd: 16-06-2005

- SM 2.7 Carburateur
- C5 exclusive
- Berlingo 1.4 I multispace
- 2CV special
Gepost: 23 oktober 2011 03:15 PM
  [ # 14 ]

Op een DS zitten normaal ook deelbare bollen ( buiten bouwjaar 1975 )

De eenvoudigste methode is bollen demonteren en druk meten !

is de druk nog goed , gewoon terug gebruiken .

Indien een beetje te laag , bijvullen .

en als het niet veel meer is reviseren ( deelbare ) of vervangen .

En ik kan echt niet klagen van de “aftermarket” bollen die ik al twintig jaar gebruik .

Walter

Meten is weten , gissen is missen

Profiel  
 
cxj
> 1200 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1250
Geregistreerd: 11-05-2007

Gepost: 23 oktober 2011 03:33 PM
  [ # 15 ]

Ja, dat is een discussie op zich. Een specialist waar ik veel vertrouwen in heb zweert bij oude originele bollen. Zouden veel beter zijn dan imitatiebollen. Al zijn deze dan nieuw.

Profiel  
 
 
1 van de 3
 1 2 3 Volgende > 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook