Salut collega citrofielen,
Na een hele tijd afwezig te zijn geweest hier, en erger, na de verkoop van de Xantia in 2006 Citroen-loos geweest te zijn, nu weer terug in het land der citroenen!
Na de Xantia die ik 4 jaar met plezier bereden heb kwam er een Twingo uit 1997, daarna een gloednieuwe Twingo II uit 2008, vervolgens een Peugeot 206 2.0 HDi, allen prive. Toen een baan met lease-auto, en daar kwamen een Clio en een 207 als voorloopauto’s voor een Megane III welke ik een jaar bereden heb.
Prive ook het een en ander veranderd, en de liefde tegen het lijf gelopen in het mooie Brabant, waardoor ik heb besloten die kant op te verhuizen. Het huis is momenteel bijna rond, en ook een nieuwe baan in ‘s-Hertogenbosch. Mijn nickname klopt dus niet helemaal meer .
De nieuwe job is zonder lease-bak, maar dat is het me wel waard…ipv 3 a 4 uur per dag in de auto, hoef ik nu nog maar 15 minuten te rijden. Tijdens de zoektocht naar een betaalbare auto (budget max 4000 euro wegens andere kosten zoals een huis kopen ) hier en daar wel eens met een scheef oog naar XM’s, Xantia’s en C5’en gekeken, maar niet echt serieus. Toch trok het idee van een HP voiture me wel weer, maar vriendinlief vond een Xantia niet mooi, en een XM te groot…een C5 kon ze wel waarderen. Voor dit budget echter veel rommel te koop bij shady handelaren, non merci. Toen via Marktplaats een advertentie van een Citroendealer uit Brabant voor een C5 2.0 16v Ligne Prestige uit 2001 voor een goede prijs. Gebeld, en die zaterdag een proefrit gemaakt. Kort gezegd: Een C5 met gebruikssporen van buiten (wat krasjes) maar verder heel netjes, vooral van binnen als nieuw. Complete historie vanaf nieuw bij deze dealer bekend, 1 eigenaar gehad.
Samen met de verkoper de historie doorgenomen, en er was zeker niet beknibbeld op onderhoud in de 10 jaren dat de auto was bereden door de vorige eigenaar. Een offerte werd opgemaakt, en na wat bespreken thuis, werd de knoop doorgehakt, en werd ‘Le Fulminator’ aangekocht!
Nu is de dame een maand of twee in gebruik, en het bevalt simpelweg erg goed. Heerlijk comfortabel, ruim en nog best rap met de 2.0 16v motor. Het is heerlijk om weer HP te rijden, al is het geen Xantia gevoel eerlijk gezegd. Hopelijk kan deze dame met wat goed onderhoud een paar jaar mee, want nu we een huis gekocht hebben en er nog een tweede auto bij komt (waarschijnlijk een Twingo voor vriendin) is de koek even op… Feit is dat ik blij ben weer bij de ‘clan’ te horen, en weer lekker eigenwijs Citroen te rijden!
Wat gegevens en natuurlijk fotooooooos:
Citroen C5 2.0 16v Ligne Prestige
Kleur: Gris Fulminator
Bouwjaar 2001
Km stand bij aankoop: 189000 (nu: 192000)
Uitrusting: Licht-/regensensor, parkeersensoren, radio/cd wisselaar met stuurbediening
Alleen een Citroen rijdt als een Citroen