Okee, tijd voor een kleine issue. Als de Xsaar een tijdje heeft stilgestaan, en derhalve betrekkelijk koud is, wil ie niet lekker aanslaan. Het klinkt alsof ie een onvolledige verbranding heeft, bij m’n ZX was dit meestal een bobine die over de huizen aan het gaan was. Maar bij de Xsaar is het een beetje protesteren voor een seconde of tien om vervolgens keurig over te gaan naar normale stationairloop.
Bij rijden is er niks aan de hand, en als de motor netjes loopt blijft deze dit ook doen, het is dus puur de eerste paar seconden na de start. Een keer een beetje gas geven tot grofweg gezegd 300 tpm helpt ook, dan is het direct weg, of een peut gas geven tijdens het starten, maarrrrr… deze opties vind ik verre van ideaal, want per slot van rekening is ie nog koud, en dan doe ik het graag wat rustig aan.
Iemand een idee wat dit zou kunnen zijn? Zit er ergens een klep die vervuild zou kunnen zijn, net lekker afsluit of zoiets?
Ik hoor graag jullie imput, waarvoor nu alvast mijn hartelijke dank!
Trots op m’n Troen (en nu dus op m’n Peug…)
Citroën ZX 2.0i 16v -Green Lady- Adieu mon cheri…
Citroën Xsara Coupe VTS -SuperFred- The story has ended
Peugeot 306 Cabriolet - Miss Sunshine-
Update: afgelopen zaterdag schade opgelopen door een Xantia rijder die dacht: dat kan net. Maar t kon net niet, dus zat ie bij het uitparkeren in mijn linkervoorscherm. Zsm laten maken dus.
Ondertussen staat de Xsaar in Waardenburg bij Adriaan de Kock voor de startissues. Blijkt een sensor voor koude start te zijn die overleden is. Tegelijkertijd even gekeken naar de airco; condensor is lek en de leidingen op het front zijn niet al te best. Komen andere op van een Peug 306 GTI, plus een nieuwe condensor en een nieuwe kachelventilator, want die stopte er ook mee. Hopelijk is het blauwe monster donderdag weer helemaal okselfris…
Keep u posted!
Trots op m’n Troen (en nu dus op m’n Peug…)
Citroën ZX 2.0i 16v -Green Lady- Adieu mon cheri…
Citroën Xsara Coupe VTS -SuperFred- The story has ended
Peugeot 306 Cabriolet - Miss Sunshine-
Zo. Het blauwe monster is weer terug. Met een nieuwe condensor, een nieuwe en een gerepareerde leiding (lekte op een koppeling, middels TIG lassen hersteld, 15 bar druk erop en helemaal goed, dus prima. Vooraf laten weken in een plons thinner doet hierin ook wonderen blijkbaar…), een nieuwe kachelventilator, een nieuwe sensor voor de koude start, en een nieuwe multiriem, want die was zacht gezegd niet zo heel best meer… Het is nu weer heerlijk koud in de auto, en de ventilator maakt geen herrie meer, wat wil een mens nog meer?
Nog even een foto van de eerder gemelde schade. Die zit er helaas nog steeds op, maar het herstellen is al wel in werking gezet, tenminste, de verzekering is ermee bezig…
[img]https://lh6.googleusercontent.com/-ZB8pLNogMgo/T65mIRJXOEE/AAAAAAAAAqA/dHLvhEG8P6E/s160-c/Xsara.jpg” alt=”” width=“160” height=“160” />
Trots op m’n Troen (en nu dus op m’n Peug…)
Citroën ZX 2.0i 16v -Green Lady- Adieu mon cheri…
Citroën Xsara Coupe VTS -SuperFred- The story has ended
Peugeot 306 Cabriolet - Miss Sunshine-
Zo. Update: vanmiddag afspraak gemaakt met de schadehersteller. Maandag 25 juni aanstaande gaat de Xsaar op voor een herstel sessie. Wat gaan we precies doen? Nou, zo’n beetje alles wat me irriteerd momenteel. Allereerst natuurlijk de schade herstellen, daarnaast de motorkap overspuiten ivm schade aan vernislaag. Vervolgens bumper demonteren en andere voorscherm demonteren en deze delen fatsoenlijk monteren, bumperlip in de zwarte kunststofprimer, portieren afstellen/afhangen, kofferklep afstellen, kortom, zorgen dat de naden overal kloppen. Want dat doen ze nu net niet. En dat ben ik beu. Neen, geen zorgen, geen grote schadehistories op deze auto, het zijn allemaal kleine dingen, niks spannends, maar net genoeg om me te irriteren.
Dan moeten alleen de zijkanten nog vereerd worden met een bezoek van de restyler, misschien dat dit gelijk in ene keer door gaat, maar dat staat nog niet vast. Ik zal foto’s maken van de progressie, dus die kunnen jullie tegemoet zien!
Trots op m’n Troen (en nu dus op m’n Peug…)
Citroën ZX 2.0i 16v -Green Lady- Adieu mon cheri…
Citroën Xsara Coupe VTS -SuperFred- The story has ended
Peugeot 306 Cabriolet - Miss Sunshine-
Totaal aantal Berichten: 27933
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Idd al die kleine dingen maakt het totaal gewoon wat slordig. En idd niks geks voor een auto van deze leeftijd
Afgelopen weekend heb ik gemerkt dat de achterbank van een Xsara toch een stuk minder geschikt is om een versterker op vast te schroeven dan die van een ZX, want hij was losgekomen.
Dat geeft aanleiding tot een verbetering! Nu speel ik al een tijdje met de gedachte om een dubbele bodem in de Xsaar te maken waar ik de versterkers (momenteel zit nog maar de helft ingebouwd, voor de rest nog geen zin in gehad) in weg kan werken en ook gelijk wat extra bergruimte kan creëren, want het is allemaal leuk, maar die losse meuk achterin mijn auto ben ik wel beu.
Vandaar dat ik maar eens rond ga vragen of er iemand ervaring heeft met dit soort projecten, en zo ja, hebben deze mensen dan nog tips en trucs?
Alle hulp is welkom!
Trots op m’n Troen (en nu dus op m’n Peug…)
Citroën ZX 2.0i 16v -Green Lady- Adieu mon cheri…
Citroën Xsara Coupe VTS -SuperFred- The story has ended
Peugeot 306 Cabriolet - Miss Sunshine-
De Xsaar staat vanaf vanmorgen bij de schadehersteller, dus het project zal even moeten wachten. First things first ha?
Inmiddels hebben ze de voorkant er al even afgetrokken, en geconstateerd dat alles gewoon bar en bar slecht gesteld is. Geen stiekeme onderhuidse schade, maar klaarblijkelijk is alles er wel een keer af geweest om vervolgens ronduit beroerd terug te zijn geplaatst.
Na een snelle berekening en een rondje “handjeklap” overeengekomen dat de hele kop op de schop gaat. Het scherm moest al vervangen worden, de motorkap wordt gespoten wegens de beschadigde vernislaag, het andere scherm heeft licht kleurverschil en zal ook meegenomen worden, en de voorbumper doen we ook gelijk maar. Het bumperlipje wordt weer netjes strak gemaakt en in de zwarte primer gezet, zodat die meer netjes donker is in plaats van passend bij de kleur van het leer aan de binnenzijde.
Om het geheel af te maken een frisse kentekenplaat en voila, de voorkant is weer klaar. Voor de rest het al aangekondigde stel-werk aan de portieren en de kofferbak en dan staat de Xsaar er weer keurig bij, me dunkt.
Ik heb m’n grote vrienden verzocht om tijdens het proces wat foto’s voor me te maken, daarnaast ga ik zelf geregeld even spieken, dus de eerste plaatjes van het proces moeten morgen verschijnen alhier in dit draadje!
Keep u posted…
Trots op m’n Troen (en nu dus op m’n Peug…)
Citroën ZX 2.0i 16v -Green Lady- Adieu mon cheri…
Citroën Xsara Coupe VTS -SuperFred- The story has ended
Peugeot 306 Cabriolet - Miss Sunshine-
Totaal aantal Berichten: 27933
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Klinkt goed, ben je de Xsara lang kwijt?
Totaal aantal Berichten: 5487
Geregistreerd: 01-07-2007
- Xantia 1,9D
- 2CV 6 Charleston
APvD schreef:Afgelopen weekend heb ik gemerkt dat de achterbank van een Xsara toch een stuk minder geschikt is om een versterker op vast te schroeven dan die van een ZX, want hij was losgekomen.
Dat geeft aanleiding tot een verbetering! Nu speel ik al een tijdje met de gedachte om een dubbele bodem in de Xsaar te maken waar ik de versterkers (momenteel zit nog maar de helft ingebouwd, voor de rest nog geen zin in gehad) in weg kan werken en ook gelijk wat extra bergruimte kan creëren, want het is allemaal leuk, maar die losse meuk achterin mijn auto ben ik wel beu.
Vandaar dat ik maar eens rond ga vragen of er iemand ervaring heeft met dit soort projecten, en zo ja, hebben deze mensen dan nog tips en trucs?
Alle hulp is welkom!
Met de koffermat als mal een plaat gezaagd en dat in 2delen gezaagd daarna.
Vervolgens met houtenbalken de bodem verhoogd ,en vakken in de verhoogde bodem gemaakt voor spullen.
Vervolgens een deel van de bodemplaat gemonteerd, waarop de sub komt. In het andere deel luiken in gezaagd.
Luiken gemaakt en de sub defenitief vast gemaakt.
En zo is alles mooi uitzicht.
Wellicht dat je hier een mooi idee op uit kunt maken..
Enne foto’s ervan!
Citroën das très bien!!!
Citroën schaalmodellen Wat is jouw verhaal achter de interesse in Citroën?
Totaal aantal Berichten: 27933
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Ik heb gewoon een active sub, met ingebouwde versterker.
Als je ruimte nodig heb en een vlakke vloer met de achterbank plat dan til je hem er gewoon even uit.
Zit met maar met een voeding en 2 audio stekker vast dus is er zo uit
@GWHENDRIKS2
Waar zit je versterker? Direct onder je sub? Heb je daar ook nog een plaatje van?
Totaal aantal Berichten: 5487
Geregistreerd: 01-07-2007
- Xantia 1,9D
- 2CV 6 Charleston
Ik heb ook een actieve sub Arjan. (mis ik nu wel een beetje)
Citroën das très bien!!!
Citroën schaalmodellen Wat is jouw verhaal achter de interesse in Citroën?
Totaal aantal Berichten: 27933
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Met een active sub heb je die verhoogde vloer toch niet nodig?
Totaal aantal Berichten: 5487
Geregistreerd: 01-07-2007
- Xantia 1,9D
- 2CV 6 Charleston
Nee eigenlijk niet, alleen vond ik het systeem waarmee je het vastzet van Pioneer niet mooi! Dus nu zit hij mooi verankerd aan mijn dubbele bodem en ik kan mooi me spullen netjes uitzicht halen..
Niet dat er nu iets in ligt..
Citroën das très bien!!!
Citroën schaalmodellen Wat is jouw verhaal achter de interesse in Citroën?
@GWHENDRIKS2; dank voor de foto-workshop, daar kan ik zeker wat mee, en ik zal tijdens mijn project ook zeker foto’s maken!
@Arjan Verkade; vandaag even wezen kijken en een definitieve inschatting gekregen, we houden het op vrijdagmiddag klaar.
Tijdens het kijken uiteraard foto’s gemaakt, van voor af gezien ziet ie er nu zo uit:
Daar waar het allemaal mee begon, de zijschade, uitgedeukt en in de plamuur, hier nu net klaar:
Het andere scherm had ook nog een plekje op het hoekje, gelijk even mooi maken:
Plek op bumper ook weg gewerkt, gebroken bevestigingspunt hersteld:
Vanmiddag is het werkgebied in de grondlak gezet, grote vriend Patrick heeft trouw beloofd om foto’s te maken tijdens dit proces. Bumperlip is overigens inmiddels ook vrijgemaakt van de scherpe randjes, die gaat in de kunststof primer, daarna in het matzwart en voila, geregeld!
Morgen gaan ze uitschuren, en dan hup, de cabine in, zodat ie gespoten kan worden, dan is het vrijdag nog de laklaag afwerken en het spul weer opbouwen, moet ie om twee uur ‘s middags weer klaar staan.
Meer foto materiaal volgt, maar dit zal waarschijnlijk vrijdag zijn. Kleine troost is dan dat de foto’s van het eindresultaat ook gelijk meekomen…
Trots op m’n Troen (en nu dus op m’n Peug…)
Citroën ZX 2.0i 16v -Green Lady- Adieu mon cheri…
Citroën Xsara Coupe VTS -SuperFred- The story has ended
Peugeot 306 Cabriolet - Miss Sunshine-
Totaal aantal Berichten: 5487
Geregistreerd: 01-07-2007
- Xantia 1,9D
- 2CV 6 Charleston
Zo, der wordt werk van gemaakt!
Ik ben benieuwd naar het eindresultaat.. En de toekomstige kofferbakverbouwing..
Citroën das très bien!!!
Citroën schaalmodellen Wat is jouw verhaal achter de interesse in Citroën?