











































Totaal aantal Berichten: 27947
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
sans-pareil heeft al zo’n 270 pk in zijn CX, als hij dan met de tip T2 motor komt














































Totaal aantal Berichten: 43340
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Bogaard heeft 100 pk in zijn CX waarvan er zeker 30 met de VUT zijn
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste












































Totaal aantal Berichten: 25641
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
70 hele fijne pktjes meneertje!!
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
waterman schreef:Bogaard heeft 100 pk in zijn CX waarvan er zeker 30 met de VUT zijn
O, nu begrijp ik het er moet T2 in Boogaard zijn CX, goed plan, doen, een wereld van verschil.
Harry
Zweven dat is pas leven
Citroen XM D12
Citroen CX S2 GTI Turbo VEMS












































Totaal aantal Berichten: 25641
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
en een 5 bak!
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Juist, een 5bak, T2 motor en dan gelijk een VEMS mee inbouwen wat een klasse dame krijg je dan, zuinig en zeer snel plm 235- 240 km p.u lachen man, dan behoor je tot de snelste CX en van Nederland.
Harry
Zweven dat is pas leven
Citroen XM D12
Citroen CX S2 GTI Turbo VEMS












































Totaal aantal Berichten: 25641
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Hoe en waar stel je de rechtuit stand af?
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>














































Totaal aantal Berichten: 43340
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Op de diravi. Kom maar langs, dan leg ik het je uit. Maar, eerst checken of de voorwielophanging helemaal spelingsvrij is.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Eeehm J, misschien een domme opmerking, maar de CX isgevoelig voor juiste bandenspanning (en uitlijning). Als de banden niet op spanning staan gaat het stuur snel trekken.
Volgens mij lopen ze niet zo makkelijk van de middenstand af als een DS…






















Totaal aantal Berichten: 3673
Geregistreerd: 24-05-2007
- CX 20 Pallas, Sable Doré - 1983
- ID/DS DS 21 Pallas, Gris Ardoise - 1966
- CX 25 TRD Turbo 2 Break, Rouge Delage, 1986
- ZX 1.4 Break Réflex, 1995
bogaard77 schreef:Heel lief van Leo dat ik een veertje heb opgestuurd gekregen maar ik zoek de gene naast het pedaal! DEZE:
Boog, ik ben bang dat jij toch weer een ander veertje hebt (of niet hebt) als op alle CX’en die ik heb staan, want geen van allen heeft zo’n dikke veer, hoewel ze ook naast het pedaal zaten hoor op diezelfde plek! Misschien heeft het iets van doen met de 4-bak of met het feit dat drukgroepen op oude modellen ooit zwaar te bedienen waren???
Maar als ik de bevestiging van de veer bekijk, snap ik niet hoe die zou kunnen helpen met het makkelijker intrappen van het pedaal. Hij trekt toch juist aan de hefboom?
En Freek zegt dat het bij hem geen kont uitmaakt met of zonder de veer..
Dus:
Wat mij in zekere mate intrigeert, is hoe een sluiptol opereert! ©2D












































Totaal aantal Berichten: 25641
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Zoals je ziet zit de veer een heel klein beetje voor de as van het pedaal. Dit is als het pedaal omhoog is en houdt het pedaal ook omhoog. Trap je het in dan verplaatst de veer zich naar ACHTER de as en gaat nu meehelpen om het pedaal naar beneden te trekken. Je kan 4 standen kiezen om meer of minder hulp te hebben.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>






















Totaal aantal Berichten: 3673
Geregistreerd: 24-05-2007
- CX 20 Pallas, Sable Doré - 1983
- ID/DS DS 21 Pallas, Gris Ardoise - 1966
- CX 25 TRD Turbo 2 Break, Rouge Delage, 1986
- ZX 1.4 Break Réflex, 1995
Als het zo in elkaar steekt, is het typisch iets van oudere modellen. Want ik heb nooit een verstelmogelijkheid gezien op mijn CX (uit 1983). En het is ook overduidelijk een veel zwaardere veer die jij zoekt.
Ik heb vorig jaar een 1977 Pallas gesloopt, maar dat was een C-Matic, dus tja.. geen koppelingspedaal.
Maar ik zal eens tussen de losse veertjes zoeken, je weet nooit….
Wat mij in zekere mate intrigeert, is hoe een sluiptol opereert! ©2D












































Totaal aantal Berichten: 25641
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
ok!
De ds heeft dit ook. ik zal eens een DS veer erbij houden.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>





























Totaal aantal Berichten: 10410
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
bogaard77 schreef:Zoals je ziet zit de veer een heel klein beetje voor de as van het pedaal. Dit is als het pedaal omhoog is en houdt het pedaal ook omhoog. Trap je het in dan verplaatst de veer zich naar ACHTER de as en gaat nu meehelpen om het pedaal naar beneden te trekken. Je kan 4 standen kiezen om meer of minder hulp te hebben.
Net zoals bij de ds dus…
Edit: even verder lezen Jan!
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.









Totaal aantal Berichten: 848
Geregistreerd: 11-11-2006
- AX 1.1i TGE (verkocht)
- CX 2400 super familiale (verkocht: is fusiepproject)
- BX 16 TGI Progress (exit: krijgt donorschap)
- C4 (2004-heden) 1.2 Pure Tech
- BX 1.9 TRS Break (in ruste bij de snoekfabriek)
- AX 1.1I Mistral
Klopt, de veer hoort bij oude modellen. In wijlen mijn Pallas uit 1976 zat er ook een. Knapte in Zuid-Frankrijk en hoewel ik her en der restanten van CX-en in het hoge gras zag staan, mocht ik van de boeren (niet vervelend bedoeld, het waren vaak agrariërs) in de Provence nog even het veertje uit wrak slopen. Sterker nog, ze ontkenden dat er een CX op het erf stond, al leunden ze er tegenaan. Mijn Frans is misschien niet fris, maar dat kon ik toch wel verstaan. Gastvrij volkje daar. Achttienhonderdvijftig kilometer later, terug in Nederland, kon ik wel vaststellen dat het hebben van een veertje bij het pedaal ongeveer net zo belangrijk is als de kleur van de dopjes op mijn fietsbandventielen… (Dat de CX uiteindelijk heenging, had in ieder geval niets met het veertje te maken).
Hendrik Colijn: ‘Er is voorshands nog geen enkele reden om werkelijk ongerust te worden’