3 van de 4
 < Vorige 1 2 3 4 Volgende > 
   
wie heeft er allemaan een scheefstand van het stuurwiel ?
Leon75
> 500 berichten
RankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 558
Geregistreerd: 11-02-2011

- DS 3 E-HDI
Gepost: 08 november 2011 04:22 PM
  [ # 31 ]

Dat is wel behoorlijk zeg!

Profiel  
 
Cid
> 100 berichten
RankRank
Totaal aantal Berichten: 141
Geregistreerd: 03-09-2010

- DS 3 1.6 VTI 120 pk So Chic
Gepost: 15 november 2011 11:48 AM
  [ # 32 ]

Ik weet niet of het mijn stuur is wat scheef staat, of dat het te maken heeft met het uitlijnen van de wielen, maar mijn auto heeft een flinke afwijking naar rechts. Zodra ik mijn stuur los laat gaat hij direct naar rechts, ook al staat het stuur in z’n neutraal stand. Omdat ik vaak op hogere snelheden rij (150+) is dit extra merkbaar. Ik ga dit ook zeker bij het volgende dealerbezoek aankaarten.

Profiel  
 
NeufegliseThierry
> 800 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 813
Geregistreerd: 06-06-2011

Gepost: 15 november 2011 12:46 PM
  [ # 33 ]

@Cid: of jouw probleem aan weg of uitlijning ligt is zo te testen: zet auto stil, kijk wanneer wielen 100% recht staan. Staat het stuurwiel ook recht, dan is je uitlijning OK en zal het naar rechts trekken sowieso niet aan de auto liggen maar aan de bolling van de weg.

Hier zijn sommige auto’s gevoeliger voor dan anderen. DS3 is hier in mijn mening/op grond van mijn ervaring gevoeliger voor dan voorgaande auto’s (Seat Ibiza en renaults Modus en Espace).

O wat is het toch mooi op de weg met al die Citroëns…

Nu na lange Citroënloze periode een C6, daarvoor DS5 Hybrid 2013, daarvoor DS5 Hybrid eveneens 2013, C3 2012, DS3 2011, Xsara Picasso (2x), ZX (2x), ZX Break, AX (2x), BX (2x), Visa 4-cyl, Visa 2-cyl.

Profiel  
 
V-zesserke
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 416
Geregistreerd: 27-08-2010

- DS 3 Sport Chic 1,6 e-Hdi 112
- DS 7 Crossback E-tense 4x4 Grand Chic
Gepost: 16 november 2011 12:10 AM
  [ # 34 ]

@Cid
Op het Franse Planéte Citroën is er daar een dicussie over zij het dan wel dat het daar over de C3 gaat. Maar die heeft dezelfde stuur en ophangingstechniek onder de kap dus….
Het probleem zit volgens mij in een slechte afstelling van het elektrische servostuur en de uitlijning of stand van de wielen. Die electrische bekrachtiging (denk ik) heeft immers ook een lichte hulpfunctie om het stuur terug naar de rechtuitstand te helpen en daar zit een nogal complexe aansturing achter met o.a. de stuurhoeksensor die vermoed ik ergens een nulpunt moet hebben.
Als deze niet juist staay t.o.v. de rechtuitstand van je wielen dat geeft dit volgens mij problemen.
Oplossing is de uitlijning nazien en de stuurinrichting (hoekopnemer) herkalibreren.
Ik geef je hier een link naar het artikel, wel in het frans.
Groetjes

http://www.planete-citroen.com/forum/showthread.php?t=122683

Profiel  
 
Cid
> 100 berichten
RankRank
Totaal aantal Berichten: 141
Geregistreerd: 03-09-2010

- DS 3 1.6 VTI 120 pk So Chic
Gepost: 21 november 2011 04:38 PM
  [ # 35 ]

Bedankt voor de input V-zesserke! Aangezien mijn auto donderdag toch naar de dealer moet laat ik het ze daar maar even nakijken. Het rijdt eigenlijk steeds onrustiger, zeker omdat ik meerdere malen per week met hoge snelheden over de A3 in Duitsland rij, waarbij het probleem alleen maar beter te merken is.

Profiel  
 
V-zesserke
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 416
Geregistreerd: 27-08-2010

- DS 3 Sport Chic 1,6 e-Hdi 112
- DS 7 Crossback E-tense 4x4 Grand Chic
Gepost: 22 november 2011 11:08 PM
  [ # 36 ]

Geen probleem, we zijn er om elkaar te helpen hé. Had de wagen dit al vanaf nieuw of is het probleem nadien opgedoken, aangezien je schrijft dat hij steeds onrustiger rijdt. Hou je ons in alle geval op de hoogte wat ze ervan zeggen en eventueel aan gedaan hebben Wink .

Profiel  
 
Frosty85
> 300 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 357
Geregistreerd: 20-11-2011

- DS 3 E-HDI Airdream
Gepost: 23 november 2011 01:37 AM
  [ # 37 ]

Interessant dit, zal eens kijken wanneer de mijne geleverd wordt hoe het stuur staat .. Duurt nog veel te lang christmas

Profiel  
 
DS3-Black
> 500 berichten
RankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 523
Geregistreerd: 21-07-2011

Gepost: 08 december 2011 05:32 PM
  [ # 38 ]

Vandaag is de auto een uurtje na de garage geweest voor een aantal zaken. En op mijn verzoek is ook het stuur/uitlijning na gekeken. Wat ze er aan gedaan hebben weet ik niet, maar voor mijn gevoel staat het stuur nu (nagenoeg) recht bij rechtuit rijden.

Profiel  
 
markiew
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 3
Geregistreerd: 12-10-2011

Gepost: 17 februari 2012 04:00 PM
  [ # 39 ]

Mijn auto staat op 17” LM en trekt ook behoorlijk naar rechts. Merk dit vooral op lange stukken snelweg en bij snel optrekken in lage versnelling.

Vandaag zijn er winterbanden onder gelegd en is er naar de uitlijning gekeken. Hiermee was niets mis terwijl de auto toch behoorlijk naar rechts trekt.

Er is in dit draadje veel gesproken over de scheefstand van het stuur. Misschien heb ik hier nog niet goed genoeg naar gekeken want het is me nog niet opgevallen dat het stuur scheef staat.

Begrijp ik het goed dat het problemen bij verschillende mensen verholpen is na een bezoek aan de dealer die de stuurstand verandert?

Profiel  
 
Frosty85
> 300 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 357
Geregistreerd: 20-11-2011

- DS 3 E-HDI Airdream
Gepost: 17 februari 2012 04:42 PM
  [ # 40 ]

Het probleem wat hie beschreven wordt, is puur de stand van het stuur bij het rijden in een rechte lijn. Dit heeft niets met de afstelling te maken. Ik weet niet of je gewend bent om met relatief grote velgen te rijden, echter is het goed mogelijk dat de auto bij “spoorvorming” in de weg, meer zoekerig wordt. Als je afstelling goed is, kan je hier weinig aan veranderen.

Profiel  
 
markiew
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 3
Geregistreerd: 12-10-2011

Gepost: 17 februari 2012 05:05 PM
  [ # 41 ]

Thanks voor reactie! Ik ben niet gewend met brede banden te rijden. Hier moet ik idd nog rekening mee houden. Toch lijkt de afwijking erg groot.Groot in de zin dat ik op de snelweg vanaf de linkerbaan bij een driebaansweg gerust rechts in de bosjes eindig als ik niet met enige kracht tegenstuur.

Volgens mij is het verstandig toch maar eens langs de dealer te gaan om de afstelling te controleren.

Profiel  
 
DS3-Black
> 500 berichten
RankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 523
Geregistreerd: 21-07-2011

Gepost: 17 februari 2012 05:57 PM
  [ # 42 ]

Bij mij (als topic starter) staat het stuurwiel nu wel zo goed als recht. Echter bij mij trekt de auto ook naar rechts. Als je het stuur gewoon vasthoud is er niks aan de hand en zodra je dit loslaat gaat de auto gelijk naar rechts, niet extreem ofzo maar je zit wel vlot op de baan naast je op de snelweg. Bij optrekken gaat de auto nog sneller naar rechts.

Profiel  
 
markiew
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 3
Geregistreerd: 12-10-2011

Gepost: 17 februari 2012 06:09 PM
  [ # 43 ]

Precies hetzelfde zoals ik het ervaar en me aan irriteer. Ik heb geen kennis van de techniek van auto’s. Kan iemand zodoende (nog eens) bevestigen of er toch iets verkeerd afgesteld kan zijn zonder dat het stuur scheef staat en de banden volgens rapport goed zijn uitgelijnd?

Profiel  
 
NeufegliseThierry
> 800 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 813
Geregistreerd: 06-06-2011

Gepost: 17 februari 2012 06:59 PM
  [ # 44 ]

Je moet eerst nog een test doen om een verkeerde afstelling uit te kunnen sluiten: rij op een secundaire weg, nadat je zeker weet dat er niemand tegemoet komt (! en dus niet op een snelweg doen Wink) even aan de verkeerde kant van de weg. Iedere weg in Nederland loopt namelijk schuin af richting de berm, bij de ene auto merk je daar iets meer van dan bij de andere.

Wanneer je als je links rijdt ook naar links gaat dan is de afstelling OK, als je dan rechtuit blijft ridjen of naar rechts gaat, dan is er wel sprake van een flinke afwijking.

Iets dat ik overigens niet weet maar wel kan spelen: ik heb twee keer een auto gehad waarvan de rechter aandrijfas korter was dan de linker aandrijfas (geen fout maar zo bedoeld door fabrikant) dan krijg je zeker bij accelereren een flinke afwijking.

O wat is het toch mooi op de weg met al die Citroëns…

Nu na lange Citroënloze periode een C6, daarvoor DS5 Hybrid 2013, daarvoor DS5 Hybrid eveneens 2013, C3 2012, DS3 2011, Xsara Picasso (2x), ZX (2x), ZX Break, AX (2x), BX (2x), Visa 4-cyl, Visa 2-cyl.

Profiel  
 
V-zesserke
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 416
Geregistreerd: 27-08-2010

- DS 3 Sport Chic 1,6 e-Hdi 112
- DS 7 Crossback E-tense 4x4 Grand Chic
Gepost: 18 februari 2012 01:40 AM
  [ # 45 ]

Je mag toch verwachten dat een hedendaagse wagen min of meer recht rijdt. Zoals Neufeglise Thierry al terecht opmerkte kan het weglopen van een wagen aan de weg liggen, even het door hem beschreven testje uitvoeren en je weet het.
Maar er kan meer aan de hand zijn, de Ds3 en ook de C3 zijn uitgerust met een electrisch servostuur en daar zit een stuurhoekopnemer in die mee je bekrachtiging regelt. Het gaat volgens mij soms fout bij de assemblage zodat de electrische nulstand van het servostuur niet juist overeen komt met de mechanische nulstand (de uitlijning en de stand wielen rechtuit). Die stuurinrichting heeft immers ook een hulpfunctie terug naar rechtuit en zal dus een licht koppel ontwikkelen om het stuur naar de middenstand te laten teruglopen. Dat koppel valt weg als de stuurhoeksensor de rechtuitstand bereikt, als deze niet perfect! overeenkomt met de eigelijke wieluitlijning dat gaat de wagen volgens mij scheef lopen.
Opnieuw uitlijnen met het stuur in perfect rechte stand en vervolgens de stuurinrichting opnieuw kalibreren zodat hij die positie ook als rechtuit gaat beschouwen zou al veel kunnen verhelpen denk ik.
Op het Franse planet Citroën heb ik daar een item over gelezen (weliswaar C3, maar die is technisch ong. gelijk) en daar heb ik ook een werkingsprincipe van de stuurinrichting gevonden. Op dat forum staan trouwens een aantal C3 rijders die dit probleem ook hebben, de Ds3 lijkt hier minder frequent problemen mee te hebben deels door de andere software instelling (andere kalibratie waardoor hij zwaarder en steviger stuurt als de C3) Sommige gevallen op het Franse forum geraken opgelost door uitlijning / herkalibrering, ander zijn erg genoeg soms ten einde raad. Ik denk dat veel afhangt van de goede wil en stielkennis van je dealer, we weten allemaal dat het daar wel eens mis gaat…... Confused
Wat wel vreemd is, is het feit dat alle bekende problemen op het Franse forum auto’s zijn die naar rechts trekken, nog niks gelezen van naar links trekken huh .
Blijkbaar heb ik een goed lot getroffen mijn Sportchic e-Hdi 112 pk gaat op zijn 17” erg mooi rechtuit met het stuur behoorlijk mooi recht, gelukkig maar. Mijn vriendin haar C3 Hdi met ook 17” doet het veel minder goed en trekt ook naar rechts. Maar het is maar een leasewagen en zij heeft er geen last van dus…. maar als ik er mee rij erger ik me er wel aan Crying or Very sad .

Profiel  
 
 
3 van de 4
 < Vorige 1 2 3 4 Volgende > 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook