Totaal aantal Berichten: 152
Geregistreerd: 26-10-2011
- Dyane 6-400 Mixta
- Ami 8 berline
Mijn recent bezit (Earl Grey, 2cv6 uit 1987) heeft nog conventionele contactpuntjes en condensator.
Ik heb ergens iets voorbij zien flitsen over zuiniger rijden met 1-2-3-ontsteking.
Is dit echt zo?
Op dit moment start Earl Grey direct. Geen problemen dus.
Toch ben ik gevoelig voor omzetten naar electronische ontsteking. Het zal niet voor niks zijn dat al die Eenden dat tegenwoordig hebben, denk ik dan.
Dus mijn vragen:
Wat zijn de voordelen?
Wat zijn de nadelen?
Hoe eenvoudig is het om het zelf om te bouwen? Wat zijn de instinkers daarbij?
groet en dank!
Dyane 6-400 Mixta 1984 (Espana) & Ami 8 berline 1970 (Frans)
Tja, ombouwen is zelfs mij gelukt, dus dat zal voor jou wel loslopen! Ik merkte in ieder geval een rustiger stationair lopen. Mij Dyane trok al als een lier maar ja, met 15.000 originele km’s is dat niet zo gek… Qua onderhoud is het nu helemaal een fluitje van een cent, wat overigens handiger is bij een Dyane en helemáál bij een AMI, dan bij een eend waar je handig bij komt. Maar: éénmaal gesteld is voor altijd klaar.
AYA-2 ‘69 | AYA-3 ‘68 | AY-CB ‘83 | MANB ‘85 | BX 15 TGE ‘91 | BX 19 TZI ‘93
Totaal aantal Berichten: 397
Geregistreerd: 19-01-2005
- C1 Ambiance
- 2CV AZAM6
De voordelen:
Geen onderhoud, betere vermogensverloop door “kromme” vervroeging ipv centrifugaal vervroeging. De bobine brand niet door als je eend op contact staat zonder dat ie loopt. Start goed (niet per se beter)
Nadelen:
Qua ontsteking niks. Alleen omdat je minder vaak je fan eraf haalt heb je kans dat die vast gaat zitten tenzij je er een druppeltje olie tussen doet.
Ik heb een slechte 123 gehad waarbij het aanspringen slecht was, na terug sturen is er een nieuw binnenwerk in gekomen en heb ik er nooit meer problemen mee gehad.
Montage:
Je haalt al het “oude” eruit, schuift de magneetjes over de pennetjes in het ontstekingshuis, de extra draadjes verwerken zoals in het boekje staat en stelt ‘m af zoals in het boekje staat heel simpel…
Totaal aantal Berichten: 102
Geregistreerd: 12-03-2011
- Dyane 4 Luxe (AYA2)
- Dyane 4 Luxe (AYA2)
- CX 20 TRE
Veel eenvoudiger monteren dan puntjes. Ik heb al jaren een 123 in mijn Dyane 4 zitten, maar er zijn DG’s ( De Graaf, lookalikes). Schijnen allebei het prima te doen. Voordelen: beter stationair, betere vonk (aangeraden wordt om een nieuwe bobine te monteren), zuiniger rijden en betere koude start.
Nadelen: nog niet tegengekomen ( nu ja de investering dan)
Succes!
CX 20 TRE 1982, AYA2 Luxe 1969, AYA2 Luxe 1971, AZAM6 1967, Transalp. (ex CX 25TRD T1, ex CX 25TRD T2 Break, ex VISA 176RD, ex AYB, ex AZ18PK, ex 2CV6 Spec 1977)
Totaal aantal Berichten: 25593
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
voordeel. beter ontsteken. kromme is gelijk aan de centrifugaal ontsteking!! Alleen heeft de mechanische vervroeging last van slijtage en de 123 heeft dat niet.
nadeel DUUUUR!! op de mechanische punten doet een frisse motor het ook perfect!
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Totaal aantal Berichten: 85
Geregistreerd: 02-06-2009
- XM 2.0 LPG
- ID/DS DSuper
Ik lees geen of nauwelijks onderhoud maar nu heeft mijn garage zonder overleg een nieuwe verdeelkap gemonteerd op de 1-2-3 zonder dat er ontstekingsproblemen zijn.
Das toch geen normaal onderhoud dan?
Totaal aantal Berichten: 43287
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Jawel, want een verdeelkap kan gewoon verslijten, 123 of niet. Gewoon even vragen of ze de oude verdeelkap aan je willen laten zien. Preventief vervangen voor de kap storingen gaat geven door slijtage vind ik vrij normaal.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 85
Geregistreerd: 02-06-2009
- XM 2.0 LPG
- ID/DS DSuper
OK Roger, thnx
Verdeelkap is toch niet heel duur? (of bedoel je van een SM?)
En erg veel werk is het ook niet…
Vroeger werden kabels en verdeelkap elke 30K vervangen toch?
Gewoon om problemen te voorkomen met koude of vochtige start.
Maar nog even terugkomend op die elektronische ontsteking, het is voornamelijk het onderhoud waar je op bespaard. Geen punten vervangen en geen werkloon (als je het uitbesteedt). Dus daarmee sluit ik me aan bij de voorgangers.
Zuiniger dan een goede originele ontsteking? zal denk ik tegenvallen…
Officieel heeft de 123 dezelfde curve als de originele.
Met verse punten en nieuwe condensator trekje zo een vonk van een centimeter, dus krachtig genoeg!
Even terug naar A-types:
Helemaal eens met al het bovenstaande dus, als de munten er zijn, een aanrader.
Ikzelf heb eerst met een gat in de rubber flap gereden waar het huis vd 1-2-3 doorheen steekt.
Dit heb ik later verbeterd door een flapje te snijden uit een stuk celrubber, zonder gat.
Deze is iets elastisch en kan makkelijk worden gemonteerd over de ontsteking heen.
Er zijn mousepads die daar heel geschikt voor zijn.
Overigens ook even een krimpkousje om de snoertjes heen, succes
wie ‘t kleine niet leert, doet ‘t grote verkeerd
Histoire: 2CV4, 2CV6, AK400, Ami Super Berline, Ami Super Break, Ami 8 Service Tol., Ami 8 Break, Acadyane, en diverse niet-citro’s.
Interessant topic. Bij de electronische ontsteking wordt de taak van de contactpuntjes overgenomen door een schakelende transistor. Die trekt geen vonken en schakelt veel sneller, waardoor de spanning in de secundaire kant van je bobine hoger zal zijn en dus heb je een betere vonk.
Maar een simpel systeem als van de 2CV zal als alles goed in orde is ook probleemloos werken en natuurlijk zal de fabrikant van de electronische setjes je vooral aanraden om die spullen te gebruiken. En idd heeft het geen onderhoud nodig, maar het is ook lucratieve handel en ik lees ook regelmatig dat het stuk gaat.
Maar dan komt het: origineel had de 2CV gewone bougiekabel met een koperen kern en bougiekappen zonder weerstand. Ik heb een 58 jaar oude engelse motorfiets en die loopt nu voorbeeldig met een 2CV bobine uit 1958.
Daarvoor ging ik op zoek naar bougiekabel zonder weerstand en dat is geen probleem, dat heeft de bromfietswinkel. Maar bougiekappen zonder weerstand kon ik bij geen enkele zaak vinden, allemaal 5 kOhm weerstand en zelfs de bougies hebben tegenwoordig al een ingebouwde weerstand.
Dus ga je met een bobine een hoge spanning opwekken dmv de snellere electronica, om daar vervolgens een kabel aan te hangen met minstens 12kOm weerstand, een bougiekap met 5 k weerstand en als je niet oplet een bougie met 5 k weerstand, tezamen 22 kOhm weerstand tussen de bobine en de vonk.
Ik hoor graag de mening van de experts.
Handleidinkje erbij: is het erg simpel. Puntjes en dat kan je ook, is veel lastiger.
Totaal aantal Berichten: 25593
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
een originele Bougicord heeft een weerstand van een k of 4. Bougies NGK BP6HS zonder weerstand. klaar.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
De 2CV bobine heeft de secundaire wikkeling niet aan massa liggen en aan beide kanten van die wikkeling hangt een bougiekabel, dus de beide bougies staan in feite in serie met elkaar. Dan kan een weerstandloze kabel alleen maar beter zijn lijkt me. Of wordt de vonk dan te sterk zodat je bougies sloopt?
Ik heb de magneetontsteking van mijn motorfiets nu twee keer laten reviseren en het resultaat is 28 kratten bier aan kosten en een lam poot van het trappen.
Oude bobine van de 2CV er aan gehangen en hij loopt met een enkele schop en veel mooier. Maar wel met weerstandloze kabel en kappen.
Ik kwam vanmiddag op zolder een oude verdeler tegen van een VW kever, met kap, kabels en bougiekappen. Dus benieuwd en even gaan meten. Nul komma nul Ohm tussen verdeelkap en bougie.
Totaal aantal Berichten: 25593
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
De weerstand is er alleen om radio ontstoring te leveren. De condensator met spoel vormt een Lc kring en die zendt…
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>