Totaal aantal Berichten: 139
Geregistreerd: 19-06-2007
- CX 2200 super c-matic
- CX 2400 IE Prestige Automatic RHD
Hallo allemaal,
mag ik nederig om wat advies vragen? Mijn XM (2.0 16 V Break 1998, geen hydractive) heeft last van lekkage aan de achterzijde. Aan beide zijden is het subframe achter zeiknat van de LHM, ‘s ochtends ligt er voor de beide achterwielen meestal een groen plasje. Het probleem is dat ik niet exact kan zien waar het vandaan komt. Ik heb de boel schoongemaakt - voor zover dat ging - en beide lekzakken zijn droog aan de buitenzijde. De rest van de veercilinder eigenlijk ook, evenals de bollen. Maar na een tijdje staan verschijnen er dikke druppels onderan het subframe, aan de voorzijde, onder de grote dwarsbalk. Daarbovenop zit niks (leidingen etc) wat ook maar enigszins vochtig aanvoelt. Na een aantal keren schoonnmaken en observeren vermoed ik dat de eerste druppels verschijnen op de plek waar de rubber rand van de lekzak aansluit op het staal van de veercilinders. Conclusie (zonder last te hebben van technisch inzicht): veercilinders niet helemaal jofel? Of slaat dat nergens op?
Mochten de veercilinders de grote boosdoeners blijken, dan lukt vervangen me wel met wat hulp van oudere topics hier. Is er verschil tussen de veercilinders van een break en een sedan? Ik heb nog een sedan-sloper staan namelijk.
Bij voorbaat hartelijk dank voor het meedenken!
‘k heb groene vingers!! En sinds kort ook rooie.
Totaal aantal Berichten: 9437
Geregistreerd: 27-09-2007
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Veercilinders van een Break zijn anders dan die van een Berline.
Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986
Lastig om zo op afstand een diagnose te stellen. Andere opties zouden kunnen zijn:
- zitten de retourslangetjes goed in de rubber hoezen?
- misschien lekken de rubber hoezen van de cilinders. Zo ja, dan kun je die vervangen.
Wim,
Disciplus Simplex
Totaal aantal Berichten: 3440
Geregistreerd: 23-06-2006
- C5 2.0i 16V Break automaat Exclusive
De HD leidingen lopen van de linkerzijde omhoog en dan via de dwarspijp naar hun bestemmingen.
Het is een typisch XM kwaaltje dat die leidingen soms doorrotten op de plek waar je ze niet kan zien, juist in die bocht naar boven.
Kijk nou eerst even grondig na waar die HD olie precies vandaan komt. Lekke lekzakken zie je niet veel bij XM’s, zeker niet bij een jonkie uit ‘98.
Het verschil tussen Sedancilinders en Breakcilinders is de diameter van de plunjer. Bij een Break is die wat dikker om de hogere belasting te kunnen dragen bij dezelfde hydrauliekdruk.
Ze passen wel aan de auto, dus uitwisselbaar.
Als je toch nooit met de maximale belasting rijdt kan je gewoon uitwisselen, rijdt ook een stuk soepeler.
Als die sedan wel hydractief heeft moet je de hydractiegaten wel afpluggen.
Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop
Totaal aantal Berichten: 9437
Geregistreerd: 27-09-2007
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Op hydractiefveercilinders zijn dikke leidingen aangesloten, op niet-hydractiefveercilinders dunne.
Uitwisseling is dus niet mogelijk, tenzij je een of andere verloopring gebruikt.
Vraag me overigens af of die er zijn.
Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986
Totaal aantal Berichten: 3440
Geregistreerd: 23-06-2006
- C5 2.0i 16V Break automaat Exclusive
Inderdaad, je hebt gelijk.
Verloopnippels zijn vrij simpel te maken. Mocht het nodig zijn dan hoor ik het wel.
Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop
verloop nippels zou wel eens een leuke kunnen zijn mbt de nog beschikbare schotels…
Boeltje na schoonmaken even onderstuiven met talkpoeder, dan zie je meteen waar het lek zit
Niels
Hier ligt as, er kwam een vonkje bij het gas
Nog eens rustig het verhaal van ts doorgelezen en nu geloof ik ook niet in lekkage in/op/aan de cilinders. Er staat dat er links en rechts LHM ligt. Dan kun je het stijgstuk links eigenlijk al schrappen van de lijst van mogelijke verdachten. Mijn eerstvolgende gedachte zou dan de retour van het hydractiefblok zijn.
Maar er zit best veel aan leidingen bovenop en uit het zicht. Beter is het om de auto op de brug te zetten en dan op zoek te gaan.
Wim,
Disciplus Simplex
wimb schreef:Mijn eerstvolgende gedachte zou dan de retour van het hydractiefblok zijn.
Dat lijkt me sterk, die heeft hij namelijk niet
bleudelta schreef:(... geen hydractive)
Begrijpend lezen blijft lastig voor mij. ops:
Wim,
Disciplus Simplex
Totaal aantal Berichten: 139
Geregistreerd: 19-06-2007
- CX 2200 super c-matic
- CX 2400 IE Prestige Automatic RHD
Bedankt allemaal voor het meedenken! Ik heb net de boel nog eens bekeken op de brug en alles is droog, op het subframe na. De retourleidinkjes zweten een klein beetje op het punt waar ze in de rubber hoezen verdwijnen, maar echt geen druppels. Nu echter wel druppels zichtbaar bij de aansluiting veercilinder/hoes, maar het lijkt te weinig om de hoeveelheid lhm onder aan het subframe en op de grond te verklaren. Ik zal die truuk met het talkpoeder eens proberen.
Qua leidingen: de auto staat op de brug, en wat ik aan leidingen kan zien is behoorlijk gecorrodeerd (die ga ik op termijn vervangen), maar ze zijn zeker niet lek. Op de dwarsbuis kan ik weinig zien, maar een zoektocht met handen en stukken papieren handdoek leverde geen natte/groene plekken op.
Ik kom er net achter dat op het moment dat de XM de brug op reed (vierkolommer) en de voorwielen sterk inveerden, de achterkant twee sporen van een meter LHM op de garagevloer achterliet. Een van de rubber hoezen zit zo te voelen ook aardig vol met LHM (het sopt als je erin knijpt), hoort dat?
Dank,
Sander
‘k heb groene vingers!! En sinds kort ook rooie.
Totaal aantal Berichten: 139
Geregistreerd: 19-06-2007
- CX 2200 super c-matic
- CX 2400 IE Prestige Automatic RHD
Eureka!?
Zojuist de Xm op de brug gezet, achterwielen eraf, alles schoongepoetst in het achteronder (en passant nog even geschrokken van hoe dat daar kan roesten, ondanks al die vettigheid). Na demontage van de wielkastbekleding blijkt dat de hele dwarsbuis van het frame vol staat met LHM! Lijkt wel een zwembad! En als ik het goed heb, komen van beide veercilinders de afvoerslangetjes in de buis uit. Het linker slangetje in de dwarsbuis is droog, het rechter nat. Conclusie: de rechter veercilinder pompt nogal wat LHM in de buis, en die dient dus vervangen te worden. Dat is ook de kant waar je in het harmonicadeel van de stofhoes de boel kan voelen soppen. Klinkt dat logisch?
Nou kan ik de veercilinders onder de donor vandaan halen, maar da’s een berline, dus dan moet ik beide vervangen. Vraag: heeft er iemand nog een break-veercilinder (zonder hydractive) ter verkoop? Of is zoiets met een revisieset te verhelpen oid? Als zoiets al bestaat natuurlijk?
O ja, en is er een goede manier om die wielkastbekleding te demonteren en weer te monteren? Of moet dat gewoon zoals ik het gedaan heb met gepast geweld? Wat een onnozel stuk in de weg zittend plastic is dat zeg.
‘k heb groene vingers!! En sinds kort ook rooie.
Totaal aantal Berichten: 9437
Geregistreerd: 27-09-2007
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Dat zijn niet de afvoerslangetjes, maar de ont/beluchtingsslangetjes.
De afvoerslangetjes eindigen in een T-stuk, daarvandaan loopt een kunststof leiding naar het voorraadvat.
Controleer even of het afvoerslangetje niet verstopt zit, hierdoor kan LHM zich ophopen in de lekzak.
Heb wel Break-cilinders, maar die zijn voor een Hydractive.
Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986
Ik geloof niet dat de veercilinder zelf het probleem is. Ik zou ook eerst controleren of de retourleiding (die transparante) niet verstopt is.
Wim,
Disciplus Simplex
Totaal aantal Berichten: 139
Geregistreerd: 19-06-2007
- CX 2200 super c-matic
- CX 2400 IE Prestige Automatic RHD
Verstopt afvoerslangetje. Ga ik checken! (Zou haast TE gemakkelijk zijn…. )
‘k heb groene vingers!! En sinds kort ook rooie.