Ik weet niet of het ook geldt voor de XM maar bij mijn Xantia 2.1Td heb ik gezien dat de pomp was verwijderd, het tandwiel was achtergebleven en met twee bouten vastgezet, de distributie hoefde niet los. Nou is mijn motor eigenlijk een XM motor dus…
Zo iets had ik gehoopt ja! Nouja we zullen het zien als ik de boel uit elkaar haal.
Voorlopig gaat dat niet gebeuren, ik lig (net als half nederland) met griep in bed. Als het goed is komt er een tijdelijke auto binnenkort om het gat tussen fiets en Land Rover op te vullen, zodat ik rustig met de xm bezig kan….
BMW E38 735i 1998
Citroën C6 2.7HdiF 2007
Acadiane 1984
XM 2.1turboD12 1992
ZX Sport 1.8 1993
Ik heb de XM vanmiddag bij de garage achtergelaten, hij gaat daar voorlopig de stalling in… De laatste rit bewees maar weer hoe geweldig het rijdt. Heerlijk zweven!
Ik heb een gootje onder de brandstofpomp gemaakt zodat de diesel niet meer op de multiriem spanrol lekt, maar ergens onder de motor uit komt. Dat ging redelijk, weinig gesmeer gezien aan de XM.
Vanaf morgen een Xantia, ik ben benieuwd…
BMW E38 735i 1998
Citroën C6 2.7HdiF 2007
Acadiane 1984
XM 2.1turboD12 1992
ZX Sport 1.8 1993
Dik half jaar geleden nog pomp vervangen.
Maar de distibutie moet wel los naar mijn mening.
Had toen ook gekeken of ik dat in takt kon laten. Maar gaat niet.
Het vinden van een goede pomp is lastig. Maar verder is het goed te doen.
Mehari 4x4 1982
2cv6 club 1978
Mehari plage 1986
Vanclee mungo 1980
Totaal aantal Berichten: 1141
Geregistreerd: 24-10-2012
- XM 2.0i Turbo CT VSX Automaat
- Xantia 1.8i 16V Cituning
- GS/GSA X1
Dus weer een volgend topic?
Life’s too short to drive without comfort!!!
DSCN1115 by Goofblikscha, on Flickr
Zo! Andere dieselpomp, nieuwe koppeling, nieuwe gloeibougies en 3 nieuwe LHM leidingen! Nou moet hij er weer een jaartje of wat tegen kunnen.
Ik heb net de eerste 60km gereden. Helaas trilt de XM weer verschrikkelijk boven de 110… Ik geef het op….
Oja de andere brandstofpomp zweet ook een beetje. Dat is gelukkig wel 99% beter dan de vorige pomp!
BMW E38 735i 1998
Citroën C6 2.7HdiF 2007
Acadiane 1984
XM 2.1turboD12 1992
ZX Sport 1.8 1993
ziet er weer mooi uit Wel jammer dat die andere pomp ook “zweet”. Ik heb maar door de zure “financiële” appel heen gebeten en de pomp laten reviseren. Ik wist bij aankoop van mijn Xantia 2.1Td al over de Lucas lekic pomp dus had ik er wel rekening mee gehouden. De pomp is nu kurkdroog, en volgens mij rijdt ie ook iets zuiniger. Mijn pomp heeft er wel minstens twee jaar over gedaan om van het “zweetstadium” naar het “lekstadium” te gaan.
Pff wat heb ik de XM gemist zeg… Net even 400km gereden, heerlijk hoe je kan ‘doorrijden’ op de snelweg omdat je gewoon genoeg vermogen hebt. En heerlijk zweven natuurlijk. En goede luidsprekers. En veel ruimte. En lekkere stoelen.
Nou dat getril nog wegwerken. Ik ga zo mijn bandenspanning eens verlagen. De banden staan nou (als proef) op standje knal, trilt wel minder maar rijdt zo oncomfortabel.
BMW E38 735i 1998
Citroën C6 2.7HdiF 2007
Acadiane 1984
XM 2.1turboD12 1992
ZX Sport 1.8 1993
Totaal aantal Berichten: 3440
Geregistreerd: 23-06-2006
- C5 2.0i 16V Break automaat Exclusive
Je wielen deskundig laten balanceren moet de trillingen wegnemen.
Daarvoor moet je helaas niet meer bij de kwikfitten en de profiles van deze wereld zijn.
ABC in Bunschoten is bijvoorbeeld heel precies.
Elke streek heeft wel zo’n specialist. Die zijn niet eens duurder, maar gewoon veel beter.
Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop
Tja ik heb de boel nou al zo vaak laten balanceren… Bij een garage die ik vertrouw, met gekalibreerde apparatuur… De laatste keer hielp het wel. Ik vraag me dan af waarom het ineens weer kut is. Of iemand moet zonder mijn medeweten over een stoep geknald zijn…
Ik geloof wel dat we er achter waren dat de Vikings niet goed te balanceren waren. Ik ga volgende maand dus eerst 2 nieuwe michelins halen! Sowieso rijdt de XM ruk op Vikings, de auto is gewoon te zwaar voor deze banden.
Goedkoop is duurkoop zullen we maar zeggen
BMW E38 735i 1998
Citroën C6 2.7HdiF 2007
Acadiane 1984
XM 2.1turboD12 1992
ZX Sport 1.8 1993
Totaal aantal Berichten: 3440
Geregistreerd: 23-06-2006
- C5 2.0i 16V Break automaat Exclusive
Er is nog wel iets meer over te zeggen.
Als ze bij eerste meting meer dan 50 gram zien staan gaat bij ABC de lucht weer uit de band, ze zetten hem een halve slag verder en dan weer proberen.
Pas bij een beperkte onbalans worden de gewichten aangebracht.
Dat betekent dat na enige slijtage de balans behouden blijft.
Gewoon vakwerk. Vakmanschap is nu eenmaal meesterschap.
Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop
Overigens heb ik ook wel kwikfitters meegemaakt die dat doen…
hoe ist nu met die zwitserse break afgelopen van de foto ?
De motor staat in het schap, de wielophanging is bewaard en de rest is naar het oud ijzer gegaan….
BMW E38 735i 1998
Citroën C6 2.7HdiF 2007
Acadiane 1984
XM 2.1turboD12 1992
ZX Sport 1.8 1993
Vandaag heb ik trouwens de rechter dorpel ontroest en opnieuw in de lak gezet. Ook een stukje linker achter spatbord ontroest en opnieuw gelakt. (dit scherm heeft ooit schade gehad waardoor hij een beetje roest)
Ook heb ik een preventief afvoer gootje onder de brandstofpomp gemaakt zodat de lekkende diesel niet meer richting multiriem loopt want de nieuwe pomp zweet al niet meer. Hij druppelt. De lekkende plek op de pomp (naad) heb afgekit. Vooralsnog lijkt het te helpen. Lapmiddelen, maargoed. We zien wel hoever we komen.
BMW E38 735i 1998
Citroën C6 2.7HdiF 2007
Acadiane 1984
XM 2.1turboD12 1992
ZX Sport 1.8 1993