Totaal aantal Berichten: 17397
Geregistreerd: 15-10-2006
- CX 2400 Super
Vergeet ook niet de actiemodellen, waaronder de Cannes waar ik ooit zo trots op was .
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Ik heb bijna 20 jaar in BX-en gereden. Eerst een simpele 14, later een 19TZI. Mijn kinderen zijn er letterlijk in groot geworden. Dochterlief huilde toen de eerste de deur uitging. Het zijn comfortabele, ruime en praktische auto’s. Ideaal voor een gezin of om, met neer geklapte achterbank, naar het milieupark te rijden. Ik herinner me dat Waterman het een rijdend ziekenhuis noemde. Toch valt het aantal keren dat ik echt langs de weg stilstond reuze mee.
Ik kijk stiekem nog wel eens of ik een serie 1 op de kop kan tikken maar voorlopig is een CX als liefhebberij duur zat.
Totaal aantal Berichten: 664
Geregistreerd: 27-04-2010
- C3 VTR 1.6 HDI
- BX Millesime
- BX 16V MK2
- XM V6 24V
- C6 (2005-2012) 2.7 HDiF V6 Exclusive
- C25 2.5 Diesel Mobilehome
- CX Laagdaks prestige
De vader van mijn baas reed ook altijd Citroën, hij heeft oa ook in BX-en gereden. Hij vond dit op de DS na de beste Citroën waar hij in gereden had, beter dan zijn Xantia die hij erna reed.
BX zei ik, toen lachten ze, 16 kleppen voegde ik er snel aan toe maar ze bleven lachen. Dan heb ik ze laten meerijden en dat was het moment waarop ik begon te lachen.
Totaal aantal Berichten: 27884
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
GWHENDRIKS2 schreef:Mooi stukje maarre vergeet niet de bijzondere uitvoering te noemen van de BX !
De Sport bekend door de Flodderfilm, De Gt om zijn luxe maar sporttieve tellerbak en de mistlampen. En natuurlijk de Digit gebaseerd op de Gt maar met de digitaale tellerbak en de standaard boordcomputer en slechts 4000 van gemaakt..
En natuurlijk de opvolgers van de Sport en de GT namelijk de GTI, MK1 en MK2.
En ook de diesel Turboblokken..Oja en deze Citrogék kwam op de wereld..
Je vergeet de echt bijzondere uitvoering, de 4TC!
Totaal aantal Berichten: 1886
Geregistreerd: 03-02-2012
- C4 (2004-heden) 16 e HDI 112 PK Exclusive EGS 6V
- (Grand) C4 Picasso 16 e HDI 115 PK Intensive MAN 6V
Mijn eerste BX was de 16 TRS FULL Option en was ons Huwelijkscadeau.1983 (1 jaar mee gereden en met spijt verkocht aan beste klant) en mijn laatste was een BX TRD TURBO 1989 met nog zes andere types er tussen in die zes jaar als demo wagens 3x 1600 benzine 4x diesel en 2x TURBO DIESEL. waarvan 1x prive vanaf 1989 wegens stopzetting citroen bedrijf. Was in mijn ervaring de moderne versie van de DS.
September1978-Juli1989) 2CV6, Acadiane (Service wagen), Visa Club 650 2x, Visa Super X, Visa 11RE, Visa Chrono, GSA Pallas 5V 2x, CX Reflex, CX 2400 Pallas 2x, CX 2500 Diesel 2x, AX 3D TZS,BX 16 TRS 3x,BX TRD 1x, BX 19D 1x, BX 19RD Break 2x, BX TRD Turbo, Augustus1989-tot-Augustus1990 AX 14 D 3D, AX 11RE 3D Cituningkit. Prive Sept1990-tot-heden) Ford Taunus Coupe 1300, Renault 5 1200 3D, BMW 315, Hyundai S Coupe 1500, BX TRD Turbo, AX 11 TRE 5D, Saxo 15D SX 3D, Xsara 19D SX Break, Saxo VTS 14
3D, Peugeot 307 14 HDI 2x, C4 Exclusive 16 EHDI 112 pk EGS6, C4 Grand Picasso 16 EHDI 115 pk man6.
Totaal aantal Berichten: 8156
Geregistreerd: 15-08-2004
- Ami Super
- C3 1.4 Exclusive automaat
- C5 Tourer2.0 HDi FAP
Zojuist weer met veel plezier 38km gereden in de BX. Vanmiddag weer, morgen weer. etc.
Patrick
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Totaal aantal Berichten: 3385
Geregistreerd: 13-09-2004
- C5 Break 2.0-16V
Grappig genoeg hoorde ik een paar jaar geleden weinig liefkozende woorden over de BX. Sterker nog, toen ik stage liep bij de Citroen Dealer hier wilde ze geen BX meer inruilen. waardeloze bakken riep de eigenaar van de dealer altijd. Maar ook mensen om je heen hadden geen goed woord over voor de BX.
Vandaag de dag hoor je best veel leuke verhalen over de BX. Mensen die er een hebben gehad of ermee naar zuid frankrijk zijn gereden.
Totaal aantal Berichten: 43271
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Peteryed schreef:toen ik stage liep bij de Citroen Dealer hier wilde ze geen BX meer inruilen. waardeloze bakken riep de eigenaar van de dealer altijd. Maar ook mensen om je heen hadden geen goed woord over voor de BX…
Waarom denk je dat dat was?
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 3385
Geregistreerd: 13-09-2004
- C5 Break 2.0-16V
Totaal aantal Berichten: 27884
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
vtske schreef:Was in mijn ervaring de moderne versie van de DS.
Dat snap ik dus niet…
Zulke verhalen hoorde ik van klanten ook toen de C5 ph3 net uit was en ze een test rit gemaakt hadden in een C5 met bollen.
De reactie was: Zo net zoals ze het vroeger maakte! Zo comfortabel, ik herken het weer helemaal terug.
Zelf heb ik er ook in gereden, maar stapte net uit mijn CX. Dan merk je toch echt wel dat het niet hetzelfde is.
Een herinnering die ze graag weer willen herbeleven
Als je nu op 1 dag een stuk DS en BX gaat rijden dan is het gewoon niet hetzelfde of een moderne versie van…
Allebei voor en nadelen, welke je beter vind mag iedereen zelf beoordelen.
Totaal aantal Berichten: 7581
Geregistreerd: 03-04-2006
- C35 RD
- C3 1.4 Exclusive
Peteryed schreef:Ja dat vond ik ook zo raar…...
Tja - toen ik ergens in de jaren 90 een tweedehands CX wilde hebben, zij de verkoper ook ‘ach meneer, vraag het maar eens in de werkplaats’. Ik heb er 15 jaar later alsnog een gekocht - blijkt het allemaal best mee te vallen. En natuurlijk kan er met een BX best wat mis zijn, maar ik weet er toch een heel stel dat jarenlang ‘on a shoestring’ is gereden en het prima volhield. Oftewel: ik snap het echt niet.
Totaal aantal Berichten: 3385
Geregistreerd: 13-09-2004
- C5 Break 2.0-16V
Ik snap het wel. De dealers stonden vanaf half jaren 90 vol met BX-en. Het imago van deze auto’s was tot het nulpunt gedaald. De kwaliteit was ook niet zoals je dat van een auto uit die tijd mocht verwachten. De BX rijder dacht daar echter anders over. Deze dachten dat ze een zeer dure auto te hebben die zeker nog wel de nodige centen op kon brengen bij inruil. Begin jaren 90 kochten de meeste mensen een BX actiemodel en waren ze blij met getint glas en speciale striping en wieldoppen. 4 jaar later kon je daar niemand meer blij maken omdat andere auto’s wel elektische ramen hadden of stuurbekrachtiging. Dus de Cannes, Palais of deauville uitvoeringen waren niet meer courant.
Daarbij komt nog dat in die tijd de BX niet het onderhoud kreeg wat ze moesten hebben. Veelal werd er op onderhoud beknibbelt en zelfs veerbollen werden niet vervangen laat staan LHM. Gevolg was dat uit de BX die wel tweedehands werden verkocht meestal een garantie kosten claim kwam waar je bang van werd. Dat heeft het imago ook geen goed gedaan.
Dus waarom dealers niet stonden te springen om BX-en of CX-en snap ik wel. Dat het jammer is, is volgens mij wel zo.
Totaal aantal Berichten: 43271
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Precies. Een BX was een goedkope, ruime, auto. Voor veel mensen de goedkoopste manier om een grote auto te kunnen rijden. Restwaarde was toen al een drama, mede veroorzaakt door de brakke reputatie van de voorganger van de bx, de gsa. Een bx was goedkoop gemaakt, voor een leven van een jaar of 5 a 6 en zo’n 100.000km. Daarna zat er altijd groot onderhoud aan en dat kost geld. Sommige bx rijders kochten dan een verse, de oude werd ingeruild en bij een km stand van meer dan zeg 80k de handel ingedrukt waar de volgende die voor weinig veel ruimte zocht er mee aan de haal ging tegen het liefst nul kosten…
Tja… dat werkt dus niet… en dus ging de toch al niet zo geweldige reputatie nog verder naar de knoppen.
Maar ook nieuwe bx’en waren niet geheel vrij van storingen. Kachelblowers die stuk gingen, problemen met het injectiegebeuren, olieverbuik, koppakkingen en bij de eerste jaren ernstige roestvorming aan de subframes. Ik heb er zelfs in de jaren 90 nog de nodige onder garantie mogen vervangen. Leidingen die na 5 jaar verrot waren, ADALS gaar na 50.000 km en gare druklagers binnen 80.000km, het kwam allemaal voor.
Vandaag de dag krijgen meer en meer bx’en het onderhoud wat ze nodig hebben, en dat maakt ze een stuk betrouwbaarder. Maar de ellende van vroeger zit bij veel mensen die er dagelijks mee te maken hadden nog vers in het geheugen. Wat wel weer grappig is is dat je als je dat ook daadwerkelijk wereldkundig maakt je door liefhebbers van het plastic wonder op veerbollen gelijk voor “bx hater” wordt uitgemaakt. Daar moet ik dan altijd maar hard om lachen. Er is niet veel veranderd want die woorden kregen we vroeger van de bx klanten ook al te horen. Schijnt bij het voertuig te horen
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 27884
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Ik heb soms ook het idee dat BXen 2 marktaandelen hadden.
Een BX 14 is niet helemaal te vergelijken met een BX 19.
De prijs van een beetje aangeklede BX 19 lag toch al erg in de buurt van een instapper XM. En richting het dubbele van een instapper BX 14.
Bezuinigen op onderhoud werkt niet, zeker niet op zo’n gecompliceerd veersysteem.
Totaal aantal Berichten: 1929
Geregistreerd: 18-03-2012
- C5 Break Prestige 2.0 16V
- CX 25RD Turbo
waterman schreef:...Wat wel weer grappig is is dat je als je dat ook daadwerkelijk wereldkundig maakt je door liefhebbers van het plastic wonder op veerbollen gelijk voor “bx hater” wordt uitgemaakt…
Was jij niet die liefhebber die wel eens aangeboden heeft om, als je een aansteker kreeg, de BX aan te steken?
Maar goed de BX. Het was mijn eerste auto. Een 16TGI. Gekocht met 100.000km.
Ik heb er 135.000 zo goed als probleemloze kilometers mee gereden. Een heerlijke auto.
JW