1 van de 2
 1 2 Volgende > 
   
cx gti turbo 2 1989
JCT
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 98
Geregistreerd: 08-06-2011

- 2CV 6special
- ID/DS Dspecial
- XM 2.0 16v SX
- 2CV 6Special
- 2CV AZ
Gepost: 17 november 2011 09:45 PM

Het onvermijdelijke is gebeurd. Nadat ik vorig jaar mijn witte CX 20 RE uit 1987 heb verkocht om een DS aan te schaffen, toch weer een CX gekocht. Net als de vorige van Delest in Vlaardingen. Het is een witte GTI Turbo 2 uit 1989 met schuifdak, airco en leren bekleding. Een auto die eerst in Duitsland en daarna in Nederland is ‘bewaard’ en vorig jaar met 12.000 km alsnog de weg op is gegaan. Nu 29.000 km en nog als nieuw.

Over een paar eigenaardigheden heb ik nog vragen en ik hoop dat andere liefhebbers een antwoord weten:
- in de auto zit onder het rechterklepje midden op het dashboard geen boordcomputer maar wel een (uitschakelbare) cijfercode zoals bekend uit de XM; ziet er vrijwel hetzelfde uit, maar mist natuurlijk de functies van de boordcomputer. Weet iemand wanneer deze cijfercodebeveiliging is geintroduceerd in de CX?
- vanwege het schuifdak heeft de auto een kaartleeslampje rechts tegen de middenconsole; hoe schakel je deze in (het instructieboekje zegt er niets over)?
- ook vanwege het schuifdak zitten in de C-stijl lampjes voor de achterpassagiers. Ze gaan echter niet branden als je de deuren opendoet, alleen als je het knopje gebruikt. Een tussenstand van dit knopje suggereert wel dat de lampjes op een deur kunnen reageren maar het werkt niet, weet iemand of dit zo hoort of klopt er iets niet?
Toegegeven, het zijn details..

De historie van de auto, voor zover mij bekend, is dat de auto jarenlang eigendom was van de voormalige Citroendealer in Alphen a/d Rijn. Het zou leuk zijn als iemand daar iets van weet?

Bij voorbaat dank!

Afbeelding Bijlagen
IMG_1700.jpgIMG_1712.jpg
Klik op de thumbnail om de hele afbeelding te zien
Profiel  
 
demuywo
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3205
Geregistreerd: 05-04-2008

- ID/DS Dspécial
- CX Prestige automatic
Gepost: 17 november 2011 10:29 PM
  [ # 1 ]

Proficiat, mooie Turbo!

- bij mijn vroegere CX zat het schakelaartje voor de kaartleeslamp op de houder geloof ik, een klein zwart knopje.
- wow, zo’n startbeveiliging op een CX is best zeldzaam! denk dat ie de laatste jaren op de markt gekomen is (88- 89)
- zit er geen schakelaartje op je lampjes van de C stijl? anders eens in een andere stand zetten en proberen. als het nu alleen brandt met het knopje ingedrukt staat het waarschijnlijk op de stand om te branden terwijl je in de auto zit.

Veel scheurplezier!

Profiel  
 
jmmj
> 700 berichten
RankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 763
Geregistreerd: 08-11-2007

- C4 (2004-heden) C4 Cactus 1.2 PureTech Shine
- CX 2200
- C-Zero EV
Gepost: 17 november 2011 10:43 PM
  [ # 2 ]

Hey JCT, van harte met je nieuwe aanwinst en vele prettige en veilige zweefkliometers gewenst!
De schakelaar voor het kaartleeslampje zit idd aan de zijkant van de houder, zwart tuimelschakelaartje.

Weet je zeker dat het een startbeveiliging is en niet ‘gewoon’ de boordcomputer? Ik heb nl nog nooit gehoord van een startbeveiliging op een CX en de boordcomputer ziet er net zo uit als een XM-startbeveiliging. Het een-na-rechtse display boven de klepjes geeft waardes aan die door de knoppen opgeroepen kunnen worden - hieronder de betreffende pagina’s uit de gebruiksaanwijzing.
Groet,
Jaco


Profiel  
 
demuywo
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3205
Geregistreerd: 05-04-2008

- ID/DS Dspécial
- CX Prestige automatic
Gepost: 17 november 2011 10:46 PM
  [ # 3 ]

ik heb alleszins ook al 1 keer een startbeveiliging gezien, inderdaad vrij identiek aan die van de XM op een CX, dus het bestaat wel… maar het zou goed kunnen dat TS de enige in NL is Laughing

Profiel  
 
JCT
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 98
Geregistreerd: 08-06-2011

- 2CV 6special
- ID/DS Dspecial
- XM 2.0 16v SX
- 2CV 6Special
- 2CV AZ
Gepost: 17 november 2011 10:50 PM
  [ # 4 ]

Bedankt Demuywo!
Inderdaad een knopje gevonden op de kaartleeslamp, hoewel minuscuul had ik dat toch zelf ook moeten kunnen zien. Het lampje doet het nog niet (ook niet op contact of met licht aan, maar dat is hoop ik een kwestie van losschroeven en gloeilamp wisselen).
Met de achterdeuren heb ik alles nog eens geprobeerd maar niets werkt, het is dus nog steeds helemaal aan of helemaal uit, terwijl de schakelaar een duidelijk voelbare tussenstand heeft. Niet echt een probleem natuurlijk.
Wat de codebeveiliging betreft, ik denk ook dat het iets is van het laatste productiejaar, want in de folder of andere documentatie is niets terug te vinden. Lijkt mij ook niet speciaal voor Duitsland - waar de auto nieuw is geleverd - want daar liep men met alarminstallaties en diefstalproof radio’s bij mijn weten altijd achter in plaats van voor.

Profiel  
 
Mark Gielen
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2214
Geregistreerd: 17-10-2009

- CX 2000 Pallas
- Xsara 1.6 break
Gepost: 17 november 2011 10:58 PM
  [ # 5 ]

Hier de CXA handleiding, op blz 36 gaat het over de startbeveiliging.

handleiding

Mark

Edit: overigens nog proficiat met je aanwinst helemaal vergeten te doen.

CX 2000 pallas ‘78  
 

citroencx.eu
Facebook

Profiel  
 
JCT
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 98
Geregistreerd: 08-06-2011

- 2CV 6special
- ID/DS Dspecial
- XM 2.0 16v SX
- 2CV 6Special
- 2CV AZ
Gepost: 17 november 2011 11:00 PM
  [ # 6 ]

Bedankt jmmj,
Voor de zekerheid nog even gekeken maar de knoppen vermelden echt alleen cijfers 1 t/m 0 en dan nog een ‘c’ en een ‘m’, daarnaast een klein schuifknopje (aan/uit). Leuk dat het niet veel voorkomt, maar een boordcomputer vind ik eigenlijk interessanter… hoewel daarvoor geloof ik de meest rechtse display moet werken en die is nu net defect. David Overberg van DORO adviseerde mij om die (voorzichtig te demonteren en dan weer in elkaar te zetten, ik verzamel nu moed om dat te gaan doen… Iemand daar toevallig ervaring mee of is daar een topic voor?

Profiel  
 
JCT
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 98
Geregistreerd: 08-06-2011

- 2CV 6special
- ID/DS Dspecial
- XM 2.0 16v SX
- 2CV 6Special
- 2CV AZ
Gepost: 17 november 2011 11:07 PM
  [ # 7 ]

Mooie link, bedankt.
Dit is inderdaad de beveiliging die er bij mij op zit. Nog even nadenken of ik het aandurf het systeem te activeren…

Profiel  
 
jmmj
> 700 berichten
RankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 763
Geregistreerd: 08-11-2007

- C4 (2004-heden) C4 Cactus 1.2 PureTech Shine
- CX 2200
- C-Zero EV
Gepost: 17 november 2011 11:32 PM
  [ # 8 ]

Het is een geklooi en gepiel - maar het IS te doen!
http://www.citrotech.se/cx/t&t/CXdisplay.html#Fix

Profiel  
 
cx25gtit2
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3907
Geregistreerd: 26-03-2005

- CX 25 GTi Turbo 2 KdFi
- CX 2400i Prestige
Gepost: 17 november 2011 11:43 PM
  [ # 9 ]

mooie wagen !  airco en schuifdak en leer is een mooie combi !

staat er nu 29 dkm op de teller ??  wow !!

ABS was toen standaard bij model ‘88 en ‘89 op de T2 .
in die jaren de startblokkering ook !
dus alle T2’s van die jaren hebben dat.

serie 2 turbo 1 (‘86) had de boordcomputer.

zowel de compu als de startblokkering zaten geïntegreerd in de hele kabelboom.
met alleen een los paneeltje van de een of de ander kan je nog niks.

voor de compu was de digi display anders, de 2e van links (normaal de tijd) had een ander LCD glaasje, voor de info van de compu. dus geen plug en play gadgets.

mbt de code, die kan je resetten. ik moet even nadenken hoe dat ook al weer was. je kan alvast even zoeken in dit CX deel op ‘t forum.
demontage van de display staat ook wel her en der beschreven.

Citroen CX - magnifiek zweven !!  mijn Flickr foto stream  mijn CX GTi Turbo 2 KdFi draadje

Profiel  
 
freek
> 800 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 837
Geregistreerd: 02-02-2005

- CX GTI turbo 2
Gepost: 18 november 2011 09:41 AM
  [ # 10 ]

Zeer bijzonder zo’n ‘nieuwe’ cx. Gefeliciteerd!
Mijn T2 is gemaakt in 86 en heeft de boordcomputer. De display is de 2e van rechts en je ziet geen verschil met de andere displays; 1 van de functies van de boordcomputer is het normale klokje.

Profiel  
 
cx25gtit2
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3907
Geregistreerd: 26-03-2005

- CX 25 GTi Turbo 2 KdFi
- CX 2400i Prestige
Gepost: 18 november 2011 12:38 PM
  [ # 11 ]

de zwarte plastic behuizing is al anders bij de ‘85/‘86 uitvoering met compu.
naast het compu display zitten geen gaatjes (voor verstellen van de tijd, zoals in een normale uitvoering).
ik dacht altijd dat dit LCD display zelf ietsje groter was. en moet ook meer dingen kunnen aangeven…..
nooit van heel dichtbij gezien alleen.

Citroen CX - magnifiek zweven !!  mijn Flickr foto stream  mijn CX GTi Turbo 2 KdFi draadje

Profiel  
 
cx25gtit2
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3907
Geregistreerd: 26-03-2005

- CX 25 GTi Turbo 2 KdFi
- CX 2400i Prestige
Gepost: 18 november 2011 01:39 PM
  [ # 12 ]

mbt startonderbreking, hier staat er wat over geschreven.
om te resetten een quote uit dit draadje:

Steker van het codeboardje helemaal los, accupolen los en dan weer vast en ze start.

mogelijk staat de code dan ook weer op 0000, maar ik heb dit zelf nog niet geprobeerd.


even geen NL-se bij de hand:

hier lees je verder, en kan je zien hoe die startonderbreking geïntegreerd is in je draadboom:

Citroen CX - magnifiek zweven !!  mijn Flickr foto stream  mijn CX GTi Turbo 2 KdFi draadje

Profiel  
 
Arjan Verkade
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 27927
Geregistreerd: 21-09-2004

- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Gepost: 18 november 2011 07:13 PM
  [ # 13 ]

Mooi hoor zo’n nieuwe CX!
Gefeliciteerd Wink

Ik denk een zusje van de mijne, ook een 89 uit Duitsland alleen heeft de mijne wat meer ervaring Smile

De startonderbreker is idd gewoon standaard niets bijzonders aan. Dat werkt overigens prima.
Wel opletten dat je het zwarte afdekklepje niet laat schieten, dan breken ze namelijk af. Met beleid kan je hem gewoon openen.

Als je instructies wil over de bediening van de staronderbreker die kan ik je wel geven, ik heb ze in het Nederlands volgens mij.

Als jouw CX ook uit Duitsland komt dan heb je waarschijnlijk ook een kat eronder. Met een M25/667 motor.

Profiel  
 
JCT
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 98
Geregistreerd: 08-06-2011

- 2CV 6special
- ID/DS Dspecial
- XM 2.0 16v SX
- 2CV 6Special
- 2CV AZ
Gepost: 18 november 2011 08:48 PM
  [ # 14 ]

Inderdaad, ik heb ook een kat; onze CX’en zijn dus erg nabije familie. De mijne is in augustus 1989 geregistreerd. Ik stel mij voor dat sprake was van een soort laatste restant, de XM was er immers al.
Dank voor alle uitleg bij de codebeveiliging!

Profiel  
 
Arjan Verkade
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 27927
Geregistreerd: 21-09-2004

- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Gepost: 18 november 2011 09:41 PM
  [ # 15 ]

Grappig de mijne is ook uit aug 89 Wink

89 is idd het laast geleverde jaar van de berline, met wat uitloop naar 90. De break zal je zelfs nog iets jonger vinden.

Profiel  
 
 
1 van de 2
 1 2 Volgende > 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook