dirkvdmei schreef:Vocht in de verdelerkap misschien…...
Dit zou ik idd als eerste controleren. Spuit de verdeelkap aan de binnenkant eens in met wd40, leeg gieten, terug monteren en dan starten.
Succes!
Citroen CX2500D bj 1981
Renault 5 tl 1984
Renault 5 tl 1982
Vw kever 1200.1983
Chrysler grand voyager 3.3l v6 aut. 2003 (het moederschip)
Is WD40 niet te vettig ?
Ik bedoel: geleidt dat eigenlijk ?
Totaal aantal Berichten: 25594
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
WD40 verdrijft vocht. WD-40” (Water Displacement = water verdringer, 40e formule)
bij deze hoge spanningen gelijdt bijna alles. De WD40 dus eruit vergen!
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Wow ! Bedankt voor die toelichting.
Ik ga het dan maar preventief ook eens gebruiken !
Het werkt prima, al vaak genoeg gedaan. Ik giet de verdeelkap gewoon weer leeg,druppels eruit kloppen. eruit vegen heb ik nooit gedaan.
Citroen CX2500D bj 1981
Renault 5 tl 1984
Renault 5 tl 1982
Vw kever 1200.1983
Chrysler grand voyager 3.3l v6 aut. 2003 (het moederschip)
Totaal aantal Berichten: 43287
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Ik gebruik nooit WD40. Het is rotzooi.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
heb je wel de geeigende bougies in de c-matic?
c-matics hebben eigen type bougies, en dus niet die van een 1300
jelle
Totaal aantal Berichten: 1195
Geregistreerd: 11-08-2009
- GS/GSA Break Cottage
- Xsara Picasso 2.0 16v automaat
Waterman verklaar…....
Waarom is WD 40 rotzooi…...
Ik ben maar een eenvoudige hobbysleutelaar maar ik gebruik het heel vaak en voor de gekste dingen.
Zoals: smeermiddel voor sloten en scharnieren, vochtverdrijver in stekkerverbindingen,verdelerkappen, bougiekabels enz., kruipolie, contactspray, fietskettingen smeren, vet en teervlekken verwijderen van de lak en ga zo nog maar even door.
Ik vindt het wereldspul.
Wat zijn jou alternatieven…...ben benieuwd…...
Ik poets er zelfs mijn tanden mee !
Maar alle gekheid op een stokje, het blijft inderdaad handig, zo’n busje WD-40.
WD40 is geen rotzooi, maar het wordt voor zowat ieder probleem wat zich met vastzittende/weigerende mechanische delen kan voordoen gebruikt zonder dat men kennis van zaken heeft. Niet ieder materiaal kan ertegen, denk hierbij aan de meeste rubbers en veel kunststoffen. Bovendien spuit men het rijkelijk in de veronderstelling dat het geen kwaad kan. Dat kan het wel, ooit heb ik een juke box gehad waarvan het mechaniek was verzopen in de WD40. WD40 gaat aan de wandel als het overtollige niet zorgvuldig wordt verwijderd. Ook past men het toe zonder eerst de boel grondig te reinigen en dan is WD40 erger dan de kwaal. Niet in eerste instantie maar later! Veredelde kruipolie in een spuitbus, voorzien van agressief oplosmiddel.
Totaal aantal Berichten: 653
Geregistreerd: 23-11-2009
- GS/GSA 1220 Club break
WD-40 kan zogenaamd alles, dus het kan eigenlijk niks goed. Als je dingen los wilt maken kun je beter een echte kruipolie nemen zoals IMAL, als je elektrische contacten wilt schoonmaken pak je beter contactspray, als je spullen wil smeren kun je beter een echt smeermiddel pakken en ga zo maar door.
Als je even niks anders anders bij de hand hebt is het een leuk alternatief, maar neem anders iets wat ervoor bedoeld is, mijn menig althans…
verder helemaal niet
GS Club berline ‘73, GS Club break ‘79, Xsara 1.8 16v berline ‘99
Electrische contacten, hmm. Zoals het onderwerp in deze topic aangeeft gaat het hier om ontstekingsproblemen. En dan is contactspray ook echt uit den boze, net zoals WD40. Bij dit soort problemen de boel eerst goed reinigen en droogmaken. Bij aangetaste contacten met zéér fijn schuurpapier de boel blank maken en van schuurstof ontdoen. Nooit ingepitte contactpuntjes gladschuren zodat het mogelijke kratertje weg is. Contactspray bevat oplosmiddelen die bij onvoldoende aandacht ook de rommel oplost die in de verdelerkap kan zitten. Vonkvorming zal enorn toenemen en de boel kan in sommige gevallen affikken, hoogspanning. Contactspray is primair voor potmeters bedoeld, maar ook hier is vervanging een betere remedie. Doe je het toch, dan eerst schoonmaken en spaarzaam gebruiken, maar nooit voor ontstekingsproblemen bij motoren.
Ik hoor andere bougie’s in een c-matic?
Wie weet wat er wel inmoet?
De ontsteking staat nu iets vroeger en het gaat iets beter.
Kleppen stellen staat op de lijst, eerst verhuizen naar een huis met garage
Totaal aantal Berichten: 2777
Geregistreerd: 09-03-2008
- Dyane 6
- GS/GSA Break Club
- CX Familiale ex-ambulance
Paul Oud schreef:Accu vol geladen, nieuwe NGK’s erin.
Al waren de vorige amper 5000 km oud, wel wat zwartig.
Flink doorstarten en hij na flink wat pruttel begon hij op 4 cilinders te lopen.
Klinkt niet zo overtuigd, alsof hij na een nacht koud staan weer niet aan de gang te krijgen is.
Ik had zowat precies hetzelfde met de Draak toen ik de motor net uit elkaar had gehad. Beroerd starten, zeer slechte koudloop en niet op toeren willen komen. De auto was er volslagen onbruikbaar door. Achteraf was de hoofd-oorzaak de veel te krappe elektroden-afstand van de bougies. Die had ik er rechtstreeks uit het doosje in gedraaid om te voorkomen dat er troep in het blok zou komen. Toen alles klaar was heb ik ze argeloos vastgezet zonder nog aan het afstellen te denken.
Ouwe meuk is leuk!
—
Exen:
Elsie, Dyane Commerciale 92-06-EL
Geeskje, GSA Special 24-GJ-LT
Liesje, GSA X1 LL-28-GD
Draakje, GSA Special GY-33-ZV
Pekeltje, GSA Pallas C-Matic GZ-63-PX
Bea, BX Deauville GF-LV-30
Totaal aantal Berichten: 1195
Geregistreerd: 11-08-2009
- GS/GSA Break Cottage
- Xsara Picasso 2.0 16v automaat
Heb nog voor je gezocht in de diverse boeken, maar nergens wordt gesproken over afwijkende bougies voor de C-matic. Gebruik zelf altijd Champion N7yc of N7ycc in de GSA. (staat ook als 1 van de voorgeschreven bougies in het instructieboekje, de eerste c staat voor ontstoord, de 2e c staat voor koperkern) Nooit problemen gehad. Ontsteking afstellen met draaiende motor, met stroboscooplamp, vacuumslang los, 24 graden bij 2500 toeren per minuut. Vertrouw hierbij niet op de eventueel aanwezige toerentaller op het dashboard, die kunnen een behoorlijke afwijking hebben. Ook de afstelling van de puntjes is belangrijk. Stelde ze zelf altijd af op 0.35 mm. Wil je van een alle problemen af…..monteer dan een electronische onteking uit een later type GSA