Saxo Electrique
Tinfoil
> 1200 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1282
Geregistreerd: 09-02-2008

Gepost: 18 november 2011 02:42 PM

na de verkoop van de CX valt het fietsen toch wel tegen.
Nu herinnerde ik mij dat Bart Ebben enige tijd geleden een AX Electrique te koop had staan.
Die is natuurlijk al lang weg, maar op Leboncoin kom ik wel deze Saxo Electrique tegen.

Bepaald geen koopje, maar als de MRB € 0,- blijft, kan het best leuk zijn.
Heeft iemand ervaring met (met name) het onderhoud van zo’n auto op prik?

De actieradius is prima; mijn woon-werk afstand is 35 km voor een retourtje.
Maar kan je gewoon laden op 220V, of moet ik dan 380V aanleggen?

Alle info is welkom, ik ben volledig blanco in dit onderwerp.

ex: CX 20 RE 1988 (TB-19-GT)
ex: C8 2.2 16v Line Ambiance
overig: Ford Focus CC
overig: Mercedes-Benz EQB 250

Profiel  
 
K_saxo (verbannen)
> 1100 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1194
Geregistreerd: 01-03-2008

Gepost: 18 november 2011 10:24 PM
  [ # 1 ]

Ik heb geen ervaring met elektrische wagens ... maar ben een elektronicus - elektricien  

Dus hier een zuiver idee van technisch- storingspunten

Batterijen blijven altijd een pijnpunt na ongeveer 3-4 jaar zijn de meeste batterijen ver te einde makkelijk na te meten indien je over de juiste meetapparatuur hebt. Of bij benadering te controleren door ze eerst volledig op te laden de spanning te meten per groep dan de batterijen goed belasten (in dit geval even scheuren met deze saxo) en dan terug meten en het verschil in spanning mag niet groter zijn dan 3% op 15 minuten anders kan je deze beter laten staan.

Laden ik denk dat 220v moet gaan de spanning wordt toch omgezet naar gelijkspanning en in spanningswaarde aangepast (Ken ik van deze batterijen niet) Wel een dikke kabel gebruiken (>1.5mm² ) voor afstanden korter dan 30 meter anders 2.5mm².


Naast de batterijen gaan de koolstoflagers en de koolstofborstels van de elektromotor ook ooit stuk gaan bij een berekening op benadering (die ik achterwege ga laten wegens complex en langdradig) gaan als ik me niet misrekent heb alle 50 000 km aan vervanging toe zijn (berekening enkel gedaan met altijd uiterste belasting!! )
ik kan me voorstellen dat er voor de koeling van de motor ook een kleine motor wordt gebruikt en deze ook hetzelfde probleem gaat hebben mogelijk zelfs sneller.

Weet niet of je de lagers en de koolstofborstels kan vervangen en of dit veel bespaart.

Ik kan me ook voorstellen dat hellingen nemen moeizaam kan zijn. Gezien het relatief kleine vermogen van de elektromotor ca 11kw vs 40kw of hoger ... .

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook