trouw paardje: mijn 2.0 Hdi break; welk preventief onderhoud ?
martekie
> 100 berichten
RankRank
Totaal aantal Berichten: 162

- (Grand) C4 Picasso 1.2 Puretech 130
- Saxo 1.0i
Gepost: 18 november 2011 05:42 PM

Hallo

Ik ben in het bezit van een xsara 2.0 HDi break uit 2003 en zeer te spreken over het comfort en de degelijkheid van de auto. Bij een kilometerstand van 280000 km snort het motortje nog altijd even soepel. Ik hoef tot nu toe nooit olie of koelvloeistof bij te vullen, terwijl ik de onderhoudsintervallen vaak oprek naar 30000 km.

De volgende onderdelen zijn nog nooit vervangen c.q. defect geweest.
Koppeling, druklager en versnellingsbak
Koelsysteem: Airco, radiateur, thermostaat en koelslangen (waterpomp preventief bij distributieriem)
Brandstofsysteem: pomp, gloeispiralen, injectoren, turbo
Aandrijfassen en hoezen, lagers, schokbrekers, veren, rubbers , kogels
Electronica: sensoren en boordcomputer (tweemaal breuk in bedrading CV gerepareerd).

Behoudens vervanging van banden, remschijven en blokken, de accu bij 265000 km en enkele delen van de uitlaat, zijn de enige extra defecten geweest: dynamo, koppelingskabel, handremkabel,achterruitwismotor, slotmechaniek LV, en de achteras heeft het bij 235000 begeven. Dit laatste was de enige grote reparatie tot nu toe.
Ik let er op dat de filters redelijk op tijd verwisseld worden en de olie, de distributieriem en spanrol zijn vervangen. De multiriem is vorig jaar bij 240000 km voor het eerst vervangen. De koelvloeistof is een keer ververst en de remvloeistof ook.

Mijn vraag is of er andere onderdelen zijn die preventief onderhoud nodig hebben of preventief vervangen moeten worden. Zo heeft bijvoorbeeld de stuurbekrachtiging ook een vloeistof volgens mij maar die heb ik nog nooit vervangen. Is er over preventief onderhoud eventueel ergens documentatie te vinden ?

Afbeelding Bijlagen
208 (640x428).jpg210 (640x428).jpg
Klik op de thumbnail om de hele afbeelding te zien
Profiel  

© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook