Totaal aantal Berichten: 7072
Geregistreerd: 21-04-2005
- BX Sport MK2
- AX GT chic
De Saxo diesel is mij wat aan de kleine kant. En aanhangers sleepte ik altijd met de Xsara. Maar aangezien een Bx 19 TZI break automaat de Xsara gaat vervangen heb ik geen goede aanhanger sleper meer.
Nu ben ik aan het kijken naar Xsara en Xantia diesels. Echter ben ik aan het kijken naar een ongeblazen diesel omdat ik denk dat deze hufterproof zijn, en betrouwbaarder. (daarbij valt een Xsara diesel break onder de 1150kg wat dan ivm belasting prettig is).
Voor onze kleine Kip (caravan) van 750kg ben ik niet zo bang, maar ik wil zo nu en dan ook wel eens een flinke aanhanger erachter hangen. Wat is jullie ervaringen hierin? (mijns inziens is een Turbo of HDI dan beter (maar welke van de 2 is betrouwbaarder?)).
Bx, its not just a car! its a lifestyle!!!!
Totaal aantal Berichten: 1825
Geregistreerd: 09-02-2011
- Xsara Picasso 16-16v
dean als je naar http://www.autoweek, gaat kan je zo alle specificaties op een bladzijde zetten, daar zie je dat jouw bx 19tzi automaat, ook gewoon 1100kg (geremd)mag trekken, alleen bij een automaat moet je hem dan, in de hoogste versneling zetten, die op de schakelplaat staat,en niet in de D, zoals 80% dat doet, en zo doende de bak in puin draait, en als de berg steiler wordt nog verder de bak terug schakelen, om verbranding van de olie te voor komen, het trek gewicht van de 3 diesels is gelijk (D-TD-HDI) 1100kg, de standaard diesel(oerbetrouwbaar)heeft 90pk en 120nwkopel bij 2000tpm, die heeft een andere bak dan de rest,die is dan sterk maar verbruikt meer, gem 1op 15. met turbo levert deze 120pk en stijgt het koppel enorm naar 190nw bij 2000tpm, waardoor ie iets zuiniger is, maar ook sneller, en de hdi heeft dezelfde specificatie als de turbo, nadelen van de turbo, gaan stuk als de vorige eigenaar de moter te sneluitzet na rit,turbo schoep draait dan nog even door met 20000tpm, zonder olie, ze gaan dan roken als je flink op trekt. van die hdi leez je vaak dat de pomp het begeeft,bij hoge km stand wel te verstaan, en die zijn prijzig, en of dit nou echt een hdi kwaal is, of dat er mensen zijn die, benzine in hun hdi doen, en na veel hikken en stoten erachter komen dat ze de verkeerde brandstof erin hebben gedaan, de schoepen van de hdi pomp moeten 100% van de tijd worden gesmeert, en dat doet benzine niet. de rest laat zich wel raden, of je met je kont over het asfalt gaat met 100km p,uur.
Totaal aantal Berichten: 2039
Geregistreerd: 14-02-2004
- BX 14E
- C1 C1 Selection
Ik heb ervaring met de 19D (70 pk, 120nm), de 19TD (90 pk, 190 nm), 2.0 HDi (90 pk, 205 nm) en 2.0 HDi (110 pk, 250 nm) met zowel caravan als aanhanger. Verkijk je bij een caravan niet op de luchtweerstand, mijn toemalige caravan woog 820 kg beladen maar met de 19D kon ik met tegenwind niet eens de 80 km/h vasthouden in z’n 3. de 19TD was een hele vooruitgang, meer dan genoeg vermogen voor zowel caravan als aanhanger, wel een turbogat dus moet boven de 2000 tpm gehouden worden met aanhanger. De HDi’s hebben nauwelijks een turbogat en m’n huidige 110 pk sleurt mijn caravan (900 kg max) zonder mooite boven de 120 km/h. Ik weet niet wat voor aanhangergewicht je wilt trekken maar mijn 19TD xantia mocht 1500 kg en trok dat zonder moeite. Bij een HDi heb je wel te maken met bv verstuivers die erg duur zijn en wel eens stuk kunnen gaan. Heb zelf nauwlijks problemen gehad met m’n diesels. Denk dat qua betrouwbaarheid een TD en HDi elkaar niets maken maar een TD is wel makkelijker sleutelen dan een HDi. de 19D zou ik niet doen als je een caravan wilt trekken.
Nissan X-Trail ‘17
C1 Selection pack look 5d, ‘16 (Wit…)
BX 14E ‘86 (Blanc Cremant)
Ex: BX 16RS, BX 14TE, Saxo, Xantia Break TD, Xsara Picasso HDi Excl, C1 Sed, 2CV6 Club, C5 break HDi, C1 Ambiance, C5 Tourer, C4GP Excl
Totaal aantal Berichten: 7072
Geregistreerd: 21-04-2005
- BX Sport MK2
- AX GT chic
@ beremans, Bedankt voor de instructies voor de automaat! daar kan ik wel wat mee! Echter zal ik niet snel 1100 kg achter een 21 jaar oude automaatbak willen hangen. Een klein bakje wat bijna niks weegt durf ik dan nog wel aan.
@ zandvoorta, ook nuttige info! Een TD heeft enigzins mijn voorkeur (zal wel komen doordat hij gebruik maakt van minder elektronica). Wat zijn jouw verbruiks cijfers voor de Xantia`s?
Bx, its not just a car! its a lifestyle!!!!
Totaal aantal Berichten: 2039
Geregistreerd: 14-02-2004
- BX 14E
- C1 C1 Selection
Gemiddeld 1:14,87 met rond de 1:10 met caravan en 1:17 in de zomer en lange afstand. De 90pk HDi (picasso) was 1:16,67 met rond de 1:11 met caravan en 1:20 zomer lange afstand. Met de xantia geen gekke dingen dingen gehad afgezien van die ie remblokjes vrat en de HDi wel de verstuivers gehad, duur!
Xantia TD was een heerlijke auto.
Nissan X-Trail ‘17
C1 Selection pack look 5d, ‘16 (Wit…)
BX 14E ‘86 (Blanc Cremant)
Ex: BX 16RS, BX 14TE, Saxo, Xantia Break TD, Xsara Picasso HDi Excl, C1 Sed, 2CV6 Club, C5 break HDi, C1 Ambiance, C5 Tourer, C4GP Excl
Totaal aantal Berichten: 280
Geregistreerd: 04-06-2011
- GS/GSA Pallas
- C5 2.0 hdif break caractère
Dag Mc Dean,
Ik heb ervaring met een caravan met een 19D (BX), 19TD (Xantia) en 2.0 HDI (ook Xantia). Een 19D trekt gewoon alles, en is inderdaad ook hufterproof, maar bergop kom je vaak niet meer boven de 60-70km per uur. Dat is niet fijn, en voor mij zelfs de reden geweest om de BX de deur uit te doen. De TD trok als een tierelier, maar als je flink op wilde schieten ging dat gepaard met een veel hoger verbruik en af en toe een flinke roetwalm. Bovendien werd ik bij de TD arm van de reparaties. Over de HDI ben ik heel erg tevreden. Bij lage toerentallen is de trekkracht hoger, en je rijdt hierdoor veel gemakkelijker weg vanuit stilstand, of in z’n twee een scherpe bocht door. Op de snelweg is de trekkracht wat minder indrukwekkend dan van de TD, terwijl de trekkracht van de HDI op papier hoger is. Maar je komt nooit te kort, en mijn ervaring is dat het heel blijft. Motorisch heb ik er na 345.000 km nog niets aan gedaan/aan laten doen.