Totaal aantal Berichten: 1452
Geregistreerd: 02-02-2007
- ID/DS DSuper LPG 5bak
- Xantia 1.8 16v Break
Ok, met draaiende motor (en een beetje gas) Blower, mistlampen vóór & achter, groot licht, achterruit verwarming, 2 TV schermpjes van de jongens en binnenverlichting aan en nog steeds 13,6 volt continu. Dit lijkt me nog acceptabel ook door met het gas te variëren bleef het constant, de stroomregelaar doet het dus ook goed.
DSuper 1.9 LPG blue d’ Orient 01-1972
Het enige wat ik in een andere auto zie is de reflectie van die van mij.
Totaal aantal Berichten: 1452
Geregistreerd: 02-02-2007
- ID/DS DSuper LPG 5bak
- Xantia 1.8 16v Break
Laatst had ik een defect stadslichtje. Zo’n nieuw lampje gekocht en me ook wel eens afgevraagd waarom die dingen zo vaak stuk gaan (vaker bij APK geconstateerd bij beide auto’s). Het geeft amper licht en is er volgens mij alleen maar voor dat je gezien wordt als je hoofd-verlichting de geest geeft.
Dus in China deze LED lampjes besteld. Kost bijna een maand maar dan heb je ook wat: net te lange lampjes.
Nu geef ik niet zo snel op en heb ik het een en ander even opgemeten. Even van een blokje hout een mof gemaakt. M en spedbor 17 aan een kant een gat, speedboor 12 aan de andere kant. De lamphouder in het gat 12 gestopt van het houten blokje en het gat 17 in het blokje past over de lamphouder. Dit aan twee kanten en voila:
Nu heb ik ook een soort van dagrij verlichting maar heb in ieder geval het gevoel dat dit licht er nu ook toe doet.
DSuper 1.9 LPG blue d’ Orient 01-1972
Het enige wat ik in een andere auto zie is de reflectie van die van mij.
Totaal aantal Berichten: 1452
Geregistreerd: 02-02-2007
- ID/DS DSuper LPG 5bak
- Xantia 1.8 16v Break
Vandaag twee lange ritten gemaakt en op de heenweg niets vreemd gemerkt maar op de terugweg kon ik de blower-snelheid niet meer regelen. Ook stand uit en auto hadden geen effect, de blower bleef net bovengemiddeld blazen (net aan irritant). Dit geprobeerd in combinatie met elke andere ventilatie-instelling, ook zonder licht aan. (zie vorig topic).
Ik heb ook weer gewone stadslichtjes ingebouwd om uit te sluiten dat mijn laatste klus iets hiermee te maken heeft, geen verschil.
Ik heb even het vakje onder de ventilatie-regeling los kunnen wippen maar voel geen draden lopen vanaf de ventilatie-regelingsknoppen, iemand suggesties ?
DSuper 1.9 LPG blue d’ Orient 01-1972
Het enige wat ik in een andere auto zie is de reflectie van die van mij.
Totaal aantal Berichten: 1452
Geregistreerd: 02-02-2007
- ID/DS DSuper LPG 5bak
- Xantia 1.8 16v Break
Vandaag even gezocht op de term blower en wel wat hit gevonden. Mensen hadden het over een kachelweerstand, wat is dat dan weer ? Als je je kachel weerstand geeft, dan verwarmt deze toch minder ? Het blijkt een verkeerde woord samenstelling te zijn maar wel bingo qua zoek-opdracht. Een kachelweerstand is dus een weerstand die de snelheid van de ventilator / blower regelt (en heeft verder niets met een kachel te maken). Ik lees me even in en houd jullie op de hoogte.
DSuper 1.9 LPG blue d’ Orient 01-1972
Het enige wat ik in een andere auto zie is de reflectie van die van mij.
Totaal aantal Berichten: 1452
Geregistreerd: 02-02-2007
- ID/DS DSuper LPG 5bak
- Xantia 1.8 16v Break
Ik heb het een en ander even uit elkaar gehaald en heb nu eigenlijk meer vragen als antwoorden.
Stekker op de blower bevat 2 dikke draden (rood en zwart) en twee dunne draden (geel en orange). Deze laatste twee krijgen 10,85 volt met draaiende motor, ongeacht welke stand van de draaischakelaar. Pas als de draaischakelaar naar 0 gaat, komt er zo’n 12V op te staan. De blower negeert dit alles en geeft vol vermogen bij alle instellingen.
Op de blower zit ook zo’n weerstand als bij dit topic, de weerstanden zijn bij mij van het merk ST. Met alle electrische doorverbindingen (inclusief het koellichaam) meet ik 900KOhm op beide weerstanden:
Ik heb tevens het dashboard kastje los gehad en daar zat ook nog een kastje van Bosch wat ik niet kan plaatsen qua functie:
Het is allemaal slecht te zien zo achter dat dashboard zonder veel te demonteren, wat zit er verder nog aan elektronische logica tussen de draaiknop en dit weerstandsapparaatje ? Oftewel: wat is de kans dat er iets anders de boosdoener is ?
DSuper 1.9 LPG blue d’ Orient 01-1972
Het enige wat ik in een andere auto zie is de reflectie van die van mij.
Totaal aantal Berichten: 1452
Geregistreerd: 02-02-2007
- ID/DS DSuper LPG 5bak
- Xantia 1.8 16v Break
Ook als ie het niet is, een reserve hebben is altijd fijn. Bij de dealer kost de weerstand zo’n 175 euro, op marktplaats 85 (excl. verzenden). en als je dan het typenummer weet (6441.78) en intypt in ebay rolt daar een prijs incl. verzending uit van 19,90 euro (klik).
Nu alleen hopen dat het binnen een maand arriveert vanuit China of dat het de komende maand goed weer blijft (zweven in de DS ipv. rijden in de Xsara met forse tegenwind)
DSuper 1.9 LPG blue d’ Orient 01-1972
Het enige wat ik in een andere auto zie is de reflectie van die van mij.
Transistoren zelf vervangen is goed te doen.
http://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/201277/P30/
Totaal aantal Berichten: 1452
Geregistreerd: 02-02-2007
- ID/DS DSuper LPG 5bak
- Xantia 1.8 16v Break
Jip, dat topic had ik ook al gevonden, bedankt. Heb die MJ transistoren bij Conrad besteld. De reviews van die transistoren zitten vol met nu weer tevreden citroen / peugeot klanten. De complete weerstand uit China gaat te lang duren en houdt ik als reserve als deze eenmaal arriveert.
DSuper 1.9 LPG blue d’ Orient 01-1972
Het enige wat ik in een andere auto zie is de reflectie van die van mij.
Totaal aantal Berichten: 1452
Geregistreerd: 02-02-2007
- ID/DS DSuper LPG 5bak
- Xantia 1.8 16v Break
Opgelost, de transistoren heb ik op m’n werk laten vervangen omdat ik vergeten was hitte-geleidende pasta bij te bestellen, dit hadden ze op m’n werk gelukkig nog wel. Inbouwen tussen de buien in en weer rijden als een zonnetje (als het weer tenminste meezit).
Dat Bosch kasttje is denk ik voor de bediening van de re-circulatieklep. Aangezien op het dashboard alleen een tiptoets zit, moet dit elektrisch bediend zijn via een (lineair) motortje. Het Bosch kastje zal naar mijn inschatting dit motortje aansturen.
DSuper 1.9 LPG blue d’ Orient 01-1972
Het enige wat ik in een andere auto zie is de reflectie van die van mij.
Totaal aantal Berichten: 1452
Geregistreerd: 02-02-2007
- ID/DS DSuper LPG 5bak
- Xantia 1.8 16v Break
Dit is onze eerste (moderne) auto in een rij van 3 die geen trekhaak heeft. In de afgelopen tijd zijn we deze haak toch een paar keer gaan missen, vooral om even met de (kinder-) fietsen op pad te kunnen gaan.
Daarom ben ik op zoek naar een Xsara break trekhaak. Deze worden nieuw vanaf 120 euro aangeboden in webwinkels en op marktplaats gebruikt voor zo’n 50 euri.
De informatie die ik vergaard heb leert me dat alle Xsara break (van vroegste tot laatste model) trekhaken zouden moeten passen. Voor kabelbundels zou het helemaal makkelijk moeten kunnen zijn via een doorverbinding op de achterlichten, desnoods solderen.
Wat ik begrijp is dat de computer niet ingeleerd hoeft te worden voor de elektrische aansluiting van de trekhaak. Is dit correct ?
Is een 2e hands (ietwat) roestige haak nog wel aan te raden ?, waar speciaal op te letten ?
Als ik de achterkant van de auto opkrik via de kriksteunen, waar kan ik dan het best assteunen plaatsen ?
Heeft iemand nog een haak / donkerblauwe achterbumper liggen, liefs in de buurt van Eindhoven ?
Alvast bedankt, Bart
DSuper 1.9 LPG blue d’ Orient 01-1972
Het enige wat ik in een andere auto zie is de reflectie van die van mij.
Totaal aantal Berichten: 1452
Geregistreerd: 02-02-2007
- ID/DS DSuper LPG 5bak
- Xantia 1.8 16v Break
2e hands haak gevonden op marktplaats voor 50 euro, alleen wat roestig en ver van huis om op te halen. Ook lijkt de kabel doorgeknipt wat misschien een probleem wordt met opnieuw aansluiten.
Via diverse webwinkels worden haken aangeboden incl. verzenden voor zo’n 150 euro, excl. stroom’.
Een zoekactie op ebay.de met zoekterm “Anhängerkupplung xsara break” levert deze trekhaak op die inclusief verzending 103 euro kost.
Sorry voor de Nederlandse economie, maar als hier in Nederland té veel verdiend moet worden aan deze accessoires dan verdien het maar aan een ander.
Ik heb nog een 7-polig stopcontact liggen en heb daarom extra een stuk kabel en kabelklemmen nodig of dat ik ga solderen.
DSuper 1.9 LPG blue d’ Orient 01-1972
Het enige wat ik in een andere auto zie is de reflectie van die van mij.
Totaal aantal Berichten: 1381
Geregistreerd: 31-10-2005
- C4 (2004-heden) C4-II Puretech 130
Da’s toevallig dezelfde als deze.
Gelukkig heb ik de trekhaak van de oude Ph.1 gedemoneteerd voor de verkoop en krijgt ze nog een likje verf voordat ik die er weer onder klus. ZO op de eerste blik zitten de montage gaten op dezelfde plek, dus dat gaat goedkomen.
Alleen een universeel kabelsetje? Krijgen we geen last met de electronica van het ding? Of hebben we daar gelukkig nog geen last van met de Xsaar itt de jongere types met de COM2000?
Totaal aantal Berichten: 1452
Geregistreerd: 02-02-2007
- ID/DS DSuper LPG 5bak
- Xantia 1.8 16v Break
Check, die haak had ik ook al gevonden.
Ik verwacht geen problemen. Het is hooguit dat er extra stroom getrokken wordt door een extra set verlichting. Ik kan me alleen invloed voorstellen voor de knipperfrequentie van de knipperlichten.
Ik heb nergens op dit forum of externe websites informatie kunnen vinden dat de computer ingeleerd moet worden voor de trekhaak, correct me if I’m wrong ?
DSuper 1.9 LPG blue d’ Orient 01-1972
Het enige wat ik in een andere auto zie is de reflectie van die van mij.
Totaal aantal Berichten: 1452
Geregistreerd: 02-02-2007
- ID/DS DSuper LPG 5bak
- Xantia 1.8 16v Break
Vanmiddag de trekhaak ontvangen, best zwaar ding voor zo weinig vrachtkosten vanuit Duitsland.
Nu nog tijd & goed weer vinden voor montage….
DSuper 1.9 LPG blue d’ Orient 01-1972
Het enige wat ik in een andere auto zie is de reflectie van die van mij.
Totaal aantal Berichten: 1452
Geregistreerd: 02-02-2007
- ID/DS DSuper LPG 5bak
- Xantia 1.8 16v Break
Nog even de Citroën dealer gesproken over de stroom aansluiting en hier werd ik geadviseerd om niet direct af te tappen van de huidige bedrading omdat dit een overbelasting van de BSU ten gevolge kan hebben.
Om dit risico uit te sluiten was ik op zoek naar een aansluitset met ‘doosje’ ertussen. Feitelijk moeten alle contacten via relais doorverbonden worden om overbelasting te voorkomen. Hiervoor moet een dikke 12V draad vanaf de accu komen, gezekerd. De mistlamp / permanent 12V aansluiting kan nu ook makkelijk met een schakelaartje gedaan worden indien ik dat nog zou willen.
Opnieuw zoeken op internet zoekterm “kabelset 7 polig” levert een aantal dure artikelen op die niet alle polen via relais doorverbinden. Daarom slaag ik dit keer in de U.K. via zoekterm ‘towbar relay’ voor omgerekend 21,40 euro inclusief verzending. Dit pakketje is een complete stroom aansluitset inclusief dit doosje, maar het doosje los kost meer.
Weet iemand of er al een dikke 12V permanent draad in de buurt van de achterbumper ligt ?
DSuper 1.9 LPG blue d’ Orient 01-1972
Het enige wat ik in een andere auto zie is de reflectie van die van mij.