9 van de 14
« Eerste  < Vorige 7 8 9 10 11 Volgende >  Laatste »
   
Bartjes’ Xsara - met schone injectors
bartjes
> 1400 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1452
Geregistreerd: 02-02-2007

- ID/DS DSuper LPG 5bak
- Xantia 1.8 16v Break
Gepost: 20 mei 2013 05:59 PM
  [ # 121 ]

Vandaag zou het weer twijfelachtig zijn maar buienradar gaf aan dat ik wel even zou kunnen klussen, dus aan de gang. Ik had alles al klaar gelegd dus een begin was snel gemaakt.
Op de tweede stap stond dat ik in de kofferbak bodem een “eliptische gummideckel” moest loswippen om daar een stripje met M10 draadeind doorheen te steken, dit voor de voorste 2 bevestigingspunten.
Achter alle doppen zaten echteral bouten en aan de onderkant gekeken waar deze zou moeten komen waren er wel gaten in de dwarsbalk aan de onderkant, maar niet in de kofferbakbodem. Boren dus maar wat er ook voor zorgde dat het draadeind te kort was. Ik heb even tijdelijk een M10 en M8 bout van mindere kwaliteit gebruikt (had niets anders) om toch door te kunnen en haal daarom morgen even een setje M10 bouten, klasse 8.8 van de juiste lengte en een stel dikke onderleg-ringen met een groot oppervlak omdat de bodem indeukt onder de trekkracht op de bouten:


Van onderen ziet het nu zo uit:


Die Veneporte uitlaatdemper was al behoorlijk geroest een kort jaartje na montage. Omdat ik hierop geanticipeerd had, had ik ook al een spuitbusje zilvere hammerrite gehaald en het resultaat hiervan is op de foto’s reeds te zien. Ik heb tevens nog wat ander plekjes aan de onderkant op die manier bijgewerkt en het reservewiel opgepompt.
Het resultaat, nog zonder stroom aansluiting:

Uiteraard komt er pas iets op die haak nadat de juiste bouten zijn gemonteerd en de stroom is aangesloten. Tevens moet ik nog een losbreek rem-inrichtingsklem en een witte kentekenplaat.

DSuper 1.9 LPG blue d’ Orient 01-1972
Het enige wat ik in een andere auto zie is de reflectie van die van mij.

Profiel  
 
JKER
> 1300 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1381
Geregistreerd: 31-10-2005

- C4 (2004-heden) C4-II Puretech 130
Gepost: 20 mei 2013 06:20 PM
  [ # 122 ]

Bart,

Ik heb indertijd bij mijn phase1 de trekhaak eronderuit gehaald en die was netjes met grote gaten en afdekdoppen uitgerust, maar wat je nu doet met die bouten op de eerste twee fouten gaat niet goed. De bodem is daar hol, dus wat je ook pakt, je trekt het altijd in een deuk en nooit vast.

M.i. zou je met een gatenzaag aan de bovenkant beter grote gaten maken om die ‘scheve’ strips met dat draadeind erdoor te steken en daaraan met de M8 bout de lengtestrips vast te zetten. Of als alternatief een strip aan de bovenzijde over de beide ribbetjes waar die puntlassen te zien zijn, heenzetten. Maar ik weet niet hoe sterk of zwak die zijn.

EDIT: even de mat opgetilt, en inderdaad: ook in de vloer van de mijne zitten geen gaten. Wel aan de onderzijde zijner gaten te zien, niet in de bovenplaat dus niet….

Niemand hier met een Phase 2/3 break, die even wil kijken hoe het daar ondergebouwd zit?

Profiel  
 
Jan van der Tol
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 20
Geregistreerd: 26-02-2010

- Xsara 1.6 break Ligne Prestige
Gepost: 20 mei 2013 06:46 PM
  [ # 123 ]

Bart

Ik denk ook dat het met lange bouten niet goed gaat omdat je het inderdaad wat JKER schrijft niet juist vast krijgt.
De enige goede oplossing is inderdaad een groter gat maken zodat je het toch kan monteren zoals op de tekening staat.

Als je dat anders doet ben ik bang dat je brokken krijgt als je een keer een zware aanhanger trekt.
Dan zal zomaar een stuk uit je chassis kunnen scheuren.

Succes.

Xsarajan

Profiel  
 
Marcelvdw
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 4
Geregistreerd: 20-05-2013

Gepost: 20 mei 2013 07:13 PM
  [ # 124 ]

Heb me maar ff geregistreerd, omdat ik toch even wil reageren.

Heb sinds een week een Xsara Picasso waar ook geen trekhaak onder zat. Deze week een 2e hands haakje op de kop getikt en afgelopen zaterdag geschuurd en gespoten ziet er weer als nieuw uit.

De montage was vrij simpel en binnen een uur zat ie d’r onder. in de draagbalk die voor je wielkast langs loopt zitten 2 gaten daar word de trekhaak opgehangen met dikke M10 x 90 bouten, om die bouten komen busjes en aan de buitenkant een aluminium plaatje. En achteraan hangt hij ook nog aan het chassis. Heb met de stroom netjes weg te werken meer werk gehad dan met de haak ophangen. Maar alles zit eraan en werkt inclusief het mistachterlicht wat uitgaat als er een stekker in het contact gaat.

Weet niet hoe het bij een ander type xsara zit maar zo zit het bij een picasso.

Profiel  
 
Arjan Verkade
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 27890
Geregistreerd: 21-09-2004

- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Gepost: 20 mei 2013 07:36 PM
  [ # 125 ]
Profiel  
 
bartjes
> 1400 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1452
Geregistreerd: 02-02-2007

- ID/DS DSuper LPG 5bak
- Xantia 1.8 16v Break
Gepost: 20 mei 2013 08:35 PM
  [ # 126 ]

Hallo mensen,

@Arjan: Ja, m’n kentekenbewijs is reeds voorbereid op een trekhaak, hier hoef ik dus niets te doen.

@Anderen: Het gaat om onderdeeltje 6 (2x):

Ik heb samen met een technische buurman samen gekeken maar er bleek geen mogelijkheid te zijn dit onderdeel te gebruiken op die plek. Ik ben daarom heel erg benieuwd naar (detail)foto’s van hoe dit bij andere Xsara’s zit. Ik heb verder ook geen (M8) bouten erbij zitten om verder deze strips aan te monteren.
Als ik al via de kofferbak bodem bevestig, dan zal ik eerst dikke & brede onderlegringen toepassen om de bodem niet verder te laten deuken. Tot er een afdoende oplossing is, zal ik niets op de trekhaak bevestigen.

DSuper 1.9 LPG blue d’ Orient 01-1972
Het enige wat ik in een andere auto zie is de reflectie van die van mij.

Profiel  
 
Arjan Verkade
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 27890
Geregistreerd: 21-09-2004

- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Gepost: 20 mei 2013 09:02 PM
  [ # 127 ]
bartjes schreef:

@Arjan: Ja, m’n kentekenbewijs is reeds voorbereid op een trekhaak, hier hoef ik dus niets te doen.

very good

De mijne had al een trekhaak, dus ik wist niet zeker of het kentekenbewijs daar standaard al van was voorzien. Beetje lullig als je dan staande wordt gehouden als het er niet op staat Wink

Profiel  
 
bartjes
> 1400 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1452
Geregistreerd: 02-02-2007

- ID/DS DSuper LPG 5bak
- Xantia 1.8 16v Break
Gepost: 20 mei 2013 09:32 PM
  [ # 128 ]

Arjan, In ieder geval bedankt voor het meedenken, zoiets is gemakkelijk over het hoofd gezien

DSuper 1.9 LPG blue d’ Orient 01-1972
Het enige wat ik in een andere auto zie is de reflectie van die van mij.

Profiel  
 
bartjes
> 1400 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1452
Geregistreerd: 02-02-2007

- ID/DS DSuper LPG 5bak
- Xantia 1.8 16v Break
Gepost: 20 mei 2013 11:55 PM
  [ # 129 ]

Nog eens de handleiding teruglezend hebben ze het toch echt over dat er een rubber-dop van de kofferbak vloer verwijderd moet worden en op die plek het stripje met draadeind (zie vorige foto, pos. 6) doorheen gestoken moet worden.

Alleen zit achter elke rubber dop reeds een bout en vallen alle rubber doppen binnen de chassisbalken, de trekhaak zit aan de buitenkanten van de chassisbalken gemonteerd, vreemd.
Alle M10 bouten zitten met 55 NM vast behalve deze natuurlijk. De betreffende bouten hoeven feitelijk pas (trek-)kracht op te nemen als een aanhanger achter meer als voor geladen wordt of bij het nemen van een drempel met aanhanger.
Ben inmiddels erg benieuwd hoe het gemonteerd hoort te zitten….

DSuper 1.9 LPG blue d’ Orient 01-1972
Het enige wat ik in een andere auto zie is de reflectie van die van mij.

Profiel  
 
ronjo
> 500 berichten
RankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 546
Geregistreerd: 15-07-2008

Gepost: 21 mei 2013 01:18 AM
  [ # 130 ]

Hebben ze het niet over een ander model, aangezien ze spreken over een reserve wiel wat in de kofferruimte ligt?
En een losbreek inrichting is volgens de nieuwe Europese regels niet meer nodig.
Als hij aanwezig is moet je hem gebruiken, zo niet mag het zonder.
Dit item laatst nog bij blik op de weg besproken.

Profiel  
 
bartjes
> 1400 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1452
Geregistreerd: 02-02-2007

- ID/DS DSuper LPG 5bak
- Xantia 1.8 16v Break
Gepost: 21 mei 2013 11:38 AM
  [ # 131 ]

Het gaat toch echt over de Citroën Xsara Break (Kombi) vanaf 1997, dit staat ook op een sticker op de trekhaak zelf. De technische tekening klopt ook met de trekhaak. Volgens mij past Citroën alleen maar reservewielen onder de kofferbak bodem toe en is er in ieder geval geen Xsara (Break) gemaakt waar het reservewiel via de kofferbak verwijderd moet worden.
De handleiding is qua beschrijvingen zowiezo erg beknopt, waarschijnlijk is dit daar dus ook een gevolg van of is de tekst toepasbaar voor meerdere autotypes.

De hulpkoppeling wil ik er gewoon op hebben voor als ik in de toekomst eens een karretje wil trekken. Die ongeremde karren zitten vaak met een kettign aan de auto vast en als deze om wat voor reden dan ook van de kogel schiet, moet de hulpkoppeling behoorlijk wat kracht opnemen. Ik zie het niet zo zitten om dit op een andere manier te doen en zo’n ding is niet zo duur.

DSuper 1.9 LPG blue d’ Orient 01-1972
Het enige wat ik in een andere auto zie is de reflectie van die van mij.

Profiel  
 
bartjes
> 1400 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1452
Geregistreerd: 02-02-2007

- ID/DS DSuper LPG 5bak
- Xantia 1.8 16v Break
Gepost: 21 mei 2013 08:08 PM
  [ # 132 ]

De montage handleiding toont een op het eerste gezicht onmogelijke manier om onderdeel nr. 6 te bevestigen. Maar er zijn meerdere fabrikanten die trekhaken maken voor dezelfde auto, dus waarom niet even verder kijken bij bijvoorbeeld Bosal ?
Hier staat op pagina 2 onderdeeltje 5 afgebeeld met dezelfde functie als mijn onderdeel 6.
Op pagina 25 staat beschreven “Om het plaatsen gemakkelijker te maken dienen de uiteinden van de plaatjes gebogen te worden”. Het lijkt er dan toch héél erg op dat dit onderdeel van onderen door de chassisbalk geduwd moet worden om zo vast te sjorren ?
Even wachten op de combinatie vrije tijd en goed weer, dan doe ik nogmaals een poging.

Vandaag alvast bij de lokale automaterialenhandel een hulpkoppeling gehaald voor 6,10 euro, exact dezelfde als die bij Halfords 14,95 kost….

DSuper 1.9 LPG blue d’ Orient 01-1972
Het enige wat ik in een andere auto zie is de reflectie van die van mij.

Profiel  
 
JKER
> 1300 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1381
Geregistreerd: 31-10-2005

- C4 (2004-heden) C4-II Puretech 130
Gepost: 21 mei 2013 08:29 PM
  [ # 133 ]

Ik lees niet dat je nummer 5 van onderen uit moet monteren, maar net als bij de andere gebruiksaanwijzing, van boven uit. Anders heeft het natuurlijk ook geen zin.

Ik kan nu niet ff kijken (niet echt uitnodigend weer momenteel), maar terug naar de foto in post 121.
Als je die dop verwijderd, kijk je tegen de bout van de wielophanging aan, meen ik.
Kun je daar dat onderdeel niet naar de zijkant doorsteken en richten, zodat het draadeind door de bodemplaat valt? heb je daar al eens naar gekeken of gevoeld? Mss. is dat stuk krom ijzer juist zo bedoeld, dat met die kromming juist lukt? En daarom de tip van Bosal om het te buigen?

Mijn geheugen laat me een beetje in de steek hoe dat nu precies zat bij de Ph.1 bij de uitbouw…

Profiel  
 
bartjes
> 1400 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1452
Geregistreerd: 02-02-2007

- ID/DS DSuper LPG 5bak
- Xantia 1.8 16v Break
Gepost: 21 mei 2013 09:05 PM
  [ # 134 ]

Ahum,
Toch maar even de stromende regen getrotseerd om m’n nieuwsgierigheid te bedwingen & die rubber dop nogmaals los te wrikken. Ja hoor, je kunt zo de bout voelen die ik vanuit de kofferbak erin heb gezet….
In de langs-chassisbalk is dus een uitsparing gemaakt voor de dwarsbalk waar ik niet op geanticipeerd had. Ik had maandag inderdaad die dop eruit gewipt, recht erop gekeken en gezien dat hier een bout uitstak en van onderen gezien dat de chassisbalk hier liep, daarmee het mysterie gecreëerd dat ik dacht dat de chassisbalk hier geen opening zou hebben. Ook m’n buurman had hier niet op gerekend dus stonden we met 2 mensen perplex.

JKER, bedankt voor het laatste puzzelstukje.

DSuper 1.9 LPG blue d’ Orient 01-1972
Het enige wat ik in een andere auto zie is de reflectie van die van mij.

Profiel  
 
JKER
> 1300 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1381
Geregistreerd: 31-10-2005

- C4 (2004-heden) C4-II Puretech 130
Gepost: 21 mei 2013 09:37 PM
  [ # 135 ]

gooi

Dus toch…..

Profiel  
 
 
9 van de 14
« Eerste  < Vorige 7 8 9 10 11 Volgende >  Laatste »
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook