Totaal aantal Berichten: 18
Geregistreerd: 28-08-2010
- C4 (2004-heden) Coupé 1.6 VTR+
Wij rijden nu 1 jaar in een C4 Coupé uit 2006, een leuke auto maar wij zijn nu op een dwaalspoor gebracht.
Degene die onze auto onderhoudt heeft bij het monteren van winterbanden aangegeven dat de schijven binnen afzienbare tijd vervangen moeten worden, maar bij een wintercheck afgelopen zaterdag bij een Citroen garage werd alleen opgemerkt dat de remblokjes achter moeten worden vervangen.
De auto heeft net 100.000km gereden.
Zelf laat ik de wagen vaak uitrollen, geen idee of de vorige eigenaar vaak heeft geremd maar heeft iemand enig idee wat ongeveer de km stand kan zijn voor het vervangen van schijven?
Deze vraag is niet te beantwoorden.
Ik doe 2 ton met schijven, maar ik kan ze ook in 50.000Km op krijgen.
Misschien nog wel sneller
Totaal aantal Berichten: 18
Geregistreerd: 28-08-2010
- C4 (2004-heden) Coupé 1.6 VTR+
was al bang voor zo’n antwoord, is natuurlijk ook wel een beetje afhankelijk van de rijstijl…..
Maar dat je verschillende adviezen krijgt van monteurs vind ik heel vervelend!
Het enige wat helaas werkt is “de schuifmaat”
Totaal aantal Berichten: 176
Geregistreerd: 21-08-2007
- C4 (2004-heden) coupe 1.6 vtr+
De mijne zijn de vorige keer vervangen bij 60.000km en inmiddels staat de teller op bijna 130.000km en zijn de schijven rondom wederom aan vervanging toe…
Nu ben ik wel een doorrijder en dat heeft uiteraard een nadelige invloed op de slijtage
Maar 100.000km voor een setje schijven vind ik behoorlijk netjes hoor!
Totaal aantal Berichten: 15704
Geregistreerd: 16-05-2005
- Traction Avant 11B Forest
- Overig Peugeot 306 1.6 Cabriolet Saint Tropez
- Overig Volvo 240 DL estate
- Panhard Dyna Z1 ToutAlu
- 2CV 2CV6 Spécial
- Overig Volvo V60 T5 Inscription
- GS/GSA Special
Goh, nou, ik heb mijn Berlingo HDi verkocht met 215000 km op de teller en nog de originele schijven en blokken die nog lang niet aan de marge zaten. Kortom het is inderdaad ontzettend afhankelijk van rijstijl en wellicht nog andere factoren. Dat je bij verschillende bedrijven verschillende adviezen krijgt is inderdaad ronduit verwarrend. Zoals Rene al aangaf, meten is weten. Natuurlijk is de dikte van de schijven niet de enige maatstaf voor een eventuele afkeur. Overmatige roestvorming of ingesleten groeven kunnen ook een afkeur betekenen. Het is dus ook wel van belang om te weten om welke reden met aangeeft ze te moeten vervangen.
Totaal aantal Berichten: 176
Geregistreerd: 21-08-2007
- C4 (2004-heden) coupe 1.6 vtr+
graddus schreef:...... Het is dus ook wel van belang om te weten om welke reden met aangeeft ze te moeten vervangen.
Dat is zeker weten waar!! Onder mijn saxo waren de originele schijven met 40.000 aan vervanging toe, reden; ze waren niet versleten maar wel compleet blauw geworden! Door fading (veel snelweg op- en afritten naar m’n werk en daarmee reed ik nog net even sportiever dan met m’n huidige C4) waren ze dus al vrij vlot aan hun einde.
Daar heb ik toen overigens gegroefde schijven van Brembo onder laten zetten met Pagid Blue remblokken en met die combi heb ik weer ruim 70.000 probleemloos gereden tot ik de auto verkocht.. Dus het is ook wel een beetje materiaal afhankelijk.. Maar dat ik een late remmer ben dat is geen nieuws
Totaal aantal Berichten: 18
Geregistreerd: 28-08-2010
- C4 (2004-heden) Coupé 1.6 VTR+
Ben vandaag weer even langs een andere garage gereden en daar hebben ze gezegd dat de schijven nog wel een jaar mee kunnen, ze gaan de remblokken (en de accu) vervangen. Mochten ze ontdekken dat de achterste schijven toch dun zijn dan bellen ze…Voor zijn ze nog prima!
Hert is echt de moeite waard om naar meerdere garage’s te gaan, wat een prijsverschillen!!!!!
Ha beste leden,
Zojuist even zoekende geweest op het forum naar de remschijven achter van de C4 Coupé (met in het bijzonder de 12/2004 versie met 177 pk).
Deze remschijven zijn volgens mij nog origineel maar half verroest (nog net minder dan 50% van het oppervlak wat ingeschat is) en vrij dun geworden. Heb nu zo’n 197.000 op de teller en ben bang dat deze voor de aankomende APK aan vervanging toe zijn. Ik wil ze zelf gaan vervangen, alleen wil ik e.e.a. duidelijk hebben alvorens ik ermee begin. Ervaring heb ik met het vervangen van remschijven, bij mijn Saxo 1.4 VTS aan de vooras een keer gedaan met blokjes vervangen.
Mijn vraag is of iemand weet hoe het nou precies zit met deze remschijven en het vervangen ervan. Ik kwam namelijk op het internet erachter dat je deze remschijven kunt kopen mét of zonder ingeperst (wiel)lager..?
Is het letterlijk remschijf eraf en erop of speciale tools voor nodig? Aandachtspunten i.v.m. handremkabel die erop zit en dan opnieuw moet worden afgesteld?
ik ben erg benieuwd naar jullie ervaringen en kennis!! Alvast bedankt voor het reageren
C4 Coupé 2.0-16V VTS 180
Saxo 1.4 VTS I