




















Totaal aantal Berichten: 3000
Geregistreerd: 20-07-2007
- C5 Break 2.0i 16v Exclusive
rf schreef:Dan kan ik er dus vanuit gaan dat deze band van week 28 1997 is?
Als er een driehoekje achter staat wel, anders 1987 volgens bovenstaand artikel…
Het is in alle gevallen oud. Maar het scheelt wel weer 10 jaar. 1987 zou helemaal drama zijn. Ik denk nu zelf 1997, vanwege deze tekst:
E-mark
All tires sold for road use in Europe after July 1997 must carry an E-mark. The mark itself is either an upper case “E” or lower case “e” – followed by a number in a circle or rectangle, followed by a further number. An (upper case) “E” indicates that the tire is certified to comply with the dimensional, performance and marking requirements of ECE regulation 30. A (lower case) “e” indicates that the tire is certified to comply with the dimensional, performance and marking requirements of Directive 92/23/EEC. The number in the circle or rectangle denotes the country code of the government that granted the type aproval. The last number outside the circle or rectangle is the number of the type approval certificate issued for that particular tire size and type.
In de band staat een hoofdletter E met daarachter een 2. Ik heb ook nog even naar de andere band gekeken, 1 van de 2 banden die nu op de cx zit en bij van Gompel gekocht in april jl. Maar daar zag ik geen DOT op de wang staan. Dat zal dus aan de andere kant staan.
Dyna Z1: Tout alu.
Dus meer dan 14 jaar oud.
Dat kan van zweven beven worden als de boel ploft.
Zo gauw mogelijk vervangen.
Groetjes Harry





















Totaal aantal Berichten: 3000
Geregistreerd: 20-07-2007
- C5 Break 2.0i 16v Exclusive
MXL is een prima coverband….
Coverband MXL nu met zangeres! Reeds jaren een begrip in Nederland






















Totaal aantal Berichten: 3673
Geregistreerd: 24-05-2007
- CX 20 Pallas, Sable Doré - 1983
- ID/DS DS 21 Pallas, Gris Ardoise - 1966
- CX 25 TRD Turbo 2 Break, Rouge Delage, 1986
- ZX 1.4 Break Réflex, 1995
rf schreef:Ik heb ook nog even naar de andere band gekeken, 1 van de 2 banden die nu op de cx zit en bij van Gompel gekocht in april jl. Maar daar zag ik geen DOT op de wang staan. Dat zal dus aan de andere kant staan.
De DOT-code moet altijd op de buitenkant van de band zichtbaar zijn. Zo niet, dan zit de band verkeerd om gemonteerd. (binnenkant buiten).
Je kunt ook aan de DOT-code zien of het jaren-80 of jaren-90 is -zoals Jaap reeds schreef. Is het jaren-90, dan staat er een driehoekje naast de DOT-code, zo:
Staat er niets naast, dan is het productiejaar - in jouw geval- 1987
Wat mij in zekere mate intrigeert, is hoe een sluiptol opereert! ©2D




























Totaal aantal Berichten: 9362
Geregistreerd: 25-05-2010
- CX break 2500 RD diesel 1986
- ID/DS pallas 1967
- CX Prestige 2400 1976
- CX 2200 diesel super
- CX 25IE automaat
- CX 2500 pallas diesel
rf schreef:F.SvM schreef:Eerst van gompel bellen,hij kan ook een verkeerde partij hebben gekregen.
Hebben we een keer met BX gehad, 4 nieuwe banden,en iedere dag ging er 1 kapot.
Het kan dus maar zo,nieuwe kopen kan na dat telefoontje ook nog welSucces
Misschien heb ik mij ook laten leiden door bovenstaand bericht. Dit was ten slotte ook een advies…
Hoe dan ook: Gisteren heeft de Citroen-dealer bij mij in de buurt de oude band verwijderd en de “nieuwe” om gelegd. Ook loodjes erop geslagen. Was 23 euro.
De band lag nog in de kofferbak, dus ben net even wezen kijken. Veel codes en benamingen. Ik ben niet bekend met deze codes, maar in de buurt van het woord dot heb ik dit even opgeschreven:DOTF3J6A5MX287. Iets verder: E20281598.
Ho Ho ,ik heb alleen gezegd dat je van gompel erna moet vragen.
Die man verdient een kans om uit te leggen wat er met die banden is.
Dat hij mensen voor de gek heeft en doet alsof zijn neus bloed kan ik niet helpen.
De boer is troef
Après cette énième cx
https://www.flickr.com/photos/126190970@N08/
http://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/223616/
Restauratie Prestige laagdaks, er is weer vooruitgang.




























Totaal aantal Berichten: 9457
Geregistreerd: 27-09-2007
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
La Léo schreef:De DOT-code moet altijd op de buitenkant van de band zichtbaar zijn. Zo niet, dan zit de band verkeerd om gemonteerd. (binnenkant buiten).
Het bovengestelde gaat niet op voor alle banden.
Winterbanden bijvoorbeeld hebben een draairichting, deze staat ook op de band aangegeven.
De DOT-aanduiding staat altijd op dezelfde wang van de band t.o.v. de draairichting.
Aan de linkerkant van de auto staat dan de DOT-aanduiding aan de buitenzijde, aan de rechterkant aan de binnenzijde.
Net nog even gecheckt bij de Pluriel van m’n eega, die al op de winterbandjes staat.
De stelling van la Leo had ik al vernomen in haar artikel over banden in LCER, toen al vraagtekens bij gezet, maar niet op gereageerd.
Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986





















Totaal aantal Berichten: 3000
Geregistreerd: 20-07-2007
- C5 Break 2.0i 16v Exclusive
René Jongejan schreef:
......Aan de linkerkant van de auto staat dan de DOT-aanduiding aan de buitenzijde, aan de rechterkant aan de binnenzijde.
maar dit zou net zo makkelijk andersom kunnen zijn ?




























Totaal aantal Berichten: 9457
Geregistreerd: 27-09-2007
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Bij Michelin Alpins staat het in ieder geval zoals bovenomschreven.
Dus links buitenzijde en rechts binnenzijde.
Andere fabricaten weet ik niet, nooit gebruikt.
Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986






















Totaal aantal Berichten: 3673
Geregistreerd: 24-05-2007
- CX 20 Pallas, Sable Doré - 1983
- ID/DS DS 21 Pallas, Gris Ardoise - 1966
- CX 25 TRD Turbo 2 Break, Rouge Delage, 1986
- ZX 1.4 Break Réflex, 1995
All right, maar het gaat hier niet om winterbanden. In het artikel in LCER ook niet trouwens.
Maar ik was daar niet van op de hoogte, dus goed om weer wat bij te leren.
Winterbanden is sowieso een verhaal apart, evenals asymmetrische banden zoals Michelin XVS.
Wel raar trouwens, dan kun je de DOT-code dus niet checken op één helft van je winterbanden als deze gemonteerd zijn. Niet erg handig.
Wat mij in zekere mate intrigeert, is hoe een sluiptol opereert! ©2D














































Totaal aantal Berichten: 43338
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Er zijn ook zat zomerbanden met een draairichting, daar geldt hetzelfde voor.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste






















Totaal aantal Berichten: 3673
Geregistreerd: 24-05-2007
- CX 20 Pallas, Sable Doré - 1983
- ID/DS DS 21 Pallas, Gris Ardoise - 1966
- CX 25 TRD Turbo 2 Break, Rouge Delage, 1986
- ZX 1.4 Break Réflex, 1995
O nouja, dan gaat het soms op en soms niet.
Wat mij in zekere mate intrigeert, is hoe een sluiptol opereert! ©2D




























Totaal aantal Berichten: 9457
Geregistreerd: 27-09-2007
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
De stelling van la Léo gaat wel op voor de Energysavers onder m’n XM.
Deze hebben een “côté extérieure” en op die kant staat de DOT-aanduiding.
Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986
ehh, het topic heet ‘opkrikken cx’. Nu zijn daar 2 posts aan gewijd en gaat het al 4 pagina’s over banden.
Is het geen tijd om de titel aan te passen?





















Totaal aantal Berichten: 2355
Geregistreerd: 06-10-2005
- CX TRS 2.2 1987
- Xantia 20i-16V Exclusive Aut.
Om weer on-topic te komen stel ik mijn vraag weer…....
Want omdat het toch een opkrikken topic is las ik eerder:
rf schreef:Ik heb een hydraulische krik, maar inderdaad is de ruimte tussen krikpunt en de weg erg krap.
maartens schreef:ik heb een ultra lage krik en zelfs die krijg ik niet eronder als de dame op haar buik ligt….
Ik neem aan dat hier een garagekrik mee bedoelt wordt?
Ik wil namelijk een krik aanschaffen…..
* Ik neem aan dat een 2,25tons wel voldoende is voor een CX.
* Zijn er misschien nog dingen waar je op moet letten of is het allemaal 1 pot nat, of “pot"krik
* Is het handig om gelijk assteunen erbij te nemen als ze die in een “deal” aanbieden?