






Totaal aantal Berichten: 667
Geregistreerd: 08-09-2010
- CX 2400 GTi
- Xantia 2.0 16V Exclusive BVA
Gisteren kwam ik er achter dat de ruitenwisser wel erg langzaam zich over de ruit beweegt.
Met zo’n snelheid dat je denkt dat ie de andere kant niet meer gaat halen.
Hier een mooie howto gevonden om het hele boeltje eens grondig schoon te maken en opnieuw in te vetten.
Ik ben begonnen met het demonteren van de donormotor en mechaniek. Die zat nog aan een stuk uitgeslepen plaatwerk waarschijnlijk omdat de plastic moer niet los kwam.
Nu de boel uit elkaar ligt is het logisch dat de boel wel eens vast kan lopen…
Ex: 2CV, AX, BX, ZX, Xsara, Xantia 2.0, XM 2.0 TCT, CX 22TRS, Xantia 1.8 16V
C5: 186.000 | CX 2400 GTi: 227.000 | Xantia 2.0 16V: 200.900
mooie site! alleen mijn frans is niet zo best maar de foto;s zeggen ook al veel.
edit mod: niet quoten op het laatste bericht svp!


























Totaal aantal Berichten: 7588
Geregistreerd: 03-04-2006
- C35 RD
- C3 1.4 Exclusive
Da’s een handig linkje. Nou hopen dat ik ‘t terug kan vinden als ‘t zover is. Ga je nou de donor opknappen en inbouwen of is dit alleen oefenmateriaal?







Totaal aantal Berichten: 667
Geregistreerd: 08-09-2010
- CX 2400 GTi
- Xantia 2.0 16V Exclusive BVA
Het ligt er aan wat ik aantref als ik het mechaniek uit de auto demonteer.
Datgene wat er het beste uitziet gaat terug. Of een mix
Bij deze versie mis ik in ieder geval het rubberen ringetje wat de boel moet afsluiten tegen inwateren.
Ook de sluitring(veerring) is helemaal weggeroest.
Een fotootje na gedeeltelijke schoonmaak:
Ex: 2CV, AX, BX, ZX, Xsara, Xantia 2.0, XM 2.0 TCT, CX 22TRS, Xantia 1.8 16V
C5: 186.000 | CX 2400 GTi: 227.000 | Xantia 2.0 16V: 200.900







Totaal aantal Berichten: 667
Geregistreerd: 08-09-2010
- CX 2400 GTi
- Xantia 2.0 16V Exclusive BVA
Vandaag eindelijk weer eens tijd voor madame.
En vandaag was het ook eindelijk eens weer voor le garage du trottoir…
Iets wat ik om maar diplomatiek te zeggen iets minder vind is die lelijke trekhaak. En omdat ik deze toch niet gebruik: Demontage!
Maanden geleden had ik de boutjes al in de kruipolie gezet en deze kwamen dan ook braaf los.
Het enige wat tegenzat was de stekkerdoos. Nou die had toch zijn beste tijd gehad dus deze uit elkaar gezaagd om de draadbundel te kunnen sparen. Die draadbundel zat gelukkig netjes met een stekker-contrastekker op de originele stekker geprikt. Easy job!
Ik weet alleen niet of de boutjes terug moeten in het subframe. Daar ziten nu de 6 gaatjes zo gaatjes te wezen…
Mocht er iemand nog interesse hebben in een trekhaak, hij is beschikbaar.
Dat ziet er stukken beter uit zo…
Ex: 2CV, AX, BX, ZX, Xsara, Xantia 2.0, XM 2.0 TCT, CX 22TRS, Xantia 1.8 16V
C5: 186.000 | CX 2400 GTi: 227.000 | Xantia 2.0 16V: 200.900





















Totaal aantal Berichten: 2134
Geregistreerd: 11-03-2006
- ID/DS D super
- C3 Pluriel 1.6 sensodrive
- C5 2.0 Benzine Exclusive
- C35 Fiat 242
- C6 (2005-2012) 2,7 HDI exclusive
Ik begrijp dat je graag al wat voorwerk wilt doen voor de distri wissel, maar die trekhaak zat toch heul nie in’t pad daarvoor


























Totaal aantal Berichten: 7588
Geregistreerd: 03-04-2006
- C35 RD
- C3 1.4 Exclusive
Is inderdaad mooier - bij komt er ook geen beunhaakje onder de CX. Maar als het moet, vind ik zo’n Franse trekhaak zonder de kogel wel iets hebben.













Totaal aantal Berichten: 1234
Geregistreerd: 19-08-2007
- ID/DS Dsuper5
- DS 5 Sport chic hdi160
- XM V6.24 Exclusive (serie 2 met ZPJ4 3.0)
- SM 2,7 Carb.
Hoi Marcel,
Ze houden je lekker bezig zo !
Gelukkig was het vandaag goed sleutelweer.
Groeten Peter.







Totaal aantal Berichten: 667
Geregistreerd: 08-09-2010
- CX 2400 GTi
- Xantia 2.0 16V Exclusive BVA
Vandaag met o.a. Furriegurrie de distributieriem vervangen. Appeltje eitje…
Alles liet zich makkelijk demonteren. We hebben goed gekeken hoe de diverse schroefjes en ringetjes van de kappen gemonteerd zaten.
Met het WPH in de hand de motor een aantal slagen gegeven totdat de tandwielen met de merktekens op de goede plek stonden. Met het officiele vliegwiel blokkeer tooltje de krukaspoelie los gemaakt (ging ook zonder problemen) en de oude riem verwijderd. Nieuwe riem erop en de nieuwe spanrol op spanning gezet. De veer die dat eigenlijk moet doen zat vast en kwam ook met kruipolie en andere maatregelen niet meer van zijn plek. Krukaspoelie terug, nieuwe snaar op de dynamo/waterpomp en deksels weer terug.
Meteen de brandstofslangen en het filterje vervangen want dat was ook hard nodig.
Toen de dame weer op de wielen stond een (flink)blokje om gereden om er wat meer achter te komen wat er nog op het lijstje kan voor de APK.
Nadien met een portie Chinees deze sleuteldag gezellig afgesloten.
Mannen, bedankt!
De foto’s…
De oude riemen er nog op
Deksels!
Krukaspoelie verwijderd
Nieuwe riem
Ex: 2CV, AX, BX, ZX, Xsara, Xantia 2.0, XM 2.0 TCT, CX 22TRS, Xantia 1.8 16V
C5: 186.000 | CX 2400 GTi: 227.000 | Xantia 2.0 16V: 200.900





















Totaal aantal Berichten: 2134
Geregistreerd: 11-03-2006
- ID/DS D super
- C3 Pluriel 1.6 sensodrive
- C5 2.0 Benzine Exclusive
- C35 Fiat 242
- C6 (2005-2012) 2,7 HDI exclusive
Graag gedaan! Wat een genot om aan te sleutelen die wagen. Alles komt netjes los, niets is versleuteld en wat een ruimte…


























Totaal aantal Berichten: 7588
Geregistreerd: 03-04-2006
- C35 RD
- C3 1.4 Exclusive
furriegurrie schreef:en wat een ruimte…
Da’s de eerste keer dat ik dat hoor bij een CX





















Totaal aantal Berichten: 2134
Geregistreerd: 11-03-2006
- ID/DS D super
- C3 Pluriel 1.6 sensodrive
- C5 2.0 Benzine Exclusive
- C35 Fiat 242
- C6 (2005-2012) 2,7 HDI exclusive
Ik vergelijk het met een Xm V6, misschien dat dat het iets verklaart







Totaal aantal Berichten: 667
Geregistreerd: 08-09-2010
- CX 2400 GTi
- Xantia 2.0 16V Exclusive BVA
Vanavond een begin gemaakt met het uitbouwen van de linker aandrijfas. Auto op steunen, laagste stand, druk er af, naafmoer los enz. Alles gaat goed los tot hier toe.
Nu komt het natuurlijk: De spoorstangkogel zit daar spanning op? moet ik de spoorstang ietsje opkrikken om hem makkelijk uit de draagarm te krijgen of juist de hele draagarm omhoog? Het speciale tool van het WPH heb ik niet. Gewoon eruit tikken/wringen?
Ex: 2CV, AX, BX, ZX, Xsara, Xantia 2.0, XM 2.0 TCT, CX 22TRS, Xantia 1.8 16V
C5: 186.000 | CX 2400 GTi: 227.000 | Xantia 2.0 16V: 200.900






















Totaal aantal Berichten: 3673
Geregistreerd: 24-05-2007
- CX 20 Pallas, Sable Doré - 1983
- ID/DS DS 21 Pallas, Gris Ardoise - 1966
- CX 25 TRD Turbo 2 Break, Rouge Delage, 1986
- ZX 1.4 Break Réflex, 1995
De spoorstang zit niet aan de draagarm, maar aan het fuseestuk.
Dus bedoel je misschien de stabilisatorstang?
Wat mij in zekere mate intrigeert, is hoe een sluiptol opereert! ©2D





















Totaal aantal Berichten: 2214
Geregistreerd: 17-10-2009
- CX 2000 Pallas
- Xsara 1.6 break
Marcel,
tikken zal waarschijnlijk niet gaan lukken, de krengen kunnen goed vast zitten ik heb de kogels wel eens met poulie trekkers losgehaald door deze om de arm te klemmen en het uitdraai deel op de kogel te plaatsen en dan de zaak onder spanning zetten en dan wat gedoseerd geweld er op los te laten.
maar het blijft een kwestie van mazzel hoe snel ie losgaat, iig niet op de schroefdraad meppen daar wordt ie alleen maar door beschadigd en de kans op succes is klein.
succes,
Mark
CX 2000 pallas ‘78