1 van de 5
 1 2 3 Volgende >  Laatste »
   
stuurbekrachtiging loopt zwaar
dennisvandalen
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 59
Geregistreerd: 27-03-2011

Gepost: 01 december 2011 10:16 AM

Dames en heren citrofielen! Mijn CX 2400 e.i. Cmatic uit 78 heeft een Diravi stuurbekrachtiging die bij stilstand vaak zeer zwaar stuurt. Ik begrijp dat na een tijd de stuurbekrachtiging problemen kan geven. Bij normaal rijden is er niets aan de hand. Bij zacht rijden gaat het wel ok maar bij stilstand is het sturen soms net zo zwaar als bij een auto zonder bekrachtiging. Alleen als je dan heel rustig stuurt werkt de bekrachtiging iets. Bij het terugdraaien van de bekrachtiging bij stilstand naar de neutrale stand gaat het ook niet van harte. Het gaat wel maar lijkt langzaam te zijn. Op youtube staan filmpjes van Diravi’s die terugdraaien en die gaan beduidend sneller! Ik begrijp ook dat de Diravi gevoelig zou zijn voor rijsnelheid? Nou, ik ga zeker op zoek naar topics die hier ook over gaan maar stel bij voorbaat toch de vraag maar even… Alvast dank voor jullie ongetwijfeld snelle en uitgebreide reacties!

Vraag 1: Wat zou dit kunnen zijn en welke oplossingen zijn mogelijk?
Vraag 2: wat zouden de kosten van deze oplossingen zijn?
vraag 3: waar zou ik dat kunnen laten doen?

Groet, Dennis

Dennis van Dalen
CX 2400 Pallas E.I. C-Matic 1978
Ami6 break 1966
ex Mehari 1976

Profiel  
 
Kunstenvliegwerk
> 900 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 952
Geregistreerd: 23-07-2008

- CX 25 prestige automatic
- Ami 6 club break
- ZX 1.4i break
Gepost: 01 december 2011 10:29 AM
  [ # 1 ]

Pfoeh, Dennis, veel weet ik er niet van, maar het klinkt alsof je stuurhuis lek is. De bekrachtiging wordt dan minder of valt weg. Diravi is gevoelig voor snelheid, maar bekrachtigt juist meer bij lage snelheid of stilstand.
Mooie Ami trouwens!

Profiel  
 
dennisvandalen
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 59
Geregistreerd: 27-03-2011

Gepost: 01 december 2011 10:40 AM
  [ # 2 ]

Een lek stuurhuis klinkt serieus… Is dat ook een serieuze ingreep?

Dank, tis inderdaad voor een Ami een hele mooie. Staat te koop trouwens. Komt van het weekend iemand kijken, wellicht is ie dan weg… mocht je nog iemand weten die een leuke Ami zoekt, laat maar bellen!

Dennis

Dennis van Dalen
CX 2400 Pallas E.I. C-Matic 1978
Ami6 break 1966
ex Mehari 1976

Profiel  
 
bogaard77
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 25639
Geregistreerd: 31-07-2003

- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Gepost: 01 december 2011 10:55 AM
  [ # 3 ]

ALLER EERST: Hoofdbol EN remaccu controleren! Als een van die 2 leeg is heb je jouw probleem. Hoevaak slaat de pomp aan? ( tijd tussen de tikjes)?

Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>

Profiel  
 
maartens
> 1000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1066
Geregistreerd: 03-11-2006

- CX 25ie Prestige
- BX 16 TZI Automaat
Gepost: 01 december 2011 11:37 AM
  [ # 4 ]

Hoofdbol EN remaccu controleren

Idem.

Ik had het zelfde probleem. Bij parkeren zwaar draaien en de lampjes op het dashboard aan.
Na vervanging van de bollen geen problemen meer.
Hoewel ik wel merk dat bij flink sturen de bekrachtiging toch wel wat adem tekort komt.

M.

mijn Prestige: http://www.mijnalbum.nl/Album=DQOIQAKQ
ex: BX 16TRS, BX 16TRI, XM 2.0, DSuper 5, Xantia 1.8 16v, BX 16TZI

Profiel  
 
bogaard77
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 25639
Geregistreerd: 31-07-2003

- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Gepost: 01 december 2011 11:57 AM
  [ # 5 ]

Het kan maar zo dat de snelheids opnemer veel interne lekkage heeft..
Zie mijn filmpje :
http://godelind.home.xs4all.nl/SM/PRESSURE.AVI

De druk op de uitgang van de hoofdbol die door de opnemer leeg getrokken wordt…

Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43337
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Gepost: 01 december 2011 12:08 PM
  [ # 6 ]

De diravi is een grootverbruiker van druk en debiet. Als de hydraulische pomp moe is geworden merk je dat als eerste in de diravi.

Tip:

- LHM verversen
- LHM filters schoonmaken
- LHM filtertje van de diravi schoonmaken
- Hoofdbol op druk?
- Remaccu op druk?

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste

Profiel  
 
maartens
> 1000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1066
Geregistreerd: 03-11-2006

- CX 25ie Prestige
- BX 16 TZI Automaat
Gepost: 01 december 2011 12:48 PM
  [ # 7 ]

- LHM filtertje van de diravi schoonmaken

Is dat het filtertje wat op het schutbord zit. Ik heb daar eens vreselijk mee zitten kloten omdat ik idd zeker wilde zijn dat alle filters schoon waren.
Kreeg het ding niet meer terug op zijn plaats. (bleek ook nog eens dat het filter helemaal schoon was).

Is de pomp wel heel relevant als je goede voorraadbollen hebt?

Ik kan mij overigens een test herinneren in Autovisie eind jaren ‘70. De CX werd op de slipbaan gezet door Slotemaker die zich vervolgens vreselijk ergerde aan de stuurbekrachtiging die ‘op enig moment gaat tegenwerken’ Slotemaker vond dat ronduit gevaarlijk.
Het is ook mijn ervaring: stuur je soepel en rustig dan gaat alles goed maar probeer niet te slalommen, want dat houdt het systeem niet bij.

mijn Prestige: http://www.mijnalbum.nl/Album=DQOIQAKQ
ex: BX 16TRS, BX 16TRI, XM 2.0, DSuper 5, Xantia 1.8 16v, BX 16TZI

Profiel  
 
bogaard77
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 25639
Geregistreerd: 31-07-2003

- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Gepost: 01 december 2011 12:52 PM
  [ # 8 ]

Een frisse diravi wel hoor.

Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>

Profiel  
 
fluidphreak
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2259
Geregistreerd: 28-04-2006

- CX 2400 GTi
- ID/DS DS 21 Pallas hydraulique
Gepost: 01 december 2011 12:53 PM
  [ # 9 ]

Slalommen gaat prima. Eigenlijk moet je zo min mogelijk sturen, niet overcorrigeren want dat is niet nodig en leidt tot onrustig weggedrag. Je kunt niet razendsnel tegensturen nee, maar dat heb je ook niet nodig want de CX heeft voorwielaandrijving en bepaald geen last van overstuur. Als rallyauto heeft de CX nog wel wat prijzen gewonnen trouwens.

Profiel  
 
maartens
> 1000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1066
Geregistreerd: 03-11-2006

- CX 25ie Prestige
- BX 16 TZI Automaat
Gepost: 01 december 2011 12:55 PM
  [ # 10 ]

http://godelind.home.xs4all.nl/SM/PRESSURE.AVI

die lekt wel erg veel druk weg…..  Wink
Leuk om te zien trouwens dat de pomp mooi op het zelfde punt inslaat en weer uitslaat.

mijn Prestige: http://www.mijnalbum.nl/Album=DQOIQAKQ
ex: BX 16TRS, BX 16TRI, XM 2.0, DSuper 5, Xantia 1.8 16v, BX 16TZI

Profiel  
 
maartens
> 1000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1066
Geregistreerd: 03-11-2006

- CX 25ie Prestige
- BX 16 TZI Automaat
Gepost: 01 december 2011 12:56 PM
  [ # 11 ]

Je kunt niet razendsnel tegensturen

dat bedoel ik. Daar gaat ie tegenwerken.

Een frisse diravi wel hoor.

Ik neem aan dat de CX Athena (meen ik mij te herinneren) die door S. werd getest wel ‘fris’ was. met een frisse diravi.

mijn Prestige: http://www.mijnalbum.nl/Album=DQOIQAKQ
ex: BX 16TRS, BX 16TRI, XM 2.0, DSuper 5, Xantia 1.8 16v, BX 16TZI

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43337
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Gepost: 01 december 2011 12:59 PM
  [ # 12 ]
maartens schreef:

Is de pomp wel heel relevant als je goede voorraadbollen hebt?

Jazeker.

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste

Profiel  
 
maartens
> 1000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1066
Geregistreerd: 03-11-2006

- CX 25ie Prestige
- BX 16 TZI Automaat
Gepost: 01 december 2011 01:01 PM
  [ # 13 ]

Jazeker.

Enne beste Yuri, hoe weet ik of mij pomp moe aan het worden is?

mijn Prestige: http://www.mijnalbum.nl/Album=DQOIQAKQ
ex: BX 16TRS, BX 16TRI, XM 2.0, DSuper 5, Xantia 1.8 16v, BX 16TZI

Profiel  
 
Gepost: 01 december 2011 01:37 PM
  [ # 14 ]
maartens schreef:

Je kunt niet razendsnel tegensturen

dat bedoel ik. Daar gaat ie tegenwerken.

Een frisse diravi wel hoor.

Ik neem aan dat de CX Athena (meen ik mij te herinneren) die door S. werd getest wel ‘fris’ was. met een frisse diravi.

Ken jij een autojournalist uit de late jaren zeventig en lang daarna die wel iets positiefs over een Citroenproduct wist te schrijven dan? Van zodra Vichy-Frankrijk niet meer bestond was het al niet Duits genoeg meer Very Happy

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43337
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Gepost: 01 december 2011 01:44 PM
  [ # 15 ]
maartens schreef:

Jazeker.

Enne beste Yuri, hoe weet ik of mij pomp moe aan het worden is?

Door met een drukmeter vast te stellen hoe snel de boel op druk komt.

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste

Profiel  
 
 
1 van de 5
 1 2 3 Volgende >  Laatste »
 
© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook