tweede batterij installeren
wannes
> 100 berichten
RankRank
Totaal aantal Berichten: 114
Geregistreerd: 11-05-2009

Gepost: 01 december 2011 07:26 PM

Ik zou graag een tweede batterij installeren in mijn c15.
Dit zou ik doen dmv een scheidingsrelais die als de motor draait de 2 batterijen parallel schakelt waardoor de tweede accu mee oplaadt.
Nu heb ik nog een goede batterij staan maar de Ah en A is verschillend (minder) dan die dat in mn auto zit kan dit kwaad?
Op mijn alternator staat dat die tot 70A kan laden dus zou een scheidings relais van 80A goed moeten zijn?
Om de batterijen te verbinden dacht ik een startkabel te gebruiken met in de plaats van de huidige “krokodil-klemmen” poolklemmen,
zou zo een startkabel volgens jullie voldoen of is iets zwaarders nodig?
De tweede batterij zou voor extra verlichting en elektrische 12v toestellen dienen tijdens het kamperen.
Heb al heel veel zitten googlen en vind veel informatie maar spijtig genoeg ook veel tegenstrijdige informatie.

Profiel  
 
rien vdw
> 100 berichten
RankRank
Totaal aantal Berichten: 141
Geregistreerd: 26-01-2009

- SpaceTourer C4
Gepost: 07 december 2011 01:40 AM
  [ # 1 ]

In de Land Rover wereld bijna een standaard ingreep als je een el. lier monteert. Zoek eens op het forum van de Land Rover Club Holland of stel de vraag eens bij de firma Vis in Scheveningen of Budget Parts in Gouda.
Via de LRCH site kan je de links vinden.

als Citroen een 4x4 maakt, hoef ik geen Range Rover meer

Profiel  
 
bogaard77
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 25596
Geregistreerd: 31-07-2003

- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Gepost: 07 december 2011 11:24 AM
  [ # 2 ]

Nee dat kan geen kwaad. Startkabels zijn prima dikte. In de zeilboterij is een dergelijke installatie ook gebruikelijk. Daar kan je ook zoeken.

Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>

Profiel  
 
Gepost: 07 december 2011 12:33 PM
  [ # 3 ]

Even leentjebuur gespeeld bij het campercenter…

Profiel  
 
bogaard77
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 25596
Geregistreerd: 31-07-2003

- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Gepost: 07 december 2011 01:10 PM
  [ # 4 ]

Je moet wel een relais nemen dat 70 Ampere kan schakelen… Dat is nog niet zo simpel en wordt vaak met transistoren geregeld.

Dit gaat verder goed zolamg de woon accu niet heel erg leeg is. Is hij dat wel dan start je de auto en zal daarna de start accu vrijsnel leegspoelen in de woon accu… Zet je je auto na 5 minuten uit, dan start ie als nog niet…
De profi scheidingsfilters hebben daarom diodes die dit beveiligen.

Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>

Profiel  
 
boukewerff
> 1100 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 1184
Geregistreerd: 16-02-2007

- XM 3.0 V6 Exclusive Aut LPG
- C5 2.0 16v Exclusive LPG G3
Gepost: 07 december 2011 03:26 PM
  [ # 5 ]

Ik zelf gebruik dit relais. http://www.victronenergy.nl/battery-isolators-and-combiners/cyrix-120a-225-a-400a/
Waarom? 120ah, m6 aansluitingen ipv schijfstekkertjes en alles werkt automatich. Geen draad van de dynamo nodig, en eventueel bun je de hulpaccu doorschakelen naar de startaccu als extra boost. Kost iets van 45 euro.

Alles wat ontstaat, komt voort uit het denken, het is geboren uit denken, gevormd uit denken.

Profiel  
 
wannes
> 100 berichten
RankRank
Totaal aantal Berichten: 114
Geregistreerd: 11-05-2009

Gepost: 08 december 2011 07:17 PM
  [ # 6 ]

Bedankt voor alle info, de minder zware accu zal de “woon-accu” zijn en de zware is (nu al) de start accu.
Zal eens uitkijken of ik hier in belgie zo een speciale relais vind…

Profiel  
 
boukewerff
> 1100 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 1184
Geregistreerd: 16-02-2007

- XM 3.0 V6 Exclusive Aut LPG
- C5 2.0 16v Exclusive LPG G3
Gepost: 09 december 2011 12:19 PM
  [ # 7 ]

Het mooiste is wel een semi tractie accu gebruiken als licht accu. Een start accu kan slecht tegen diep ontladen. Maar goed, dat kun je later altijd nog doen.

Alles wat ontstaat, komt voort uit het denken, het is geboren uit denken, gevormd uit denken.

Profiel  
 
wannes
> 100 berichten
RankRank
Totaal aantal Berichten: 114
Geregistreerd: 11-05-2009

Gepost: 14 december 2011 11:01 PM
  [ # 8 ]

Vraag me af of het niet beter is om zo een goedkope jumpstarter te gebruiken als 2e accu die dan oplaadt via de sigarettenaansteker dan heb ik die dure kabels en allerhande relais niet meer nodig??? of gaat dit niet? Kan je via die klemmen bvb 12v stroomgebruiken voor gsm/laptopladers via 220V adaptor 12V verlichting/ventilatie?
bvb. deze voor 35euro:

Jumpstarter met luchtcompressor
Accu type: 12 V - 10 Ah verzegelde loodzuur accu.
Stroom output: 400 A.
Starthulp: 900 A piek.
260 psi.
Opladen: DC 12 V autokabel en AC adapter 230 V.
Twee DC 12 V-aansluitingen met overbelastingsbeveiliging.

Profiel  
 
blue dolphin
> 300 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 369
Geregistreerd: 09-01-2011

- ZX 2.0i 16v
- DS 3 1.6 THP 207pk Racing
- AX 1.1 axion
- C3 1.6 16v Sensodrive Exclusive
- ZX 1.8 Furio
- AX GTI
Gepost: 14 december 2011 11:22 PM
  [ # 9 ]

Bij mijn ds3 racing komt naar alle waarschijlijkheid ook een 2de accu in maar niet zo moeilijk als er hier allemaal wordt gedaan.


accu voor (startaccu) , 35cm kabel 50mm2 , zekering 200amp , rest kabel tot in de reserve wiel bak (ook 50mm2) , weer een zekering 200amp , 35cm kabel 50mm2 , en dan zijn we bij de 2de accu.

voor de min kun je 2 korte stukken nemen en die bij beide accu’s vast zetten en aan de carroserie.

daar kun je dan de stroom weghalen voor de verbruikers. (wel weer even netjes alles afzekeren.)

zo wordt in alle auto’s waar extra audio ingebouwd word een 2de accu geplaatst.

stuk goedkoper.

even een kleine begroting wat het bij mij gaat kosten:

Accu 60Amp   € 350,-  (zal een gelaccu kosten denk ik zo)
Kabel 50mm2, 7mtr € 12,50/mtr totaal € 87,50
2 x zekering + houder € 35,-

totaal € 472,50

nu had jij al het duurste liggen dus jij bent goedkoper klaar Razz


kwa amperages die verschillen is geen probleem.
moet natuurlijk niet te zwaar worden want dan krijgt je dynamo het nooit vol en dan is dat capaciteit die je nooit zult benutten.

Profiel  
 
boukewerff
> 1100 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 1184
Geregistreerd: 16-02-2007

- XM 3.0 V6 Exclusive Aut LPG
- C5 2.0 16v Exclusive LPG G3
Gepost: 15 december 2011 10:52 AM
  [ # 10 ]

MEt een jumpstarter heb je dus een accu van 10ah. Kun je net een laptop mee opladen…. Dan kun je net zo goed de startaccu met 10ah ontladen.

Alles wat ontstaat, komt voort uit het denken, het is geboren uit denken, gevormd uit denken.

Profiel  
 
bogaard77
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 25596
Geregistreerd: 31-07-2003

- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Gepost: 15 december 2011 10:57 AM
  [ # 11 ]
blue dolphin schreef:

Bij mijn ds3 racing komt naar alle waarschijlijkheid ook een 2de accu in maar niet zo moeilijk als er hier allemaal wordt gedaan.


accu voor (startaccu) , 35cm kabel 50mm2 , zekering 200amp , rest kabel tot in de reserve wiel bak (ook 50mm2) , weer een zekering 200amp , 35cm kabel 50mm2 , en dan zijn we bij de 2de accu.

voor de min kun je 2 korte stukken nemen en die bij beide accu’s vast zetten en aan de carroserie.

daar kun je dan de stroom weghalen voor de verbruikers. (wel weer even netjes alles afzekeren.)

zo wordt in alle auto’s waar extra audio ingebouwd word een 2de accu geplaatst.

stuk goedkoper.

even een kleine begroting wat het bij mij gaat kosten:

Accu 60Amp   € 350,-  (zal een gelaccu kosten denk ik zo)
Kabel 50mm2, 7mtr € 12,50/mtr totaal € 87,50
2 x zekering + houder € 35,-

totaal € 472,50

nu had jij al het duurste liggen dus jij bent goedkoper klaar Razz


kwa amperages die verschillen is geen probleem.
moet natuurlijk niet te zwaar worden want dan krijgt je dynamo het nooit vol en dan is dat capaciteit die je nooit zult benutten.

Wow 350 euro voor een accu! dat is fors.

De hele hierboven beschreven excercitie is om een gescheiden boord systeem te hebben dat je zonder problemen om te starten helemaal leeg kan trekken. Jouw dubbele accu systeem is alleen om meer capaciteit te krijgen. Ga je een dagje muziek maken zonder dat je motor loopt, ga je geheid blijven slapen waar je dan bent…

Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>

Profiel  
 
blue dolphin
> 300 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 369
Geregistreerd: 09-01-2011

- ZX 2.0i 16v
- DS 3 1.6 THP 207pk Racing
- AX 1.1 axion
- C3 1.6 16v Sensodrive Exclusive
- ZX 1.8 Furio
- AX GTI
Gepost: 16 december 2011 10:25 PM
  [ # 12 ]

€ 350,- ben je zo kwijt vooe een gel accu.

even snel opgezocht. een Optima Yellowtop kost al € 299,-

dan hoef je er nooit meer naar om te kijken en heeft hij genoeg capaciteit.

en een beetje Citroën heeft een eco mode dus die schakeld alle electrische apparatuur uit als hij onder een bepaald aantal Volt komt. ((11,5 geloof ik))
dus van de plek komen lukt wel.

Profiel  
 
crusty123
> 100 berichten
RankRank
Totaal aantal Berichten: 150
Geregistreerd: 12-04-2010

Gepost: 02 mei 2012 10:22 PM
  [ # 13 ]

gel accu kosten iets meer dan gewone,het zit hem ergens in de prijs

ter info de rode is startaccu(mag je niet leeg trekken of die is voor de vuilbak)

de gele geen probleem(das een groot voordeel ten opzichte van klassieke accu,die je leeg trekt,volgens de prijs is deze kapot erna of toch een deftige schok gehad die later met tijd de geest heeft.

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook