Hallo,
Ik wil de ontsteking op mijn dsuper5 met dx2 blok goed afstellen, maar ik mis het gradenboogje. Kan iemand mij vertellen op hoeveel mm voor bdp in de cilinder de ontsteking moet staan.
Of hoeveel mm op het gradenboogje overeen komt met 11 graden voorontsteking, dan kan ik zelf streepjes zetten.
Bedankt!












































Totaal aantal Berichten: 25645
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
kan je zelf uitrekenen:
Het nokkenas wiel doet een half rondje bij 1 krukas ronde. je meet de doorsnede D. de rand is dan Pi*D lang.
Dit zijn 720 krukas graden.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Dat leek me zo simpel eigenlijk? Maar goed, dan zal het voor de verandering eens simpel zijn Bedankt!
En dan kom je er op uit dat 12 gr ongeveer 10mm is
Voorzitter stichting DS-TT
http://www.ds-tt.nl
Citroen Expert ( niet zelfbenoemd), chef-werkplaats in Citroen garage in jaren 70, met het benodigde diploma
Chef werkplaats SOS Noodgarage ICCCR 2016
Auto’s: GS birotor, ID 21 f break, DS cabrio 4deurs, Ami6 berline,
Peugeot Expert Alibi camper
Even voor de volledigheid, ik heb de ontsteking aan de hand van deze gegevens afgesteld en dat werkte prima












































Totaal aantal Berichten: 25645
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Goed bezig joost!
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Egbert schreef:En dan kom je er op uit dat 12 gr ongeveer 10mm is
Heren, tot mijn grote vreugd vond ik afstellingsgegevens voor de ontsteking. Maar weet iemand bij hoeveel toeren dit geldt? Het werkplaatshandboek zegt 1800 toeren
Klopt dit? Dus 12 graden bij 1800 toeren voor een DX 2?
Hartelijke groet, Koen Ruske
als het leven je citroenen geeft, maak er dan limonade van…



















Totaal aantal Berichten: 1825
Geregistreerd: 09-02-2011
- Xsara Picasso 16-16v
weet nog van vroeger, dat je met of zonder vacuum slang moest afstellen, dit was van merk tot merk verschilend, heb nooit citroen’s afgesteld.
12 krukas graden = 6 nokkenas graden bij stationair. Dat is eigenlijk voor alle korte slag motoren goed. De centrifugaal vervroeging gaat dan nog niet werken en dat maakt dat het exacte toerental niet kritisch is. Je kan ook in het mid toerental afstellen, dat is verdelervtype en motor type afh. Dan kom je op getallen als 24 krukas graden =12 nokkenas graden bij 2000 rpm. (Deze getallen zijn een voorbeeld)
Voorzitter stichting DS-TT
http://www.ds-tt.nl
Citroen Expert ( niet zelfbenoemd), chef-werkplaats in Citroen garage in jaren 70, met het benodigde diploma
Chef werkplaats SOS Noodgarage ICCCR 2016
Auto’s: GS birotor, ID 21 f break, DS cabrio 4deurs, Ami6 berline,
Peugeot Expert Alibi camper
Egbert schreef:12 krukas graden = 6 nokkenas graden bij stationair. Dat is eigenlijk voor alle korte slag motoren goed. De centrifugaal vervroeging gaat dan nog niet werken en dat maakt dat het exacte toerental niet kritisch is. Je kan ook in het mid toerental afstellen, dat is verdelervtype en motor type afh. Dan kom je op getallen als 24 krukas graden =12 nokkenas graden bij 2000 rpm. (Deze getallen zijn een voorbeeld)
En daarom is dit forum zo geweldig! Je hebt een vraag en er is meteen een antwoord. Egbert, begrijp ik goed dat jouw voorbeeld juist is voor mijn DX 2? Dus 24 krukas graden is 12 nomade graden bij 2000 toeren? M.a.w. kan ik deze zo afstellen?
als het leven je citroenen geeft, maak er dan limonade van…
Nomade = nokasgraden (damn you autocorrect)
Ik heb trouwens een 123 ontsteking…
als het leven je citroenen geeft, maak er dan limonade van…








Totaal aantal Berichten: 758
Geregistreerd: 10-12-2006
- Xsara Break 1.6 16V
- C5 2.0 HDiF Break Exclusive
- ID/DS DS21 Pallas BVH
- ID/DS DS 23 Break bv5
WPH Operation D210.00:
Curve C9 voor model DX-DJ-DXF-DJF van 10/1986 tot 9/1972 + model DP vanaf 9/1972
- 500 rpm = 3 graden (+/- 1)
- 1000 rpm = 5 graden (+/- 1)
- 1500 rpm = 7 graden (+/- 1)
- 2000 rpm = 9 graden (+/- 1)
- 2500 rpm = 10,5 graden (+/- 1)
- 3000 rpm = 10,5 graden (+/- 1)
Dwell:
- Ducellier 4253 (A en B) : 57 gr. +/- 2
- SEV - Marchal A222: 59 gr. +/- 2
Opmerkelijk: DX na 9/1972 gebruikt curve C12, die is veel vroeger:
- 800 rpm = 5 graden (+/- 1)
- 1000 rpm = 7 graden (+/- 1)
- 1500 rpm = 10 graden (+/- 1)
- 2000 rpm = 13 graden (+/- 1)
- 2500 rpm = 15,5 graden (+/- 1)
- 3000 rpm = 15,5 graden (+/- 1)
Dwell:
- Ducellier 4254 B : 57 gr. +/- 2
- SEV - Marchal A252: 59 gr. +/- 2
Voor beiden geldt condensator:
- tot 9/1969: 0.18 - 0.27 uF
- vanaf 9/1969: 0.25 - 0.30 uF
‘67 DS21bvh: “de nieuwe”
‘74 DS23 break, 5bak: poetsmobiel
‘05 C5 break: daghap / ‘02 Xsara 1.6 Break; voor de kids
ex ‘06 C5 2.0 HDIf exclusive break
ex ‘70 DS21ie, bvh, pallas: winterbak / rallywrak
ex ‘97 Xantia 1.9TD Break: total loss / ex ‘98 XM tct ambiance: stille zweef /
ex ‘72 DS23bvh: helaas total loss / ex ‘68 DS21bvh: sloper, ex-winterwrak / ‘00 Xantia 2.0HDi break/ ex ‘00 Xsara 1.6 Coupé












































Totaal aantal Berichten: 25645
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Als je 12 nomadegraden haha aanhoudt bij 2000 rpm is het ok. Een lpg auto mag iets meer hebben. Het is niet kritisch.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
beremans schreef:weet nog van vroeger, dat je met of zonder vacuum slang moest afstellen, dit was van merk tot merk verschilend, heb nooit citroen’s afgesteld.
DS heeft geen vacuümvervroeging.
Op injectiemodellen zat de mogelijkheid wel op de verdeler, maar die was nooit aangesloten.
De 123 is wel leverbaar in een uitvoering met vv.
De vervroeging werd meestal wat terughoudend ingesteld om bij slechtere kwaliteit van de benzine “high speed knock” te voorkomen.
In de tijd van de DS was topsnelheid=kruissnelheid de normale regel.
Bij de huidige snelheden en zeker met euro 98 heb je wel wat speling wat betreft vervroeging.
Iets meer vervroeging geeft bij normale rijstijl over het algemeen iets gunstiger brandstofverbruik, echt te weinig vervroeging kan weer verbrande kleppen opleveren.
Maar als je als richtlijn de wph waarden aanhoudt zit je al gauw goed.
Heren, tot mijn grote vreugd is het afstellen met succes afgerond!! Een magisch momentje om te zien hoe makkelijk je dit kan doen en hoe de stip over de gradenboog heen gleed. Dank voor alle antwoorden en directe hulp!!
Koen
als het leven je citroenen geeft, maak er dan limonade van…