Kapitein Rob schreef:Zie hier: http://www.mikesander.nl/
Inderdaad. MS vet is tot ca 55 graden heel dik, daarboven verandert hij ineens in een vloeistof die een lagere viscositeit heeft dan water. Hoog vloeibaar dus. Mijn andere DS bereikt in de zon op de zomerdag bijan dagelijks deze temperatuur, vandaar dat het vet blijft kruipen en lopen.
De gevleugelde uitspraak van de magazijnmeester van de IDDS-club luidt: met dit vet kun je nooit meer veilig aan je auto lassen. Maar dat is dan dus ook nooit meer nodig… .
Je krijgt het overigens met remmenreiniger goed weg. Het is een mengsel van vaseline en een oliesoort geloof ik. Zie website. Uit div testen blijkt dat het het meest effectieve antiroestmiddel is. Wordt itt tectyl nooit droog of hard. Ik heb er zeer goede ervaringen mee.
Citroen ID20 F Break Luxe ‘74, 2CV4 ‘74, Ami 8 berline ‘69 en cours de refection
hallo ; nouja dat van dat lassen is wel een puntje denk ik hé, normaal vanwege de roest is het ms niet meer nodig, maar in geval van schade, als je móét lassen dan is het inderdaad wel een punt van aandacht . maar iemand had me die naam wel ooit genoemd, maar géén idéé dat het over dit spul ging. nouja, ik kom nog autos van klanten tegen die ik in 1990 heb getectyleerd, ( met name citroen ds ) en die nog prima gaaf zijn, dus valvxxxxx is voor mij vooralsnog een prima product. en het hoeft niet eerst opgewarmd, maar ik wil geen discussie aanzwengelen . dus bedankt voor de vermelding van ms vet, ik heb t met belangstelling gelezen. en wat een ouwe (restauratieboer) niet kent dat ......inderdaad, na ruim 40 jaar blijf je meestal bij een verrtouwd product hangen. tot ziens maar weer en een fijne dag gewensd u allen gr mrep
hydropneumatic driving has its ups and downs….....
@Mr. Smith, het vet dat ik voor de wiellagers gebruik is Mobil Grease XHP222.
@Mrep, zeker hoor, ook met ML heb ik uitstekende ervaringen. Zoals bijvoorbeeld deze ID Break die ook vele goede carrosseriedelen had dankzij een nog altijd intacte laag ML.
Voordeel van MS Vet is wel dat het nauwelijks stinkt. Het opwarmen is even een extra bewerkingsslag, maar daardoor zijn er geen oplosmiddelen nodig, zodat het niet stinkt.
Intussen de remcilinders achter gestraald, gereinigd en gespoten. Daarmee zijn alle onderdelen van de achterdraagarmen schoon en gereed voor montage. Het leuke opbouwwerk…
Citroen ID20 F Break Luxe ‘74, 2CV4 ‘74, Ami 8 berline ‘69 en cours de refection
hallo mr idealist; we hebben nu 3 stuks citroen sm gedaan, bij een bedrijf waar ik mijn classic rebuild werk voor doe, daar werken ze met innotxx high temp wax. dat is ook wel een héél mooi product, maar innotxx is schier onbetaalbaar, maarja, de jongens van dat bedrijf ( ik mag waarschijnlijk geen namen noemen denk ik) stellen aan alles zo’n waanzinnig hoge eisen, dat ik daar alléén met innotxx mag werken. dus daar is het innotxx , voor mezelf gebruik ik nog steeds valvolxxxx kost niet veel, dus voor mij prima, want als het laswerk goed gedaan is, en állé roest is weg, en vervangen door nieuwe plaat, dan hoeft de ml weinig te doen. maar helaas denkt men soms dat een hele dikke laag antiroest aanbrengen over een reeds verroest deel nog zin heeft, met de gedachte; wat we tegen kunnen houden is mooi meegenomen. nouja, als er roest zichtbaar is, dan helpt maar 1 ding, en dat is nieuwe plaat erin, en anders niks, je mag niks laten zitten. anders ga je hier repareren, en dan vallen straks een paar cm verder de gaten er in, daar kun je op wachten. maar goed het is een mooi vak. en ieder mag zijn product naar voorkeur en inzicht gebruiken. een fijne avond maar weer . groet mrep.
hydropneumatic driving has its ups and downs….....
Dat klinkt dus als iets dat dezelfde eigenschappen heeft als MS Fett.
Ik ben het met je eens, en daarom antwoord ik altijd op de vraag: wat is jouw favoriete antiroestmiddel: de haakse slijper, dat is mijn echte favoriet!
Ik zei van de week nog tegen mijn vrouw: leuk, dat vet in die holle ruimten, maar ja, waar doe ik het eigenlijk voor? die ID break staat straks toch niet 365/365 in weer en wind buiten, dus zal mij vermoedelijk overleven, al word ik nog zo oud…
Citroen ID20 F Break Luxe ‘74, 2CV4 ‘74, Ami 8 berline ‘69 en cours de refection
Totaal aantal Berichten: 25594
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Hoi Mrep,
Noem aub WEL de namen. Daar kan iedereen het zijne mee doen.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
hoi mr idealist, die van die haakse slijper, die kende ik na 40 jaar nog niet, dwz de uitdrukking ! das wel een blijvertje, bedankt ! je auto waxen, ml-len en ondercoating erop, gewoon doen, we hebben een jaar of 3 geleden een 2cv gedaan, echt h-e-l-e-m-a-a-l nieuw gemaakt , zoals ik het graag wilde, ik had carte blanche,dus lekker over the top ,( taxatiewaarde 17.000euro ? en die is gewoon met die innotxxx behandeld, en voorzien van een vrij programmeerbaar injectie systeem ( hoefde voor mij niet, maar goed, de eigenaar wilde t graag ) en die is helemaal volgeblubberd ( over het NIEUWE PLAATWERK!) met innotxx rubberachtige coating, en dat merk je ook wel met het rijden, deze eend is gewoon stiller, en het ziet er ook best mooi uit, daarna heeft de buurman hem gespoten, netjes over de overspuitbare coating heen, echt netjes in een bescheiden zachte kleur geel, en vele matzwarte accenten. maar ik dwaal af, het ging er even over dat een goeie coating niet alleen roestwerend werkt, maar ook absoluut een dempende werking heeft. dat is toch mooi meegenomen denk ik. en als jij straks bij je snoek over tig jaren een boutje wilt verwijderen, dan draait het gewoon allemaal nog, en das pas fijn…....jaja . dus goed behandelen met enig merk is altijd een plus, en als ik soms zie hoe een gerestaureerde ?? wagen er bij staat na een paar jaar, dan lopen me de koude rillingen over de rug, boutkoppen roest, wel een zwarte bodem, maar de rest vergeten, zo’n wagen heb ik niet nodig. van 1980 tot ca 2000 hebben we met een paar jongens in de regio nijmegen heel veel aan gs-sen gesleuteld, en probeer die maar eens roestvrij te maken / houden , dat was toen al een drama. 5 jaar oud en zo dun als een papiertje. maarja, ik kom nu sm’s tegen die keihard zijn, dus het kan wel. we zijn nu een sm aan het afmonteren, en dan wordt alles , echt alles wat er aan op en ingaat voorzien van high temp wax, anders gaat ie niet naar de klant terug, hij moet en zal perfect geconserveerd worden, dus eerst alle boutgaatjes even de machinetap erdoor heen, dan de met de perslucht de spaantjes / kruimels wegblazen,wax erin en op, en dan pas het boutje erin, en voor de laatste slag even checken of er wax onder de kop zit,
niet droog aandraaien, en dan weet ik zeker dat het goed is, dwz, we hebben gedaan wat we konden. sja het blijft een mooi vak hé, maar goed, we sluiten af en een fijna avond gewenst ! gr mrep.
hydropneumatic driving has its ups and downs….....
Ja, wat jij beschrijft mrep is inderdaad de enige manier als je echt zeker wil zijn van een hele lange conservering onder dagelijkse gebruiksomstandigheden. WAt dat laatste betreft zal het met deze break niet zo’n vaart lopen, dat wordt toch wel een beetje een troetelkind verwacht ik. Overigens is mijn andere break ook zo minitieus geconserveerd als jij beschrijft, grotendeels door de vorige eigenaar al en ik heb daar bij de afbouw 5 jaar geleden nog eens 4 kg MS vet in en op geblubberd. Ik rijd het halve jaar met vetdruipsporen rond, ook op het plaatwerk, omdat het bijv ook tussen de deurgrepen uitloopt als het wat warmer weer is. En die dame is min of meer een daily driver die er na 5 jaar nog precies eender uit ziet.
Weer een paar foto-updates:
Remcilinder achter klaargemaakt, had nog revisiesetjes liggen van Citrotech. Hopen dat ze goed zijn. Denk het wel.
Untitled by , on Flickr
Klaar voor montage:
Untitled by , on Flickr
Remankerplaat opgebouwd:
Untitled by , on Flickr
Bestaande lagerschalen en lagers waren gewoon goed, dus inclusief de originele kegel weer gemonteerd met veel vet:
Untitled by , on Flickr
Nieuw dopje erop en een stukje epdm geknipt (nog niet op foto) en rond het afvoerpijpje gelijmd:
Untitled by , on Flickr
En weer terug op de auto:
Untitled by , on Flickr
Ik had in het voorjaar 2 harde achterschermen gevonden via MP. Door Derk uit d ekop van Groningen meegenomen naar CM en daarna naar straalbedrijf gebracht. Deze week opgehaald, stonden daar al maanden klaar… dik in de epoxy, voelbaar zwaarder! Gereed om strakgemaakt te worden. Maar dus op alle beruchte rotplekken zijn deze hard. Blij mee. Kostten ook nog eens niet de hoofdprijs. Maar het was lang zoeken. Ik had al een set klaarstaan, gestraald en wel en in de lasbare primer, maar die zijn de helft lichter…. deze set vormt gewoon een veel beter uitgangspunt.
Untitled by , on Flickr
Untitled by , on Flickr
Untitled by , on Flickr
Citroen ID20 F Break Luxe ‘74, 2CV4 ‘74, Ami 8 berline ‘69 en cours de refection
Totaal aantal Berichten: 10299
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Is dat blauwe vet niet voor schroefas afdichtingen?
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
Totaal aantal Berichten: 7904
Geregistreerd: 31-08-2003
- C4 (2004-heden) Cactus 1.2 Puretech Shine
- 2CV AZU B
- 2CV AK400 LAAG
- 2CV spécial zdz
- Ami 8 service tolée
- Méhari 2+2
- Overig ND P 350
- AX GTi
- Overig NYD P 450
Schitterend werk weer, top!!
Wat zijn die remvoeringen eigenlijk klein…
Daar wordt hij wel het meest voor gebruikt maar een vd meest gerenommeerde DS-specialisten gebruikt het ook voor de achterwiellagers en heeft het mij meegegeven.
Citroen ID20 F Break Luxe ‘74, 2CV4 ‘74, Ami 8 berline ‘69 en cours de refection
Remvoeringen klein: de achterste is idd een stuk kleiner dan de voorste remschoen. Maar vergeet net dat de diameter van de trommels feitelijk enorm is…
Citroen ID20 F Break Luxe ‘74, 2CV4 ‘74, Ami 8 berline ‘69 en cours de refection
Totaal aantal Berichten: 809
Geregistreerd: 12-05-2006
- ID/DS DS 20 Pallas BVH
Hele prettige plaatjes weer.
Zeg mrep, ik ben nieuwsgierig naar de namen van de producten, dat zijn juist de dingen die helpen. Als je de ervaringen deelt hebben we baat bij. Als het product goed is, waarom niet delen. Als het product niet goed is horen we altijd graag welke kansen je de producent gegeven hebt om wel tot een tevreden resultaat te komen. Iedereen blij.
Totaal aantal Berichten: 1626
Geregistreerd: 16-04-2007
- C3 c3 1.0 collection zenith
- 2CV 2CV-6
- ID/DS 21 Pallas BVH
- CX 25 prestige automatic
valvoline tectyl ml en innotec hi-temp wax?
Ja, zou ik ook graag willen weten.
Citroen ID20 F Break Luxe ‘74, 2CV4 ‘74, Ami 8 berline ‘69 en cours de refection