Ik kan jullie alleen maar gelijk geven…
Zonet distributiedeksel eraf gehaald: het is alsof die ketting amper 100 km over die kettingspanner heeft gelopen…
Ellende als je nul, noppes, nada weet van de historie van een auto…
Ik ga nu niet al te ver meer en breng de handel naar Jansen ter nadere beoordeling.
Citroen ID20 F Break Luxe ‘74, 2CV4 ‘74, Ami 8 berline ‘69 en cours de refection
Totaal aantal Berichten: 25568
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Ik zou m gewoon weer dicht maken. Verdere revisie draagt niks bij.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
De bak kunnen we bij mij ook een keer testen. Ik heb een testopstelling om te kijken of er rare geluiden in zitten en of de synchro het goed doet
Voorzitter stichting DS-TT
http://www.ds-tt.nl
Citroen Expert ( niet zelfbenoemd), chef-werkplaats in Citroen garage in jaren 70, met het benodigde diploma
Chef werkplaats SOS Noodgarage ICCCR 2016
Auto’s: GS birotor, ID 21 f break, DS cabrio 4deurs, Ami6 berline,
Peugeot Expert Alibi camper
Ha Egbert, dat vind ik een mooi aanbod, graag! Wat ik nu kan zeggen is dat de olie die eruit kwam echt brandschoon was, goudkleurig.
Vanavond blok verder gedemonteerd, oa drukgroep, vliegwiel, klepstoters.
Koppelingsplaat lijkt nog bijna nieuw:
Untitled by , on Flickr
Weet niet wat de dikte is als hij nieuw is, maar volgens mij is hier niet veel materiaal ingeleverd:
Untitled by , on Flickr
Wat vliegroest na 15 jaar uit de vaart geweest te zijn, hooguit een paar keer stationair gedraaid, en via de auto-ambulance hier de garage ingereden. Begin 2012 heeft het blok voor het laatst gelopen.
Untitled by , on Flickr
Blok omgekeerd, morgen het carter eraf. Overigens kun je de krukas met de hand soepel draaien, met het vliegwiel erop blijft er zelfs nog even wat gang in. Geen zware punten geen zichtbare groeven in de cilinderwanden. Op 1 cilinder zie je een licht spoort vd zuigerveren tgv het stil staan. Is weg te poetsen.
Untitled by , on Flickr
Wie a zegt moet ook b zeggen, dus alles wordt in elk geval grondig schoon gemaakt, nieuwe pakkingen, keerringen, controle oliepomp, lagers, bussen, zuigers, nokkenas etc. Meteen nieuw lakje erop etc. Ben nu toch bezig .
Citroen ID20 F Break Luxe ‘74, 2CV4 ‘74, Ami 8 berline ‘69 en cours de refection
Stom stom, al die jaren nog niks laten vallen of breken…tot vanavond. Ik wil het blok (na verwijdering carter en oliepomp) in de takel hangen en hem op de werkbank hijsen. Hij hing al vast aan het oog van een motorsteun en ik kantelde hem op dat rijdende pallet, maar ik liet hem met mijn rechterhand glippen. De ketting vd takel gaf die ruimte mee… dus het blok glijdt opzij en stuitert op de vloer…. niet van heel veel hoogte zoals je boven kan zien, maar gezien het gewicht toch een flinke tik, precies op het krukastandwiel met de ketting er nog omheen. Gelukkig door de toplaag van de dekvloer heen: die is hard als een eierschaal maar wel dun. Daaronder is die vrij zanderig. Sloeg een stukje eruit van 1,5 cm diep. Gelukkig, want dat heeft veel energie geabsorbeerd. Blok alsnog op de werkbank gehesen. De boel liep gelukkig nog even soepel, zonder zware punten. Alleen de 2 kettingschakels waarop hij geland is zijn iets ontzet, waardoor er in de ketting een zwaar punt is gekomen. Hup, die kan de ijzerbak in dus. Heb ik in elk geval 1 ding te vernieuwen… Nu doe ik dit sowieso niet voor niets, want onderin het carter lag toch een vieze drap die toch minstens een behoorlijk autoleven doet vermoeden.
Op de werkbank de distributie eraf gehaald en nokkenas verwijderd. Die ziet er nog netjes uit qua lagervlakken.
Morgen verder.
Untitled by , on Flickr
Citroen ID20 F Break Luxe ‘74, 2CV4 ‘74, Ami 8 berline ‘69 en cours de refection
Dat is inderdaad balen, maar lijkt dus mee te vallen.
Nokkenas:
Grossouw in Amstelveen adviseerde mij:
Bouw geen gebruikte nokkenas met gebruikte stoterbussen terug. Neem geslepen en opnieuw geharde nokkenas + stoterbussen.
Kost bij hem geen vermogen.
Heb ik gedaan bij mijn DS cabrio. Nog nooit zo’n mooi stil blok gehad: na stellen kleppen hoor ik de kleppen haast niet meer!!!
Voorzitter stichting DS-TT
http://www.ds-tt.nl
Citroen Expert ( niet zelfbenoemd), chef-werkplaats in Citroen garage in jaren 70, met het benodigde diploma
Chef werkplaats SOS Noodgarage ICCCR 2016
Auto’s: GS birotor, ID 21 f break, DS cabrio 4deurs, Ami6 berline,
Peugeot Expert Alibi camper
Tja, waar gewerkt wordt…
Ik geef je wel gelijk dat je toch het blok uit elkaar haalt, ondanks dat het in eerste instantie goed lijkt. Als je er zelf niet mee gereden hebt, en de toestand niet weet, kan er toch wat aan mankeren.
Het carter kan er bij gemonteerde motor niet onder vandaan dus zou je de hele motor er weer uit moeten halen als er wat aan mankeert.
Het WPHB is niet altijd even compleet wat revisiematen betreft maar de bekende bedrijven kunnen je wel helpen met toegestane toleranties.
Egbert, die tip van Grossouw had ik hier inderdaad al ergens gelezen. Lijkt me raadzaam om te doen.
Inmiddels heb ik ook de bevestiging dat ik er goed aan doe dit blok te demonteren. De drijfstanglagers hebben behoorlijke gebruikssporen, maar niet overmatig gegroefd.
Van de krukaslagers bevat de middelste lagerschaal een lelijke beschadiging in het oppervlak en het lager aan de zijde van het vliegwiel eveneens. Zie onder.
Iemand tips hoe ik de zuigers met cilinders er verantwoord enheelhuids uit krijg? Ze zitten zo vast als een huis…
Untitled by , on Flickr
Untitled by , on Flickr
Citroen ID20 F Break Luxe ‘74, 2CV4 ‘74, Ami 8 berline ‘69 en cours de refection
Zuigers en cylinders demontage:
Cylinders van onder af met een blok hard hout er uit tikken. Kunnen lelijk vast zitten
Voorzitter stichting DS-TT
http://www.ds-tt.nl
Citroen Expert ( niet zelfbenoemd), chef-werkplaats in Citroen garage in jaren 70, met het benodigde diploma
Chef werkplaats SOS Noodgarage ICCCR 2016
Auto’s: GS birotor, ID 21 f break, DS cabrio 4deurs, Ami6 berline,
Peugeot Expert Alibi camper
Dank, dan had ik het juiste plan!
Citroen ID20 F Break Luxe ‘74, 2CV4 ‘74, Ami 8 berline ‘69 en cours de refection
Totaal aantal Berichten: 1481
Geregistreerd: 31-10-2007
- CX 2500 diesel
- GS/GSA GS break club
Wat balen dat het blok uit de takel is gevallen maar jou topic lezende komt het vast goed en bijna beter als nieuw.
Bestuur Citroen Contract, organisatie 100 jaar Citroen eiland van Maurik en ICCCR 2016, nu een GS 1220 club break, ex CX 2500 diesel 1984, CX2400 special break c-matic 1980, GSA 1.3 special 1984, BX 1.9 diesel 1991, BX 1.4 1990, DS 23 Pallas, 1973
Totaal aantal Berichten: 43264
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Wat ga je met dat vliegwiel doen?
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 10247
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Gewoon weglaten natuurlijk….
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
precies jantje,
Het is tenslotte een auto en geen -vlieg- machine
Niels
Hier ligt as, er kwam een vonkje bij het gas