Totaal aantal Berichten: 10246
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Alle gekheid op een stokje: Het vliegwiel ziet er wel uit alsof het een beetje opgezuiverd mag worden.
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
De hele handel gaat naar Jansen ter beoordeling. Daarna plan van aanpak. Vandaag geen tijd voor gehad, wordt volgende week ergens. Ik heb de veerbollen terug vd club, voorzien van nieuwe membranen en de juiste vuldruk. Komende avond nastralen, in de primer en afspuiten, geel/ blauw ringetje erop spuiten. Dat werk. En nog een mooie veercilinder RA via de club op de kop getikt. Die nog reviseren. Dan kunnen alle veercilinders en bollen erop. Dan resteren nog stuurhuis, pomp en HD regelaar om het hydraulisch systeem compleet te maken. Stuurhuis wordt denk ik ‘gewoon’ oude bij Citrotech omwisselen voor een nieuwe. Dat schijnt toch de enige echt goede keuze te zijn. Weliswaar een dure keuze…au… Ik heb niks met lekkende stuurhuizen. Ik heb nog nooit een lekkend stuurhuis op een DS gehad en wil dat liever zo houden…
Citroen ID20 F Break Luxe ‘74, 2CV4 ‘74, Ami 8 berline ‘69 en cours de refection
Bijtijds inleveren dat stuurhuis hè!
Citrotech heeft een behoorlijke wachttijd met stuurhuizen…
Aha. Nou, zoals je aan de looptijd van mijn project ziet, zit ik niet op een maandje meer of minder. En de boekhouder is ook erg geduldig…
Citroen ID20 F Break Luxe ‘74, 2CV4 ‘74, Ami 8 berline ‘69 en cours de refection
Hoe zou het staan als je ze verchroomd?
In ieder geval kan je ze dan volgende maand in de boom hangen…;-)
Haha, ja, zoiets! Vandaag zijn ze echter olijfgroen geworden.
Aanpak vliegwiel en de rest: de hele boel gaat eerst naar Jansen voor een beoordeling en daarna een dorp verder naar HRW in Wageningen. Die hebben ontzettend veel ervaring met (o.a.) DS motoren. Mooi bedrijf, ben er al een paar keer geweest. Heeft en interview van in la Bombe gestaan. Je kunt daar ook zelf onder supervisie je motorblok opbouwen, dat lijkt me een format dat heel goed bij mij project past.
De cilinderkop gisteren al laten beoordelen: daar hoeft niets mee te gebeuren (behalve reiniging), die gaat gewoon zo op de motor.
Citroen ID20 F Break Luxe ‘74, 2CV4 ‘74, Ami 8 berline ‘69 en cours de refection
Vooraadbolletje nieuwe membraan en weer op 40 bar. Vers olijfgroen:
Untitled by , on Flickr
Vanavond lopen kl#ten met de revisie van de veercilinder achter. De voorste had ik al gedaan.
Die witte plastic ring moet in de rubber )-ring liggen, dus tusse zuiger en O-ring. Maar moet die Oring comprimeren. Is dus eigenlik te groot. Ziet er zo uit:
Untitled by , on Flickr
Dat is dus wurgen… uiteindelijk gelukt. En dan mag die plastic ring niet vervormen, waarschuwt het wpb. Nou, een beste uitdaging…
Die vilten ring is en blijft helemaal een crime. Tenminste als je volgens wpb werkt wel, want dan is die ring zo vloeibaar als dieetmargarine (hij zou 3u in de LHM moeten weken, nu na 1 minuut is ie al zo gaar als boter hoor!) en zie dan maar te voorkomen dat je hem niet getordeerd op zijn plaats brengt om de zuiger heen. Ik heb hem uiteindelijk om de zuiger van een oude veercilinder heen gelegd, met stalenring en al en daarna over de zuiger van de bedoelde veercilinder heen laten schuiven. Maar je kunt dan niet meer zien of hij stiekem is getordeerd. Bij het bewegen van de zuiger steekt er in elk geval rondom wat haartjes vh vilt tussen de zuiger en de metalen opsluitring.
Denk dat een hedendaagse hydrauliekmonteur zijn wenkbrauwen bij deze constructie heel hoog zou opttrekken…
Citroen ID20 F Break Luxe ‘74, 2CV4 ‘74, Ami 8 berline ‘69 en cours de refection
Totaal aantal Berichten: 43264
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Hier nog een manier:
https://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/180845/P1815/#1488101
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Dank Waterman. Het fundamentele verschil is dat jij de vilten ring in tegenspraak met het wpb (wat niet altijd verkeerd is!!) NIEt in LHM< hebt voorgeweekt. Daarmee vormvaster en beter in het gareel te houden…
Tweede verschil dat ik constateer: mijn teflonringen zijn erg ruim zoals je boven ziet.Bij jou zitten ze strakker. De oude ook. Deze revisiesets zijn voor de break van een gerenommeerd bedrijf uit Oldebroek.Kan ik in jouw ogen de boel nu veilig inbouwen??
Citroen ID20 F Break Luxe ‘74, 2CV4 ‘74, Ami 8 berline ‘69 en cours de refection
Totaal aantal Berichten: 10246
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Voorradbol? Ik dacht een remaccu te zien.
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
Totaal aantal Berichten: 25567
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
IDealist schreef:Dank Waterman. Het fundamentele verschil is dat jij de vilten ring in tegenspraak met het wpb (wat niet altijd verkeerd is!!) NIEt in LHM< hebt voorgeweekt. Daarmee vormvaster en beter in het gareel te houden…
Tweede verschil dat ik constateer: mijn teflonringen zijn erg ruim zoals je boven ziet.Bij jou zitten ze strakker. De oude ook. Deze revisiesets zijn voor de break van een gerenommeerd bedrijf uit Oldebroek.Kan ik in jouw ogen de boel nu veilig inbouwen??
Zet er ff LHM druk op voor je em inbouwt!
Zuiger vastzetten mbv een lijmtange of zo of in grote bankschroef en dan met bollentester er 100 bar op zetten.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Ja Jantje, betreft de remaccu. Ik zal me wel verschreven hebben.
Ik neem de veercilinder morgen wel even mee naar Bennekom om te testen. Maar ik heb hem vanavond nog even open gedraaid en er nu een droge viltring in gelegd. Had nog een revisieset liggen uit Oldebroek.De andere achtercilinder was eerder al een keer in Bennekom gereviseerd en daaraan zag ik nu dat die viltenring er ook droog is ingezet, althans: zeker niet doorweekt.
Tegelijkertijd bedacht ik ineens een truc. En aangezien ik allerlei spul bewaar. Deze conus is eigenlijk de afwerkdop van een bevestigingsmoer op een wandcloset. Met exact dezelfde diameter als de zuiger. En dat werkte perfect:
Untitled by , on Flickr
En de voorste bolletjes even van een blauw ringetje voorzien:
Untitled by , on Flickr
Kleine moeite, groot plezier.
Untitled by , on Flickr
Citroen ID20 F Break Luxe ‘74, 2CV4 ‘74, Ami 8 berline ‘69 en cours de refection
Totaal aantal Berichten: 43264
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Heb jij de zuigers van jouw veercilinders gepolijst?
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 43264
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
jantje1948 schreef:
Alle gekheid op een stokje: Het vliegwiel ziet er wel uit alsof het een beetje opgezuiverd mag worden.
Het is meer dat dit vliegwiel naar mijn idee niet bij het bouwjaar van deze auto hoort
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste