Totaal aantal Berichten: 11737
Geregistreerd: 06-05-2007
- Xantia TD SX
Schitterend! Letterlijk zelfs… Maar, niet om het feestje te bederven: wen maar vast aan het idee dat-ie niet zo blijft als je met die auto gaat rijden
That said, als je hierna geregeld een keer de motorruimte schoonmaakt in het kader van het bijhouden van het onderhoud sleutelt dat in de toekomst vele malen aangenamer dan wanneer zo’n DS nog nooit uit elkaar geweest is en ettelijke kilo’s vettig zand, compost, dooie beestjes, losse boutjes/moertjes/ringetjes en her en der een stukje gereedschap in & tussen de chassisconstructie & aandrijflijn heeft weggestopt. Iets wat met een klein beetje neiging tot netjes houden en een poetsdoekje dan nu weer heel lang op afstand te houden is!
Derk
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Wow, Ziet er allemaal perfect uit!
Erg fraai en leerzaam
Ook een leuke fase van het project, niet iedere keer stofbril, mondkapje en oorbescherming nodig.
Lekker bouwen, auto wordt steeds completer.
Ik dank dat ik dat ik mijn carrosserie dezelfde kleur geef.
Heb je toevallig een kleurcode?
Ha Derk, helemaal gelijk! Je wil niet weten wat ik allemaal uit de krochten van dit blok heb weggehaald…
Ik behandel het alu met een conserveermiddel zodat er geen bloemkoolspruitenzooi meer op ontstaat en verder inderdaad kwestie van enige schoonmaakdiscipline tijdens onderhoud. Maar dat maakt het onderhoud dus zeker veel prettiger. Waardoor je het graag doet…
En eenmaal schoon: houd je best lang zo, zie ik aan mijn andere godin, die toch een groot deel vh jaar dagelijks recreatief wordt ingezet.
@Maart: bedoel je gris rose? RAL7044 komt er het dichtst bij. Wel zo makkelijk!
Qua op- en afbouw is mijn doelstelling: niet overrestaureren, geen gepolijste bumpers. Kortom: een technisch hele goede en nette auto die net niet meer nieuw is. Ingereden. En waaraan ik net niet failliet ga… Zit ook een mooi maar geleefd leren interieur in. Dat vind ik het allermooist… kijken of me dat verder ook lukt…
Citroen ID20 F Break Luxe ‘74, 2CV4 ‘74, Ami 8 berline ‘69 en cours de refection
Totaal aantal Berichten: 9350
Geregistreerd: 25-05-2010
- CX break 2500 RD diesel 1986
- ID/DS pallas 1967
- CX Prestige 2400 1976
- CX 2200 diesel super
- CX 25IE automaat
- CX 2500 pallas diesel
De boer is troef
Après cette énième cx
https://www.flickr.com/photos/126190970@N08/
http://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/223616/
Restauratie Prestige laagdaks, er is weer vooruitgang.
Alle onderdelen vh motorblok staan nu bij Jansen in Bennekom. Daar begonnen met het onderblok. Ontvetten, ontvetten en ontvetten. En daarna wentelen in de straalcabine met glasparel. Hieronder wat beeldmateriaal:
Untitled by , on Flickr
Untitled by , on Flickr
Untitled by , on Flickr
Warm stoken tbv antiroestspray:
Untitled by , on Flickr
Untitled by , on Flickr
Staat nu in de antiroest en na de kerstdagen wordt het blokje weer vers olijfgroen. Daarna kan de wederopbouw met nieuw wat nieuw moet, starten.
Fijne kerstdagen allemaal!
Citroen ID20 F Break Luxe ‘74, 2CV4 ‘74, Ami 8 berline ‘69 en cours de refection
Blok is inmiddels olijfgroen (RAL6020) en vandaag verder bezig geweest met schoonmaken en stralen:
Untitled by , on Flickr
Remklauwen gestraald, nieuwe revisiesets erbij:
Untitled by , on Flickr
Vanavond verder gegaan met ontvetten div onderdelen…
Citroen ID20 F Break Luxe ‘74, 2CV4 ‘74, Ami 8 berline ‘69 en cours de refection
Totaal aantal Berichten: 9350
Geregistreerd: 25-05-2010
- CX break 2500 RD diesel 1986
- ID/DS pallas 1967
- CX Prestige 2400 1976
- CX 2200 diesel super
- CX 25IE automaat
- CX 2500 pallas diesel
Ziet er goed uit!
Heb je de remklauwen tijdens het stalen ook zo gedaan zoals ze nu liggen of alle gaatjes dicht gehad,en de ” zuigers “erin.
VgF
De boer is troef
Après cette énième cx
https://www.flickr.com/photos/126190970@N08/
http://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/223616/
Restauratie Prestige laagdaks, er is weer vooruitgang.
Totaal aantal Berichten: 9350
Geregistreerd: 25-05-2010
- CX break 2500 RD diesel 1986
- ID/DS pallas 1967
- CX Prestige 2400 1976
- CX 2200 diesel super
- CX 25IE automaat
- CX 2500 pallas diesel
En om het juiste uiterlijk te krijgen voor de remklauwen en het Carter ,even met de staalborstel eroverheen.
( in de boormachine met een roterende staalborstel )
Worden ze bij schoonmaak ook makkelijker schoon .
VgF
De boer is troef
Après cette énième cx
https://www.flickr.com/photos/126190970@N08/
http://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/223616/
Restauratie Prestige laagdaks, er is weer vooruitgang.
Gestraald met alles open, op advies van de ervaren heren in Bennekom. Je kunt ze uitstekend schoonblazen!
Goede tip vd staalborstel!
Citroen ID20 F Break Luxe ‘74, 2CV4 ‘74, Ami 8 berline ‘69 en cours de refection
Het kwam eerder al even voorbij: op mijn blok zat een vliegwiel met vingerdrukgroep gemonteerd. Ouder ruilblok waarschijnlijk. Op een ‘74er hoort een diafragma. Hier werd al geroepen dat dat tevens fijner is. Wat zijn hier de opvattingen van de lezers over?
Citroen ID20 F Break Luxe ‘74, 2CV4 ‘74, Ami 8 berline ‘69 en cours de refection
Dat een diafragma mooier werkt en fijner voelt hoor je overal.
Ikzelf heb beide typen en heb bij een koppelingswissel niet de behoefte gehad om de drukvingergroep te vervangen door een diaftagma. Voorwaarde is wel dat de drukvingers goed afgesteld zijn. Bij een diafragma is dat geen probleem.
Afstelling dus. En laat ik mijn drukvingergroep enthousiast gedemonteerd hebben…
Wist ik veel… druklager moet ook vervangen worden dus ik sta voor de keuze. Diafragma of drukvingergroep. Kosten ongeeer hetzelfde. Enige overweging: de originele Valeo koppelingsplaat die ik nu heb is nauwelijks versleten. Die past alleen op drukvingergroep. Spaart ca 150€. Das best geld dus.
Edit mod: storing opgelost
Citroen ID20 F Break Luxe ‘74, 2CV4 ‘74, Ami 8 berline ‘69 en cours de refection
Exact die keus had ik ook. Ik heb een zeer goede drukvinger kopp plaat die ik nog had gebruikt en er nooit spijt van gehad.
Ik heb wel eerst de vingers opnieuw moeten afstellen.
Maar goed, mijn ervaring is er maar één.
Ok. Jansen heeft een goede leverancier die ze reviseert en afstelt dan ga ik daar voor. Hoe dan ook had ik het te riskant gevonden om de oude zomaar terug te plaatsen omdat ik nooit met deze auto heb kunnen rijden.
Dus: gereviseerde vingerdrukgroep, met de reeds aanwezige plaat en bestaande vliegwiel i.c.m. met een 9-tands (snellere) startmotor. En een generator met ingebouwde spanningsregelaar. De nieuwe kabelboom die via Jansen custom wordt gemaakt is daarop voorbereid. Incl mistachterlicht, continue + t.b.v. koelkast in tenttrailer/ caravan.
Voorts nieuwe voorruit besteld met getint glas (blauwgroen) en besloten dat ook voor de rest van de ruiten te doen, wordt inmiddels geleverd, incl achterruit met verwarming. Een break met getint glas heeft 2 voordelen waarmee deze keuze ruimschoots gerechtvaardigd is: het scheelt veel warmte, een break is net een rijdende plantenkas. En het visulee aspect is ooik groot: de auto wordt daarmee meer een harmonische geheel ipv een koetswerk, met daarop een los geplaatste huif en daartussen ‘open’ (het visuele aspect van kleurloos glas). Voor een vroege break zou ik dat nooit doen, maar een ‘74’er mag gewoon wat ‘luxer’ zijn.
Citroen ID20 F Break Luxe ‘74, 2CV4 ‘74, Ami 8 berline ‘69 en cours de refection
De afgelopen avonden weer in ontvetterbak en straalcabine staan staren en daarmee nu de laatste motoronderdelen gereinigd. Morgen breng ik het naar Bennekom en kan de opbouw daar voorbereid worden.
Ik heb er inmiddels zo’n 20 uur schoonmaakwerk in zitten. Mocht iemand dit uitbesteden en zich verbazen over de factuur: neem van mij aan, wil je netjes werken dan zit er echt heel veel uur werk in!
Citroen ID20 F Break Luxe ‘74, 2CV4 ‘74, Ami 8 berline ‘69 en cours de refection