Totaal aantal Berichten: 9354
Geregistreerd: 25-05-2010
- CX break 2500 RD diesel 1986
- ID/DS pallas 1967
- CX Prestige 2400 1976
- CX 2200 diesel super
- CX 25IE automaat
- CX 2500 pallas diesel
Herkenbaar.
Daarom heb ik ,bij alles wat ik gedemonteerd heb ,het meteen schoongemaakt en in orde gemaakt.
Dus bij montage geen .........Oh dat moet ook nog
Ik loop zelf alleen tegen het feit dat ik te weinig tijd heb.
VgF
De boer is troef
Après cette énième cx
https://www.flickr.com/photos/126190970@N08/
http://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/223616/
Restauratie Prestige laagdaks, er is weer vooruitgang.
Ja en nee, Frank. Ik ben in mijn jeugd opgevoed met de film ‘Modern Times’ van Charlie Chaplin. Illustreert treffend de uitwassen van het scientific management.
Ik erken de efficiëntie van serie-productie, maar ik floreer bij stukproductie. En een hobby moet vooral ook leuk blijven….
Citroen ID20 F Break Luxe ‘74, 2CV4 ‘74, Ami 8 berline ‘69 en cours de refection
Het gereviseerde stuurhuis zit erin, uitgelijnd met kaliber:
Untitled by , on Flickr
Nu verder stuur opspannen, voorraadvat weer op zijn plek en laatste retourslangen aansluiten. Dan hebben we in theorie een gesloten hydraulisch systeem. Hopelijk geldt dat dan ook voor de praktijk…
Morgen met de andere break naar de APK. Met takkeweer helaas. Maand geleden gepland, kon alleen nog morgen nog (voor de APK datum, die volgende week verloopt).
Citroen ID20 F Break Luxe ‘74, 2CV4 ‘74, Ami 8 berline ‘69 en cours de refection
Mooi werk, ik mis het “appeltje”.
Je mag de APK 2 maanden laten verlopen, zolang je dan maar niet in de auto rijdt ( je mag wel naar de APK).
Succes
Voorzitter stichting DS-TT
http://www.ds-tt.nl
Citroen Expert ( niet zelfbenoemd), chef-werkplaats in Citroen garage in jaren 70, met het benodigde diploma
Chef werkplaats SOS Noodgarage ICCCR 2016
Auto’s: GS birotor, ID 21 f break, DS cabrio 4deurs, Ami6 berline,
Peugeot Expert Alibi camper
Appeltje zit er nog niet op omdat ik (zoals er staat… ) eerst het stuur nog moet opspannen met de huls en de veer. Ik heb de stuurbuis nu alleen benut om de positie van het stuurhuis goed af te stellen.
APK: dan is dat veranderd, ik heb net na de eeuwwisseling een keer een boete van 180 gulden gehad omdat de APK datum 2 dagen overschreden was. Geld dat ik toen niet had…
Dus heb ik niks met overschreden APK termijnen. Moet je ook niet willen.
Maar mijn break is zonder onvertogen woord weer voor 2 jaar goedgekeurd. Heb een kritische keurmeester maar hij kon niks onregelmatigs ontdekken. Zelfs de achterwiellagers OK.
Citroen ID20 F Break Luxe ‘74, 2CV4 ‘74, Ami 8 berline ‘69 en cours de refection
Totaal aantal Berichten: 9354
Geregistreerd: 25-05-2010
- CX break 2500 RD diesel 1986
- ID/DS pallas 1967
- CX Prestige 2400 1976
- CX 2200 diesel super
- CX 25IE automaat
- CX 2500 pallas diesel
De boer is troef
Après cette énième cx
https://www.flickr.com/photos/126190970@N08/
http://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/223616/
Restauratie Prestige laagdaks, er is weer vooruitgang.
Totaal aantal Berichten: 25594
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Let op dat de veer die het appeltje aanduwt nu niet je buis omlaag drukt bij het afstellen van de stuurhuiskanteling.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Totaal aantal Berichten: 1626
Geregistreerd: 16-04-2007
- C3 c3 1.0 collection zenith
- 2CV 2CV-6
- ID/DS 21 Pallas BVH
- CX 25 prestige automatic
waar komt het stuurhuis vandaan?
Joris, de stuurhuiskanteling is al afgesteld!
Stuurhuis komt na enig wikken en wegen van een leverancier uit Duitsland die ook meer doet dan een paar rubbers vervangen en dezelfde garantie biedt als CT. Binnen de (uitgebreide) klantenkring van mijn hofleverancier zijn de ervaringen even positief als met die van CT. Percentage uitval eender. Kostte 200 euro minder. De toekomst zal leren of het die besparing waard was. Wisselen stuurhuis is niet zo spannend.
Citroen ID20 F Break Luxe ‘74, 2CV4 ‘74, Ami 8 berline ‘69 en cours de refection
Totaal aantal Berichten: 1626
Geregistreerd: 16-04-2007
- C3 c3 1.0 collection zenith
- 2CV 2CV-6
- ID/DS 21 Pallas BVH
- CX 25 prestige automatic
Welke leverancier is dat dan? Ben benieuwd… Er zitten er nogal wat
Totaal aantal Berichten: 809
Geregistreerd: 12-05-2006
- ID/DS DS 20 Pallas BVH
Andere leverancier, dat is interessant ja. Als de leverancier inhoudelijk op vergelijkbaar niveau zit als Citrotech, zal Citrotech dat wel kunnen waarderen denk ik. Maar Ronald is wel lekker critisch, ik bedoel, hij zal het niet snel als vergelijkbaar ervaren.
Gefeliciteerd met de APK. Is die critische keurmeester die in Bennekom, die gene die DS garage Jansen aanraad? Garage Bennekom heet ie, daar ben iik de laatste keer geweest. Waar voor je geld, die checkt echt goed.
Naam leverancier zal ik nog eens navragen.
Garage Bennekom, sinds deze week Autovak Meester Bennekom (jaja!) is inderdaad goed, maar voor mij is mij eigen garage in mijn dorp veel handiger. Is een Volvospecialist waar de dailydrivers in onderhoud zijn. Is ontzettend zuinig op zijn APK-licentie en dus ook heel kritisch. Trekt er gewoon 1,5 uur voor uit.
Stuurbuis verder geinstalleerd, ring stuurslot goed afgesteld etc.. Vastgesteld dat het stalen rolletje/ wieltje dat over het appeltje loopt te ver versleten is. Loopt gewoon niet meer lekker. Die moet ik dus vervangen. Max stuuruitlsag L+R afgesteld. Kachel en bobinesteunen erin. Voorraadvat en alle aansluitingen gemonteerd. Achter nog een NOS lekleiding van lekzak LA gemonteerd. Daarmee is vh hydraulisch circuit nu alles gemonteerd en aangesloten. benzineleiding aangesloten, wat waterslangen.
Komende week een 3-rijige radiateur halen. Heb een goede 2-rijer staan maar die moet dan eerst ontkalkt worden en ik heb geen zin in die rommel in mijn nieuwe motor. Gaat dus een keer op MP.
Begin gemaakt met uitzoeken bedrading. Begin morgen met zekeringkastje. En nog wat stekkers vernieuwen vd lichtschakelaars. Dan is verder alle bedrading nieuw.
Citroen ID20 F Break Luxe ‘74, 2CV4 ‘74, Ami 8 berline ‘69 en cours de refection
Met bedrading begonnen, zekeringkastje erin:
Untitled by , on Flickr
In dashboard gepositioneerd en alle bedrading langsgelopen en nagegaan waar wat op moet. Dankzij de zeer consequente kleurcoderingen van deze nieuwe kabelboom en de bundeling per schakelaar/ groep is dat een behoorlijk fluitje van een cent.
Untitled by , on Flickr
Tbv contactslot heb ik een nieuw (NOS) elektrisch gedeelte via MP besteld, die past bij deze kabelboom (zwart rond). Daarvoor het elektrisch gedeelte van huidig slot verwijderd. Was even puzzelen en had op gegeven moment ook het elektrisch gedeelte open en ondanks div veertjes en rolletjes ook weer in elkaar. Nu weet ik ook hoe dat in elkaar steekt…
Citroen ID20 F Break Luxe ‘74, 2CV4 ‘74, Ami 8 berline ‘69 en cours de refection
Inmiddels weer een aantal belangrijke stappen verder.
Untitled by , on Flickr
Boven het elektrisch gedeelte van mijn contactslot, waarvan het mechanisch gedeelte nog uitstekend functioneert, het is ooit vervangen. Officieel hoort in mijn model een contactslot met ronde zwarte stekker, deze zit dus ook aan mijn nieuwe kabelboom. Ik moest dus een ander contactslot zoeken of deze aanpassen. Op MP liep ik tegen een nieuw achterste gedeelte aan, voor een schappelijke prijs (hij heeft er nog meer). Deze paste….bijna… Het verschil zit hem in een iets hogere opstaande rand van de binnenste ring rondom de contactstift. Deze heb ik met de dremel weggeslepen. Daarna paste het geheel als een sleutel in een, juist ja, contactslot.
Untitled by , on Flickr
En het resultaat:
Untitled by , on Flickr
Afgelopen week nog wat ontbrekende zaken ingeslagen, waaronder het nodige slangmateriaal om het koelsysteem verder af te bouwen, een (AG) verdamper tbv de LPG installatie, een thermostaat en een gradenboogje.
Untitled by , on Flickr
De AG verdamper deze week in de aanbieding, fijn ding, aanrader (zit ook in mijn andere break):
Untitled by , on Flickr
Verder gepuzzeld met de bedrading, veel tijdelijk aangesloten en vanavond het motorisch gedeelte gecheckt. Het contactslot lijkt te doen wat het moet doen en de eerste droge startpoging gedaan (zonder benzine, de carburateur is ook nog niet klaar). We hebben contactspanning, een vonk en een enthousiast draaiende startmotor. En uiteraard al wat controlelampen die zich ijverig melden. Ruitenwissermotor idem.
De basis is er…
Citroen ID20 F Break Luxe ‘74, 2CV4 ‘74, Ami 8 berline ‘69 en cours de refection
Totaal aantal Berichten: 9354
Geregistreerd: 25-05-2010
- CX break 2500 RD diesel 1986
- ID/DS pallas 1967
- CX Prestige 2400 1976
- CX 2200 diesel super
- CX 25IE automaat
- CX 2500 pallas diesel
Wat een genot moet dat zijn.
VgF
De boer is troef
Après cette énième cx
https://www.flickr.com/photos/126190970@N08/
http://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/223616/
Restauratie Prestige laagdaks, er is weer vooruitgang.