Totaal aantal Berichten: 25594
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Als ik het goed zie staat je hele verdamper unit op 1 smal pootje. Ik zou de voet van die poot effe breder maken. Toen ik ze inbouwde (10tallen gedaan) bleek dat de unit best wel trilt en zwiept…
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Die vraag is om de volgende reden nog meer terecht: zodra ik de auto lopend heb afgesteld en gecontroleerd, ga ik met het plaatwerk aan de gang. Voordat de godin de weg op gaat zijn we dan weer zo een half jaar verder, voorzichtig ingeschat… en dan heb ik er liever helemaal niks in zitten. Dus water en daarna aftappen of KVS en daarna weer aftappen. Voorkeur heeft water, lijkt me.
Citroen ID20 F Break Luxe ‘74, 2CV4 ‘74, Ami 8 berline ‘69 en cours de refection
Totaal aantal Berichten: 25594
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Nee, want er blijft altijd vloeistof in het blok achter. Water is dan niet gewenst.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
KVS erin en weer aftappen dus…
Citroen ID20 F Break Luxe ‘74, 2CV4 ‘74, Ami 8 berline ‘69 en cours de refection
Totaal aantal Berichten: 25594
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
lijkt mij het best.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Als je er enig vertrouwen in hebt zou ik het meteen vullen met KVS. Los van de keuze voor water of KVS, bij het aftappen zal er altijd iets achter blijven wat voor corrosie kan zorgen. Bij het afvullen en laten draaien van de motor heb je daarna dezelfde situatie als elke andere DS. Als alles straks klaar is zal ze ook best wel eens een half jaar stil staan en dan tap je het ook niet af.
Verder weer mooi om te volgen en heel herkenbaar.
Daar heb je een terecht punt Douwe!
Mag onderstaand? Of denk ik nu te ver buiten het gebaande pad?
Untitled by , on Flickr
Meer in detail:
Untitled by , on Flickr
Mijn ervaring is dat als je die borgveer kromslaat om hem te borgen, je hem nooit meer recht krijgt en dat geeft gedpe als hij eruit moet, los van dat hij vastrot als ie te lang in dat gat zit. Ik dacht: borg hem anders. Bijvoorbeeld als bovenstaand. Dan is hij veel makkelijker weer te verwijderen (je zou het prventief eens in de zoveel tijd kunnen doen. Ik heb hem trouwens dik in het vet gezet.
Benieuwd naar uw opvattingen.
Citroen ID20 F Break Luxe ‘74, 2CV4 ‘74, Ami 8 berline ‘69 en cours de refection
Totaal aantal Berichten: 43287
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Eigenlijk heb ik nooit echt gedonder gehad met die borgveer
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Nou, je zou de eerste niet zijn waarbij dat ding afbreekt en de verroeste rest blijft zitten…
Met een klodder vet is die kans niet groot denk ik .
Ik vind het wel een mooie oplossing!
Totaal aantal Berichten: 809
Geregistreerd: 12-05-2006
- ID/DS DS 20 Pallas BVH
Of het mag? Jouw DS toch? De k alleen niet dat dat pennetje de kans krijgt om echt te verroesten. Je zet deze wagen straks in een museum toch?
Totaal aantal Berichten: 25594
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Als je em een heel klein beetje krom slaat kan ie er al niet uit. Eigenlijk nooit fout gegaan.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Maar om hem eruit te halen moet ie dan weer een heel klein beetje recht wordne geslagen en dat is lastig in die krappe ruimte.
Vandaag voor 2 tientjes bij de lokale smid nog 2 van deze bij laten maken. Nu heb ik er vier, best handig…
Untitled by , on Flickr
Citroen ID20 F Break Luxe ‘74, 2CV4 ‘74, Ami 8 berline ‘69 en cours de refection
Zeker handig! Best goedkoop trouwens, want toch maatwerk….
Enige wat mij een beetje tegenstaat is de relatief scherpe punt die tegen de zuiger drukt.
Als je ze gebruikt om op te vangen als je de krik laat zakken zal het wel meevallen, maar als je de auto opkrikt met die dingen moeten de veerzuigers wel haast beschadigen…
Heeft iemand daar al wat op bedacht? iets van een nylonring?
Ja, zeer goedkoop en die man maakt de mooist dingen. Hij was vandaag met een metalen trap bezig. een draaitrap met gesloten (aan)treden. Hij maakt van alles. Ik heb er al div dingen laten doen, oa ook het profiel in de kofferruimte waar de trekhaak aan hangt.
Ik gebruik ze in deze conditie niet om hem omhoog te draaien. Dan zou er nylon tussen moeten. Maar ik zet de auto mbv de brug of een krik op de gewneste hoogte en zet ze er dan in. Beetje vet op de uiteinden, gaat prima.
douwewytske schreef:
Dan het spuiten van de krimplak op het dashboard.
De buitenkant heb ik eerst schoon gestraald en er een dunne laag primer op gezet. Vervolgens mijn sleutelhok op ongeveer 20 graden gestookt.
Bij Nonpaints had ik een spuitbus VHT Wrinkle Plus gekocht. Deze is ook te verkrijgen in blauw en rood, mocht je er een custom-car van willen maken.
Volgens de gebruiksaanwijzing moeten er drie lagen op met een tussenpauze van 5 minuten. Dit heb ik ook gedaan en dan ligt er vervolgens een dikke glimmende laag verf op. Na enkele uren begon het al iets te werken qua structuur. De volgende ochtend was het een prachtig egaal gevormde laag geworden. De structuur was eerst iets te grof in vergelijking met het origineel maar in de loop van de dagen trekt dit iets bij naar een fijnere.
Het is de kunst om overal evenveel op te spuiten, de binnenkant had ik met opzet heel dun gespoten, alleen om de kleur zwart te krijgen en op een andere plek, waar gelukkig de klokpartij voor kwam, zat iets te veel.
Bij te weinig ontstaat er geen krimpvorming en blijft de laag glad, bij te veel komt er een te grove structuur die traag droogt en niet sterk blijkt. Voor het dashboard had ik precies genoeg aan één spuitbus.
Volgens de gebruiksaanwijzing kan het voorwerp in de oven verwarmd worden maar heb dat niet gedaan. De kleine deeltjes zou dit nog wel kunnen maar het dashboard past daar niet in. Om geen verschil te krijgen in structuur heb ik alles gewoon op kamertemperatuur laten drogen.
Na 3 á 4 dagen is het een prachtig geheel geworden. Vandaag heb ik het dashboard weer in elkaar gezet en in de auto gezet en het is echt prachtig geworden, al zeg ik het zelf.Waarschijnlijk is de originele kleur iets lichter geweest, de oude verflaag leek wel iets van heel donkergrijs/blauw/zwart maar dit kan ook door verkleuring komen. Ook is de structuur misschien iets grover dan origineel. Eventueel zou er nog een dunne laag verf op kunnen om de kleur iets lichter te krijgen en door de vullende werking iets minder structuur, maar ik ben zo heel tevreden.
Dat heb ik vandaag ook gedaan. Ik heb het dashboard gedemonteerd. Ik had er 2 en die heb ik gecombineerd: de beste onderdelen worden samengevoegd. Een van beiden had bijvoorbeeld een hele mooie soepele rubberen bovenzijde, met diepe glans, ondanks alle stof. Die in mijn auto zat was geheel verhard en dof. Etc.
Ik heb het dashboard niet gestraald maar met korrel 320 licht opgeschuurd. met filler de beschadigingen gevuld en daarna weer met 600 op gelijke hoogte met de omgeving gebracht. En er een 1-DIN opening in gezet recht onder het dashboardkastje. Niet origineel maar dat boeit mij in dit geval niet: ik wil straks goed geluid in een retro-jas. Heeft mijn andere DS ook. Foto daarvan volgt. Ik moest hiervoor het originele dashboardkastje uit de break gebruiken. Er zijn ook dashes met een grotere, diepere kast. En dan past de radio er niet onder, nu net wel. Vooral eindeloos ontvet, want in al die DS’en is gerookt als ketters. Vooral in en rond het dash is alles baggervet. Mn rondom de asbak… De handel staat nu in de Wrinkle Plus en nu is het duimen dat het net zo gunstig uitpakt als bij Douwe!
Citroen ID20 F Break Luxe ‘74, 2CV4 ‘74, Ami 8 berline ‘69 en cours de refection
Totaal aantal Berichten: 2125
Geregistreerd: 11-03-2006
- ID/DS D super
- C3 Pluriel 1.6 sensodrive
- C5 2.0 Benzine Exclusive
- C35 Fiat 242
- C6 (2005-2012) 2,7 HDI exclusive
Is er een tekening met maten ergens beschikbaar van dit tooltje