Ik vond mijn deurpaneel ahcter nog niet top zitten en bij het bepalen van de positie vd clipjes op het deurpaneel voor bleek dat de gaten in het paneel absoluut niet corresponderen met die in de deur…. ik heb een hekel aan werken aan ondeugdelijke constructies en overleg met Herman Jansen leerde mij dat hij deurpanelen niet of nauwelijks meer met die clips monteert. Hoe dan wel: aan de bovenzijde een RVS omgekeerd U-profiel, waar het paneel van onderaf in schuift, aam de zijkanten de 2 clipjes die af fabriek al weden gemonteerd (men was zich bewust van het onvolkomen ontwerp) en onderzijde op onzichtbare wijze met wat parkers.
Ik heb voor de onderzijde nav een tip uit mijn DS-vriendenclub gekozen voor inducytriele zelfkelvernde klittenbandstroken. Zodat je het paneel er tbv service ook altijd makkelijk weer af kan halen, zonder beschadigingen.
De clipjes voor de zijkanten:
De U profielen:
De stukken klittenband op een stuk rubbermat van 3 mm geplakt, tbv uitvlakken niveauverschil achterzijde deurpaneel (leer zit eromheen gestikt) met dsubelzijdige tape op de deur geplakt in de hoeken onderin en midden onderin:
En het resultaat:
Na de (eenmalige) montage vd strips en de klittenband is montage vh deurpaneel een handeling van euh….. 1 minuut? Ok, en nog 1 minuut voor het raamboompje.
En oja, het kleedt het deurpaneel ook netjes af…
Citroen ID20 F Break Luxe ‘74, 2CV4 ‘74, Ami 8 berline ‘69 en cours de refection
Totaal aantal Berichten: 809
Geregistreerd: 12-05-2006
- ID/DS DS 20 Pallas BVH
Heel mooi. Goede tip klittenband
Totaal aantal Berichten: 1344
Geregistreerd: 03-02-2011
- ID/DS Pallas 2.3 carb BVM (Gebouwd in Zuid-Afrika)
Dat is een hele goede tip! Dat ga ik ook gebruiken
Totaal aantal Berichten: 25593
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Die U profielen komen van de pallas. idd heel handig!Ik had ze in de DSuper5 ook.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Totaal aantal Berichten: 1532
Geregistreerd: 26-06-2006
- Traction Avant 11BL
- ID/DS 23IE Pallas mech
- (Grand) C4 Picasso 1.8 Ambiance
en de lipjes zijn ook van de Pallas.
Idealist, heb je ook foto’s van de klittenband op deur en paneel?
Du pain, du vin et… Citroën!
Citroen-forum.nl: ...omdat je Citroën nooit af is!
Nee, die lipjes zaten voor mijn modeljaar in elk geval ook op een gewone break. Alleen bij de voorportieren.
Foto’s vh klitenband op de deurpanelen heb ik geloof ik niet gemaakt, het ging zo snel… gewoon ca 4x5cm in elke hoek onderin en ergens in het midden.
Citroen ID20 F Break Luxe ‘74, 2CV4 ‘74, Ami 8 berline ‘69 en cours de refection
De voorschermen onder handen: eerst de sierlijsten. Gekozen voor kunststof ipv RVS omdat je daarmee zeker niet de (2K)lak beschadigt en omdat het er van origine ook op zat. Maar het eerstgenoemde argument vond ik het sterkst. Dan vervang ik liever eens in de 10 jaar dit lijstje.
Daarna het glas erin gezet met mousse schuim erachter, maar ook afgekit. Pas daarna heb ik de schermen met Mike Sanders Vet behandeld:
En dit is het mooist: je spuit van binnen en het loopt dan via de felsnaden eruit:
De glazenwasser moet wel weer even langs komen…
Deze begint met schrapen (pottenbakkersgereedschap):
Afgekit:
Lichtbak ingebouwd:
Toen verder alle rubbers erop geklemd en gepopnageld…
En weer op de auto:
De kinnebak en kentekenplaathouder had ik er afgelopen week op gezet. Dat viel erg mee, alles paste (deze metalen kinnebak kwam ook van deze auto af).
Nu komende avond(en) een copy-paste tbv het linker scherm.
Citroen ID20 F Break Luxe ‘74, 2CV4 ‘74, Ami 8 berline ‘69 en cours de refection
Totaal aantal Berichten: 9354
Geregistreerd: 25-05-2010
- CX break 2500 RD diesel 1986
- ID/DS pallas 1967
- CX Prestige 2400 1976
- CX 2200 diesel super
- CX 25IE automaat
- CX 2500 pallas diesel
Dat schiet lekker op zo
VgF
De boer is troef
Après cette énième cx
https://www.flickr.com/photos/126190970@N08/
http://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/223616/
Restauratie Prestige laagdaks, er is weer vooruitgang.
Echt prachtig om te volgen ( en natuurlijk straks ook te zien)
Voorzitter stichting DS-TT
http://www.ds-tt.nl
Citroen Expert ( niet zelfbenoemd), chef-werkplaats in Citroen garage in jaren 70, met het benodigde diploma
Chef werkplaats SOS Noodgarage ICCCR 2016
Auto’s: GS birotor, ID 21 f break, DS cabrio 4deurs, Ami6 berline,
Peugeot Expert Alibi camper
Totaal aantal Berichten: 3440
Geregistreerd: 23-06-2006
- C5 2.0i 16V Break automaat Exclusive
En het mooiste vind ik nog wel:
Die auto is beter dan die ooit geweest is.
Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop
Het wordt zeker beter dan de wagen ooit is geweest.
Ik hoorde vorige week nog een verhaal van iemand die ooit een nieuwe DS had gekocht. Na een paar dagen begon de nieuwe eigenaar zich te ergeren aan de slechte aansluiting van deuren en spatborden. De dealer heeft toen toen met wat wrikken alles op 1 lijn weten te krijgen.
Verstandig om de sierlijst van kunststof te gebruiken, op de mijne had ik een kunststof en een rvs uitvoering, die rvs zat er behoorlijk strak om het staal geklemd waarbij ik mij al af vroeg hoe dit bij montage er ooit zonder beschadiging op zou passen.
Ben benieuwd naar het eindresultaat.
Ik vind het heel knap en zie dat je er al heel lang aan werkt. Dan ben je een echte bikkel en doorzetter.
Het “gevaar” met dit soort kolossale projecten schuilt in het feit dat de weg naar het uiteindelijk afronden er van leuker is dan het bezit van het eindprodukt. Die weg mag dus heel lang duren.
Mag ik dat hier zeggen?
Ja, dat mag je zeker zeggen Repelsteeltje… men zegt ook wel eens: “Het bezit van de zaak is het einde van het vermaak.” Mijn plan is om er straks ook vooral van te gaan genieten, rijdend dus. Ik ben niet zo’n poetser.
Maar als ik naar mijn ‘track-record’ kijk dan kan ik niet anders doen dan constereren dat ik 3x een auto van behoorlijk grondig tot bijna perfect heb aangepakt en 2 daarvan waren auto’s waarmee ik voor de restauratie meer heb gereden dan daarna. Dat had niets te maken met het resultaat want in beide gevalen leverde het ook een fijner rijdende auto op. Van deze break kan ik alleen maar zeggen dat ik er nooit mee heb kunnen rijden (geen apk, deels geen plaatwerk bij aanschaf). Dus dit kan echt alle kanten op gaan. Ik heb er domweg geen ervaring mee.
Ook niet te vergeten dat ik van 2014 tot 2020 tijdelijk een tweede break had waarvan ik ontzettend veel heb geleerd en vooral een ontzetten fijne rijdersauto heb gehad. Ik ben me ervan bewust dat nog maar moet blijken of dat met deze ook is gelukt. Alle ingrediënten daarvoor aanwezig, maar we weten het pas na… pak m beet 10.000 km?
Overigens heb ik best eea moeten laten voor dit project, aan de andere kant heb ik ook veel andere klussen voltooid (een andere break deels opgebouwd, een Mehari onder handen genomen, wat klussen aan de eend maar vooral heel veel aan huis, tuin en garage, fietsen. Dus het had in minder dan 8 jaar gekund, maar ik heb ook ‘gewoon geleefd’).
En, eerlijk is eerlijk: ook kostentechnisch spreid je zo’n project graag uit over meer dan 5 jaar. Goedkoop wordt het nooit, al doe je vrijwel alles zelf…
Citroen ID20 F Break Luxe ‘74, 2CV4 ‘74, Ami 8 berline ‘69 en cours de refection
Inmiddels linker voorscherm opgebouwd, koplampmechanismen ingebouwd, koeltunnel, ruitensproeiers, claxons etc etc. Nog heel wat onderdelen en dikwijls ergernissen verder, veelal omdat onderdelen niet passen of niet deugen, afh vd afkomst. Bij het opbouwen van een DS moet je voortdurend vindingrijk zijn… het belangrijkste past echter wel heel goed en dat is het plaatwerk en het samengesteld geheel. Uiteraard na veel passen en meten. Ik ben de tel kwijt qua aantal keer dat de voorschermen eraf zijn geweest…ik kan het blindelings…
Inmiddels is de auto gereed voor de apk keuring, a.s. vrijdag. Er zal zeker nog heel wat gefinetuned moeten worden, maar in die fase is het fijn als de auto de weg weer op mag, exact 8 jaar nadat ik de break als loop-sloopauto mijn garage in reed…
Hieronder een kleine foto-update:
Pollenfilter:
De steun vd motorkap is intussen zwart, stond hier nog in de epoxyprimer.
De motorkapisolatie gaat er morgenavond in.
Citroen ID20 F Break Luxe ‘74, 2CV4 ‘74, Ami 8 berline ‘69 en cours de refection