Dat hele ontstekingsverhaal (en vliegwielen) wordt in dit filmpje van DS-TT nog eens duidelijk uit de doeken gedaan: https://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/228660
Voor een gave DS ga je naar http://www.logo-shop.nl
Totaal aantal Berichten: 25593
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Penny Lane schreef:En bij gebrek aan meetklokken kun je ook gewoon een lange schroevendraaier door het bougiegat steken. Als je een beetje oplet kun je het BDP daar prima mee benaderen en zeker goed genoeg om te weten of-ie op BDP gemerkt is of op z’n vaste voorontsteking.
Derk
Neem gat 1 en weet eker dat de kleppen dicht staan. Dus in einde compressieslag. Dan schroevendraaier erin en hoogste punt bepalen: dit is ongeveer wegens de sinus beweging van je zuiger. Ga nu terug tot de schroevendraaier 3 mm daalt. Merk de schoevendraaier en je vliegwiel. Ga nu vooruit tot de schroevendraaier gestegen is en weer 3 mm gedaald. Merk het vliegwiel.
Je BDP zit nu midden tussen de 2 vliegwiel merktekens.
Ik vertrouw de pengat verbinding nooit. Dat van dat nadieselen klinkt als eindeloos te late ontsteking icm met heel rijk mengsel…
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Dank voor het meedenken, morgen gaan we er naar kijken, wordt vervolgd.
Citroen ID20 F Break Luxe ‘74, 2CV4 ‘74, Ami 8 berline ‘69 en cours de refection
Mijn eerste gedachte was ook een veel te late ontsteking. Dat kan ook verklaren waarom de motor nog futloos is en te warm wordt. Je kunt hieromtrent snel zekerheid krijgen door het voorzichtig verdraaien van de ontstekingskop tegen de wijzers van de klok in. De motor zou dan smeuïger moeten gaan lopen, waarna je de fijn afstelling kunt doen.
Overigens stel ik de ontsteking bij een lpg auto vrijwel altijd op het gehoor af. Achteraf controleren met stroboscoop leert dan dat de ontsteking iets(enkele graden) vroeger staat dan aangegeven in de boeken. Bij lpg geen probleem, maar met benzine is er het gevaar van pingelen.
Ook heb ik ooit meegemaakt dat het groene ledlampje van de 123 ontsteking (ik neem aan dat jij die gebruikt) op twee standen van de ontstekingskop ging branden. De ene stand was gruwelijk te laat met alle nare loopeigenschappen die daarbij horen en de andere stand was goed. Daar kwam ik pas na twee dagen foeteren achter!
ik ben benieuwd…..succes!
Rinus
Beste mensen, de ketting is zo sterk als de zwakste schakel. De ontsteking stond goed, bij Jansen in Bennekom de hele stroomketen vanaf accu en contactslot tm bougie(kabels): ok. Dan kom je al snel uit bij een brandstofprobleem, mede omdat hij onregelmatig liep maar niet voortdurend. Carburateur geopend en inderdaad: in deze gereviseerde carburateur troffen wij gruis op de bodem vd vlotterkamer. Gereinigd, ook de kanalen. Aan de CO meter gelegd. Na reiniging liep de motor echt prachtig…
Op LPG liep hij al heel mooi (hetgeen ook richting carburateur verwees). De oorzaak was dus een deels verstopte sproeier tgv vuil in de aanvoer. Die verstopte sproeier gaf ene te arm mengsel, dat was aan de CO meter te zien en te merken. Dat geeft tevens veel meer warmte en verbranding op plekken en momenten waar ze niet horen (de kanl na het uitzetten). Die hiermee ook subiet weg was (want hij deed het vrijwel elk keer na afzetten).
Waar om t het vuil nu vermoedleijk vandaan? De hele aanvoer leiding is vernieuwd (rubber slangen, nylon slang. BEHALVE: vulpijp en tank. De tank heb ik destijds visueel geinspecteerd. Toen ik hem kocht zat de tank vol met bezine zonder ethanol. Die heb ik in de loop der jaren in mijn grasmaaier opgestookt. Dus veel roest of andere aanslag was er visueel niet te zien. Na grondige droging tsank afgesloten en droog weggezet. Maar daarbij komt er natuurlijk toch wel eens wat los. Twee filters mogen dan niet baten.
Ik zie het even aan en besluit later of ik de tank nog vervang of behandel. Na de eerste 1.000 km inrijden ga ik over op LPG. Vanmiddag in borculo de sierlijsten voor de achterschermen bij Richard opgehaald en daar een mooi uitje van gemaakt. Waarbij geconstateerd kon wordne dat de auto nu eindeloos veel beter rijdt. Trekt goed, wordt veel minder warm, is weer stiller geworden enz.
En overall kan ik (ondanks nog een klein to do lijstje) concluderen dat ik een uitermate fijne rijmachine heb opgebouwd… de lat lag hoog omdat mijn vorige ‘overbruggings-break’ echt een heel fijn rijdende en deugdelijk in elkaar stekende break is. Van welke opbouw ik veel leermomenten in deze break heb verwerkt. Ook bij die heb ik overogens in het begin wel wat benzinevuiltjes gehad met wat carburateurperikelen, maar met een extra filter losten die zich uiteindelijk wel op. We zullen zien.
Plaatjes….
En nog ee kiek van afgelopen zaterdag, van een korte meeting met een andere DS-kornuit in het midden vh land:
Citroen ID20 F Break Luxe ‘74, 2CV4 ‘74, Ami 8 berline ‘69 en cours de refection
Prachtig en vooral: gefeliciteerd, deze rijdt weer.
Mooi dat de achterschermen de juiste zwartheid hebben (laten we daar niet over zwartepieten) en succes met de stripjes op de achterschermen, die lijken nog te ontbreken. Strakke velgen met de petjes zijn ook mooi, iedereen plakt er meestal Pallas deksels op maar dit toont prima.
Ik vind de kleurencombinatie van de lak met het getinte glas erg chique,
daar kan geen ambulance aan tippen,
al zou een zwaailicht natuurlijk niet misstaan…..
1970 ID20f Currus rehaussé ambulance.
1984 GsA break Club
Bovenstande foto’s werden genomen tijdens de rit met als bestemming om die sierlijsten op te halen. Vandaar dat ze nog ontbreken
Montage is nog een hele klus omdat ze vlak geleverd worden en eerst helemaal in de vorm vh scherm gezet moeten worden… En ik monteer ze niet met boutjes maar als het even lukt met HPX-tape.
Citroen ID20 F Break Luxe ‘74, 2CV4 ‘74, Ami 8 berline ‘69 en cours de refection
Ok, heb je die strips op t achterscherm dan nieuw laten namaken (via .STL of .DXF file en dan CNC frezen) ?
En komen er verder nog strips op de portieren ?
1970 ID20f Currus rehaussé ambulance.
1984 GsA break Club
Nee, goed gebruikte laten polijsten bij Citroclassique. Voorzichtig helemaal in de contour vh scherm gezet (kromming en draaiing over de lengte-as). Af fabriek zitten ze met 2 boutjes door het scherm maar ik monteer ze met dubbelzijdige HPX tape, heel erg fijn en duurzaam spul hiervoor:
En deze vrienden er ook opgezet nadta de klep er weer af is geweest tbv holle ruimte behanddeling:
En strips op de portieren? Nee, dat vind ik echt totale visuele ontwrichting van de schoonheid van een break. Horen er niet op, vind ik…uit praktische overwegingen zou je het kunnen doen, tegen parkeerschades maar verder zie ik er gene argumenten voor.
Citroen ID20 F Break Luxe ‘74, 2CV4 ‘74, Ami 8 berline ‘69 en cours de refection
Strakker dan nieuw !
Op mijn break ambulance geen strips,
maar op de carrosserieversie Sjonniebak gaan ze komen,
prima compensatie voor gebrek aan zuurstofflessen….
Goede tip van de tape, komt straks van pas.
1970 ID20f Currus rehaussé ambulance.
1984 GsA break Club
Wat een prachtige auto is het geworden. Kleine tip voor bevestiging van sierlijsten, schildjes en
zelfs nummerplaten. Ruitenkit , werkt schoon en eenvoudig en laat niet los.
Een dunne RVS strip op de knik van de deur vind ik wel staan en is praktisch. Ik had zelf een Pallas maar een kale DS of ID vind ik eigenlijk mooier.
Dank! Ja, ruitenkit heb ik al op diverse plaatsen benut, ook bruijkbaar voor (rammelende) deurpanelen etc. Mooi spul. Is er in zwart maar ook grijs, hoewel grijs bij 3M exact 2x zo duur is…. ik zou denken: dat is stopverf met de helft minder pigment maar ok)
Citroen ID20 F Break Luxe ‘74, 2CV4 ‘74, Ami 8 berline ‘69 en cours de refection
Totaal aantal Berichten: 7582
Geregistreerd: 03-04-2006
- C35 RD
- C3 1.4 Exclusive
Opeens zie ik dit topic weer eens. Prachtige auto geworden hoor. Mijn Break had af fabriek een airco en dus ook getint glas. Maar in die tijd was dat dus alleen de voorruit. Zag er eigenlijk wel een beetje raar uit, maar ja, origineel hè.
Klopt, een getinte voorruit was als optie leverbaar, een break met getinte zijruiten bestond niet maar komt wel goed tot zijn recht. Ook niet origineel: ik heb nu een gelaagde achterruit. Met bijkomend voordeel dat die een stuk lichter is dan een massief glazen ruit.
Citroen ID20 F Break Luxe ‘74, 2CV4 ‘74, Ami 8 berline ‘69 en cours de refection