Rx5 is een product op lijnolie basis, net als ouderwetse verfsoorten. Ik zie de Rx lijn daarom meer als een goed hechtende en goed penetrerende verf soort.
Maar dit blijft een lastige discussie, gewoon omdat we het helaas niet weten.
Het enige wat we weten is dat Duitse onderzoek, waar Sanders Fett als beste uit de test komt. Maar Sanders Fett is niet zo geschikt om op de buiten delen van een auto te smeren. Heb ik ooit wel gedaan, maar daar heb ik nog spijt van. De enorme vette bende die je daar aan over houdt!!
Voorzitter stichting DS-TT
http://www.ds-tt.nl
Citroen Expert ( niet zelfbenoemd), chef-werkplaats in Citroen garage in jaren 70, met het benodigde diploma
Chef werkplaats SOS Noodgarage ICCCR 2016
Auto’s: GS birotor, ID 21 f break, DS cabrio 4deurs, Ami6 berline,
Peugeot Expert Alibi camper
F.SvM schreef:Op kaal plaatwerk geen kit kan ik inkomen,maar om het op/ over een “tectiel” laag te doen is ook niet goed naar mijn mening.
VgF
Ben het ook met Evan eens! Let wel: RX10 heeft helemaal niets met tectyl te maken. Het is een lak!
Citroen ID20 F Break Luxe ‘74, 2CV4 ‘74, Ami 8 berline ‘69 en cours de refection
Blijft inderdaad een interessante discussie.
Thermisch verzinken is het beste maar praktisch vrijwel niet haalbaar.
Ik zou denk ik kiezen voor een begin met epoxy primer.
Dan eventueel afkitten. Kit heeft de neiging om na langere tijd te verdrogen en gaat haarscheurtjes vertonen. Als dat gebeurt zit er nog een goede epoxylaag onder om het metaal te beschermen.
De onderzijde voorzien van Tectyl/Dinitrol/Sanders Fett of een andere flexibele laag.
Als er toch wat delen gaan werken wordt dat opgevangen door de flexibele laag en kan er geen water onder.
En dan jaarlijks even checken en eventueel bijwerken.
Totaal aantal Berichten: 9354
Geregistreerd: 25-05-2010
- CX break 2500 RD diesel 1986
- ID/DS pallas 1967
- CX Prestige 2400 1976
- CX 2200 diesel super
- CX 25IE automaat
- CX 2500 pallas diesel
Deze week nog een eend gezien,wie verzonken was.
Ik snap niet wat iedereen daar mee heeft?
Het zink knapt gewoon kapot op de “verbindingspunten” dit omdat er geen 100 % stijfheid inzit.
En omdat dit bij de CX/ DS ook niet is,is dit geen optie,ook al is hij 100% roestvrij.
VgF
De boer is troef
Après cette énième cx
https://www.flickr.com/photos/126190970@N08/
http://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/223616/
Restauratie Prestige laagdaks, er is weer vooruitgang.
Totaal aantal Berichten: 10299
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Verzinken heeft het voordeel dat ook als de zinklaag beschadigt, door electrolytische werking het zink wordt aangetast en niet het staal. Vergelijk het met een zinkanode op een stalen schip.
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
Totaal aantal Berichten: 9354
Geregistreerd: 25-05-2010
- CX break 2500 RD diesel 1986
- ID/DS pallas 1967
- CX Prestige 2400 1976
- CX 2200 diesel super
- CX 25IE automaat
- CX 2500 pallas diesel
Bij een schip wel,bij de eentjes roest het (zoals ik deze week zag.)
En dan heb ik het over de “verbindings punten"waar beweging in zit.
Op het “gewone “plaatwerk zal het uiteraard zijn werk doen.
VgF
De boer is troef
Après cette énième cx
https://www.flickr.com/photos/126190970@N08/
http://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/223616/
Restauratie Prestige laagdaks, er is weer vooruitgang.
Bij verzinkt materiaal blijft het vaak bij een oppervlakkige roest bij de beschadiging.
De rest blijft juist beschermd door elektrolyse.
Probleem met thermisch verzinken is ook dat het materiaal kan kromtrekken bij het verzinkproces.
Het is dus niet zo eenvoudig…
Inmiddels staat de schone in de eerste laag (verdunde) RX10. Dit is RAL 9001, cremewit. De volgende laag wordt lichtgrijs. Dat ziet er al heel anders uit. De enkele zakker die je nu nog ziet komt omdat de eerste laag RX5 waterdun is en snel zakkers geeft. Ben nu al 2 avonden aan het kitten met een lichtgrijze polymeerkit. Ik kies er voor om alleen echte naden te kitten, d.w.z. overgangen waar 2 platen op elkaar liggen en inwatering of capillaire werking kan optreden. Dan wel plaatdelen die onder invloed van torise t.o.v. elkaar zouden kunnen verschuiven. EN alleen indien er niet op een andere manier (condens!) water ACHTER de kit kan komen, in dat geval kun je beter niet afkitten. Zo kies ik per locatie voor wel of niet kitten en zorg sowieso voor slanke kitnaden. Heb wel eens auto’s in de strijkkit zien staan, gebeurt ook vaak af-fabriek (in kofferruimtes) en ik vind het een gribus om te zien.
Plaatjes:
Als alles is afgekit gaat er een 2e laag RX10 overheen in een lichtgrijze kleur. Voordeel van verschillende kleuren per laag is dat je straks een evt beschadiging makkelijker identificeert maar bij de 2e laag vooral ook beter kunt zien of je overal hebt gedekt.
Ik heb ervoor gekozen om nu alleen de bodem te doen, alles wat straks lastig is als hij weer horizontaal staat (hij hangt niet blijvend aan een spit). Straks horizontaal werken we naar boven verder af.
Citroen ID20 F Break Luxe ‘74, 2CV4 ‘74, Ami 8 berline ‘69 en cours de refection
Totaal aantal Berichten: 9354
Geregistreerd: 25-05-2010
- CX break 2500 RD diesel 1986
- ID/DS pallas 1967
- CX Prestige 2400 1976
- CX 2200 diesel super
- CX 25IE automaat
- CX 2500 pallas diesel
Dat ziet er netjes en goed uit
VgF
De boer is troef
Après cette énième cx
https://www.flickr.com/photos/126190970@N08/
http://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/223616/
Restauratie Prestige laagdaks, er is weer vooruitgang.
Opnieuw een poging:
Wat ging er nu weer mis met plaatsen foto’s? Heb sinds kort een iPhone (als opvolger van een Android HTC). Als Mac-gebruiker lijkt dat vrij logisch, maar ben er al achter: dat is het niet. Mac gebruikers behoorden lange tijd tot een elite van kritische gebruikers, Iphone-gebruikers zijn dat niet. Ik heb nu met 3 platforms geruime ervaring: Android (Jellybean), Windows Mobile (8) en IOS. Ik zeg: chapeau voor die jongens van Google. Daar kan op dit moment niks tegen op. Ik zie in mijn vrienden en collega-kring ook: Iphone gebruikers hebben vaak nooit een andere smartphone gehad. En kunnen dus niets vergelijken. En weten dus meestal niet beter… Veel apps (zoals Photobucket, maar kan er veel meer noemen) zijn voor IOS echt ruk!). En dat verklaart bovenstaande problemen, want de foto’s wordne nu ook met een Iphone gemaakt (een zwarte…:-)).
En nu back on topic: die tunnel vd uitlaatdemper is inmiddels ok al lang grijs en ben halverwege de 3e laag RX10. Daarna gaat de body komende week weer op haar buik gedraaid worden. Weer een mijlpaal.
Citroen ID20 F Break Luxe ‘74, 2CV4 ‘74, Ami 8 berline ‘69 en cours de refection
Totaal aantal Berichten: 362
Geregistreerd: 03-01-2007
- ID/DS 23ei
- ID/DS ID 19P
Mooi, zo’n licht grijze kleur.
Wat gaat er anders een tijd in zitten…
Succes!
dickesse schreef:Mooi, zo’n licht grijze kleur.
Wat gaat er anders een tijd in zitten…
Succes!
Dank! Ja en weet je, in het echt is de kleur veel mooier, op de foto komt hij nog wat flets over. Het is een vrij warme kleur grijs, maar wel licht. Hij benadert heel dicht de kleur van raamomlijsting achter en dak. Maar niet 100% hoor. Maar voor een custom-made kleur ben ik heel tevreden, het blijft de onderzijde he…(vergeet ik in mijn perfectionisme soms wel eens…).
Citroen ID20 F Break Luxe ‘74, 2CV4 ‘74, Ami 8 berline ‘69 en cours de refection
Ga je de naden afkitten ?
La Bombe Qui Tue : Noblesse oblige
Totaal aantal Berichten: 25594
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.