Mooi project, maar wil je hier svp geen foto’s meer plaatsen waar je werkplaats op zichtbaar is ????
(wordt ik zoooooo ongelofelijk jaloers van ......)
Niels
Hier ligt as, er kwam een vonkje bij het gas
Totaal aantal Berichten: 10254
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Is geen werkplaats, is een laboratorium…
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
idd een garage om jaloers op te zijn! (en trots…)
Gr,
Sivan
“Laboratoires IDealiste”
Citroen ID20 F Break Luxe ‘74, 2CV4 ‘74, Ami 8 berline ‘69 en cours de refection
Hierboven hebben jullie de 4 oude portieren gezien, allemaal doorgeroest aan de onderzijde en de meeste gedeukt. Ik heb een 2e set deuren die beter is dus ik ga de blauwe deuren wegdoen.
Ik ga ze komende week naar het oud ijzer doen of komt iemand ze ophalen?
Ergens vind ik het zonde om dit stukje industrieel erfgoed weg te moeten gooien.
Citroen ID20 F Break Luxe ‘74, 2CV4 ‘74, Ami 8 berline ‘69 en cours de refection
zou ik alle rubber doppen van je mogen overnemen?
Gr,
Sivan
Hoi Sivan, ik heb ze echt helemaal kaal gestript, dus de rubber doppen zijn er uit en heb ik per deur apart gelegd. Overigens was een aantal daarvan vergaan die heb ik weggegooid. Dus het gaat alleen om de stalen deurkasten zonder inhoud. Die doppen zijn toch makkelijk verkrijgbaar via de experts en de club?
Citroen ID20 F Break Luxe ‘74, 2CV4 ‘74, Ami 8 berline ‘69 en cours de refection
Ja klopt, veel is makkelijk verkrijgbaar. Heb er een aantal nodig en nette gebruikte doen net zo goed hun werk als nieuwe…
No problem. Veel succes met de vervangende deuren!
Gr,
Sivan
Probeer t.b.v. mijn verjaardag het Citroen DS boek van de Lange te bestellen, maar ondanks dat ik ben ingelogd blijft de bestelpagina steeds vragen om eerst in te loggen. Dat werkt dus niet. Alternatieven? Moet zeggen dat het elektronisch gedeelte van de club niet echt lekker loopt, lid worden was ook al zo’n verhaal. Maar ja, elektronica en Franse auto’s….need I say more?
Citroen ID20 F Break Luxe ‘74, 2CV4 ‘74, Ami 8 berline ‘69 en cours de refection
Totaal aantal Berichten: 108
Geregistreerd: 17-11-2004
- ID/DS ds 20 hydraulique
- ID/DS ID19f
- HY H72 oprijwagen
Geen mooier verjaardagskado dan “De originele Citroen DS” van Jan de Lange. Ik zou de Clubshop even bellen. Gegevens zijn te vinden in de colofon van de La Bombe. Mijn ervaring is dat je in dat geval snel en goed geholpen wordt. Succes.
vriendelijke groet,
Mark
ex: ID19 Break 1961 SL-71-PK, DSpecial5 1973 12-YB-42, DS19 Pallas 1965 FN-44-96
Ok dank Mark. Ga ik doen.
Werkzaamheden IDylle liggen even stil: de jaarlijkse 2 dagen obligaat opzitten en pootjes geven, aangevuld met onder sociale dwang gestuurde overvoeding.
En nu ben ik bezig met het maken van een nieuw bed voor oudste zoon, hij is uit z’n kinderledikantje gegroeid. En daarna moet ik de keuken nog tegelen…
Ben blij als ik weer een gewone werkweek heb: heb ik ‘s avonds weer tijd om af te reageren op de IDylle…
Wordt in 2012 vervolgd dus.
Citroen ID20 F Break Luxe ‘74, 2CV4 ‘74, Ami 8 berline ‘69 en cours de refection
Deze week weer rustig verder gegaan met de ID. De benzinetank eruit gehaald. De aftapplug zat, zoals jullie al waarschuwden, zo vast als een huis en beginnend met een goed passende steeksleutel en eindigend met een amerikaanse sleutel de hele dop aan gort geholpen zonder resultaat. Dus toen maar gewoon de tank met inhoud en al eruit gehaald. Viel mee, naar mijn gevoel woog ie niet veel en was ie bijna leeg, maar kwam toch nog dik 15 liter benzine uit, in jerrycans, voor de grasmaaier dus ik kan weer even vooruit…
De tankbodem is op de hoeken aan de achterzijde slecht voor de rest vooral vliegroest. Het verticale tussenschot tussen de dorpels heeft links een buik omdat daar de bodem omhoog is gedrukt doordat de ID vermoedelijk ooit op een obstakel is ‘gezakt’.
De kofferbakbodem is best goed, maar op de randen naar de zijbalken wel overal aangetast. Uiteindelijk roest dat door, dus die stukken moeten er ook uit. Al met al lijkt het me het best om zowel tankbodem en kofferbakbodem eruit te halen en te vervangen. De bodemplaat achter de tankbodem is vrijwel roestvrij, alleen op de hoeken bij de kriksteunen verroest (niet door). Als het clubmagazijn een vergelijkbaar assortiment heeft als Citroworld dan moet dat spul er nog nieuw zijn.
Al met al valt de auto me mee hij is niet verschrikkelijk slecht, maar -gelukkig?- slecht genoeg om een flinke klus te rechtvaardigen (niks zo erg als een auto waar wat mee moet, maar die eigenlijk nog niet urgent genoeg is).
Doel is om niet te gaan ‘freaken’ (a la SPAM, wel petje af hoor!) maar er een nette, roestvrije, harde en technisch betrouwbare en veilige auto van te maken. Deze ID staat straks warm en droog binnen, dus zelfs als ik bijna niets zou doen gaat hij nog 50 jaar mee.
Het project begint zich nu duidelijker af te tekenen, en er begint zich een boodschappenlijst qua plaatwerk af te tekenen, o.a.:
-kofferbakbodem
-tankbodem
-bodemplaat met achterste kriksteunen
-eindplaat achterdorpels
-onderstuk C-stijl
-onderstuk B-stijl
-dorpelplaten instapdorpels
-achterbalk? (nader verkennen)
-onderstukken 3e zijruiten
-delen plaatwerk boven achterste kriksteunen (nader verkennen hoe dat in elkaar steekt)
Hier weer een paar plaatjes van het project tot nu toe:
Citroen ID20 F Break Luxe ‘74, 2CV4 ‘74, Ami 8 berline ‘69 en cours de refection
Vanavond het chassis rondom wielophanging rechtsachter aan een inspectie onderworpen en dat was motiverend: de dinitrol bladdert op veel plaatsen en er hingen overal klompen zand en vuil en dat geeft een weinig ‘harde indruk’, maar met wat schraap en pulkwerk blijkt dat dit gedeelte van de auto echt goed hard is en dat het meeste nog in de grijze fabriekslak zit, of hooguit een laag vliegroest bevat. Eigenlijk is dus alleen het achterste stuk van de buitendorpel slecht, het stuk waar de C-stijl op eindigt. Naar binnen toe wordt het harder, en de onder de kriksteun is hij dus goed (hij staat ook gewoon met een assteun op deze kriksteun).
Het ziet er dus zeker niet naar uit dat ik hele stukken auto hoef uit te zagen, en kilometers hoeft te lassen.
De bodemplaten zitten in een vieze dikke vette dinitrollaag, baggervet maar daaronder dus in de verse fabriekslak en keihard. Toch wil ik die troep eraf hebben (tips en best practises welkom!!) om hem daarna in de RX5 en RX10 (op kleur gemengd) te zetten.
Zal deze week nog wat foto’s maken.
Citroen ID20 F Break Luxe ‘74, 2CV4 ‘74, Ami 8 berline ‘69 en cours de refection
Totaal aantal Berichten: 108
Geregistreerd: 17-11-2004
- ID/DS ds 20 hydraulique
- ID/DS ID19f
- HY H72 oprijwagen
De foto’s wekken geen verkeerde indruk; het oogt niet dramatisch. Ik kan me voorstellen dat je met enkele reparatiedelen (dorpels en wellicht de delen onder de zijruiten) kunt volstaan en voor de overige punten delen op maar kunt maken. Leuke en overzichtelijke klus. Succes!
vriendelijke groet,
Mark
ex: ID19 Break 1961 SL-71-PK, DSpecial5 1973 12-YB-42, DS19 Pallas 1965 FN-44-96
Totaal aantal Berichten: 25568
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
IDealist schreef:Deze week weer rustig verder gegaan met de ID. De benzinetank eruit gehaald. De aftapplug zat, zoals jullie al waarschuwden, zo vast als een huis en beginnend met een goed passende steeksleutel
HUH? steeksleutel?
Je neemt hier ALTIJD een 6kantdop! nooit een steeksleutel!
eerst rustig warm maken met een kacheltje en dan knak. komt ie los.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>