Tja, ook wegrotten is een bezigheid die voor sommige materie wel zijn nut zal hebben…
“Ik rot, dus ik besta.”
Citroen ID20 F Break Luxe ‘74, 2CV4 ‘74, Ami 8 berline ‘69 en cours de refection
Totaal aantal Berichten: 10303
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Niet meer….
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
Afgelopen tijd (sinds zomerklok) ook weer druk met buitenactiviteiten en andere onderdelen van het wagenpark. Het is weer cabrio-seizoen en ook die juffrouw had wat onderhoud nodig (ontsteking, uitlaatje), bij de 405 dook het portierraam de diepte van het portier in dus een nieuw elektrisch bedieningssysteem erin en zo ben je altijd wel ergens druk mee.
Maar toch ook met de godin niet stilgestaan. Hierbij wat laatste vorderingen. Inmiddels verdwijnen er nu grote delen in de lak en coating. Moet alleen nog de instapdorpel rechtsvoor doen, stukje dorpel en onderste stuk B-stijl, dan is het laswerk rechtsonder klaar. Bodem was al gereed, dus hierna verhuis ik met slijptol en lasapparaat naar de linker helft.
Naden binnenzijde onderste stuk C-stijl in roestwerende coating en afgekit met polymeerkit. Condenswater kan er via het gat uit en de onderste lip aan de binnenzijde laat ik wat open staan (heeft geen draagfunctie) zodat hier ook geen vocht tussen kan gaan staan. De details maken het verschil…
Hele stuk dubbele plaat achterzijde longeron eruit gesneden tot waar beide delen kerngezond waren (RX tussen laten vloeien als preventie) vervangen door een plaatdeel van 1,5 mm. Uiteindelijk was dit het slechtste deel van de auto, en nu is dus de hele hoek rondom de C-stijl vervangen.
Overigens ook de binnenzijde van de instapdorpel heelmaal behandeld en afgekit (de verstevigngsplaatjes aan de binnenzijde). Kun je beter een deel al vooraf doen, want eenmaal erop gelast kun je er slecht bij. Spuit ik tzt nog wel helemaal vol antiroestvet.
Citroen ID20 F Break Luxe ‘74, 2CV4 ‘74, Ami 8 berline ‘69 en cours de refection
Totaal aantal Berichten: 362
Geregistreerd: 03-01-2007
- ID/DS 23ei
- ID/DS ID 19P
Mooi om te zien hoe je alles aanpakt. Ik herken veel situaties .
Goed werk!
Beste chevronnistes,
Uit het oog, niet uit het hart, ik heb ook zeker niet stilgezeten! Project ID(ylle) is verder dan op bovenstaande foto’s (maar nog niet geuploaded).
Maar uit mijn onderschrift kun je opmaken dat er meer aan de hand is… Graag verwijs ik voor tekst en toelichting naar http://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/226565/
Dit topic wordt t.z.t. gewoon weer vervolgd!!
Citroen ID20 F Break Luxe ‘74, 2CV4 ‘74, Ami 8 berline ‘69 en cours de refection
En belofte maakt schuld, afspraak is afspraak. Ik vervolg dus op deze plak weer het vervolg van de restauratie van mijn eerste ID break.
Intussen kwam Project (ID)em er een jaar geleden tussendoor en rijd ik daar inmiddels alweer 6 maanden en 5.000 km naar alle tevredenheid en genot mee rond.
Hieronder de laatste stand va zaken: een plaatje van de nieuw ingelast hoek van de ruitsponning.Plamuur zal hier nauwelijks nodig zijn. Ben nu bezig met de binnenzijde van dezelfde hoek. Met dat krimp-strekapparaat echt geweldig om te doen.
Hieronder de nieuw ingelaste instapdorpel rechtsvoor en de vernieuwde onderzijde van de B-stijl:
Citroen ID20 F Break Luxe ‘74, 2CV4 ‘74, Ami 8 berline ‘69 en cours de refection
Totaal aantal Berichten: 362
Geregistreerd: 03-01-2007
- ID/DS 23ei
- ID/DS ID 19P
Mooi werk!
Koelere wat een werk , petje af .
Totaal aantal Berichten: 9354
Geregistreerd: 25-05-2010
- CX break 2500 RD diesel 1986
- ID/DS pallas 1967
- CX Prestige 2400 1976
- CX 2200 diesel super
- CX 25IE automaat
- CX 2500 pallas diesel
Mooi stukje werk weer
Zo’n Break blijft geweldig staat bij mij ook hoog op het verlanglijstje?
Wat voor rek en strek heb je….?
VgF
De boer is troef
Après cette énième cx
https://www.flickr.com/photos/126190970@N08/
http://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/223616/
Restauratie Prestige laagdaks, er is weer vooruitgang.
Ik heb er een gevonden bij HBM-machines:
Die leveren heel veel mooie machines tegen zeer scherpe prijzen, maar… de kwaliteit is domweg wisselend. Overigens: de prijs/kwaliteit verhouding is altijd goed, want alle waar naar z’n geld. Maar je moet dus goed kijken naar wat je nodig hebt, hoe vaak, intensief etc. Ik vind dit krimp/strekapparaat echt goed, helemaal voor z’n geld. Ik zal geen namen noemen maar bij de concurrenten betaal je voor hetzelfde gereedschap echt veel meer. Dit apparaat steekt gewoon goed in elkaar, precisie is een vereiste bij dit apparaat.
Ik heb echter ook een vingerzitbank gekocht (42 kg…). Een met een werkende breedte van 600 mm. En verwisselbare vingers en behoorlijke ‘bekhoogte’. Daardoor kun je echt heel snel en heel precies behoorlijke profielen zetten. De mijne doet goed wat ie moet doen, maar de productiekwaliteit (laswerk) vind ik er matig uitzien. Maar ja, ik heb er in een aanbieding 200 voor betaald… Normaliter betaal je hier duizenden voor, als je een echt goede wil. Was laatst bij Rustbuster in /Veenendaal, die hebben dezelfde staan hoor. En die wordt best intensief benut in hun cursusruimte. Hij was rood, maar identiek. Toen ik vertelde wat ik hen betaald gingen de wenkbrauwen fors omhoog…
Gisterenavond verder met de binnenzijde. Daar moest ik meer materiaal wegsnijden, dus moest ik binnen- en buitenbocht maken. Dus krimpen van profiel 1 en strekken van hetzelfde profiel 2. Eerst in de zetbank dus 2 strookjes plaatstaal omgezet tot een L-profiel en daarna met de juiste kromming in een bocht gezet. Vervolgens de juiste sponning diepte bepaald en deze gedeeld door 2 op de 2 samen te voegen bochten overgebracht. En die op elkaar gelast. Dat ziet er dan als volgt uit:
Omdat ik de binnenzijde niet in een bocht heb uitgezaagd, maar in rechte stukken (foto volgt) maak ik nu dus nog een plaatje waar deze kromming in past en die precies past in het uitgezaagde deel. Dan is de puzzel weer compleet. Het lassen stelt weinig voor, maar het materiaal meten en bewerken, dat is het meeste werk. Maar wel erg leuk en dankbaar.
Beetje donker, maar zo ziet de bestemming eruit:
En zo ziet het grotere geheel er nu uit. Voor de oplettende kijker: ik heb vorige maand een luchtafvoersysteem aangebracht. Ik werk zo veel mogelijk met een actief koolstofmasker, maar tijdens het lassen werkt dat niet met automatische lashelm op het hoofd. bovendien ga ik straks steeds meer met lakken in de weer, dus ik wilde luchtzuivering. Heb op advies specialist gewoon de norm voor een professionele werkplaats aangehouden, dus de boel wordt nu 5x per uur geheel ververst. Met 3 verstelbare afzuigpunten en ik ga nog een adapter met flexslang halen, zodat ik het lokale werk extra kan afzuigen, met lassen wel zo fijn. En zo klooien we lekker verder…
Citroen ID20 F Break Luxe ‘74, 2CV4 ‘74, Ami 8 berline ‘69 en cours de refection
Totaal aantal Berichten: 9354
Geregistreerd: 25-05-2010
- CX break 2500 RD diesel 1986
- ID/DS pallas 1967
- CX Prestige 2400 1976
- CX 2200 diesel super
- CX 25IE automaat
- CX 2500 pallas diesel
Mooi werk weer!
En net wat je zegt goed gereedschap heeft zijn prijs.
Het beste plaatwerk gereedschap komt van jorg en is onverslijtbaar bij goede omgang.
Voor mij en de hobby te duur.
Zelf ook spul van rust buster
Maar waarom je “bochtje” voor het raam niet aan 1 stuk gezet….?
Een Z profiel zetten ,en dan de 1ne kant krimpen en de andere kant strekken…
VgF
De boer is troef
Après cette énième cx
https://www.flickr.com/photos/126190970@N08/
http://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/223616/
Restauratie Prestige laagdaks, er is weer vooruitgang.
Heb jij daar ervaring mee? Ik wist niet dat dat zou werken maar ga dat zeker uitproberen! Ik moet nog een paar bochten…😊
Citroen ID20 F Break Luxe ‘74, 2CV4 ‘74, Ami 8 berline ‘69 en cours de refection
Totaal aantal Berichten: 9354
Geregistreerd: 25-05-2010
- CX break 2500 RD diesel 1986
- ID/DS pallas 1967
- CX Prestige 2400 1976
- CX 2200 diesel super
- CX 25IE automaat
- CX 2500 pallas diesel
Yep,en het kan.
Succes VgF
De boer is troef
Après cette énième cx
https://www.flickr.com/photos/126190970@N08/
http://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/223616/
Restauratie Prestige laagdaks, er is weer vooruitgang.
F.SvM schreef:Yep,en het kan.
Succes VgF
Mooi. Inmiddels gisteravond de binnenzijde dichtgelast, dus ik mag door naar de achterste bocht in de onderste raamsponning.
Ik had in 2 stappen een exact passend stuk gemaakt voor de binnenzijde vd voorste bocht:
hier moest ie in:
En daarna zag het er zo uit:
Mooi vlak geworden, wederom nauwelijks plamuur nodig. Vanavond verder.
Citroen ID20 F Break Luxe ‘74, 2CV4 ‘74, Ami 8 berline ‘69 en cours de refection
Totaal aantal Berichten: 9354
Geregistreerd: 25-05-2010
- CX break 2500 RD diesel 1986
- ID/DS pallas 1967
- CX Prestige 2400 1976
- CX 2200 diesel super
- CX 25IE automaat
- CX 2500 pallas diesel
Dat ziet er weer strak uit!
De boer is troef
Après cette énième cx
https://www.flickr.com/photos/126190970@N08/
http://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/223616/
Restauratie Prestige laagdaks, er is weer vooruitgang.