Totaal aantal Berichten: 2114
Geregistreerd: 11-03-2006
- ID/DS D super
- C3 Pluriel 1.6 sensodrive
- C5 2.0 Benzine Exclusive
- C35 Fiat 242
- C6 (2005-2012) 2,7 HDI exclusive
Wauw! Schitterend! Hoop dat ik de plaatwerk geest ook ooit krijg. Zie er als een berg tegenop soms….
Totaal aantal Berichten: 1195
Geregistreerd: 11-08-2009
- GS/GSA Break Cottage
- Xsara Picasso 2.0 16v automaat
Meneer idealist….u bent een kunstenaar!!!
Ik zou willen dat ik zo kon plaatwerken.
Is dit een kwestie van oefening baart kunst of bent plaatwerker van beroep?
Totaal aantal Berichten: 809
Geregistreerd: 12-05-2006
- ID/DS DS 20 Pallas BVH
Het ziet er geweldig uit.
Ziet er uit als vakwerk!
Haast zonde om er een spatbord op te zetten!
Maar even terugkomend op die laskap, die werkt met zo’n fotocel toch?
Die heeft wel altijd een fractie van een seconde tijd nodig om te gaan werken.
Kan je je ogen vlak van te voren niet even dicht doen als je begint?
Ik denk dat je last hebt van de “startflits”...
Als je veel van die momenten in je ogen krijgt kan dat op langere termijn wel enige schade geven aan je netvlies trouwens.
UV wordt meestal wel gefilterd, en als dat toch doorkomt wordt dat gefilterd door je hoornvlies en lens.
Daar krijg je wel lasogen van, maar dat geneest wel weer. Het kortgolvige blauwe licht kan “fotochemische” schade geven aan je netvlies waar je later last van kan krijgen als je daar gevoelig voor bent (erfelijk belast).
T is maar een weet…
Als je die startflits niet ziet en je ziet toch sterretjes dan is het filter niet sterk genoeg…
Totaal aantal Berichten: 3437
Geregistreerd: 23-06-2006
- C5 2.0i 16V Break automaat Exclusive
Wat bij lashelmen nog wel eens wordt vergeten is de reflectie op lichte kleding “onderlangs”. Vooral als je omhoog moet kijken.
Hoe zwarter de kleding des te beter. Een “schortje” aan de onderzijde van de lashelm nieten werkt ook prima.
Ik werk al jaren met een goedkope HBM lashelm, nooit problemen, maar ik let dan ook steeds op die reflecties.
Overvloedig UV licht is de oorzaak van alle lasogen.
Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop
Afgelopen dagen in stijl de kerstdagen doorgebracht:
Als de foto tenminste wil laden. Beste mensen, om jullie voor veel ellende te behoeden: gebruik GEEN Photobucket. Echt een louche foto-site. Het is dat ik geen zin heb om de boel om te zetten. Anders zou ik het doen. De helft van de tijd ligt die site (voor gebruikers) plat. Of je versleept een foto uit de mobile uploads naar de downloadmap tbv fotosharing en dan is hij gewoon WEG. Of je wordt geterroriseerd door pop-ups met rommelreclame. Echt bagger. En uiteraard geen Helpdesk, anders zou ik ze hier niet publiek aan de schandpaal nagelen.
F.SvM schreef:Wees er 200% zeker van dat de afbijt niet in de buurt van dubbele plaat komt.
Mijn mening is ;gebruik het niet.VgF
@Frank, met de kerstdagen las ik een restauratieverslag in de Lion, clubblad van de Peugeotclub Nederland. Over de restauratie van een 201. Deze man had de carrosserie professioneel chemisch laten ontlakken (voor mijn ID break zou dat 6.000 euro hebben gekost, heb het eens voor de grap nagevraagd). Daarna laten onderdompelen in een zinkbad. En wat dacht je….? Tijdens de restauratie begon de auto op alle mogelijke naden als een idioot door te roesten… De loog was niet goed uit de naden gespoeld. Hij heeft de auto deels opnieuw open zagen, puntlassen eruit, weer stralen etc. Vreselijk verhaal. Je hebt dus helemaal gelijk, Frank (dat wist ik al, maar dit horrorverhaal onderstreept het nog eens).
@Dirk van de Mei: dank voor je complimenten. Nee, ik ben geen professional, maar auto-didact. Ooit met basis-cursus begonnen en daar wel van m’n docent gehoord dat ik aanleg heb en vooral gewoon vlieguren moet gaan maken. En verder: geduld en perfectionisme bij het werken. Want wat ik al doende heb geleerd: de voorbereiding is alles bij het plaatwerken. Daar gaat 95% van de tijd in zitten. Het lassen zelf is een relatief makkie als je het werk goed hebt voorbereid. En ook: niet bang zijn. Met logisch verstand zo veel mogelijk slechte delen ruim uitzagen en strategisch uitzagen. Dwz: tevoren goed nadenken op welke wijze en volgorde je het nieuwe deel erin gaat zetten. Zodat je een optimale werkomgeving creëert waarin je je gereedschappen goed kunt benutten (je kunt niet in elke hoek goed lassen of afbramen).
@Hans en Jan: Ja, ik herken wat je zegt qua startflits. Daar let ik wel op. Maar die is wel erger geworden in de loop der tijd. Ik heb een donkere overall en trui aan. Maar ik gebruik de laatste tijd wel meer werklicht (dat verhaal van die TL-bak tegen de wand). Dat zou wel eens een factor kunnen zijn. Ik heb nu een nieuwe van de HBM liggen en ga het binnenkort ervaren. Het verhaal mbt UV-licht ken ik. Blijft oppassen.
Afgelopen dagen niet heel veel kunnen doen maar gisteravond wel de naden in de wielkast afgekit. Alvorens de volgende lagen RX10 erop komen.
Citroen ID20 F Break Luxe ‘74, 2CV4 ‘74, Ami 8 berline ‘69 en cours de refection
Totaal aantal Berichten: 3437
Geregistreerd: 23-06-2006
- C5 2.0i 16V Break automaat Exclusive
Voor de lashelmliefhebbers: http://us5.campaign-archive2.com/?u=542b6f4eac84c4eb84aa4072a&id=2d29ebeefb&e=f475f5bd2d
En voor foto’s: Ik gebruik probleemloos Picasa.
Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop
Totaal aantal Berichten: 9350
Geregistreerd: 25-05-2010
- CX break 2500 RD diesel 1986
- ID/DS pallas 1967
- CX Prestige 2400 1976
- CX 2200 diesel super
- CX 25IE automaat
- CX 2500 pallas diesel
Die ontstaat al binnen 24u. Daarmee gaat de RX5 een chemische verbinding aan waarmee verder inroesten wordt voorkomen en tevens een goede hechting op de ondergrond ontstaat.( dit zinnetje zette mij aan het denken)
Nu ik alles weer effe terug lees snap ik ook waarom het rx eraf “valt/ los laat.
Je metaal met een “roest” laagje ,behandel je met rx5.
Deze gaat een reactie aan met de roest.
Wordt dus “hard” en “rammelt” er na verloop van tijdvan af.
Of er vormd zich een nieuwe roest laag omdat er vocht vanaf de andere kant bij komt( denk aan overlappende plaat)
Hier in tegen blijft de ML soepel en blijft ” kruipen"doe je hier de ML metallic over dan blijft deze ook plakkerig dat wat de rx10 niet doet.
En net wat Egbert zegt hoe vetter hoe beter,
Maar ieder zijn ding en zijn ervaring, en met tijdig onderhoud ,ook aan je roest preventie staat en valt alles natuurlijk.
Ben benieuwd naar nieuwe updates
En een goede jaarwisseling
VgF
De boer is troef
Après cette énième cx
https://www.flickr.com/photos/126190970@N08/
http://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/223616/
Restauratie Prestige laagdaks, er is weer vooruitgang.
Vanavond de nieuwe bumpersteun linksachter erop gelast. En nee, de stalen plaat met m9 gaten voor de bevestiging niet vergeten er vooraf in te schuiven. Want er is enige ruimte tussen dwarsbalk en steun maar die plaat past er echt niet tussendoor 😊.
Dit was de eerste gelegenheid om mijn nieuwe lashelm van HBM uit te proberen. En wát een verschil: geen startflits meer, heel helder zicht, geen last van fel omgevingslicht (even met bouwspot op het werkstuk gericht). Verder zelfde pasvorm en instellingen als m’n vorige Clearvision. Die was dus duidelijk niet goed meer.
@Frank: mbt RX5: het klopt dat het een chemische reactie aan gaat met roest. Dikkere roestlagen laten inderdaad los (indien je ze niet mechanisch al hebt verwijderd). De RX5 penetreert door de roestvast heen en kapselt op de overgang van aangeroest en schoon staal een afgesloten laag. Net als iedere andere laklaag, maar dus met de extra eigenschap dat het door een roestlaag heen dringt.
Op de langere termijn blijft de RX5 plastisch. Elastisch. En wordt dus niet zo hard als veel vernissen. Voor de RX10 geldt dat ook. Het blijft niet vettig maar wel elastisch. Ook op de langere termijn.
Een vettig product als tectyl (ML), droogt na verloop van jaren uit. Mijn 504 is daar het levend/ rijdendxbewijs van. Logisch, want vet droogt uiteindelijk uit. Als je met MS vet aan de gang gaat hoef je niet bang te zijn: dat duurt eeuwen. Maar een dunner vethoudend product wel. Bijhouden is het devies. Met als nadeel dat het zich wat lastiger schoon laat houden, BV in wielkasten. RX houdt je makkelijker schoon en kun je daardoor beter controleren. Bij elke methode geldt: niets is 100% zaligmakend, de duurzaamheid valt of staat met controle onderhoud en dus herhaling. Mijn project IDylle heeft eind haren 90 een professionele Dinitrolbehandelong gehad. Dat is nu hartstikke droog en broos. Zowel aan oppervlakte als in holle ruimtes. Het heeft zijn diensten jaren bewezen maar is nu dus op.
Komende week aan de gang met de linker dorpel.
Citroen ID20 F Break Luxe ‘74, 2CV4 ‘74, Ami 8 berline ‘69 en cours de refection
Beste lezers, ik ben inmiddels weer een stuk verder, heb niet stil gezeten. Alleen als het aan Photobucket ligt (ik zou graag contact met die lui hebben maar dat kan natuurlijk niet) komen mijn foto’s hier niet meer in beeld. Ondanks dat ik over de meest geavanceerde hardware beschik die men ook in de grafische industrie graag gebruikt.Het ligt aan de server. Die is retetraag en loopt steeds vast.
Graag jullie advies: wat is een goed alternatief? Picasa, Flikr? Zelfs de Consumentenbond plaatst Photobucket op nummer 3. Ik heb het 8 jaar probleemloos gebruikt maar wil er nu echt van af.
Citroen ID20 F Break Luxe ‘74, 2CV4 ‘74, Ami 8 berline ‘69 en cours de refection
Totaal aantal Berichten: 17394
Geregistreerd: 15-10-2006
- CX 2400 Super
De .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken) gebruikt flickr.com al heel lang en volkomen probleemloos…
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Dank Rens! En kan ik daarmee ook gemakkelijk foto’s met iphone maken, uploaden en doorlinken naar dit forum? Ik zal er zelf ook wel ene op Googlen, wat de mogelijkheden zijn (voordat ik weer een hele procedure door ben om een zoveelste account ergens aan te maken).
Citroen ID20 F Break Luxe ‘74, 2CV4 ‘74, Ami 8 berline ‘69 en cours de refection
Totaal aantal Berichten: 17394
Geregistreerd: 15-10-2006
- CX 2400 Super
Doorlinken naar het forum kan zeker: alleen de titelfoto’s in de voorpagina-artikelen staan op het forum, zelf alle andere foto’s die je ziet, zijn links naar flickr. Dat linken kan wel mobiel, maar vanaf een PC is dat een stuk makkelijker.
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Heb een Fl#ckraccount aangemaakt. Even testen of dat werkt:
https://www.flickr.com/gp/139347011@N05/3r0Y5Q
Dit is het resultaat vanaf iPhone. Nu nog uitvinden hoe ik de foto direct in beeld krijg. De app is in elk geval vele malen mooier en gebruikersvriendelijker dan die van Photobucket.
Citroen ID20 F Break Luxe ‘74, 2CV4 ‘74, Ami 8 berline ‘69 en cours de refection
Totaal aantal Berichten: 9350
Geregistreerd: 25-05-2010
- CX break 2500 RD diesel 1986
- ID/DS pallas 1967
- CX Prestige 2400 1976
- CX 2200 diesel super
- CX 25IE automaat
- CX 2500 pallas diesel
Werkt,staat 1 foto klopt dit?
VgF
De boer is troef
Après cette énième cx
https://www.flickr.com/photos/126190970@N08/
http://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/223616/
Restauratie Prestige laagdaks, er is weer vooruitgang.