Ja, Dick, dat ga ik zeker…!
@Frank: 6 mm, zoals ik het heb geleerd. De rand van je gat smelt ook deels mee in het smeltbad dus heb je een grotere verbinding. Minstens zo groot als de oorspronkelijke puntlassen.
Citroen ID20 F Break Luxe ‘74, 2CV4 ‘74, Ami 8 berline ‘69 en cours de refection
Ik ben nog steeds zeer onder de indruk!
Hoe verwarm je die MS tot 80 gr, en hoe houd je dat warm ?
Met de kwast kan ik me nog enigszins voorstellen dat het lukt, maar vernevelen in de holle ruimtes ?
Ik heb al jaren veel ervaring met waxoyl van Finnegan. Had er jaren geledn een flinke voorraad van gekocht, maar die is nu bijna op.
Lijkt me een geweldige combi met MS: waxoyl voor kruipen en vernevelen, en dan MS voor sealen. Wie weet waar je dat kunt kopen?
Oude el frituurpan. Opwarmen flink boven de aangegeven temp, maar zo dat niet gaat koken.
El kookplaatje gebruiken om de metalen spuitbeker tussendoor warm te houden.
Lange mouwen en goede handschoenen. Ik gebruik 2 dunnen handschoenen over elkaar, eerst therm isolatie en 2e vochtdicht.
Pas goed op om dat alles dus erg heet is!!
Voorzitter stichting DS-TT
http://www.ds-tt.nl
Citroen Expert ( niet zelfbenoemd), chef-werkplaats in Citroen garage in jaren 70, met het benodigde diploma
Chef werkplaats SOS Noodgarage ICCCR 2016
Auto’s: GS birotor, ID 21 f break, DS cabrio 4deurs, Ami6 berline,
Peugeot Expert Alibi camper
Goede truc met die frituurpan. Maar ik aarzel om 2 redenen:
- lijkt me erg gevaarlijk ( lang op een brandwondencentrum gewerkt)
- zodra het hete vet met het koude metaal in aanraking komt, gaat het stollen. Zal dus in kokers etc gemakkelijk een verstopping gaan geven, waardoor mogelijk een deel niet meer toegankelijk is en geen vet krijgt ?
Aansluitend op bovenstaand: ik verwarm de MS in een oude frituurpan geschikt voor inductiekookplaat. Ik heb bij de Aldi een x een 1 pits mobiele inductiekookplaat gekocht die je op vermogen, temperatuur en tijd kunt instellen. Veilig, snel en nauwkeurig. Dat laatste is fijn want je wil het vet ruim boven het stolpunt hebben maar niet meer dan 110 gr want dan gaat hij walmen en dat stinkt (ik gebruik sowieso een actief koolstofmasker, eigenlijk bijna bij alle werkzaamheden die stof, damp of nevel genereren).
In deze situatie heb ik het gesmolten vet in de pan onder m’n chassis gezet en met een soepele kwast lekker ingekwast. Overigens vloeit hij dan dan nog zon 5s perfect over het oppervlak en tussen naden. Het mooie van MS is dat het vloeibaar (vanaf 58 gr) een hele lage viscositeit heeft en zich als kruipolie gedraagt, eenmaal daaronder is het dikker dan koude roomboter. Ideaal!
Voor het vernevelen in holle ruimtes heb ik vorig jaar (met wat mazzel via MP) een professionele spuitbekervet met lans en slang gekocht, speciaal voor Dinitrolbehandeling, tectyl en waxoyl. Ook MS gaat perfect. De beker is van goed geleidend aluminium. Die aks je de MS daar via trechter vanuit de pan bij 110 gr in giet, dan blijft hij zeker 10 minuten vloeibaar. Ik heb een isolerende manchet gemaakt die eromheen past. Verder met handschoenen werken precies zoals Egbert aangeeft. Ik heb m’n andere break er helemaal mee volgepompt. Smalle holle ruimtes gaan niet dicht zitten omdat MS eerst uitvloeit voordat hij stolt. Daarbij werk je met een lange slang van distaal naar proximaal (je haalt hem spuitend langzaam naar de insteekopening terug. In mijn rijdende Break zit 6 kg…😊
Citroen ID20 F Break Luxe ‘74, 2CV4 ‘74, Ami 8 berline ‘69 en cours de refection
Ik had een hele tekst geschreven, maar die is verdwenen. Ik geef mn tijd graag aan m’n DS, minder aan computergezeur. Ik beperk me dus tot plaatjes, verzin er maar een mooi verhaal bij.
Nieuwe longeron erin:
Onderzijde B-stijl verwijderd, rubberhouder was weg. Binnenzijde hard, dik in Dinitrol.
Steun met opening is krokant, gaat eruit, maak ik nieuw:
Alle slechte stukken eruit:
Oud en nieuw:
Oud en nieuw (oude vol met Dinitrol)
De oude kriksteunen (die ronde pennen) er weer ingelast:
Steundelen (met gat) weer gereconstrueerd:
Idem, met verse flap eraan tbv vastlassen op nieuwe instapdorpel, die komt er overheen.
Overzicht nieuwe longeron:
Overzicht nieuwe bodem en dorpel:
De instapdorpels kunnen er nu worden opgezet, ik heb ze al op maat gemaakt. Past echt perfect. Daarna kan het onderste stuk van de B-stijl erop. Dan het nieuwe onderste deel van de C-stijll (past ook perfect).
Maar wat ik eerste doe: de longeron afkitten en in de RAL7044 (gris rosé zetten), want daar kom ik straks niet goed meer bij. En de kabelboom er alvast weer doorheen en de stang van de hoogtebedoening die van voor naar achter loopt gaat alvast terug, want met de instapdorpels erop is dat veel meer gepiel dan nu. De stang loopt door 5 steuntjes waarin een nylon dopje met gaatje komt. Die waren des broos en gebroken. Nieuwe zijn lastig te vinden, geen populair vervangingsonderdeel… Via Jansen in Bennekom (die direct begreep wat ik bedoelde!) bij Huub in ‘t Zandt terecht gekomen. Die begreep het ook onmiddellijk en gaf aan dat deze alleen bij echte body-off restauraties en dus meestal alleen bij cabriolets worden vervangen… Hij had ze nog liggen en heeft ze mij toegestuurd, top! Hopelijk morgen in huis, dan kan de stang er na schoonmaken en opnieuw lakken alvast weer ingezet worden. Daarna de instapdorpels erin lassen.
Citroen ID20 F Break Luxe ‘74, 2CV4 ‘74, Ami 8 berline ‘69 en cours de refection
Totaal aantal Berichten: 809
Geregistreerd: 12-05-2006
- ID/DS DS 20 Pallas BVH
Ziet er strak uit.
Een stukkie terug schreef je:
Op advies van diverse ervaringsdeskundigen en alles afgewogen hebbend, is de best practice als je gebruik maakt van het vervangende plaatdeel zoals ik die heb (1 mm), om de oude verticale plaat zo hoog mogelijk af te zagen met behoud van alle lipjes voor bevestiging van stang HR
Kun je hier iets meer over uitwijden?
Totaal aantal Berichten: 9354
Geregistreerd: 25-05-2010
- CX break 2500 RD diesel 1986
- ID/DS pallas 1967
- CX Prestige 2400 1976
- CX 2200 diesel super
- CX 25IE automaat
- CX 2500 pallas diesel
Ziet er weer goed uit!
VgF
De boer is troef
Après cette énième cx
https://www.flickr.com/photos/126190970@N08/
http://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/223616/
Restauratie Prestige laagdaks, er is weer vooruitgang.
Totaal aantal Berichten: 1234
Geregistreerd: 19-08-2007
- ID/DS Dsuper5
- DS 5 Sport chic hdi160
- XM V6.24 Exclusive (serie 2 met ZPJ4 3.0)
- SM 2,7 Carb.
Strak werk weer, dat wordt mooi!
Totaal aantal Berichten: 362
Geregistreerd: 03-01-2007
- ID/DS 23ei
- ID/DS ID 19P
Chapeau! Mooi om te zien hoe je de onderkant van een stijl even meeneemt.
gjvdh schreef:Ziet er strak uit.
Een stukkie terug schreef je:
Op advies van diverse ervaringsdeskundigen en alles afgewogen hebbend, is de best practice als je gebruik maakt van het vervangende plaatdeel zoals ik die heb (1 mm), om de oude verticale plaat zo hoog mogelijk af te zagen met behoud van alle lipjes voor bevestiging van stang HR
Kun je hier iets meer over uitwijden?
Hierop was ik nog een reactie verschuldigd. Wat ik heb gedaan is de onderste 2/3e van de dubbele verticale plaat (waarvan de onderste helft was aangeroest of doorgeroest) wegsnijden. De nieuwe reparatieplaat van de longeron is qua maatvoering speciaal gemaakt om aan de voorzijde voor/over de resterende 1/3 van de oude delen vast te lassen. Wat je bereikt is een T-profiel van horizontale dorpel met de 1/3 resterende dubbele plaat geeft de bovenzijde nog extra stijfheid en de nieuwe plaat overbrugt het geheel tot aan de bodemplaat.
De nieuwe plaat is zó vervaardigd dat de gaten exact voor de oorspronkelijke gaten vallen met lipjes tbv stang hoogteregeling. Meerdere DS specialisten doen dit zo heb ik vernomen. Mijn andere break is eerder (voor mijn tijd) op dezelfde manier door een prof gedaan, zag ik toen ik hem een holle ruimtebehandeling gaf.
Voldoende uitleg?
Inmiddels zitten de instapdorpels er beide in en kan met de onderzijdes van B en C stijl verder. Foto’s volgen!
Citroen ID20 F Break Luxe ‘74, 2CV4 ‘74, Ami 8 berline ‘69 en cours de refection
Had twee dagen vrij en heb je hele restauratie verhaal nog eens goed gelezen[alle paginas] Kan maar een ding zeggen: geweldig!!! Wat een traject echt super.Diep respect.
Dank voor de opbeurende reacties! Hierbij weer wat plaatjes van het vervolg.
Ik vertelde hiervoor al over de nylon dopjes die ik bij een DS-specialist in het zuiden des lands heb besteld. Per GLS toegestuurd. Drie dopjes ter grootte van een kraal in een doos van 30 cm, nou ja, ze zaten nog op een stuk afgezaagde bedieningsstang.
Ik heb ze daar minutieus van losgepeuterd want ook deze dopjes waren al deels vergaan. Hieronder een plaatje van 2 van de 3. Gewicht max 1 gram. Kijkend naar de prijs per stuk die ik ex verzendkosten heb betaald durf ik met recht te stellen dat we het hier over het nieuwe zwarte goud hebben… de prijs komt overeen met 8 karaats.
Ik had verder geen zin in reclamering en verder zoeken, ik wil ook verder met m’n (restauratie)leven.
En hier de nieuwe situatie in vivo. De stang is gereinigd en gelakt. Terugplaatsen (dank aan tip Dick) was nog eenvoudiger dan verwijderen. Als je de route maar kent…
Stang beweegt zelfs zonder vet soepel en rammelvrij. Ook de kabelboom naar achteren weer op zijn plek gebracht omdat dat zonder instapdorpels veel eenvoudiger is dan wanneer die er zo al op zitten. Thv de lipjes heb ik de isolatie versterkt. De draad naar de benzinevlotter op de doorgangen door de longeron door een stukje passende brandstofslang gelegd. Sterker dan de originele thule van schuim. Overzicht:
Vervolgens de achterste instapdorpel voorbereid. Op maat gemaakt, gaten geponst, in doorlasbare primer gezet en naden gekit. Nu kan ik er nog bij…
Et voila:
Ik word nog altijd gelukkig van een mooi lasrupsje…
Voorzijde vervolges ook erop, volgens zelfde procédé:
Alles past perfect. De ruimte tussen voorste en achterste instapdorpel is normaal. Ik heb hem in 2 losse delen gekocht. Van origine is het 1 geheel waarbij er thv de B-stijl een raar verloopbobbeltje zit.
Als kers op de taart en als een sleutel in een slot (uiteraard na uitgebreid pasen en op maat maken):
in close-up:
Nu nog de 2 rubberhouders aan de onderzijde van de B-stijl erop zetten.
En dan verder met de onderzijde van de C-stijl…
Citroen ID20 F Break Luxe ‘74, 2CV4 ‘74, Ami 8 berline ‘69 en cours de refection
Totaal aantal Berichten: 9354
Geregistreerd: 25-05-2010
- CX break 2500 RD diesel 1986
- ID/DS pallas 1967
- CX Prestige 2400 1976
- CX 2200 diesel super
- CX 25IE automaat
- CX 2500 pallas diesel
Dat is natuurlijk weer een perfect stukje werk!
Ben er versteld van hoeveel werk jij in korte tijd verzet.
Het verschil met mijn project is natuurlijk dat van jouw DS veel nieuw te krijgen is.
En ik bij mijn Cx veel meer zelf heb moeten vervaardigen,en een Cx wat lastiger is qwa opbouw.
Maar dan nog ga je erg snel te werk.
VgF
De boer is troef
Après cette énième cx
https://www.flickr.com/photos/126190970@N08/
http://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/223616/
Restauratie Prestige laagdaks, er is weer vooruitgang.