Borculo= Citro Classique
Citrotech= Oldebroek.
Beiden prima bedrijven maar wel elk zijn eigen specialismen
Voorzitter stichting DS-TT
http://www.ds-tt.nl
Citroen Expert ( niet zelfbenoemd), chef-werkplaats in Citroen garage in jaren 70, met het benodigde diploma
Chef werkplaats SOS Noodgarage ICCCR 2016
Auto’s: GS birotor, ID 21 f break, DS cabrio 4deurs, Ami6 berline,
Peugeot Expert Alibi camper
Hebt gelijk Egbert, herstel, ik was dus bij CitroClassique. @Moderator: kun jij het hierboven aanpassen, want ik vind het een storende fout.
Edit mod: Bedrijfsnaam aangepast.
Citroen ID20 F Break Luxe ‘74, 2CV4 ‘74, Ami 8 berline ‘69 en cours de refection
Na een week wintergriep vanavond weer mijn eerste schreden in de garage gezet. Beetje het motorcompartiment leegpulken. Koelsysteem afgetapt, radiateur eruit, luchtfilter, accu e.d.. Bijzonder luchtfilterelement, kende ik nog niet, bij Peugeot is het of oliebad of schuim. Dit is een stalen zeefelement dat tussen onderschaal en deksel geklemd zit.
Wat mij verder opviel: de kruskaspoelie kan over zo’n 20 graden vrij verdraaid worden t.o.v. de krukas. Lijkt me nogal veel vrije ruimte op de spiebaan? Is dit normaal (lijkt me lastig met ontstekingsmoment afstellen) of een bekende kwaal? Als ik het verder loshaal zie ik waarschijnlijk wel waardoor het komt.
Heb de auto nog wat hoger gezet, oersimpel: stukje vierkante staalstaaf op maat gezaagd dat precies past in een verloopstuk van 0,5” (geloof ik) daar een dop 19 op, boormachine op de stand schildpad (is hoog koppel bij 750 rpm (en 750W) en draaien maar. Ongelooflijk hoe makkelijk en snel dat gaat! Even draaien en de ID verheft zich resoluut en vlot. Door de wielplateau’s steeds wat op te hogen kun je op deze manier zonder inspanning de auto wel een meter hoog zetten as je wil. Hij staat nu op 0,4 meter en dat werkt al lekker.
Liefst heb ik hem straks op z’n kant, als de motor eruit is, maar ik heb geen zin in de aanschaf van een kantelbeugel. Misschien met hydraulische motorkraan of hijslier aan 1 zijde ophijsen en op z’n kant leggen op een stel banden? Iemand ervaring met makkelijke manieren?
Citroen ID20 F Break Luxe ‘74, 2CV4 ‘74, Ami 8 berline ‘69 en cours de refection
Zo’n kantelbeugel is volgens mij voor weinig te huur bij de club.
Is waarschijnlijk de makkelijkste en beste manier.
en…. niet vergeten: zelf de slingers ophangen
Totaal aantal Berichten: 43286
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
IDealist schreef:Wat mij verder opviel: de kruskaspoelie kan over zo’n 20 graden vrij verdraaid worden t.o.v. de krukas. Lijkt me nogal veel vrije ruimte op de spiebaan? Is dit normaal (lijkt me lastig met ontstekingsmoment afstellen) of een bekende kwaal? Als ik het verder loshaal zie ik waarschijnlijk wel waardoor het komt.
een DS heeft geen krukaspouly hoor… dat ding zit op de nokkenas namelijk en die 20 graden is de speling van de distributieketting
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Als de motor eruit is leg je de auto al heel makkelijk op zijn kant
@capt kok: dank, daar moet ik binnenkort ook eens heen, huren zou een mooie oplossing zijn.
@Waterman: dank, weer wat geleerd, het is een ontdekkkingstocht… Overigens met tot nu toe vooral positieve verrassingen: er wordt vaak nogal hoog opgegeven van Peugeot, die dan vaak wordt afgetekend als de meer degelijke Franse auto dan Citroen, maar ik zou dat inmiddels graag willen relativeren. Althans, vwb de ID/DS in elk geval wel. Ik tref veel doordacht ontworpen onderdelen en constructies aan. Denk dat het heel erg van het onderdeel afhangt, maar grosso modo heb ik al wel geconcludeerd: als een ID/DS niet betrouwbaar is dan komt dat doordat hij verwaarloosd is. Daar wordt elke auto onbetrouwbaar van.
@SPAM, ja die foto had ik al gezien op jouw site. Kun je me uitleggen hoe je de koets hebt opgelicht en (terug)gekanteld hebt?
Citroen ID20 F Break Luxe ‘74, 2CV4 ‘74, Ami 8 berline ‘69 en cours de refection
Totaal aantal Berichten: 586
Geregistreerd: 24-06-2005
- ID/DS DSuper
- 2CV 6 Club
- C4 (2004-heden) Ë C4
IDealist,
Die kantelbrug van de DS-club werkt DSuper! Ik heb hem nog een paar weekjes nodig en dan kun je het apparaat bij me ophalen (of bij het magazijn).
Totaal aantal Berichten: 1532
Geregistreerd: 26-06-2006
- Traction Avant 11BL
- ID/DS 23IE Pallas mech
- (Grand) C4 Picasso 1.8 Ambiance
GeraldDSuper, blijkbaar met de motor er in gekanteld?
Du pain, du vin et… Citroën!
Citroen-forum.nl: ...omdat je Citroën nooit af is!
Totaal aantal Berichten: 586
Geregistreerd: 24-06-2005
- ID/DS DSuper
- 2CV 6 Club
- C4 (2004-heden) Ë C4
Yes. Alleen de accu moet eruit en de wielen eraf. Omdat ik wat kleine laswerkzaamheden moet doen, heb ik de tanks (benzine & GPL) en de schermen er ook afgehaald.
GeraldDSuper schreef:IDealist,
Die kantelbrug van de DS-club werkt DSuper! Ik heb hem nog een paar weekjes nodig en dan kun je het apparaat bij me ophalen (of bij het magazijn).
Hoi Gerald, dank voor je aanbod ik ben overtuigd! Ik kom hem zeker graag bij je ophalen, als we dat met het clubmagazijn mogen afspreken (dan hoeft het ook niet per see op een dinsdagavond). Spreken we via pm verder wel af.
Bij mij zijn de beide brandstoftanks er al uit, KV en accu is er al uit. Kan de LHM gewoon erin blijven?
Citroen ID20 F Break Luxe ‘74, 2CV4 ‘74, Ami 8 berline ‘69 en cours de refection
[quote @SPAM, ja die foto had ik al gezien op jouw site. Kun je me uitleggen hoe je de koets hebt opgelicht en (terug)gekanteld hebt?
Gewoon….. met de spierballetjes, valt ontzettend mee
Totaal aantal Berichten: 3205
Geregistreerd: 05-04-2008
- ID/DS Dspécial
- CX Prestige automatic
moet je dan niet alle vloeistoffen aflaten, of kan motorolie en lhm erin blijven? vind het anders ook wel interessant, als je zoals ik geen plaats hebt voor een brug of put.
Totaal aantal Berichten: 809
Geregistreerd: 12-05-2006
- ID/DS DS 20 Pallas BVH
@SPAM: vraag me meer af hoe de DS op haar kant blijft staan. Of houdt er iemand de achterkant van het vassis vast voor de foto
Nee hoor, het chassis kantelt net over zijn dode punt heen, let op de pootjes onder de wagen die ik heb gemaakt om de wagen makkelijk te verplaatsen ( zwenkwieltjes).